Dindarlığı Etkileyen Faktörler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
Advertisements

Nüfusun Yaşlanması Çalışma Grubu
KURBAN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETİMİ HÜLYA SARIÇİÇEK.
TOPLUMSAL YAPIYI OLUŞTURAN ÖĞELER
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
KIRSAL SOSYOLOJİ. KIRSAL SOSYOLOJİ “Kırsal Alanda Yaşayan Her İnsan Geçimini Tarımsal Faaliyet İle Sağlar” “Geçimini Tarımsal Faaliyetlerden Elde Ettiği.
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
İbrahim HACIİBRAHİMOĞLU
KONU:TÜRKİYE’DE NÜFUS
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
DÜNYADA NÜFUS ARTIŞI.
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
Sosyal Bilgiler TÜRKİYE NÜFUSUNUN ÖZELLİKLERİ.
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
NÜFUS.
TÜRKİYE’ DE YAŞLI İNTİHARLARI. Yapılan son sayımda elde edilen verilere göre Türkiye’ de 70 milyon 586 bin 256 kişi yaşamakta ve bunların % 7.1’ i 65.
NÜFUS : Belli bir yerde yaşayan insan sayısına denir.
Türkiye’de Modernite Algısı ile Doğurganlık İlişkisi Üzerine bir Araştırma Araştırma 113K073 nolu  Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Arastırma Kurumu (Tübitak)-Kariyer.
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
20.UPK ● Prof.Dr. Bayram Zafer ERDOĞAN ● Yrd.Doç.Dr. Tolga TORUN ● Yrd.Doç.Dr. Sevgi GÖNÜLLÜOĞLU.
4 - Dindarlığın Etkileri
DİNÎ GELİŞİM VE TEORİLERİ
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
2. ADIM: ANNE-BABA OLMA Prof. Dr. Zeynep ŞİMŞEK Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı Yrd.Doç.Dr. Mehmet Nuri GÜLER Harran Üniversitesi.
8 TANRI ALGISI Hakan ZAFER Din Psikolojisi
DİNÎ DÖNÜŞÜM DİN DEĞİŞTİRME HİDAYET
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
KADIN ERKEK FIRSAT EŞİTLİĞİ
Ü CRETSIZ AILE IŞÇISI Aile fertlerinden bir ya da bir kaçının sahip olduğu işletmelerde herhangi bir ücret almaksızın çalışan aile fertleridir. Bu kişiler.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
GİRİŞİMSEL KARAR VERME SÜRECİ GİRİŞİMCİLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
ERGENLİK.
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
Tarımda Teknoloji Kullanımı
AİLENİN TANIMI, ÖNEMİ VE TARİHSEL GELİŞİMİ
ÜLKEMİZDE NÜFUS / Nüfusumuzun Özellikleri
Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
Kırsal sosyoloji ve çalışma alanları-görevleri Prof. Dr
Kırsal Alanları Kentlerden Ayıran Farklılıklar Prof. Dr
Nuran E. KORKMAZ A.Ü.İ.F./Güz Dönemi 8. Hafta
KÖY MANTALİTESİ = KÖY DÜŞÜNÜ
Risk faktörleri-koruyucu faktörler perspektifi
Alıştırma Hocası: Mr.Muhittin KAHVECİ.  Aile psikolojisi; birey, eş ve ailelerin ilişkilerinde yaşadığı duygu, düşünce ve davranışlara odaklanır. Ve.
Toplum ve Toplumsal Yapı
SHB-221 TÜRKİYENİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
SOSYAL YAPI İlin Türkiye'deki konumu Edirne haritası Çalışma alanı
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI) SEYMEN OKUR 10/A 307.
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 14. Hafta: Sosyal Hayatı Etkileyen Din
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AHLAK ALGILARI
DEMOGRAFI.
A. NÜFUSUN ÖNEMİ ve ÖZELLİKLERİ 1. Nüfus Sayımları ve Nüfusun Önemi Nüfus: Belirli bir zamanda ve sınırları belirli bir alanda yaşayan insan sayısıdır.
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
2018/2019 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI YIL SONU SEMİNERLERİ
Sunum transkripti:

Dindarlığı Etkileyen Faktörler Hakan ZAFER Din Psikolojisi 5 Dindarlığı Etkileyen Faktörler NOT: Bu slayttabaşka bir resim ister misiniz? Resmi seçin ve silin. Şimdi yer tutucuda Resimler simgesini tıklatarak kendi resminizi ekleyin.

DEMOGRAFİK DEĞİŞKEN NEDİR? Demografi, dünyada veya bir ülkede bulunan nüfusun yapısını, durumunu, dinamik özelliklerini inceleyen nüfus bilimidir. Yunanca “demos” (halk) ve “graphein” (yazmak) kelimelerinden meydana gelmiştir. Mevcut nüfusun; yaş, cinsiyet, evlilik durumu, geçim durumu, tahsil durumu gibi çeşitli sosyal ve ekonomik yönlerine demografik değişken denir.

1- DİNDARLIK VE YAŞ Türkiye’de araştırma yapmanın zorluklarından dolayı yeterli veri alınamamaktadır. Gelişim dönemlerine göre dindarlık hem yoğunluk hem de içerik bakımından farklılık gösterir. 3 Kuram Geleneksel Kuram: 18–30 yaş aralığında dinî etkinliklerde önemli bir düşüş yaşanır, dinî yönelişlerde yeniden artış ancak 30’lu yaşlardan sonra gerçekleşebilir. Kararlılık Kuramı: Yaşlanmayla birlikte dinî hayatta kayda değer önemli değişmelerin ortaya çıkmaz. İlgisizlik Kuramı: Ergenlikte ve yaş ilerledikçe dindarlık zayıflar. Türkiye’de 35 yaşından sonra dindarlık arttığı gözlemlenir.

1- DİNDARLIK VE YAŞ

2- DİNDARLIK VE CİNSİYET Araştırma sonuçları seçilen örneklem ve kullanılan ölçekle sınırlıdır !!! Doğu’da yapılan çalışmalar erkek dindarlığı, Batı’da yapılanlarda kadın dindarlığı belirgindir. Dinin yapısı, Kültür farklılığı, Kadın ve erkeğin tolumdaki yeri, dinin kültürle paylaştığı alanın kapsamı etkilidir. Kadınların, dinî organizasyonlara daha sık katıldığı gözlemlenmiştir. Cinsiyet-din ilişkisini her iki cinsinin yaş, eğitim seviyesi, gelir düzeyi, meslek, medenî durum gibi kişisel koşullarının önemli bir etkisi olmalıdır.

2- DİNDARLIK VE CİNSİYET Fukuyama’ya göre kadınlar; dinin inanç, ibadet ve duygu boyutunda; erkekler ise, bilgi boyutunda daha yüksek puan almışlardır. Suçluluk ve pişmanlık duygularının kadınlarda yoğun yaşanması. Kadınlara has bazı kişilik özelliklerinin (çekingen, itaatkâr, kaygılı, endişeli, vs.) dindarlığa yöneltmesi.

2- DİNDARLIK VE CİNSİYET Kız – erkek çocuklarının yetiştirilme biçimlerinin farklılığı. Kadınların etkilenmeye, ikna edilebilirliğe ve dinî telkine eğilimli olmaları. Mahrumiyet-telâfi görüşüne göre kadınların daha fazla engellenmiş hissetmeleri. Modern hayatın dışında kalan kadınlar daha dindar. Psikoanalize göre baba ile ilişkisinden ötürü kadınlar Tanrı’ya inanmada daha avantajlıdır.

2- DİNDARLIK VE CİNSİYET

3- DİNDARLIK VE MEDENİ DURUM Batı’daki araştırmalarda net ilişki tespit edilemese de Müslüman örneklemlerde bu ilişki nettir. Ülkemizdeki araştırmalar, evlilik ile dindarlık arasında güçlü bir bağın söz konusu olduğunu göstermektedir. Üç sınıfa ayrılabilir: Bekâr – Evli - Dul Farklılaşma Noktaları: 1- Hayata Bağlanma Yönleri 2- Toplumsal Roller 3- Üstlenilen Sorumluluklar Genel olarak dulların evlilere, evlilerin bekârlara göre daha yaşlı olabilecekleri göz önüne alınmalıdır. Eş yitimi durumu dulları dine daha çok yöneltir. Boşanmış bireylerin % 25’i din ile ilgilenmediklerini belirtmektedir. (Voltan-Acar, Yıldırım ve Ergene, 1996). 9

4- DİNDARLIK VE EĞİTİM SEVİYESİ Dini kurumlarda yapılan çalışmaların yanıltıcı sonuçları olabilir! İki yönlüdür: 1-Eğitim- Öğretim Düzeyi Aileden alınan dindarlık Avam dindarlığı (Taklit) – Havas dindarlığı (Tahkik): Dinî davranışta kalite problemi. Ülkemizde üniversite düzeyinde yapılan çalışmalarda yüksek öğretimle dindarlık arasında ters yönlü bir ilişki görülür. Din – Bilim çatış(tırıl)ması sebep olabilir mi? Özgüven artışı ve bilgiye ulaşma yollarını öğrenerek kişisel bağlılıktan kurtulma.

4- DİNDARLIK VE EĞİTİM SEVİYESİ 2-Yapılan Eğitim- Öğretimin İçeriği Kurumların dini içerikli eğitim vermesiyle farklılık meydana gelir. Özel okullarda dindarlık seviyesi neden düşük çıkar? Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin yeterli olup olmaması problemi. İmam Hatip Liseleri ve İlahiyat Fakültelerini tercih etme sebepleri ve burada okuyan/okumuş öğrencilerin dindarlık düzeyleriyle ilişkisi.

4- DİNDARLIK VE EĞİTİM SEVİYESİ

5- DİNDARLIK VE SOSYO-EKONOMİK SEVİYE Toplumsal mahrumiyetlerin, yoksulluk, dışlanmışlık ya da kimsesizliğin dine yönelmede özel bir önemi var mıdır? Zenginlik, refah, toplumsal saygınlık ve güç sahibi kimseler daha çok dinî değerlere ilgisiz ve uzak bir hayatı mı tercih etmektedir? Kişilerin sadece gelir seviyesi mi etkili? Sosyal statüleri de etkili mi? Ekonomik gücü yerinde olanlar göze hitap eden dinî faaliyetlere, yerinde olmayanlar genellikle dinin duygusal ve manevî boyutuyla alakadar. “Zengin mü’min fakir mü’minden önce Cennet’e gire(bili)r” mi? Din fakire teselli, zengine arınma aracı mıdır? Ülkemizde sırasıyla dindarlık orta – alt – üst gelir düzeyi şeklinde sıralandığı bulgulanmaktadır Aydın sınıf Dindarlığı - Ekmeğimin Peşindeyim Dindarlığı - Uç Yorumlar Maddi gelişmişliğin dini davranış sapmalarına neden olması Ekonomik gücün alınan eğitimin niteliğini değiştirmesiyle farklılaşan dini yönelim. Maddi yeterliliğin ortam ve sosyal çevre seçimine etkisi. Dünyada çalışmayanlar (öğrenciler, ev kadınları, emekliler) çalışan kesime göre daha dindar. Dindar olduğunu söyleyenlerin oranı İstanbul’da %80, Ankara’da %77, İzmir’de %69, diğer illerde ise %81 oldu. 13

5- DİNDARLIK VE SOSYO-EKONOMİK SEVİYE

6- DİNDARLIK VE YAŞAM ÇEVRESİ (Kır-Kent) Nüfusu az (sosyal ve doğal çevre etkileşimi yüksek), Nüfusu çok (sosyal ve doğal çevre etkileşimi zayıf) Batıda yapılan araştırmalarda kırsalda yaşayanların şehirlerde yaşayanlara göre geleneksel dinî değerlere daha bağlı olduklarını ortaya koymuştur (Hunter, 1983; Brown, 1988). 2007 Türkiye: Günlük hayatta din önemli değildir. Kent-Kır oranı 1– 2,5 Beş vakit namazı eksiksiz kılanlar. Kent-Kır oranı 1–2 Faizli kredi günah değildir. Kent-Kır oranı 1–2,5 Üniversite Öğrencileri: Köyden gelenler dinî inanç açısından daha güçlü İlçelerden gelenler, ibadetleri yerine getirmede daha istekli ve tutarlı olarak bulgulanmıştır. (Onay, A. 2004, Dindarlık, Etkileşim ve Değişim, İstanbul.)

6- DİNDARLIK VE YAŞAM ÇEVRESİ (Kır-Kent) Bireyin yaşadığı yer dindarlığının yoğunluğunu ve içeriğinde etkili olur. Modernleşme dindarlığı azaltır. Şehirde dinin geleneksel değerlerle bütünleşmiş kontrol etkisi zayıflar. Din daha da bireyselleştirilerek içselleştirilir; Ancak diğer taraftan dini yaşantı, özellikle şehrin kenar mahallelerinde, kendi içinde kapalı ve cemaatsel bir yapı arz eder. Şehir yaşamının getirdiği zorluklar, özellikle namaz, kurban ve oruç gibi ibadetlerin yerine getirilmesinde sorun oluşturabilir. İnsanlar ibadetleri telafi edebilecekleri yeni formlar üretme arayışına iter. İnsanlar ibadetlerin kolaylık açısından dönüştürülmesi (kurban kesmek ya da oruç tutmak yerine sadaka vermek) seçeneğini tercih edebilir.