Araştırma Yöntemleri – 9

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gözlem Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Advertisements

İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
Nitel Araştırma Yöntemleri
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Nicel-Nitel Araştırma Yöntemleri
ARAŞTIRMA RAPORUNUN HAZIRLANMASI
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
SLIDE 1BBY208 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
Kültür Analizi ve Olgubilim
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması DEA’ların Şeffaflık, Konsültasyon ve İletişim Unsurlarının Artırılması Mart 2009 Oturum.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
SLIDE 1BBY208 İçerik Analizi / Karşılaştırmalı Yöntem Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 İçerik Analizi / Karşılaştırmalı Yöntem Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
SLIDE 1BBY208 BBY208 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
Yapılandırmacı [Constructivist] Öğrenme Yaklaşımı Prof. Dr. Özcan DEMİREL ve Arş. Gör. Bünyamin YURDAKUL Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
Araştırma Yöntemleri-12 Mevcut Verilere Dayalı Araştırmalar - II Mevcut istatistiklerin incelenmesi.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
(Sosyolojik Düşünme: Yöntem ve Teknikleri)
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
ÖĞRENME AMAÇLARI Nicel ve nitel araştırma teknikleri arasındaki temel farklılıkları anlamak Gözlem tekniği yoluyla veri toplamanın avantaj ve.
Araştırma Yöntemleri – 8
Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Araştırma Süreci II
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
ARAŞTIRMANIN TEMELLERİ
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Durum Çalışması
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (MSc., MEd.).
NESNELLİK KONUSU.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 6. Hafta: Sosyal yapı, kurumlar ve din
Nitel Araştırma Desenleri (Etnografya)
Sosyal Politika Araştırmalarında Nitel Yaklaşım
Nitel Araştırma Desenleri (Gömülü Teori)
Sosyoloji Tarihi-A- Klasik Sosyoloji Tarihi
NITEL ARAŞTIRMALARDA PLANLAMA
KURUM KÜLTÜRÜ VE İKLİMİ
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Toplumsal Araştırma.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 6.DERS
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

Araştırma Yöntemleri – 9 Nitel Alan Araştırması

Giriş Aslında tüm hayatımız boyunca sosyal araştırma yaptığımızı söyleyebiliriz. Bu yorum özellikle bir tarz gözlem yaptığımızda daha da açıklık kazanır: nitel alan araştırması Bir yanıyla aslında her gözlem yaptığımızda veya bir sosyal davranışa katıldığımızda ve onu anlamaya çalıştığımızda alan araştırması yapmış oluruz. Nitel alan araştırması toplanan nitel verilerin kolayca rakamlara dönüştürülememesi ile surveyden ayrılır.

Alan araştırmasına uygun konular Alan araştırmasının bir güçlü yanı araştırmacılara kapsayıcı bir perspektif sunmasındadır. Araştırmacılar doğrudan bir sosyal olguyu gözlemleyerek daha derinlikli bir kavrayış elde ederler. Dolayısıyla alan araştırması davranışları, en iyi kendi doğal ortamlarında gözlenen kişilerin incelenmesi için uygundur.

Alan araştırmasına uygun konular (2) Lofland ve arkadaşları (aktaran Babbie 2010: 297) alan araştırmasına uygun sosyal hayatın bazı bileşenlerini sıralamışlardır: Pratikler: konuşmak veya kitap okumak gibi çeşitli davranışlar Olaylar: boşanma, suç ve hastalık gibi çeşitli olaylar Karşılaşmalar: iki ya da daha fazla kişinin karşılaşması ve etkileşimde bulunması Roller ve sosyal tipler Sosyal ve kişisel ilişkiler Gruplar ve klikler Örgütler Bir yerde oturan sakinler Sosyal dünyalar (ör. Spor dünyası, finans dünyası) Alt kültürler Tüm bu sosyal düzeylerde, alan araştırması başka araştırmaların ortaya çıkaramayacağı bilgiler ortaya çıkartır

Alan araştırmasında bazı meseleler Her araştırmada hesaba katılması gereken bazı durumlar vardır ve alan araştırması da bu noktada istisna değildir. Alan araştırması yapmaya karar verdiğinizde, gözlemci rolünüzle gözlediklerinizle olan ilişkilerinize dair kararlarınızla karşılaşırsınız. Bu kararlarınıza bazı durumlar etki edebilir Gözlemcinin çeşitli rolleri Gözlenenlerle ilişkiler

Bazı Nitel Alan Araştırması Paradigmaları Bu bölümde birkaç alan araştırması paragiması incelenecektir.

Naturalizm Naturalizm nitel araştırmada eski bir geleneği temsil etmektedir. Erken dönem alan araştırmaları pozitivist bir varsayıma dayalıydı: sosyal gerçeklik bizim dışımızdaydı ve araştırmacı tarafından doğal bir biçimde gözlenmeye ve gerçekte nasıl ise o şekilde sunulmaya hazırdı Bu gelenek 1930’lu ve 1940’lı yıllarda Chicago Üniversitesi sosyoloji bölümünde başladı: Sokakların, şehrin gözlenmesi (bu dönem araştırmacılar Chicago Okulu olarak bilinir)

Naturalizm (2) Naturalistler, sokaklardaki sosyal hayatı tam anlamıyla öğrenebilmek için onun içinde yer almak gerektiğini düşünmüşlerdir. Etnografi, açıklamadan ziyade detaylı ve açık tanımlamalara odaklı bir araştırmadır. Bu tarz bir araştırma bir surveyin sunamayacağı kadar detaylı bir resim sunar.

Etnometodoloji Etnometodolojinin temelleri felsefi bir gelenek olan fenomenolojiye dayanır. Fenomenolojinin temsilcilerinden Alfred Schutz’a göre gerçeklik gözlenmek üzere ‘dışımızda’ bulunan bir şey değil, inşa edilen bir şeydir. İnsanlar kendi dünyalarını ‘olduğu gibi’ değil, ‘anladıkları’ şekilde tanımlarlar. Bundan dolayı da etnometodoloji takipçilerine göre araştırmacı, sosyal gerçekliği tanımlayabilmek için inceledikleri öznelerin hikayelerine güvenemez (realistler tam da bunu iddia etmişlerdi).

Etnometodoloji (2) Bu metotta araştırmacı gerektiğinde (sosyal) ‘kural ihlal edicidir’ böylece insanların bir şeye yönelik beklentileri ifşa edilmiş olunur. Bir tanım: Etnometoloji, genellikle konuşulmayan varsayım veya anlaşmalar gibi kapalı imaların ortaya çıkartılmasına odaklanan bir sosyal hayat araştırma yaklaşımıdır. Bu metot genellikle bu ortak varsayım veya anlaşmaların ortaya çıkartılması için onların bilinçli olarak ihlalini içerir.

Etnometodoloji (3): bir örnek Garfinkel, bir grup öğrencisinden evlerine döndükleri zaman her zaman olduğu gibi değil, günlük bilgilerinden, yaşadıkları hadiselerden ve duygusal hallerinden kopmuş biri gibi davranmalarını ister. Öğrenciler aile fertlerinin yanında bir “yabancı”yı oynayacaklar; neler yaşadıklarını ertesi gün tasvir edeceklerdir. Garfinkel bu durumu “davranışlandırılmış tasvirler” (behavionzed descriptions) olarak isimlendirir. Böyle bir durumda öğrencilerin yapacakları tasvirler bir sosyal amnezi (toplum hayatıyla ilgili günlük sıradan bilgilerin bütününün unutulmuş olması) durumunu yansıtacaktır. Bu sosyal amnezi durumunu, ev halkı çok büyük bir ihtimalle bir hastalık olarak değerlendirecektir. Nitekim tasvirlerde, ev halkının öğrencilere “hasta mısın?”, “dün gece çok mu çalıştın?” gibi sorular yönelttikleri görülür. Öğrencilerin aşırı nezaketinden diğer aile fertleri rahatsız olmuş ve sinirlenmişlerdir. Garfinkel buradan sosyologun rolüyle ilgili bir değerlendirmeye gider. Sosyolog, içine girdiği ortamda nezaketi, heyecan yokluğu, sosyal amnezisi ve objektiflik taslamasıyla yukarıdaki öğrenciyi andırmaktadır. Sosyal realitenin böyle bir ilişkiyle anlaşılması mümkün değildir. Bilim adamının objektif olma çabası, kendisi ile olgu arasında sun’i bir mesafe oluşturmakta; bu mesafe “sosyal eylemi örten bir objektiflik peçesi” meydana getirmektedir. Garfinkel bu olumsuzluğun, “duygusal hayatın sosyolojisi”nin geliştirilerek aşılabileceğini söyler (kaynak: http://www.toplumdusmani.net/v2/sosyoloji/3924-etnometodoloji.html).

Gömülü teori (grounded theory) Sosyal hayatın araştırılmasında tümevarımcı bir yaklaşımı ima eder. Sürekli yapılan gözlemlerden bir teori geliştirme çabasıdır. Gözlenen verilerden toplanan verilerden teoriler çıkarmadır. Burada bir hipotezden yola çıkılmaz, ilk adım çeşitli metotlarla veri toplamaktır.

Örnek olay incelemesi Bir köy, aile veya çete gibi tek bir sosyal olgunun derinlemesine incelenmesidir. Örnek olay incelemesinin temel amacı tanımlayıcı (bir antropoloğun bir kabile kültürünü incelemesinde olduğu gibi) olabileceği gibi küçük bir kasabadaki sosyal yapı ve tabakalaşmayı inceleyen bir çalışma örneğinde olduğu gibi açıklayıcı da olabilir. Öte yandan örnek olay incelemesi tek bir olaya odaklanarak idiografik bir açıklama peşinde olabileceği gibi daha genel, nomotetik teorilerin zeminini de oluşturabilirler.

Kurumsal etnografya Deneyimleri şekillendiren güç ilişkilerinin ortaya çıkartılması yoluyla kadınların gündelik deneyimlerini daha iyi anlayabilmek için Dorothy Smith tarafından 1978 yılında geliştirilmiştir. Günümüzde bu metot, bastırılan her öznenin deneyimlerini şekillendiren ideolojiye kadar genişletilmiştir. Eğer araştırmacı kadınlara veya diğer alt gruplara işlerin nasıl gittiğini sorarsa, onların sosyal gerçekliğini şekillendiren kurumsal pratikleri keşfedebilir.

Kurumsal etnografya (2) Bu yaklaşımın amacı, geleneksel araştırma yöntemlerinin yüzeysel olarak baktıkları baskı biçimlerinin ortaya çıkartılmasıdır. Bu süreçte araştırmacı, kurumların resmi amaçları ile başlayan araştırmaların kaçırdıkları (ıskaladıkları) toplumsal yönleri ortaya çıkarabilirler.

eylem araştırması (action research) Eylem araştırmasında bir grup insanla yakın işbirliği içindedir. Araştırmacı insanlar üzerinde araştırma yapmaz, onlarla birlikte araştırma yapar ve rolü ise moderatör gibidir. Öte yandan iyi bir grup yönetme becerisi ve grup dinamiklerini anlama kabiliyeti önemli noktalardır. İşletme yönetimi ve eğitim alanlarında oldukça popüler bir araştırma tarzıdır.

eylem araştırması (2) Eylem araştırması, birşeyler paylaşmak isteyen insanlar arasındaki bir anlaşmayla başlar. Bir örgütteki tüm insanların araştırmaya dahil olması beklenemez, dolayısıyla bu araştırmada yeni fikirlere açık ve bu fikirleri uygulamaya istekli küçük gruplar arasındaki uygulamalar söz konusudur. Eylem araştırmasında birkaç araştırma yöntemi karşımız çıkabilir: örneğin mülakat, odak grup görüşmesi

Nitel alan araştırmasının yapılması Sunumun buraya kadar olan kısmında alan araştırmasına uygun konulardan ve bazı paradigmalardan bahsedildi. Peki alan araştırması yapılırken nasıl yapılır, hangi hazırlıklar yapılır? Sunumun bundan sonraki kısmı bu sorulara yönelik olacak.

Alan için hazırlık Örneğin kampüsteki politik örgütlenmeler ile ilgili bir alan araştırma yapmak istiyorsunuz. İlk adım tüm araştırmalarda olduğu gibi bir arka alan oluşturma faaliyetinden oluşur (literatür taraması). Görüşme yapmak istediğiniz kişileri belirlemek ve kontağa geçmek. Bir gösteri izleyecekseniz orda bulunmanız yeterlidir Formel bir görüşme yapacaksanız, kimliğinizi açık ediniz

Görüşme Görüşme konusu ‘derinlemesine mülakat’ başlığı ile başka bir derste daha detaylı incelenecektir.

Odak grup Odak grup görüşmesi başka bir derste detaylı bir biçimde incelenecektir.

Kayıt Not tutma Ses kaydetme Görüntü kaydetme …..

Nitel alan araştırmasının güçlü ve zayıf yanları Diğer metotlar gibi alan araştırmasının da güçlü ve zayıf yanları bulunmaktadır Güçlü yanlar: Alan araştırması özellikle tutum ve davranışlardaki ince ayrıntıların incelenmesinde ve bir zaman serisi boyunca sosyal süreçlerin incelenmesinde yararlıdır. Yöntemin bir başka avantajı esnek olmasındadır. Her zaman alan araştırmanızı yeniden ayarlamanız mümkündür. Bu yöntemin görece daha ekonomik olduğu söylenebilir. Burada pahalı ekipmanlar veya araştırma elemanları yerine bir araştırmacı ve kağıt-kalem yeterli olabilir (bu nokta alan araştırması her zaman mutlaka ucuzdur anlamına gelmez).

Nitel alan araştırmasının güçlü ve zayıf yanları (2) Büyük popülasyonlar için istatistiki tanımlamalara uygun değildir (çünkü nicel değil). Güvenilirlik (aynı ölçümü yaptığımızda aynı sonucu alabiliyor muyuz?) ve geçerlilik (ölçümler gerçekten ölçmek istediklerimizi ölçüyor mu?) noktalarında son derece dikkatli olmak gerekiyor.

Kaynaklar Babbie, Earl (2010). The Practice of Social Research, WADSWORTH Dawson, Catherine (2002). Practical Research Method, Oxford: How to books