EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Advertisements

Kamu harcamalarının bileşiminin büyüme ve refah etkisi
TÜBİTAK NATIONAL PARTNER OF PLATON+ 28 Ocak 2010 TÜBİTAK, ANKARA.
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
ÇALIŞANLAR AÇISINDAN SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM
İzmir İktisat Kongresi 30 Ekim – 1 Kasım Ekonomik büyüme tek başına kadınları da kapsayıcı kalkınma için yeterli değil Örnek: Türkiye Ekonomik.
TOPLUMSAL YAPI VE TOPLUMSAL İLİŞKİLER
Üniversite Eğitimi ve Sürdürülebilir İktisadi Kalkınma Olgusu
PROGRAM YETERLİLİKLERİ ÇALIŞMASI
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
SAĞLIK VE SİGORTA YÖNETİCİLERİ DERNEĞİ I.ULUSAL KONGRESİ KAMU HASTANE BİRLİKLERİ “KAMU HASTANE BİRLİKLERİ YAPILANMASININ SAĞLIK SEKTÖRÜNE ETKİLERİ” İstanbul.
Makro İktisat İktisadi Analiz
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
Makro İktisatta Temel Kavramlar
“DÖNÜŞÜM EKONOMİLERİ” dersi
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
KALKINMA EKONOMİSİ İLE İLGİLİ
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
YAKIN DO Ğ U ÜN İ VERS İ TES İ İ KT İ SAD İ VE İ DAR İ B İ L İ MLER FAKÜLTES İ EKONOMI BÖLÜMÜ 2015/2016 GÜZ DÖNEMI.
Doç.Dr.Dilek Seymen DEÜ.İİBF İktisat Bölümü
6. BÖLÜM EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
KIRSAL KALKINMA ve ÖRNEK PROJELER
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
GİRİŞ Ülkenizde ya da coğrafi bölgenizde turizm ne kadar önemlidir? Şehrinizde ya da kasabanızdaki mevcut istihdamın ne kadarlık kısmı turizm ile.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
©McGraw-Hill Education, 2014
İktİsadİ ve Hukukİ sİstemler ve polİtİkalar
PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.
İKTİSADA GİRİŞ.
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
Türkiye Emek Piyasaları ve İstihdam Politikaları
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
plan modelinin ana öğeleri
Beden Eğitimi ve Sporun Karşılaştırılması
BEDEN EĞİTİMİ VE SPORUN TEMELLERİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPORUN TEMELLERİ
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
EKONOMİK BÜYÜME VE KALKINMADA EĞİTİMİN ROLÜ
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
DERS İÇERİĞİNİN TANITILMASI
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BSÖ 101 (2 0) 2 Beden Eğitimi ve Sporun Temelleri
Ekonomi Biliminin Doğuş Gerekçesi ; Kıtlık Kanunu Kaynakların;
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM COĞRAFYASI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM COĞRAFYASI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM COĞRAFYASI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM COĞRAFYASI
Felsefeye İlişkin Düşünceleri Yansıtan Bazı Sorular
Sunum transkripti:

EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ

EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ

Konu Örüntüsü Giriş Toplumsal Bir Kurum Olarak Eğitim Eğitim Kalkınma İlişkisi Eğitim Ekonomik Gelişme Eğitim Gelir İlişkisi Eğitim İstihdam İlişkisi Eğitimde Verimlilik Eğitimde Maliyetler

Konu Örüntüsü Eğitimde Finansman Eğitimin Tüketim Ve Yatırım Özelliği Eğitimde Sunum İstem İlişkisi Eğitim Planlaması Başlıca Eğitim Planlaması Yaklaşımları Özet Kaynaklar

Kurumlar düzenli ve organize edilmiş, statüler, roller ve normlar bütünüdür. Aile, hukuk, din, politika, ekonomi ve eğitim birer kurumdur. Bu toplumsal kurumlarda yer alan bireylerin her birinin statü, rol ve uyması gereken normlar kalıplaşmıştır.

Kalkınma kavramı, toplumsal, kültürel, siyasal, eğitsel ve ekonomik içeriklidir. Kalkınma bir ülkenin yurttaşlarının daha iyi yaşam koşulları elde etmelerini sağlar. Kalkınma aynı zamanda ulusal gelirin o ülkenin yurttaşları arasında dengeli dağılmasına olanak sağlar.

Kalkınmanın eğitimle ilişkisi 3 boyutludur. Kalkınma için gerekli bilgi ve beceriye sahip insan gücünün yetiştirilmek Kalkınma için gerekli düşünsel yapıyı, zihniyeti değiştirmek Bilgi üreterek ,teknolojiyi geliştirmek

Ülkenin kalkınması ile gelir dağılımı arasında bir ilişki vardır Ülkenin kalkınması ile gelir dağılımı arasında bir ilişki vardır. Gelir dağılımı insanlık tarihinde hep bir sorun olarak var olmuştur. Bu sorun birkaç yıldan beri varlığını çok daha fazla hissettirmiştir.

Eğitim ile gelir ilişkisini en iyi açıklayan yaklaşım insan sermayesi yaklaşımıdır. Bu yaklaşıma göre bireylerin eğitim düzeyleriyle gelirleri arasında bir ilişki vardır.

Eğitimin hem yatırım hem de tüketim özelliği vardır

Eğitim insanın kendi kendisine yaptığı ve uzun vadede yüksek kazanç sağladığı bir yatırımdır. Bili Gates'e göre de artık dünyanın neresinde olursa olsun iyi eğitimli kişilerin hemen hemen aynı gelir seviyelerinde olmaları mümkün olacaktır. Gelecekte temel gösterge bilgi olacağı için bir kişinin gelir düzeyini öğrenmek için eğitim düzeyinin ne olduğunu sormamız yeterli gelecektir

Eğitimin bir yatırım olarak yazılı ifadesi bu yüzyılın birinci yarısında yapılmış olmasına karşın ekonomideki büyümenin tamamını sadece fiziki sermaye emek ve toprak olarak ifade eden klasik üretim faktörlerinden kaynaklanmadığı, beşeri üretim fonksiyonuna sokan Schultz tarafından ispatlanmıştır.

Günümüzde özellikle eğitim istihdam ilişkisi giderek önem kazanmaktadır. Piyasa şartları istihdamın nasıl olması gerektiğine yol göstermektedir

Türkiye’de bilinçli istihdam politikasının başlangıcı olarak planlı kalkınma dönemi gösterilmektedir

Türkiye’de istihdam sorununun önemli nedenlerinden bir kaçı hızlı nüfus artışı, yetersiz gelir, teknolojik gelişmeler, iç, dış göçler, bölgeler arası gelişme farklılıkları ve eğitim politikasındaki sorunlar yer almaktadır.

Eğitimin toplam maliyeti, kamusal ve özel eğitim harcamaları ile vazgeçme maliyetinin toplamı olarak tanımlanır. Eğitim nedeniyle hem bireysel olarak hem de toplumsal olarak uğranılan gelir kayıplarının tümüne vazgeçme maliyetinin toplamı olarak tanımlanır.

Özet İnsanlık tarihi insanın eğitsel tarihidir. Böylesi önemli bir süreç işlevlerini yerine getirmek üzere çeşitli kurumsal yapılar ortaya çıkarmıştır. Toplumsal yaşamın ihtiyaçlarını karşılamak üzere çeşitli kurumlar kurmuştur. Bu kurumlar içinde en önemlisi ise kuşkusuz okul olmuştur. Kurumsallaşma yaşamın bir gereğidir. Özellikle ekonomik kurumlarla eğitim kurumları arasındaki ilişki uzmanların dikkatini çekmiş ve üzerinde çalışmalar yapılmıştır. Bu bağlamda eğitim ile ekonominin değişkenleri arasında ilişki kurularak açıklanmaya çalışılmıştır. Bu ilişkilerden biri de eğitim ile ekonomi arasında nasıl bir ilişki bulunduğudur.

Özet Son yıllarda ülkelerin kalkınmışlık düzeyleri ifade edilirken, kişi başına düşen milli gelirin önemi vurgulanmaktadır. Bunun yanında ülkelerin sahip olduğu işgücünün potansiyelinin önemi vurgulanmaktadır. Eğitimin, kalkınmanın, verimliliğin, iyi bir gelirin, üretimin, bilinçli üretici ve tüketici, iyi bir yurttaş olmanın en önemli araçlarından biri olarak görülmesi nedeniyle, insana yapılan yatırım değerli bir yatırım olarak görülmektedir.

Eğitimin ekonomik temelleri, ekonomi biliminin ilke ve kavramlarının eğitim bilimlerine uygulanmasından oluşur. Eğitimin ekonomik temelleri ile eğitimin planlaması bir birini tamamlayan birey değişken olarak ele alınır. Eğitim bilimleri ekonominin kavramlarını kullanarak eğitimin bu alanına çözüm getirmeyi amaçlar. Bu bağlamda yapılan araştırmalarda eğim ile kalkınmanın birbirini etkilediği saptanmıştır. Ekonomide olduğu gibi eğitimde de girdi, işlem, çıktı, dönüt gibi öğeler vardır. Eğitim sisteminin çıktısı insandır. Eğitimin çıktısı olumlu olursa ekonomiye olumlu katkıda bulunacaktır. Ekonomide olduğu gibi eğitimde de girdi ile çıktı arasındaki verimlilik önemlidir.

Verimlilikte kaynak kullanımı önemlidir Verimlilikte kaynak kullanımı önemlidir. Bunun için eğitim maliyetlerinin iyi hesaplanması gerekir. Uzmanlar ülkelerin ekonomik düzeyi ile bireylerin gelirleri arasında olumlu bir ilişkinin bulunduğunu saptamışlar.

KAYNAKÇA Açıkgöz, K (1989) “Az Gelişmiş Ülkelerde Eğitim”, Eğitim Bilimleri Sempozyumu, İnönü Üniversitesi ,Eğitim Fakültesi , Malatya Adem,M (1993)) Ulusal Eğitim Politikamız ve Finansmanı, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını, Ankara Adem,M (1983) “İstihdam İş ve Eğitim Planlaması” Eğitim Bilimleri dergisi Cilt:16,sayı:1 Ankara Akalın, G. (1986). Kamu Ekonomisi, No:54, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları. Barro R, (1991)“Economic Growth in a cross-section of countries” Quarterly Journal of Economics 106. Başaran,İ,E (1984) Eğitim Bilimine Giriş,Sevinç Matbaası,Ankara Behrman, F., and other (1999). Women’s Schooling, home teaching end Economic Growth” The Journal Political Economy 107 Benson,C (1994) (Çeviren Kavak, Y,Burgaz B) Eğitim Ekonomisi-Seçilmiş Yazılar, Personel Geliştirme Merkezi Yayınları, Ankara Coombs, P, H, Jacques, H (1987), Cost Analysis in Education: A Tool for Policy and Plannig. The World Bank, Jhons Hopkins University Pres, Baltimore Çoban, O (2001 ) “Bilgi Toplumunda Eğitimin Verimlilik ve İktisadi Büyüme Üzerine Etkileri: Teorik Bir Analiz”, I. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi

Dinçer, M. (2002). “Cumhuriyetin İlanından Buyana Eğitimde Verimlilik Konusuna Bir Bakış”, Ege Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:2. Ertürk,S (1984) Eğitimde Program Geliştirme , Yelkentepe Yayınları: 4, Ankara Fidan,N,Erdem,M(1991) Eğitime Giriş,Alkım Kitabevi,Ankara Hanson, John W. ve Cole S (1996).Brembeck, Education and the Development of Nations, New York; Holt, Rinehart ve Winston Hesapçıoğlu, M. (1989). Eğitim Planlaması ve Yönetimi, No:472, İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları. Hesapçıoğlu, M, İnsan kaynakları Yönetimi ve Ekonomisi, Beta Basım, Yayın Dağıtım, İstanbul, 1994, s. 76 J Hallak (1974) (Çeviren, Mahmut Adem) Eğitimde Maliyet ve Harcamalar, Talim Terbiye Dairesi Yayınları, Ankara Kaptan ,S (1984) “Kalkınmada Eğitimin yeri” Eğitim Bilimleri Sempozyumu Yayın No 136,Ankara Karagül, M. (2003). Beşeri Sermayenin Ekonomik Büyümeyle İlişkisi ve Etkin Kullanımı, Akdeniz İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 5, Antalya.

Karakütük Kasım ve Diğerleri(2003) Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Anı Yayıncılık, Ankara. Kavak,Y. , Burgaz , B. (1994) Eğitim Ekonomisi (Seçilmiş Yazılar) Pegema No: 14,Ankara Kavak, Y, Burgaz,B (1994) Eğitim Ekonomisi. Seçilmiş Yazılar, Ankara, Pegem Yayınları, Yayın No: 14 Koç H. (2006). “Eğitim Sisteminin Finansmanı” Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 20 Lipin, S (1997) :"Şirket Evliliklerini Ateşleyen Faktör Küresel Gelişme", The Wall Street Journal, 21.07.07. Mankıw, N./Romer, G. D. / Weil, D.N. (1992), “A Contribution to the Emprics of Economic Growth,” Quanterly Journal of Ekonomics, 152 Petratis, P.E., and Stamatakis D. (2002) Growth end Education Level’s A Comparative Analysis” Economics of Education Reviews 21 Psacharopoulos, G (1998) “Education and Development A Review” The World Bank Research Observer, Vol. 3, No: 1 s. 99 Savaş, V.F (1974) Kalkınma Ekonomisi, Sermet Matbaası, İstanbul Serin, N (1977) Eğitim Ekonomisi, A.Ü. Eğt. Fak. Yayın No: 77,Ankara

Serter, N (1999) İşsizlik ve Çözüm, İşveren TİSK, Cilt 37, İstanbul Shavit Y, Walto, M. (1998) From School to Work: A comparative Study of Educational Qualifications and Occupational Desinations. New York Oxford University Pres Temelli, S. (2001) Türkiye’de Bütçe, Toplum ve Piyasa İlişkisi, İktisat Dergisi, Sayı:420. Tezcan, M (1996) Eğitim Sosyolojisi,Feryal Matbaası,Ankara UNESCO İstatistik Bölümü(2001), Eğitim ve Okuryazarlık Ünal, I.L (1985). Eğitimin Ekonomik Değeri, Eğitim ve Bilim Dergisi, Türk Eğitim Derneği Yayınları, Sayı: 75. Ünal,I, L. (1985) “Eğitim ve Kalkınma”, Eğitim ve Bilim, Cilt:10, Sayı:55, Mayıs Ünal, L. Işıl(1996) Eğitim ve Yetiştirme Ekonomisi, Epar Yayınları Wykstra, R. A, (1971). Education and the Economics of Human  Capital. New York: Free Pres. Yavilioğlu, C. (2002) Kalkınmanın Anlambilimsel Tarihi ve Kavramsal Kökenleri, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Cilt 3, Sayı:2 Yurt İ, (1994)Devlet Planlama Teşkilatında Eğitim Planlaması ve Uygulaması, AİBÜ Kültürel Etkinlikler, Bolu