Bu ders içeriğinin basım, yayım ve satış hakları Yakın Doğu Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi’ne aittir. Bu ders içeriğinin bütün hakları saklıdır. İlgili.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
UZAKTAN EĞİTİM.
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ DİĞER KONULAR
Eğitimde Web 2.0 Kullanımı
DERSLERDE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI İLE İLGİLİ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ: ODTÜ ÖRNEKLEMİ Nergis A. Gürel Köybaşı, Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi,
EBA nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
BAĞLANTI VERME VE ANİMASYON
UZAKTAN EĞİTİME GİRİŞ VE KAVRAMSAL ÇERÇEVE
Senaryolar, öğrenme hikayeleri ve aktiviteleri
Eğitimde Bilişim Teknolojisi Kullanımı ve Temel Kavramlar
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Company name UZAKTAN E Ğİ T İ M. İ Ç İ NDEK İ LER Uzaktan Eğitimde Öğretmen Rolleri Uzaktan Eğitimin Kullanım Alanları? Uzaktan Eğitim Nasıl Yapılır?
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİMDE EĞİTİCİNİN ROLÜ BİLGİSAYAR NEDİR? Bilgisayar, verileri belirli bir program mantığı içinde okuyarak, onları kendi anlayabileceği.
Y USIF M AMMAD - ZADA : ,000 okulmuzdaki 620,000 dersliğimizi BT ekipmanları ile donatarak eğitimde öğrenci ve öğretmenlerimiz için fırsatları.
E-Öğrenme Nedir?
Derya Duygu KARSLI
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Bilişim Sistemleri Mühendisliği nedir? Neden ihtiyaç vardır?
Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Telif Hakkı  2008 Intel Firması. Tüm hakları saklıdır. Intel, Intel logosu (the Intel Logo), Intel Eğitim Girişimi (Intel Education Initiative) ve Intel.
Programs of the Intel Education Initiative are funded by the Intel Foundation and Intel Corporation. Copyright © 2007 Intel Corporation. All rights reserved.
Öğretimde Teknoloji Kullanımı Bilgisayar ve İnternet
Bilgisayar Destekli Eğitim
UZAKTAN EĞİTİM Uz. Fezile ÖZDAMLI.
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Hazırlayanlar : Elmas SOFU Müjde BALBAROS
Uzaktan Eğitimde Kavramsal Çerçeve
İNTERNET TABANLI UZAKTAN EĞİTİMDE MOBİL ÖĞRENMENİN ROLÜ
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
Uzaktan Eğitim Çalışmaları ve Başlanan e-Eğitim Projesinin İçeriği
EBA nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
Web 2.0 araçlarI MERYEM KAYA AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
KOBİ’LERE YÖNELİK TEMEL İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ İÇİN
Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Eğitim Alanında Teknolojik Gelişmeler
WEB2.0 ARAÇLARI Gökçe Hanım EMİR K ONULAR : ajax, rss, css, vidcast, podcast podcast.
Bilgi? Öğrenme, araştırma veya gözlem yolu ile elde edilen gerçek, İnsan zekâsının çalışması sonucu ortaya çıkan düşünce ürünü,
Modern işletmeler için sınıfının en iyisi üretkenlik araçları Telista Bilişim ve İletişim Teknolojileri San. ve Tic. A.Ş
EMRE AYDIN.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı Uz. Şenay KOCAKOYUN
EBA (Eğitim Bilişim Ağı)
Bu ders içeriğinin basım, yayım ve satış hakları Yakın Doğu Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi’ne aittir. Bu ders içeriğinin bütün hakları saklıdır. İlgili.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı Uz. Şenay KOCAKOYUN
YAZILIM 2.Hafta Bu ders içeriğinin basım, yayım ve satış hakları Yakın Doğu Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi’ne aittir. Bu ders içeriğinin bütün hakları.
DOSYA YÖNETİMİ 3. Hafta Bu ders içeriğinin basım, yayım ve satış hakları Yakın Doğu Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi’ne aittir. Bu ders içeriğinin bütün.
GENEL KAVRAMLAR 1. Hafta Bu ders içeriğinin basım, yayım ve satış hakları Yakın Doğu Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi’ne aittir. Bu ders içeriğinin.
Bu ders içeriğinin basım, yayım ve satış hakları Yakın Doğu Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi’ne aittir. Bu ders içeriğinin bütün hakları saklıdır. İlgili.
EBA (Eğitim Bilişim Ağı) Portalının Tanıtım Semineri
EBA nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
MORE ENSTİTÜ UZAKTAN EĞİTİM
 Eğitimin geleceğe açılan kapısı olan Eğitim Bilişim Ağı, Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen çevrimiçi bir sosyal eğitim.
EBA nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
EĞİTİM BİLİŞİM AĞI (EBA)
KÜÇÜK GRUP EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 151.
Bekir Sami NALBANTOĞLU
Kitlesel Açık Çevrimiçi Dersler SİNAN BERTAŞ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Eğitim Alanında Teknolojik Gelişmeler
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
7th International Congress of Research in Education
WEB 2.0 ARAÇLARI.
EĞİTİMDE BİLİŞİM TEKNOLOJİSİNİN ETKİSİ
EBA (Eğitim Bilişim Ağı)
I Ğ DIR ÜN İ VERS İ TES İ KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DA İ RE BA Ş KANLI Ğ I Kütüphane kullan ı m ı ve elektron İ k kaynaklara er İŞİ m Kütüphanec İ : Ercan.
Mustafa Tunalı İ.H.O. Bilişim dersi Ödevi Konu:Eba Tanıtım Ad Soyad:Abdulsamet GÖREN Sınıf:5-F Numara:19 Konu:Eba Tanıtım Ad Soyad:Abdulsamet GÖREN Sınıf:5-F.
Sunum transkripti:

Bu ders içeriğinin basım, yayım ve satış hakları Yakın Doğu Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi’ne aittir. Bu ders içeriğinin bütün hakları saklıdır. İlgili kuruluştan izin almadan ders çeriğinin tümü ya da bölümleri mekanik, elektronik, fotokopi, manyetik kayıt veya başka şekillerde çoğaltılamaz, basılamaz ve dağıtılamaz. Her hakkı saklıdır © 2014 Yakın Doğu Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi uzem.neu.edu.truzem.neu.edu.tr Eğitimde Teknoloji Kullanımı Uz. Şenay KOCAKOYUN Distance Learning Center Near East University Nicosia, Northern Cyprus

9. DERS Sağlık Bilimleri Eğitiminde Öğretim Teknolojileri Eğitimde Teknoloji Kullanımı

Özet Günümüzde sağlık bakımında elektronik sağlık kayıtları, tıbbi karar destek sistemleri, görüntüleme gibi sağlık bilgi sistemleri ve e-sağlık yenilikleri ile birlikte ciddi bir dönüşüm yaşanmaktadır. Bu gelişmeler bu ortamlarda sağlık bakım hizmetlerini gerçekleştirecek sağlık profesyonellerinin eğitimininde de bir dönüşümü zorunlu kılmaktadır. Sağlıkçıların eğitiminde BDÖ, öğrencinin pasif katılımcı, bilginin eğitici tarafından aktarıldığı eğitici-merkezli yalaşımlardan, öğrenen- merkezli yaklaşımları içeren uygulamaları kapsayan bir aralıktaki uygulamaları içermektedir.

Sağlık bakımında ihtiyaçlar ve yönelimler, günümüz ve geleceğin sağlk profesyonellerinin ihtiyaçlarına cevap verebilmek için eğitim stratejilerimizi bu yönde uyarlamamızı zorunlu kılmaktadır. Peki yapılması gereke ne? Sağlık bilimleri eğitiminde öğretim teknolojilerinin yaygınlaşması ce etki kullanımı, eğitim kurumlarının nitelikli öğrenme ortamo ve materyallerinin geliştirilmesini destekleyecek, öğretim üyelerini ve öğrencileri bu ortamlara hazırlayacak planlarını oluşturmaları ve hayata geçirmeleriyle gerçekleşecektir.

Sağlık eğitimi, mezuniyet öncesi sürekli meleki eğitim kapsamında sağlık profesyonellerinin eğitimini ve birey olarak toplumun sağlık eğitimini de içine alan geniş alanı kapsamaktadır. Sağlık bakımından elektronik sağlık kayıtları gibi yeniliklerde ciddi bir dönüşüm yaşanmaktadır. Ülkelerin çoğunluğu bu teknolojileri yaygınlaştırarak sağlık bakım sistemlerini geliştirmek için büyük yatırımlar gerçekleştirmektedirler.

Sağlık bakımında ortaya çıkan ihtiyaçlarla ve yönelimlerle birlikte, yaşadığımız çağdaki bilgi ve bilgi teknolojilerindeki yönelimlerde de sağlık profesyonelleri eğitiminde bir dönüşümü zorunlu kılmaktadır. Bu yönelimler; 1.Bilgi Patlaması: dünyadai bilgi birikiminin büyüme hızı inanılmaz bir şekilde artmaktadır. Bu dönemde yaşam boyu öğrenme önem kazanmaktadır. Geleneksel öğrenme ve öğretim yöntemleriyle bu bilgi tabanı ile baş etmek imkansız hale gelmektei sağlık profesyonellerinin yaşam boy öğrenme için yeni eğitimlere ve olanaklarla desteklenmesi gerekmektedir.

2.Bilginin Sayısallaşması: Kullanıcılar kendi kişisel sağlık kayıtlarını yaratmakta ve bunları paylaşmaktadır. Sağlık verisinin yanı sıra yeni nesil web teknolojileri ile birlikte birçok medikal içerik de artık kullanıcılar tarafından üretilmektedir. Bu ortamda, sağlık eğimi veren kuruluşların da bilginin oluşturulması yayılması, tüketilmesi ile ilgili yeni yaklaşımlar geliştirilmesi gerekmektedir.

3. Yeni Kuşak Öğreneneler: günümüzde sağlık eğitimi veren kurumlardaki öğrenciler dijital teknoloji ortamında doğan ve bu ortamlardan etkilenerek büyüyen öğrencilerdir. Buna karşın eğitimcilerin çoğunluğu bu ortamlarda doğmamış ama dijital ortamlarda yaşayan nesillerdir. Bu yeni nesil öğrencilerin teknoloji bilgi, beceri ve tutumları eğitimcilerinkinden farklıdır. Bu öğrenciler teknolojinin eğitim süreçlerinde kullanılmasını beklemektedirler. Eğitimcilerin de bu beklentilerle baş etmesi gerekmektedir.

4.Yeni Teknolojiler: Sosyal ağlar, sanal ortamlar, vikiler, bloglar içeren yeni çevrimiçi araçları ve kaynakları tanımlayan yeni nesil web teknolojileri, bilginin yaratılmasında, erişilmesinde ve paylaşılmasında yenilikçi yaklaşımlarla, öğrenen ve eğitimcilere yeni öğrenme ve öğretim yolları sunulmaktadır.

5. Değişim Hızı: Günümüzde çalışması sürdürülen insan vücuduna yerleştirilen ya da giyilebilen teknolojilerin yakın gelecekte günlük hayatımızda yer alacağı öngörülmektedir. Bu teknolojilerin yarattığı değişimin hızının aratrak devam edeceği görülmektedir.

İletişim ce ilgi teknolojileri alanlardaki hızlı gelişmelerle birlikte, yeni teknolojilerin sağladığı nitelikli içerik iletimi, yaşam-boyu öğrenme, erişim esnekliği ve gelişmiş iletişim ağları gibi potansiyellleri tıp ve sağlık eğitiminde dönüşümü gerçekleştirme sürecinde birçok avantaj sunmaktadır. Bu avantajlar (AMMC, 2007): Öğretimin birey ve grup ihtiyaçlarına göre düzenlenebilme olanağı Gelişmiş gerçekci görselleştirme Tekrarlı pratik yapma olanağı Öğrenmede ce değerlendirmede gerçekci bağlamlar Öğretimin zamandan ve mekandan bağımsız gerçekleştirilebilmesi Öğretim ve değerlendirme sürecinin standartlaştırılması Kaynakların kullanımı ce yeni ölçe ekonomileri olarak sıralanabilir.

Bu avantajların yanı sıra iletişim ve bilgi teknolojileri sağlık alanına özel ve çok önemli bir avantaj sağlamktadır. Sağlık alanı öğrenmedeki hataların, ölüm ya da yaşam konusu olabildiği tek alandır. Öğretilen konu, beceriler, kullanılan teknik ve teknolojilerin yaşamı tehdit edecek sonuçları olabilir. Sanal hasta, simülatörler gibi öğretim teknolojileri hastalara kontrollü ortamlar sunarak, risksiz ve tekrarlı pratik yapma olanağı sağlamaktadır (Lee&Berge, 2011).

Sağlık Eğitiminde Bilgisayar Destekli Öğrenme (BDÖ) 1991 yılında Web teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte, internet ve olanaklarının sağlık eğitimi alanında da eğitim-öğretim amaçlı kullanımı farkına varılmıştır. Alanyazında web tabanlı öğrenme, internet tabanlı öğrenme, mobil öğrenme terimleri ile ifade edilen e-öğrenme, bilgi ve performans artıran bir dizi çözüme ulaşmada internet teknolojilerinin kullanılmasını içerir.

İnternet tabanlı eğitim ve öğretimin öğrenenlere sağladığı zaman ve mekan esnekliği, başka ortamlarda zor gerçekleşen öğretim metotlarını sunması ve öğretimin bireysel ihtiyaçlara göre düzenlenebilmesi gibi sağladığı birçok olanaklarla birlitke diğer alanlarda olduğu gibi sağlık eğitimi alanında da popülaritesin gittikçe artmaktadır.

Son on yıldır popülerlik kazanan e-öğrenmenin, sağlık eğitiminde kullanımı değişkenlik göstermekte ve ilk uygulamaların daha çok temel bilimler eğitiminde kullanıldığu görülmektedir(Ruiz, Mintzer & Leipzig, 2006). Başlangıçta temel bilimler için geliştirilen uygulamalar, günümüzde klinik bilimlerin kapsadığı birçok konuda yaygınlık kazanmaya başlamıştır. Bunlar arasında anatomi, dermatoloji, acil, genetik, histoloji, enfeksiyon hastalıkları, mikrobiyoloji, farmakoloji, psikoloji, patoloji, cerrahi ve üroloji gibi alt disiplinlerdeki konular da yer almaktadır.

Sağlık alanında bilgisayar destekli öğretim ortamları konfigürasyondaki çeşitlilikler (öğreticiler, tartışma grupları, sanal hasta vb.), öğretim yöntemi (sorular, vakalar, simülasyonlar, grup tartışmaları ve aktiviteler) geribildirim gibi öğrenme sürecini destekleyen teknikler ve sunum (font, multimedya, simülasyon gerçekliğe yakınlığı) açısından çeşitlilik göstermektedir (Cook vd.,2010a)

Sağlık profesyonellerinin eğitiminde BDÖ, öğrencinin pasif katılımcı bilginin eğitici tarafından aktarıldığı eğitici-merkezli yaklaşımlardan, öğrenen-merkezli yaklaşımları içeren uygulamaları kapsayan bir aralıktaki uygulamaları içermektedir.

E- öğrenme merdiveni (Moule, Word, Lockyer, 2010)

Yeni nesil teknolojileri, tartışma panelleri, sosyal ağ siteleri gibi bilginin oluşturulmasında ve anlaşılmasında öğrenenin aktif olduğu öğrenen-merkezli ortamlar sunmaktadır. Viki, blog ve podcast gibi yeni nesil web teknolojileri web-tabanlı tıp sağlık eğitimini tamamlayıcı ve geliştirici bilgi paylaşımın ve işbirliği yolları sunmaktadır. Sayısal video ve ses dosyalarının yayınlandıktan sonra MP3 çalar, cep telefonu gibi mobil cihazlara yüklenmesine izin veren “podcast” ve “vodcast” uygulamaları, kullanım kolaylığı ve düşük maliyet gibi avantajlarıyla sağlık eğitiminde zamandan ve mekandan bağımsız öğrenmeyi daha erişilebilir kılmakta, kullanımları hızla yaygınlaşmaktadır.

Çevrimiçi öğrenme ortamlarında uygulanan, Gerçek zamanlı etkileşim sağlayan senkron öğretim Blog, tartışma listeleri, vikiler gibi metin tabanlı etkileşim sunan asenkron öğretim Çevrimiçi küçük grup öğreticiler Probleme-dayalı çevrim içi öğrenme oturumları Görüntü kütüphaneleri gib iyeni nesil web teknolojileri Cografi olarak dağıtık öğrencilere sanal sınıf uygulamaları Akıllı telefon gibi mobil cihazlarda sunulan öğrenem ortamları Web tabanlı simülasyonlar Çevrim içi kütüphaneler E-öğrenme aktiviteleri arasında yer almaktadır.

Sağlık Eğitiminde E-öğrenmenin Etkinliği Sağlık alanında e-öğrenme uygulamalarının popülerlik kazanmasıyla birlikte, e-öğrenmenin etkinliğine dair endişeler bu alanda literatürü de zenginleştirmiştir. İnternet tabanlı öğretimin etkinliğinin nasıl geliştirebileceği sorusuna cevap bulmak amacıyla sentezlenen çalışmalarda, uygulama araştırmalarının, geri bildirimin ve öğretim aktivitelerinin belirli aralıklarla tekrarının öğrenme çıktılarını olumlu etkilediğini, çevrimiçi tartışmanın etkileşimin ve işitsel materyallerin ise mennuniyeti artırdığın belirtilmiştir.

Günümzde sağlık eğitimi veren kurumlar, öğretim üyesi ve öğrencileri etkileşim biçimlerini ve rollerini kökten değiştiren öğretim teknolojileri yeniliği ile karşı karşıyadır. Sağlık eğitiminde teknolojinin etkin kullanımı öğretim üyelerinin bu ortamlara hazır olmasına bağlıdır. Öğretim üyelerinin ve öğrencilerin teknolojik alt yapıya erişimleri, teknoloji kullanımını teşvik eden sistemlerin eksikliği, yeni teknolojiler ve kullanımı konusunda eğitim ihtiyaçları öğretim teknolojilerinin entegrasyonunda karşılaştıkları güçlüklerdir (Zayim, Yıldırım & Saka, 2010).

Sağlık bilimleri eğitimcileri kendi alan uzmanlıklarının yanı sıra teknoloji uzmanı olması beklenemez. Ne yapılabilir? Sağlık eğitimi veren kurumların yeni teknolojiler konusunda sürekli eğitim olanaklarının yanı sıra eğiticilere öğretim materyali tasarımı ve geliştirmede uzmanlardan destek ve işbirliği olanakları sağlanmalıdır.

Öğretim üyelerini destekleyecek strateji ve planların yanı sıra, eğitim-öğretim sürecinin en önemli öğrelerinden biri olan öğrencilere de 21. yüzyılın gerektiği teknolojik yeteliliklerin kazandırılması gerekmektedir. Bilgi teknolojileri bilgi ve becerilerin yanı sıra, değişen sağlık bakım ortamlarını hazırlamak için “sağlık bilişimi” programlarının eğitim programlarına entegrasyonu gerçekleştirilmelidir.

Sağlık alanında BDÖ’nün etkin kullanımını etkileyen önemli bir faktör de geliştirilen bilgisayar destekli öğrenme ortamlarının ve materyallerinin niteliğidir. Bundan sonraki çalışmaların e-öğrenmeyi “ne zaman” ve kullandığımız zaman “nasıl” etkin kullanabiliriz sorularına yönelmesi gerekmektedir.

Sonuç Teknolojideki gelişmeler, düşünme biçimimizde ve günlük hayatımızda olduğu gibi eğitim-öğretimde de birçok değişiliğe yol açtı ve açmaya da devam edecektir. Sağlık bakımındaki ihtiyaçlar ve yönelimler de, günümüz ve geleceğin sağlık profesyonellerinin ihtiyaçlarına cevap verebilmek için eğitim stratejilerimizi bu yönde uyarlamamızı zorunlu kılmaktadır.