GIDA GÜVENLİĞİNDE SEKTÖRÜN RESMİ DENETİM ESASLARI 25 Kasım 2015

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Advertisements

PHARE TWINNING PROJECT TR 04-IB-EN- 04 TRAINING NATURAL MINERAL WATER 11 TO 15 JUNE Endüstriye yönelik eğitim Şişelenmiş sulara uygulanan gıda güvenliğinin.
ÇEVRE GÖREVLİSİ/ ÇEVRE DANIŞMANLIK FİRMALARI
BAKANLIĞIN GIDAYA DAİR RESMİ KONTROL PROSEDÜRÜ
T.G.K. BUĞDAY UNU TEBLİĞİ VE T.G.K. EKMEK VE EKMEK ÇEŞİTLERİ TEBLİĞİ
Denetim Planının Hazırlanması
MEVZUAT Ambalaj ve Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği Ambalaj Atıklarının.
VETERİNER HİZMETLERİ, BİTKİ SAĞLIĞI, GIDA VE YEM KANUNU Kanun Numarası : 5996 Yayımlandığı R.Gazete : Tarih: 13/6/2010 Sayı :
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
YÖNETMELİK 25 Haziran 2007 tarihli ve sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
KALİTE Hizmetin sunum standartlarının belirlenmesi, ve hizmete insanlar tarafından duyulan inanç, güven ve memnuniyetinartırılmasıdır.
Bilindiği üzere Ülkemizden Rusya Federasyonu’na bitkisel gıda ürünleri ihracatımız tarihinde yürürlüğe giren Mutabakat Zaptı ile
Süt İşleme Tesislerinin Onay Prosedürü Halil APAYDIN Gıda İşletmeleri ve Kodeks Daire Başkanlığı Ziraat Y. Mühendisi.
GIDA GÜVENİLİRLİĞİ VE 5996 SAYILI KANUNUN GETİRDİKLERİ
992 SAYILI SERİRİ TAHARRİYAT VE TAHLİLAT YAPILAN VE MASLİ TEAMÜLLER ARANILAN UMUMA MAHSUS BAKTERİYOLOJİ VE KİMYA LABORATUVARLARI KANUNU KABUL TARİHİ:
4703 SAYILI ÜRÜNLERE İLİŞKİN TEKNİK MEVZUATIN HAZIRLANMASI VE UYGULANMASINA DAİR KANUN Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Çevre Sağlığı Daire Başkanlığı Çevre.
4703 SAYILI KANUN 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun 11/07/2001 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de.
İŞLETME KAYIT BELGESİ
SELCEN YÜCEL Gıda Mühendisi
Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü
Hazard Analysis and Critical Control Point
GIDA ve KİTLE İLETİŞİMİ
Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Çevre Sağlığı Daire Başkanlığı
GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü
ET ÜRÜNLERİNDE TAKLİT VE TAĞŞİŞ
ISO- 9001:2008 Standardı - 8. Maddenin Tanıtımı ve Yorumlanması, Kalite İyileştirme Araçlarına Bakış 7. Hafta.
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
SIVILAŞTIRILMIŞ PETROL GAZLARI (LPG) PİYASASINDA UYGULANACAK TEKNİK DÜZENLEMELER HAKKINDA YÖNETMELİK 5 Haziran 2007 tarihli ve sayılı Resmi Gazetede.
Vet.Hek.A.Nizamettin GÜVENER
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
MARDİN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
Ödeme Talep Formu hazırlanırken dikkat edilmesi gereken hususlar
1) İşveren veya vekili (okul/kurum müdürü)
Bu Slayt Bodrum esnaf ve sanatkarlarını bilgilendirmek amacıyla Bodrum Esnaf ve Sanatkarlar Odası Mesleki Eğitim Merkezinde Hazırlanmıştır.
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
ÇEVRE SAĞLIĞI DAİRE BAŞKANLIĞI Uzm. Bio. Şenol YILMAZ
6331 sayılı İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KANUNU BİLGİLENDİRME SUNUSU
PGD; Yapı malzemelerinin piyasaya arzı, dağıtımı veya piyasada iken Yapı Malzemeleri Yönetmeliğine veya Yönetmelikte atıfta bulunulan teknik şartnamelere.
YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇALIŞMA ORTAMI GÖZETİMİ
Fatura İncelemeleri Dr. Önder GÜNGÖR
Kamu Hizmetine Giriş. Bu hafta neler var...  Kamu Hizmetine Girişte Anayasal İlkeler  Hizmete Girişte Aranan Genel ve Özel Şartlar  Hizmete Alma Politikası.
HOŞGELDİNİZ HOŞGELDİNİZ.
Bilişim Suçlarına Yönelik Mevzuat. İNTERNET ORTAMINDA YAPILAN YAYINLARIN DÜZENLENMESİ VE BU YAYINLAR YOLUYLA İŞLENEN SUÇLARLA MÜCADELE EDİLMESİ HAKKINDA.
OKULLARDA İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ İŞ VE İŞLEM BASAMAKLARI
2016 YILI OKUL SÜTÜ PROGRAMI
ERZURUM ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ YAPI MALZEMELERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
Technical Assistance to Avian Influenza Preparedness and Response An EU-funded project managed by the Central Finance & Contracts Unit Project No. TR 06.AI/SV.
DANIŞMANLIK TEDBİRİ UYGULAMALARI
3-fazlı üretim prosesi: Bu üretim sisteminde proses suyu kullanılmaktadır. Proses sonrasında yağ, atıksu (karasu) ve katı kısım (pirina) olmak üzere.
1 KKTC Süt İşletmelerine İlişkin Özel Hijyen Kuralları Halil APAYDIN Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü Gıda İşletmeleri ve Kodeks Daire Başkanlığı.
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
Standardizasyon.
NİSAN 2016 TAŞINIR MAL YÖNETMELİĞİ Levent ÖZGÜMÜ Ş Strateji Geli ş tirme Daire Ba ş kanı NİSAN 2016.
Prof. Dr. Aziz Tekin Ankara Üniversitesi.  Gıda Mevzuatı  Bitkisel Yağlarda Taklit ve Tağşiş  Kontrol ve Yaptırımlar  Bitkisel Yağlarda Kontrol 
Depo Elleçleme Personel Eğitimi
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
YEMEK HİZMETLERİ.
R.Gazete No R.G. Tarihi: İşyeri hekimi: İş sağlığı ve güvenliği alanında görev yapmak üzere Bakanlıkça yetkilendirilmiş işyeri hekimliği.
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

GIDA GÜVENLİĞİNDE SEKTÖRÜN RESMİ DENETİM ESASLARI 25 Kasım 2015

AMACIMIZ Sektör çalışanlarının; Gıda güvenliği ve denetimleri konusunda bilgi ve deneyimlerini arttırmaktır.

GIDA İŞLETMECİSİNİN GÖREVİ? Gıdaların sağlıklı ve kaliteli bir şekilde müşteriye ulaşmasını sağlamak Gıda İşletmecilerinin görevidir . İşyerleri kendi faaliyet alanının her aşamasında Kanunda belirtilen şartları sağlamakla yükümlüdür.

GIDA MEVZUATI Yatay Mevzuat İkincil Mevzuat Veteriner Hizmetleri, Birincil Mevzuat Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu Gıda İşletmelerinin Kayıt ve Onay İşlerine Dair Yönetmelik Gıda ve Yemin Resmi Kontrollerine Dair Yönetmelik Gıda Hijyeni Yönetmeliği - Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliği T.G.K. Etiketleme Yönetmeliği - Mikrobiyolojik Kriterler Yönetmeliği Yatay Mevzuat T.G.K. Bulaşanlar Yönetmeliği - Gıda Katkı Maddeleri Yönetmeliği Hayvansal Gıdalar İçin Özel Hijyen Kuralları Yönetmeliği Hayvansal Gıdaların Resmi Kontrollerine İlişkin Özel Kuralları Belirleyen Yönetmelik Dondurma Tebliği Fermente Sütler Tebliği Koyulaştırılmış Süt ve Süttozu Tebliği Krema ve Kaymak Tebliği Yenilebilir Buzlu Ürünler Tebliği Et ve Et Ürünleri Tebliği Yumurta ve Yumurta Ürünleri Tebliği   Bal Tebliği Meyve Suyu ve Benzeri Ürünler Tebliği Sofralık Zeytin Tebliği Bulgur Tebliği Buğday Unu Tebliği Çeltik Tebliği Ekmek ve Ekmek Çeşitleri Tebliği İrmik Tebliği Makarna Tebliği Mercimek Tebliği Pirinç Tebliği Lokum Tebliği Tahin Tebliği Tahin Helvası Tebliği Üzüm Pekmezi Tebliği Bitki Adı İle Anılan Yağlar Tebliği Zeytinyağı ve Pirina Yağı Tebliği Hızlı Dondurulmuş Gıda Maddeleri Tebliği Bira Tebliği Şarap Tebliği Bebek Formülleri Tebliği Sporcu Gıdaları Tebliği Alkolsüz İçecekler Tebliği Baharat Tebliği Enerji İçecekleri Tebliği Tuz Tebliği İkincil Mevzuat Dikey Mevzuat

GIDA DENETİMİ Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Gıda güvenilirliğinin sağlanmasında, tek yetkili kurum olmuştur. Tüm gıda işletmelerinde AB standartlarında hijyen şartları aranmaktadır.

Bakanlığımızın www.gkgm.gov.tr internet adresinden temin edilebilir.

SEKTÖR DENETİME HAZIR MI?

RESMİ KONTROLLER İÇİN GENEL HÜKÜMLER Kontrol görevlisi; Kanun kapsamındaki her yere kontrol amacıyla girebilir ve numune alabilir. Resmi kontroller sırasında yalnızca mevzuata uygunsuzluğun tespiti ve adli mercilere delil olarak sunmak amacıyla fotoğraf ve/veya video çekimi yapabilir.

RESMİ KONTROLLER İÇİN GENEL HÜKÜMLER RESMİ KONTROLLER NE SIKLIKTA YAPILIR? 1-Düzenli 2-Yıllık Kontrol ve Denetim Programları çerçevesinde denetim sıklıkları 1 ay-3 yıl, Riskli işletmeler daha yoğun sıklıkta, diğerleri ise daha az sıklıkta,

RESMİ KONTROLLER İÇİN GENEL HÜKÜMLER RESMİ KONTROLLER HABERLİ Mİ YAPILIR? Resmi kontroller, tetkik gibi ön bildirimin gerekli olduğu durumlar hariç, gıda işletmecisine haber verilmeksizin gerçekleştirilir. Resmi kontroller, özel bir amaca yönelik olarak da yürütülebilir.

RESMİ KONTROLLER İÇİN GENEL HÜKÜMLER Kontrol görevlisi; Kanun hükümleri doğrultusunda; Resmi kontrolleri yapmak, Kontrol sonucuna göre; Her türlü etkiden ve çıkar ilişkisinden uzak, Tarafsız, Objektif ve Bağımsız olarak karar alır. Kanunla kendisine verilen yetkiler çerçevesinde idarî yaptırımları uygulamaya yetkilidir.

KONTROL GÖREVLİSİ KARTI

KONTROL GÖREVLİSİ DENETİM ÖNCESİ

İŞYERİ DENETİM ÖNCESİ

DENETİM BAŞLARKEN YANITLANMASI GEREKEN SORU: İLETİŞİM önemli mi, önemliyse neden?

Göz ve Görme Hareketleri Dış dünyayı algılamada: Kulak: % 9 Diğer organlar: % 4

Doğru biçimde öfkelenmek, İşte bu zordur. Herkes öfkelenebilir. Ne var ki; Doğru insana Doğru derecede Doğru zamanda Doğru maksatla ve Doğru biçimde öfkelenmek, İşte bu zordur. (ARİSTO)

NASIL SÖYLEDİĞİNİZ ÖNEMLİ! NE SÖYLEDİĞİNİZ DEĞİL NASIL SÖYLEDİĞİNİZ ÖNEMLİ!

RESMİ KONTROLLER NASIL YAPILIR? Genel olarak ; Denetim, Gözetim, Tetkik, İzleme, Takip, Doğrulama, Numune alma ve Analiz gibi uygun kontrol metotları ve teknikleri kullanılarak yürütülür.

NERELER KONTROL EDİLİR? Hammaddeler, bileşenler, işlem yardımcıları ile gıda hazırlanması ve üretiminde kullanılan diğer maddeler, Yarı mamul ürünler, Gıda ile temas eden madde ve malzemeler, Temizlik ve bakım ürünleri ve uygulamaları ile zararlılarla mücadele ürünleri, Etiketleme, sunum ve reklam.

NERELER KONTROL EDİLİR? Gıda üretim ve satış noktalarındaki hijyen koşullarının kontrolü, İyi üretim uygulamaları, İyi hijyen uygulamaları, prosedürlerin değerlendirilmesi,

NERELER KONTROL EDİLİR? Kanuna uygunluğun değerlendirilmesi için gerekli olan yazılı doküman ve diğer kayıtların incelenmesi, Gıda işletmelerindeki ölçüm araçlarına ait kayıtların incelenmesi, Üretim ve Satış alanları çalışanları ile yapılan görüşmeler,

UYGUNLUK Bir şartın yerine getirilmiş olması

UYGUNSUZLUK Bir şartın yerine getirilmemiş olmasıdır.

NİÇİN NUMUNE ALINIR? Gıdanın üretim, satış,dağıtım, depolama gibi tüm aşamalarında gıda güvenliğinin kontrol edilebilmesi ve mevzuata uygunluğunun doğrulanması amacı ile numune alınır.

NUMUNE ALINIRKEN NEYE DİKKAT EDİLİR? Alınan numunelerin, ürün partisini temsil edecek şekilde olması gerekir. (parti/seri ve etiket no ile kod numaraları aynı olan)

PARTİDEN NUMUNE NASIL ALINIR? Partiyi temsil edecek numune miktarı seçilirken ya partinin mümkün olduğunca farklı noktalarından tesadüf/rastgele numune seçilir yada istatistiki metot kullanılır.

Bakanlıkça, analizleri yapacak olan laboratuarlar belirlenmiştir. NUMUNE ALMA PROSEDÜRÜ NUMUNE ALMA ESASLARI Bakanlıkça, analizleri yapacak olan laboratuarlar belirlenmiştir. Analiz ve şahit numunelerinin uygun koşullarda taşınması ve muhafaza edilmesini sağlamak il/ilçe müdürlükleri ile laboratuarlarca temin edilir. Analizleri yapılmak üzere alınacak numuneler için İŞYERLERİ herhangi bir bedel ödemez.

NUMUNE ALMA PROSEDÜRÜ Laboratuara ulaşan numunenin güvenliği için ‘Numune Alma Prosedürü’nde belirtilen şartların sağlanmamış olması durumunda numune laboratuar tarafından analize alınmaz.

KAÇ ADET NUMUNE? Kalan raf ömrü yedi günden az olan gıdalar, Mikrobiyolojik incelemeler, Ürün miktarının şahit numunenin analizinin yapılabilmesi için yetersiz olduğu durumlarda bir takım numune alınır. Bakanlıkça belirlenen laboratuarda muayene ve analizi yaptırılır. Kanun gereği, bu durumlarda analiz sonucuna itiraz edilemez.

KAÇ ADET NUMUNE? Özel durumlar dışında, kontrol görevlisi tarafından iki takım numune alınır. Birinci takım numunenin muayene ve analizi, Bakanlıkça belirlenen laboratuarda yapılır.

ANALİZ SONUCU VE İTİRAZ İkinci takım olan şahit numune, Bakanlık İl/İlçe Müdürlüğünde muhafaza edilir. Ancak işletmecinin talep etmesi halinde üçüncü takım numune gıda işletmecisine bırakılır. Gıda işletmecisi, birinci takım numuneye ait muayene ve analiz raporu sonucuna, tebliğ edildiği tarihten itibaren en geç yedi gün içerisinde Bakanlık İl/İlçe müdürlüğüne itiraz edebilir. Şahit numunenin muayene ve analizi Bakanlıkça belirlenen laboratuarda yaptırılır. İtirazdan kaynaklanan masraflar ilgililer tarafından karşılanır.

ANALİZ SONUCU VE İTİRAZ Gıda işletmecisi ürünün son tüketim tarihi geçmeden itiraz hakkını kullanıp kullanmayacağını eş zamanlı olarak analizi yapan laboratuara ve il müdürlüğüne yazılı olarak bildirir. İtiraz durumunda, şahit numunenin analizi ilk analizin yapıldığı laboratuarda veya Bakanlıkça uygun görülen başka bir laboratuarda yaptırılır.

ANALİZ RAPORU Şahit numuneye ait muayene ve analiz rapor sonucu kesin olup verilecek karara esastır. Muayene ve analiz sonucunun değerlendirilmesi analizi yapan laboratuar tarafından yapılır.

İDARİ YAPTIRIM TÜRLERİ Mülkiyetin kamuya geçirilmesi, İdari para cezası, Piyasadan toplatma, Ürünlere el koyma, Etiket bilgileri mevzuata uygun hallere getirilinceye kadar ürünlerin satışını durdurma, Faaliyetten Men Cumhuriyet Savcılığına Suç Duyurusu

DENETİM SONUCU Numunede tespit edilen olumsuzluğun sorumlusu belirlenir. Belirlenen sorumluya idari yaptırım uygulanır.

YAPTIRIM Kontrol görevlisi, muayene ve analiz raporu ile birlikte denetim sonunda düzenlediği raporu, mevcut mevzuat dâhilinde nihai olarak değerlendirerek işlem tesis eder. Uygunsuzluk durumunda Kanun gereğince işletmeci veya yasal temsilcisi hakkında gerekli yasal işlemi uygular. Denetim sonucu hakkında işletmeciyi bilgilendirir.

ÖRNEK YAPTIRIM Alınan numunenin muayene ve analiz sonucunun mevzuata uygun olmadığı tespit edilir ise Kanunun 40.maddesinin (d) bendine istinaden on bin Lira idarî para cezası verilir. Ürünlerin, insan sağlığı için risk oluşturması durumunda masrafları sorumlusuna ait olmak üzere ürünler piyasadan toplatılır ve mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilir. Madde 21/5 Gıda Kodeksine aykırı, gıda üretilemez, işleme tabi tutulamaz ve piyasaya arz edilemez. (Örneğin:Et ve Et Ürünleri Tebliğinde, Pastırmada Çemen hariç olmak üzere, nem miktarı kütlece en çok %45 olarak belirtilmesine rağmen yüksek çıkması)

ÖRNEK YAPTIRIM Alınan numune sonucunda taklit tağşiş yapıldığı tespit edilir ise 40.maddesinin (l) bendine istinaden on bin Lira idarî para cezası verilir, taklit ve tağşiş edilmiş ürünlere el konulur ve mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilir. Madde 24/4 Gıda ve Yemde taklit ve tağşiş yapılamaz (Örneğin: Dana sucuk olduğu beyan edilen üründe tavuk eti, yoğurtta jelatin tespit edilirse) Bakanlığa ilgili ceza dokümanları ile birlikte bilgi verilir.

ÖRNEK YAPTIRIM ŞEFFAFLIK İLKESİ Laboratuar sonucuyla taklit veya tağşiş yapıldığı kesinleşen gıda üreten/ithal eden firmanın adı, ürün adı, markası, parti ve/veya seri numarası,

GENEL HÜKÜMLER Kamu-özel kurum ve kuruluşları ile mahallinde üretilerek toplu tüketime sunan gıda işletmesi ve yemek fabrikaları, ürettiği yemek partisinin her çeşidinden alınan bir örneği yetmiş iki (72) saat uygun koşullarda (soğukta ya da dondurarak) saklamakla yükümlüdür. Alınması önerilen örnek miktarı iki yüz elli (250) gramdır.

ÖRNEK YAPTIRIM İlgili Yönetmelik gereği yemek numunesi saklaması gereken işletmenin yemek numunesi saklamadığının tespit edilmesi halinde, 40.maddenin (i) bendine aykırılıktan iki bin altı yüz altmış Lira idarî para cezası verilir. Gıda zehirlenmesi durumunda ise gıda mevzuatına göre uygunluk analizleri yapılamadığından izlenebilirliğin sağlanamamasına ek olarak Türk Ceza Kanunu’nun 185 ve 186 ncı maddelerine göre işlem yapılmak üzere Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur. Madde 24/1 Gıda işletmecisi izlenebilirliği sağlamak ve bilgileri- belgeleri Bakanlığa sunmak zorundadır.

ÖRNEK YAPTIRIM Aykırılık sadece etiket bilgilerinden kaynaklanıyor ise idarî para cezası beşbin Lira olarak uygulanır. (Madde 24-3)(40/k)

İZLENEBİLİRLİK VE SORUMLULUKLAR GIDA İŞLETMECİSİ İZLENEBİLİRLİĞİ SAĞLAMAK AMACIYLA NELER YAPMAK ZORUNDADIR?

İZLENEBİLİRLİK VE SORUMLULUKLAR Gıda işletmecisi izlenebilirliği sağlamak amacıyla, a) Üretim, işleme ve dağıtımın tüm aşamalarında, sorumluluğundaki gıda, gıdaya ilave edilecek her türlü maddenin ve gıdanın, elde edildiği hayvanın takibinin yapılabilmesi için bir sistem oluşturmak ve talep halinde bu bilgileri Bakanlığa sunmak zorundadır.

İZLENEBİLİRLİK VE SORUMLULUKLAR Piyasaya arz edilecek gıdada izlemeyi sağlamaya yönelik olarak; İzlenebilirliği sağlayan her türlü belgeyi ürünün raf ömrünün bitiminden itibaren üç ay süreyle muhafaza etmek, Gıda mevzuatına uygun olmak koşulu ile partinin tanımlanmasını sağlayan bir işaret veya numara ve diğer bilgileri içerecek şekilde etiketlemek, Yılda en az bir kez izlenebilirlik sistemini gözden geçirerek, sistemin sağlıklı çalıştığını kontrol etmek ve kayıt altına almak, zorundadır.

İŞLETMECİNİN SORUMLULUĞU NEDİR?

İZLENEBİLİRLİK VE SORUMLULUKLAR Gıda ile ilgili faaliyet gösteren işletmeci, kendi faaliyet alanının her aşamasında Kanunda belirtilen şartları sağlamakla yükümlüdür.

İZLENEBİLİRLİK VE SORUMLULUKLAR Gıda işletmecisi ürettiği, işlediği, ithal ettiği, satışını veya dağıtımını yaptığı bir ürününün, gıda güvenilirliği şartlarına uymadığını değerlendirmesi veya buna ilişkin makul gerekçelerinin olması durumunda, söz konusu ürünü kendi kontrolünden çıktığı aşamadan başlamak üzere, toplanması için gerekli işlemleri derhal başlatmak ve konu ile ilgili Bakanlık İl/İlçe Müdürlüğü’nü bilgilendirmek zorundadır.

İZLENEBİLİRLİK VE SORUMLULUKLAR Gıda işletmecisi, ürünün toplanması gerektiğinde, toplanma nedeni hakkında tüketiciyi veya kullanıcıyı doğru ve etkin olarak bilgilendirmek ve gerekli hâllerde, insan ve hayvan sağlığını korumaya yönelik alınacak tedbirlerin yeterli olmaması durumunda, tüketiciye veya kullanıcıya ürünün iadesi için çağrıda bulunmak zorundadır.

İZLENEBİLİRLİK VE SORUMLULUKLAR Gıda işletmecisi, faaliyeti ile ilgili aşağıda istenen kayıtları güncel tutmak, istendiğinde Bakanlığa sunmak zorundadır. İşletme onayı veya kaydına ilişkin Belgeleri, Tehlike analizi ve kritik kontrol noktaları ilkelerine dayanan gıda güvenilirliği sistemlerine ilişkin uyguladığı prosedürler ve güncel kayıtları, Cihaz kalibrasyon kayıtları, Cihaz ölçüm kayıtları,

İZLENEBİLİRLİK VE SORUMLULUKLAR Partinin tanımlanmasını sağlayan bir işaret veya numara ve diğer bilgileri içerecek şekilde alım ve satış ile ilgili kayıtları, Gıda izlenebilirlik kayıtları, Haşere ve kemirgenlerle mücadele kayıtları, Hammadde, üretimde kullanılan yardımcı maddeler, ara ürüne ve/veya son ürüne ilişkin analiz kayıtları, İşin nevine göre konuyla ilgili lisans eğitimi almış zorunlu personelin çalıştırıldığına dair kayıtları.

İZLENEBİLİRLİK VE SORUMLULUKLAR Gıda işletmecisi, ürünle ilgili riskin önlenmesi, azaltılması veya ortadan kaldırılmasından sorumlu olup bu gibi tedbirlerin alınmasında Bakanlıkla işbirliği yapar. İlgililer, Bakanlıkça alınan önlemlerin uygulanması sırasında hiçbir şekilde engelleme yapamaz. Gıda işletmecisi, üretim, hazırlama ve satışta, Bakanlıktan kayıtlı veya onaylı işletmelerin ürünlerini ve ürünün onaya tabi olması durumunda onaylı ürünleri kullanmak zorundadır.

TEMENNİLERİM !

Ziraat Yüksek Mühendisi Teşekkür ederim Nuran ÇAKIROĞLU Ziraat Yüksek Mühendisi cakiroglunuran@gmail.com