AMAÇLAR, ANKET FORMU VE ANKET TASARIMI TÜRKİYE BÖLGESEL İŞLETME ANKETİ - 2015 AMAÇLAR, ANKET FORMU VE ANKET TASARIMI Jorge Rodriguez, Valeria Perotti, Joshua Wimpey ve Veselin Kuntchev www.enterprisesurveys.org
Proje Amaçları FAYDALI VERİLER RAPORLAMA METODOLOJİK MODEL Başlangıç durumunu belirler Karşılaştırılabilir veriler Dünya genelinde Türkiye içinde Zaman içinde Anlamlı konular Geçerli ve güvenilir göstergeler Yeniden üretilebilen sonuçlar RAPORLAMA Bölgesel raporlar: 26 bölgeyi gösteren Karşılaştıran ve farklılıkları vurgulayan Tüm verileri sentezleyen ülke düzeyindeki rapor METODOLOJİK MODEL Gelecekteki anketler ve ilave veri toplama turları için hazırlık İlgili gruplar için istatistiksel olarak anlamlı çıkarımlar Dokümantasyon: Süreçler Araçlar Sonuçlar BİLGİ PLATFORMU Web sitesi ve veri arayüzü yoluyla bölgesel ve yerel taraflarca kullanılabilir veriler Platform aşağıdakileri sağlar: Özel sektördeki değişimlerin izlenmesi Reformların değerlendirilmesi Etki değerlendirmesi Süreç ve sonuçların dokümantasyonu
Anket Formu: amaçlar ve özellikler Özel sektörün bir açıklaması Katılımcının doğrudan bilgi sahibi olduğu, gerçeklere dayalı nesnel bilgiler Şirketin faaliyet gösterdiği iş ortamı ile ilgili ölçümler Şirketin faaliyetlerini etkileyen spesifik programlar veya politikalar İş ortamının seçilen nicel değişkenler (üretkenlik, satışlar, krediye erişim, şirket büyümesi, istihdam) üzerindeki etkisinin ölçülmesine olanak tanıyan temel finansal bilgiler KİŞİSELLEŞTİRME İki versiyon (imalat – hizmetler) Bölgesel kişiselleştirme (kalite kontrolünün karşılaştırılabilirliği ve yönetimi ile ödünleşim) SINIRLAMALAR Azami 1 saat (katılımcılar işletme sahipleri/üst düzey yöneticileridir) Soru formatlarının ve ifadelerinin oluşturulmasına ilişkin iyi uygulamalar
Küresel anket formu içeriği ŞİRKET ÖZELLİKLERİ Hukuki statüsü Yaşı Büyüklüğü Yeri Kalite belgesi veya lisans kullanımı Kadın sahip veya yönetici ŞİRKET SONUÇLARI Satışlar Sözleşmeli istihdam, beceri profili ve cinsiyet profili Sermaye kullanımı Sabit sermaye yatırımı İhracat Yenilikçilik Kapasite kullanımı İŞ ORTAMI (fiili) Altyapı Düzenlemeler: ruhsatlar, lisanslar, vergiler Düzenlemeler: 6 işlemde rüşvet taleplerine maruz kalma Düzenlemeler: kamu sözleşmeleri Gümrük ve ulaştırma Rekabet İşletme sermayesi ve yatırım finansmanı Finansal hizmet kullanımı ve başvuruları İŞ ORTAMI (algılanan) İş ortamındaki 15 engelin sıralaması Engelin boyutları ile ilgili olarak her biri hakkındaki bireysel değerlendirme
Anket Yapısı: Genel Bakış 81 NUTS 3 ili 26 NUTS2 bölgesi 3 “üst” bölge Anket Hedefleri: DB metodolojisine dayalı olarak özel sektörün temsili bir şekilde kapsanması Ülke ve “üst” bölge seviyesinde sektör ve büyüklük boyutlarının temsili bir şekilde kapsanması 81 NUTS3 ilinin hepsinin kapsanmasının güvence altına alınması Üst Bölge NUTS 2 NUTS 3 Orta Türkiye 5 12 Doğu Türkiye 13 48 Batı Türkiye 8 21 Genel Toplam 26 81
Anket Tasarımı: üst bölgeler arasında örneklem dağılımı 81 NUTS 3 ilinin hepsi ankete dahil edilmiştir 26 NUTS bölgesinin tümü bölgesel düzeyde temsili bir şekilde kapsanmıştır Üç “üst” bölge: Batı (yeşil), Orta (sarı) ve Doğu (mavi). Üst bölgelerin tümü büyüklük, bölge ve sektör düzeylerinde temsili bir şekilde kapsanmıştır.
Anket Tasarımı. Genel Bakış Toplam 6.000 görüşme Her bir üst bölgede yaklaşık 2.000 görüşme 13 ulusal sektör (hem ulusal hem de üst bölge düzeylerinde temsil) 2 artık sektör (diğer imalat ve diğer hizmetler) Tüm “üst” bölgelerde büyüklük bakımından benzer dağılım Büyük Orta Mikro Küçük
Toptan ve Perakende Satış Anket Tasarımı: Sektörel Kapsam (ulusal düzeyde 10 imalat ve 5 hizmetler sektörü). İmalat Gıda Tekstil Hazır Giyim Ağaç Ürünleri Metal Dışı Maden Ürünleri İşlenmiş Metal Ürünler Makine ve Ekipman Motorlu araçlar ve diğer ulaşım ekipmanları Mobilya Diğer İmalat Hizmetler İnşaat Toptan ve Perakende Satış Ulaştırma Konaklama ve Restoran Diğer Hizmetler