PROGRAM GELİŞTİRMEDE KURAMSAL TEMELLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilişsel Alan Kuramları ve Eğitim Programları S.37-47
Advertisements

Eğitim Paradigmaları Dr. Şirin KARADENİZ.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
Program Geliştirmenim Psikolojik Temelleri S.28-34
EĞİTİMDE AMAÇLAR VE FELSEFE
K. K. T. C MİLLİ EĞİTİM, GENÇLİK VE SPOR BAKANLIĞI EYLÜL 2010.
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
MERHABA.
Özel Öğretim Yöntemleri
Prof.Dr. Mustafa Ergün Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
PROGRAM TASARIMI
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
MERHABA.
Bilgi (Epistemoloji)Felsefesi Bilgiyi genel olarak ele alır ve bilgi ile ilgili problemleri; bilginin kaynağını, doğasını, doğruluğunu, sınırlarını.
PROGRAM GELİŞTİRME ve PROGRAM GELİŞTİRME SÜRECİ
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Eğitimin Felsefi Temelleri (2) Yrd. Doç. Dr. Hüseyin SERÇE
ÜNİTE 3: PROGRAM GELİŞTİRMENİN FELSEFİ TEMELLERİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Diğer eğitim-öğretim ilkeleri
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Temel Kavramlar ve İlkeler
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
ÇOCUK GELİŞİMİNE FARKLI BAKIŞ AÇILARI
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
Yrd. Doç. Dr. Mustafa TOPRAK
PROGRAM GELİŞTİRMENİN
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
1 BİLGİSAYAR-2 Eğitim Teknolojisi Dr. Hüseyin Arak.
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
I.BÖLÜM PSİKOLOJİ.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROGRAM GELİŞTİRMENİN
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
Öğretim Teknolojileri: Tanımı ve Tarihsel Gelişimine Yeniden Bakmak
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
Rehberlik Yrd.Doç.Dr.Ege Akgün
Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı İncelenmesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
PSİKOLOJiYE GiRiŞ.
Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşım
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
DİL ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
Sunum transkripti:

PROGRAM GELİŞTİRMEDE KURAMSAL TEMELLER Program Geliştirme: Eğitim programının(EP) hedef, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve değerlendirme öğeleri arasındaki dinamik ilişkiler bütünü. Program geliştirmenin dayandığı kuramsal temeller: 1. Tarihsel temel 2. Felsefi temel 3. Psikolojik temel 4. Toplumsal temel

1. Tarihsel Temel: Geçmiş deneyim ve anlayışların, yeni ve geleceğe dönük çalışmalar için önemli olması Tarihsel gelişim süreci içinde program geliştirmenin geçirdiği evreleri tanımak, gelecekteki özgün çalışmalar için temel oluşturur.

YURT DIŞINDAKİ TARİHSEL GELİŞMELER M.Ö.5.yy.’da Atina’da Sokrat ve Platon’un çabaları ile eğitim programlarında askeri nitelikli eğitim etkisini azaltarak, yerini moral, bedensel ve estetik eğitim arasında dengeli bir eğitim anlayışına bırakmıştır. ( Demirel, s.10) Aristokratik gelenek anlayışı: üst sosyo- ekonomik sınıfa ait çocukların eğitilmesi M.Ö.4. ve 3.yy.’da eğitimde sofistlerin etkisinin görülmesi. Sofistler ilk eğitim teknologları kabul edilirler. Böylece eğitimde felsefi konulardan uzaklaşma, sivil yaşama dönük konulara eğilme.Örn. Dilbilgisi, güzel konuşma sanatı gibi.

Ortaçağ Avrupasın’da bağımsız öğretim kurumları, manastırların etkisi ve çeşitli eğitim kurumlarının varlığına rağmen klasik eğitim(biçimsel) anlayışı: Latince ve gramer öğretimi, içeriğin dini metinlere dayalı olması. John Comenius’un Didactika Magna adlı yapıtı 18.yy.’da klasik eğitim anlayışı zayıflamış, eğitim programlarında özgür araştırmalara yer verilmiş, işlevsel eğitim prog. ihtiyaç artmıştır.

19.yy.’da EP’nın içeriği ve öğretim yöntemleri konusunda yapılan tartışmalar eğitimde program geliştirme alanının doğuşunu hazırlamıştır. 1918’de Amerika’da Bobbit “Eğitim Programı” adlı ilk eserini yayınlamıştır. Bobbit ile beraber Charters program geliştirmede davranışçı yaklaşımı savunmuş ve EP’nı öğrencilerin öğrenme yaşantıları ile kazanabilecekleri bir dizi hedefler olarak kabul etmiştir. 1949’da Ralph Tyler’ın yayınladığı “Eğitim Programı ve Öğretimin Temel İlkeleri” adlı kitap başyapıt. 1962’de Hilda Taba “Program Geliştirme: Kuram ve Uygulama”. Tyler ve Taba PG’deakılcı, mantıklı ve sistematik bir yaklaşım sunarlar

Aynı dönemlerde İsviçreli Pestallozzi eğitim sürecinin çocuğun doğal gelişimine ve duyumsal etkilerine bağlı olması gerektiğini savunarak modern ilkokul programının ve uygulamanın temelini atmıştır. Alman eğitimci Froebel anaokulu programı Alman filozof J.F.Herbert: eğitimde bilgi ve ahlaka önem verilmesi

İngiliz H.Spencer “geleneksel okulları” yetersiz bulmuştur. Ona göre eğitim, yaşama hazırlıktır, EP’ı buna göre düzenlenmelidir.

TÜRKİYE’DE PROGRAM GELİŞTİRMENİN TARİHSEL GELİŞİMİ Cumhuriyetin ilanı ile 1924’de çıkarılan 1Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile tüm okullar MEB’a bağlanmıştır. 1924’de Türkiye’ye davet edilen J.Dewey’in hazırladığı rapor doğrultusunda ilköğretim programlarının geliştirilmesine ağırlık verilmiştir. 1953-54 yıllarında ortaöğretim programları 195O’li yıllara kadar PG anlayışında “dersler ve konular listesi” hakim, 1953-54’den sonra ilköğretimin amaçlarını belirleme çalışmaları, araştırma ve değerlendirme kavramlarının PG ve uygulamalarında yer alması. 1960’lı yıllarda ilkokul programları üzerinde yogunlaşma ve 222 sayılı İlköğretim Kanunu

Uzun çalışmalardan sonra 1968 programı 1970’li yıllarda sekiz yıllık ilköğretim okulu denemesi 1980’li yıllarda Fatma Varış’ın çabaları, 1984’de amaç-davranış-işleyiş-değerlendirme boyutları içinde programların derslere göre hazırlanması Sonraki yıllarda PG anlayışının henüz ülkemizde yerleşmediği, sistematik çalışmaların azlığı ve PG araştırmalarının sınırlılığı

2. Felsefi Temel Program tasarımı ve hedeflerin belirlenmesinde felsefi temel önemlidir.Hedef ve içeriği etkiler. BİREY TOPLUM Felsefi görüş ve tutum KONU ALANI

EĞİTİM FELSEFELERİ Eğitim fel. Daimicilik Felsefi temel İdealizm Eği. Amacı Üstün zekalı kişiler yetiştirmek, güzel insan yetiştirmek Eği.rolü Sokratik yöntem, akıl yürütme yolları Odak nokta Klasik konular, Edebi çözümlemeler Esasicilik Realizm Bireylerin zihinsel gelişimine yardımcı olmak Geleneksel değerlerin öğretimi, öğretmen alanında uzman Temel beceriler, 3R= Okuma, yazma, aritmetik Temel konular İlerlemecilik Pragmatizm Demokratik ve sosyal yaşamı geliştirmek Problem çözme ve bilimsel yol Sürekli değişme Demokrasiyi canlı tutma Yeniden kurmacılık Toplumu yeniden yapılandırma Değişim ve reform Eğitimde fırsat eşitliği, toplumu değiştirme

3. Psikolojik Temeller Kişinin bedensel ve zihinsel gelişim özelliklerine uygunluğu açısından psikolojinin bulgularından yararlanma Öğrenme modelleri, kuramları, stratejileri ve stillerinde öğrenme psikolojisinin bulgularından yararlanma: öğrenme nasıl olur? insan nasıl öğrenir? Öğrenme ile ilgili kuramlar iki ana gruba ayrılır:

Davranışçı kuramlar: Uyaran-tepki kuramları - Bağlaşımcılık-Bitişiklik kuramı - Klasik koşullanma - Edimsel koşullanma - Programlı öğrenme Bilişsel kuramlar - Piaget’in bilişsel gelişim kuramı - Ralph Tyler’ın PG çalışması - Gagne’nin öğretim durumları modeli - Guilford’un zihinsel becerileri sınıflaması

Humanistik Psikoloji - Gestalt kuramı: Birey bütünü parçalara ayırarak değil, bütünlük içinde algılar. ( Demirel, s.37) - Maslow’un ihtiyaç kuramı - Rogers’ın teropatik öğrenme kuramı: Terapi bir çeşit öğrenme yöntemidir. Kişinin algısal haritası bireysel farklılıkları belirler. Öğrenme için özgür çevre ayarlaması PG çalışmalarında.

4. Program geliştirmenin toplumsal temelleri: Okulla toplum arasındaki ilişki çok önemlidir. PG uzmanları kültürel değerlerin aktarımına önem vermelidir. Toplumsal değişme ile okullaşma başat kavramlar Eğitim programı toplumun aynasıdır, toplumun şekillenmesine yardımcı olur. Çağdaş toplumlar, hızlı toplumsal değişim ve buna ayak uydurmak: okulların buradaki rolü Toplumun ihtiyaçları, problemleri, çatışmalar, göçler, iş olanakları, temel becerilerin kazandırılması Bireyin sosyal gelişiminin topluma uyum sağlayacak şekilde olması amaçlanmalıdır PG çalışmalarında.