Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

ARAŞTIRMA KONUSU VE SORUNUN SEÇİMİ
ARASTIRMA PROBLEMININ TANIMLANMASI
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÇAY MESLEK YÜKSEK OKULU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Karşılaştırmalı Eğitim
ARAŞTIRMA KONUSUNU BELİRLEME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMİ
Araştırma Önerisi Araştırma Raporu
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
Hipotezlerin /Araştırma sorularının formüle edilmesi
ARAŞTIRMA TASARIMI.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETMENİ MUSTAFA DEMİR
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA PLANLANMASI
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
UZEM TANITIM.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ARAŞTıRMA PROJESİ Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK. Temel Kavram ve Süreçler ■Bilim ■Olgu, Olay ■Kuram (Teori), Yasa (Kanun) ■Hipotez, Veri, Bulgu ■Ontoloji,
Bİlİmsel AraşTIrma Yöntem ve Teknİklerİ
Araştırma Süreç ve Teknikleri ve Rapor Yazma
PROBLEMİ TANIMLAMA Doç. Dr. Ender DURUALP.
ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİNDE
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ DERSİ 4. Hafta
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Araştırma Sürecinin Aşamaları
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Verilerin Toplanması I
Problemi Tanımlama.
Araştırma Modeli: Tarama Araştırmaları/Deneme Araştırmaları
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Nitel Araştırmalar I.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Araştırma Modeli. İç Geçerliği Etkileyen Faktörler (Büyüköztürk vd., 2013; Karasar, 2005) 1. Zaman: Denenen bağımsız değişken dışında kalan önemli diğer.
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması Neslihan KURT Eğitim Yönetimi ve Denetimi Alan Araştırmaları-1 Danışman: Prof. Dr. Necati CEMALOĞLU

Araştırma Probleminin Belirlenmesi Bilimsel bilginin ilk üç basamağı 1. Güçlüğün hissedilmesi 3. Problemin tanımlanması 2. Çözümün kestirilmesi (Balcı, 2011) 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

birden çok olası çözüm yolu Ripple’ye göre (1961), araştırma açısından herhangi bir durumun problem olarak kabul edilebilmesi için en az iki koşulu karşılaması gerekir: Bunlar kararsızlık durumu ile birden çok olası çözüm yoludur (Akt. Karasar, 2005: 54). kararsızlık durumu birden çok olası çözüm yolu problem 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Problem seçimi ve ölçütler (Karasar, 2005:55) Uygun bir problem seçimi, onu çözmekten daha zor olabilir. Problem aşamalı bir yaklaşım ile seçilir. Genelden özele doğru daraltılan ‘problem dilimi’ belirlenir. Belirlenen problem dilimi, aynı zamanda araştırmaya bir ad verme işlemidir(Araştırma önerisi hazırlama). 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Problem Seçimi ve Ölçütler (Karasar, 2005:55-58) Çözülebilirlik Önemlilik Yenilik Yerleşik etik kurallara uygun olarak araştırılabilirlik Genel ölçütler Alanda yeterlik Yöntemde ve tekniklerde yeterlik Veri toplama izni Zaman ve olanak yeterliği İlgi yeterliği Özel ölçütler 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Araştırma Probleminin Tanımlanması (Guba, 1961; akt. Balcı, 2011) Problem, genelde sofistike olarak nitelenen ve problem sahasında göreli olarak az bilgi sahibi olan birinin anlayabileceği basitlikte hazırlanmalıdır. Spesifik araştırma alanı tanımlanmalı ve sınırlandırılmalıdır. Test edilecek hipotezler ya da cevaplandırılacak sorular belirtilmelidir. Araştırmanın önemi kısaca gösterilmelidir. “Araştırmanın amacı şudur.” gibi açık yazılmış bir cümle bulunmalıdır. 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması Araştırma Probleminin Tanımlanması (Aşamalı bir yaklaşım; Karasar, 2005:58-59) 1. BÜTÜNLEŞTİRME; Problemi dilimlere ayırma 2. SINIRLANDIRMA (Araştırılacak problem diliminin seçilmesi) 3. TANIMLAMA (Sınırlandırılmış problemin ayrıntılarıyla açıklanması) (Araştırma amaçlarının berraklaşması) 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması Problem Kaynakları Araştırılabilecek pek çok problem arasından birinin seçilebilmesi için onun önemli ölçüde hissedilmesi (problemin çarpması) gerekir. Probleme çarpmak özel bir çaba, merak ve duyarlılık ister. İyi bir araştırmacı, önemli gördüklerini yazdığı bir ‘problem karteksi’ hazırlar. Doğa ve toplum gibi ana kaynaklar yanında literatür taraması, araştırmacı raporları, araştırma ansiklopedileri, tezler, danışman öğretim üyeleri, gazete ve dergiler önemli kaynaklardır (Karasar, 2005:55). Kartex: bilgi kartı 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması Problem Kaynakları (McMillan ve Schumachter, 1984; Akt. Balcı, 2011: 61). Kişisel deneyim Kuramdan dedüksiyon (tümdengelim) yapma Literatür taraması Güncel sosyal sorunlar Pratik durumlar 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Problem Tanımada Pratik Yollar (Balcı, 2011: 61-62) Bir takım “özel sorular” sormak İkinci derecede literatürü izlemek (konu indeksi seçimi, prob. cüm. için anahtar sözcük seçimi, not kartları, tarama raporu) Araştırmanın tüketicileriyle konuşarak onların ihtiyaç ve sorunlarını öğrenmek Araştırma konusunda eğitim ve deneyimi olanlarla beyin fırtınası çalışması yapmak 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması Bir Konuya İlişkin Farklı Soyutlama Düzeylerindeki Araştırma Sorularına Bir Örnek Anderson (1990:32) Eğitimin okuldan gündelik yaşama transferini kolaylaştıran temel faktörler nelerdir? İkinci dil öğrenmenin gündelik yaşama transferini kolaylaştıran faktörler nelerdir? Fransızca’nın gündelik yaşama transferinin kolaylaştıran etkenler nelerdir? Fransızca’da sübjektif tenslerin doğru kullanımını kolaylaştıran faktörler nelerdir? Fransızca’da fiilin sübjektif tensinin doğru kullanımının gündelik yaşama transferini kolaylaştıran temel faktörler nelerdir? (Akt. Balcı, 2011:62) 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Problemin Tanımı (Balcı, 2011:63) ööööööööönvcxvxv Problemin tanımı Amaç Gerekçe Soru ve Alt sorular Önceki kuram ve araştırmalara dayalı olmalı Açık, anlaşılır; net olmalı Problem cümlesi araştırmanın değişkenlerini, evrenini ve problem mantığını verebilmeli 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Kavram-Yapı ve Değişkenler Araştırma boyunca gerçekte araştırılan ve ölçülen şeye kavram denir. Kavramlar olayların soyutlanması ve olayların bir tür tanımlarıdır. Üst düzeydeki kavramların yapıları oluşturduğunu düşünebiliriz. Yapılar da kavramlar gibi doğrudan gözlenemez, karmaşık soyutlamalardır: mutluluk, bunalım… vb. gibi. Kavram ve yapıları ölçmede kullanılan göstergelere değişken denir (Balcı, 2011:63). 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Problem Tanımlamada Değişkenler Değişken: En az iki değer alabilen her şey (Karasar, 2005:60) veya gözlemden gözleme değişik değerler alabilen objeler, özellikler ya da durumlardır (Arıcı,1972:10). Değişken türleri: Bir değişken belli seçenek ve değerlerden başkasını alamıyor ve yalnızca tam sayılarla ifade ediliyorsa süreksiz (geçişsiz); nitel değişkendir (cinsiyet gibi). Kesirli olarak ifade edilen değişkenler ise sürekli (geçişli); nicel değişkendir (yaş, boy gibi). 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Kontrol şekillerine göre değişkenler Bağımlı (açıklanan) Değişken (Y) Araştırmacı tarafından seçilen, onu rahatsız eden ve açıklanması istenen durumdur. Örnek: «Öğrenci başarısını etkileyen faktörler» adlı araştırmada «öğrenci başarısı» bağımlı değişkendir. Bağımsız (açıklayan) değişken (X) Bağımlı değişkeni istendik yönde etkilemeyi amaçlar. «öğrenci başarısı» nı etkileyen «zeka» ve «çalışma alışkanlıkları», bu bağımlı değişkenin (öğrenci başarısının) bağımsız değişkenleridir. Kontrol değişkenleri Ele alınan bağımsız değişkenlerin dışında, fakat bağımlı değişkeni etkileme olasılığı kuvvetli olan ‘şaşırtıcı’ değişkenlerdir. Araştırmada bağımsız değişkenin, bağımlı değişkeni nasıl etkilediğini bulabilmek için kontrol değişkenlerini sabit tutmak ( grupları eşitlemek) gerekir. Evrene ait kont. d: zeka, yaş, cinsiyet, deneyim Araştırma sürecine ait kont. Değ. : zaman Dış kaynaklara ait kont. Değ. : gürültü, ışık, ısı gibi değişkenler. Araştırmacı bağımsız değişkenin, bağımlı değişkeni nasıl etkilediğini bulabilmek için kontrol değişkenlerini sabit tutmak ( grupları eşitlemek ) zorundadır. Aksi halde bağımlı değişken üzerindeki değişikliklerin gerçekten bağımsız değişkenden mi, yoksa öteki değişkenlerden mi olduğu bilinemez. O yüzden uygulamada tüm bu değişken türleri birbirine karışabilir. 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması Ara değişken Ara değişken: Bağımsız değişkenin bağımlı değişkene dolaylı etkisidir. Örnek: Bağımsız Değişken: Öğretim yöntemi (televizyonlu-televizyonsuz) Ara değişken: İletişim kanalı sayısı ( çok-az) Bağımlı değişken: Öğrenme başarısı (düşük- yüksek) ( Karasar,2011:62) 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Problem Tanımlanmasında Değişkenler Olguların tek tek değil, belli bir sistem bütünlüğünde ele alınabilmesi için, araştırmacı, araştırdığı problemi değişkenler açısından görebilmeli ve öylece ifade edebilmelidir. Bir araştırmada araştırılması istenen şey (durum) ve kişiyi rahatsız eden ‘sonuç’ bağımlı değişkendir. Bağımsız değişkenlerden biri ya da bir bölümü, bağımlı değişken üzerindeki etkileri belirlenmek üzere seçilir; bunun dışındakiler ise kontrol değişkeni olarak değerlendirilir (Karasar, 2005:63-64). 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

İlgili kaynakların taranması Problem, ilgili kaynaklar yardımıyla tanımlanır, amaçlar ise problem tanımlandıktan sonra belirlenir. Problem alanının bütünleştirilmesi, sınırlandırılması ve tanımlanması aşamalarında ilgili kaynakların (alan yazının) taranması gerekir. Temel görüşler belli bir senteze ulaştırılıncaya kadar ve anlaşılıncaya dek tarama devam eder. Araştırma için genel bir çerçeve oluşturulur. 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Kaynak bulma adresleri Kitaplıkların fiş katalogları Yayın tarayıcı kuruluşlar Bibliyografyalar Bulunan her yayının ‘kaynakça’ bölümü 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Problem tanımlanırken… Problemin berraklaşması için yapılan alanyazın taraması ve konu üzerinde uzunca düşünülür. Bütünleştirme, sınırlandırma ve tanımlama aşamaları, birbirini izleyen paragraflar içinde ya da konu başlıkları altında verilir. Bir ‘problem’ başlığı altında en az üç paragraflık açıklama bulunur. 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması Sonuç… Araştırmada problem tanımı statik bir süreç değildir. Sürekli gelişen ve olgunlaşan bir dinamizme sahiptir. Araştırma geliştikçe problem tanımı da olgunlaşır ve gelişir. Belki de araştırma tamamlandığında problem tanımı da tamamlanmış olur ( Balcı, 2011: 65). 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

giriş bölümü (introduction) Bir araştırma raporunun giriş bölümünde yer alan problem, amaç (hipotez; denence veya soru cümleleri), önem, varsayımlar (sayıltılar), sınırlılıklar ve tanımlardır ( Karasar, 2005:54). giriş bölümü (introduction) problem varsayımlar (sayıltılar) tanımlar sınırlılıklar önem amaç (hipotez; denence veya soru cümleleri) 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması Amaç Amaçta iyi tanımlanmış bir problem ifadesi saklıdır. Amaç ve problem, birbirinden farklı düşünülmemelidir. Araştırma probleminin en somutlaştığı yer amaçlardır. Soru cümleleri ya da denenceler ile ifade edilir. ‘ne?’, ‘nasıl?’ ve ‘niçin?’ gibi sorularla ilgili olup aydınlatılmak istenen değişkenleri ve ilişkilerini sorgulama ifadeleridir. İyi sorular sorabilmek ve hipotezler (denenceler) geliştirebilmek, onları cevaplamaktan daha güçtür(Karasar, 2005:67). 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması Örnek… Amaç: Türkiye’deki okullaşma durumunun bugünkü düzeyini belirlemek Alt amaçlar: okullaşma oranının Cinsiyete Yerleşim merkezlerine(kır-kent) Bölgelere Yaşlara Yıllara göre ayrıntılarını isteyen sorular 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

İyi bir hipotez…(Kerlinger, 1964) Kuramsal bir temele dayalı olmalı Bilinenlerle önemli bir çelişki içinde olmamalı Değişkenler arası ilişkiyi tanımlamalı Sınanabilir (yanlışlanabilir) olmalı Mevcut zaman ve olanaklarla sınırlı olmalı Açık, basit, anlaşılır ve işlevsel olarak ifade edilmelidir (Akt. Karasar, 2005:69). Hipotez sruları, araştırmanın başında yapılır. Araştırma sonunda geliştirilen bir hipotezin bilimsel bir anlam taşıması için yeniden bir araştırma yapılarak denenmesi gerekir. Hipotez (denence: denenen yargı), belli bir kuramsal yapıya dayalı olmalı, araştırma öncesinde geliştirilmelidir. 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması Örnek hipotezler… Sigara akciğer kanserine neden olur. Zeki öğrenciler daha çabuk öğrenir. Ödüllendirme, öğrenme etkinliğini arttırır. Işık, okuma hızını arttırır. Burada ortaya çıkan veriler sınanmaz, ilişkiler (fikirler) sınanır; önceki kurama dayalı olarak yeni kuramlar geliştirilir. 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması Hipotez Türleri Araştırma (research) denencesi (H1): Değişkenler arasında ilişki olduğunu savunur; araştırma sonucunu kestirir ve genellikle bir tarafı tutar. Araştırmaların amaç bölümünde yer alan denenceler bu türden olup, verilerin toplanmasını, sınanmasını ve yorumlanmasını şekillendirir. İstatistiksel (null) denence(H0): Araştırmalarda taraf tutmaz, genellikle ilişkisizliği savunur. Farksızlığı zedeleyen bir durum ortaya çıkmadıkça, gruplar arasında anlamlı bir farklılık olmadığına karar verilir. Bilimsel kanıtlama, araştırma denencesini yanlışlamaya (çürütmeye) çalışmakla olur (Popper, 1972). Bir görüş tüm çabalara rağmen çürütülemiyorsa, değer kazanır. 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması Önem Araştırma amaçlarının belirlenip, toplanan verilerin hangi kuramsal ya da pratik sorunun çözümünde ve nasıl kullanılabileceğinin açıklanmasıdır. Araştırmacı kendi amacını ortaya koyar. Araştırmanın amacı ‘nesnel’ olduğu halde, araştırmacının buna verdiği önem ‘öznel’ olabilir. Amaç: beslenme ile zeka ve zeka ile okul başarısı arasındaki ilişkiyi aramak. Önem: bu iki ilişkinin durumuna göre, devlet yatırımlarının, eğitime ya da halkın beslenmesini geliştirici önlemlere ağırlık verecek biçimde dağıtımı için bir öneri geliştirmek. Amaç misyon ise önem de vizyon olabilir. 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Varsayımlar (Sayıltılar) Araştırmada bazı başlangıç noktalarının, ayrıca kanıtlanmasına gerek görülmeden, ‘doğru’ olarak kabul edilmesi gerekebilir. Bu kabule varsayım (sayıltı, faraziye, ‘assumption’) denir(Karasar, 2005: 71). Varsayımları doğru olmayan bir araştırma, temeli çürük bir bina gibidir. Varsayımlar herhangi bir deneyle kanıtlanmamış olsa da kanıtlanabileceği umulan kuramsal bir düşüncedir. 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Varsayımlar (Sayıltılar) Ripple (1967), üç tür sayıltıdan söz eder: Değerlere, problemlere ve kuramlara ilişkin sayıltılar, Kontrol değişkenlerine ilişkin sayıltılar, Araştırma yöntem ve süreçlerine ilişkin sayıltılar. 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması Sınırlılıklar Araştırmacının ideal gördüğü ve normal olarak yapmak isteyip de, çeşitli nedenlerle vazgeçmek zorunda kaldığı şeyler, araştırmanın sınırlılıklarıdır. Bu ideal koşullar bazen araştırmacının kontrolü ve etki alanı dışında olduğu, bazen de fayda-maliyet açısından pratik olmadığı için gerçekleştirilemeyebilir. 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması Tanımlar Bir araştırmada, kullanılan terimlerin anlamları açıklığa kavuşturulmalıdır. Kavramsal tanım: Bir kavramın başka kavramlarla tanımlanmasıdır (Başarı kavramının zeka ile açıklanması). İşlevsel tanım: Soyut bir tanımın somutlaştırılarak ve gözlenebilir özelliklerle açıklanmasıdır (zekanın, stanfort binet testinden min. 125 puan alma ile açıklanması). Kavramsal tanımlar bir çok araştırmada aynı kaldığı halde, işlevsel tanımlar araştırmanın içeriğine bağlı olarak farklılaşabilmektedir. Bilim dallarının gelişmesiyle kendine özgün bir terminolojinin ortaya çıkışı arasında paralellik bulunur. 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması

Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması Kaynaklar Anderson (1990). Fundamental of educational research. London ve diğ.The Farmer Press Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem teknik ve ilkeler. Pegem A Yayıncılık. Karasar, N. (2005). Bilimsel arastirma yöntemi. Ankara: Nobel Yayin Dağıtım Guba, E. G. (1961, April). Elements of a proposal. In UCEA (University Council for Educational Administration) meeting, Chapel Hill, NC. McMillan, J. H., & Schumacher, S. (1984). Research in education: A conceptual introduction. Little, Brown. Ripple, L. (1960) ‘problem identification and formulation’ social work research, editor:N.A, Polansky. The universty of chicago, 1960: 24-47. 21.10.2015 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması