YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Adım Adım Kurumsallaşma
Advertisements

Hafta 9 – BİÇİMSEL İLETİŞİM Bölüm 2 : Biçimsel İletişim Türleri
BİLGİ TOPLUMU STRATEJİSİ Halil İbrahim AKÇA DPT Müsteşar Yrd. 7 Eylül 2006.
PROJE YÖNETİMİ VE RİSK ANALİZİ
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
Fatih Tuncer HATUNOĞLU İletişim Yazılım Genel Müdürü Mart, 2013 BURSA
SÜLEYMAN ŞAH ÜNİVERSİTESİ SÜREKLİ EĞİTİM MERKEZİ
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
ELEKTRONİK ORTAMDA DENETİME GENEL BAKIŞ Prof. Dr
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
SİSTEM ANALİZİ VE TASARIMI
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Bilgi Sistemi Organizasyonlar içerisindeki kontrol ve karar verme mekanizmalarında kullanılacak bilginin toplanması, işlenmesi, saklanması ve dağıtılmasını.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
Şişecam S ayısal Yönetimle Verim VIII. "Türkiye'de İnternet" Konferansı 20 ARALIK 2002 Canan Özcan Türkiye Şişe ve Cam Fab. A.Ş.
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
ERP KONSEPT EĞİTİMİ.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
BİLİŞİM SİSTEMLERİNE GİRİŞ DERS 1(B)
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
İNOVASYON.
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
Yrd.Doç Dr. YILMAZ GÖKŞEN
ISLD 514 YENİLİKÇİLİK VE DEĞİŞİM YÖNETİMİ ISLD514-Hafta14 : Bilişim Sistemleri ve Uygulamaları Prof. Dr. Atilla ELÇİ Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD.
VERİMLİLİK ARTIRMA TEKNİKLERİ
Bilişim sistemlerinin türleri
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
1.1 © 2003 by Prentice Hall Bir organizasyonda karar vermeye ve kontrole destek olmak amacıyla ham verileri girdi olarak alan ve birbiri ile bağlantılı.
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
Sistem Analizi Sistem Analisti
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
1.1 © 2003 by Prentice Hall BÖLÜM 3 BİLİŞİM SİSTEMİ YAKLAŞIMLAR ve ORGANİZASYONA ETKİLERİ.
Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS)
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
Girişimcilik.
Bilişim Sistemleri Mühendisliğine Giriş 1 Principles of Information Systems, Eleventh Edition Yrd. Doç. Dr. Fatih ÇALLI.
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
Sistem Analizi ve Tasarımı
Pazarlama Yatırımlarının Verimliliğinin Sektörel Bazda İncelenmesi: BIST Örneği Arş. Gör. Dr. Betül Çal Giresun Üniversitesi.
Depo Elleçleme Personel Eğitimi
SAP SE, merkezi Walldorf, Almanya'da bulunan, Avrupa'nın en büyük yazılım şirketidir.
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
Bilgi Sistemleri Hafta4
Finans Nedir Finans, işletmenin gereksinim duyduğu fonların en uygun koşullarda ele geçirilmesi ve ele geçirilen fonların en etkin kullanımını sağlamaktır.
SÜREÇ YÖNETİMİ İNŞAAT ŞİRKETLERİ İÇİN PERFORMANS DEĞERLENDİRME VE YÖNETİMİ.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Hasta Kayıt Kabul, Taburcu Ve Transfer İşlemleri R-ADT
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETMEDE BİLGİ SİSTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Prof. Dr. Orhan TORKUL Enformatik Bölüm Başkanı

Sunu İçeriği Bilişim Sistemlerinin Bileşenleri Yönetim Organizasyon Teknoloji Yönetim Bilişim Sistemleri

Bilişim Sistemleri Bileşenleri Organizasyon Teknoloji Yönetim

YÖNETİM

Niçin Yönetimde Bilişim? Rekabet Hız Yöneticilerin verdikleri kararlardan her zaman sorumlu olması

Bilişimin Yönetime Etkisi 1950 1960-1970 1980-1990 2000

Yöneticilerin İşleri KARAR VERME (Mintzberg, 1980) Kişiler arası Bilgi Lider olma Eşgüdüm ve iletişim sağlama Bilgi İzleme ve kontrol etme Bilgiyi gerekli şekilde yayma Sözcü olma Karar Girişimci olma Sorunu ele alma ve çözme Kaynak dağıtma Arabulucu olma Yöneticiler bilgiye gereksinim duyar ve karar verme süreçlerini desteklemek için bilgisayar kullanırlar

Yönetim Yönetim karar vermedir Yönetici karar vericidir Hızla değişen ve çok karışık bir çevre Deneme yanılma: iyi bir yaklaşım mı? Karar vermeyi etkileyen faktörler

Karar Vermeyi Etkileyen Faktörler Teknoloji / Bilgi / Bilgisayar Yapısal Karışıklık / Rekabet Uluslararası Pazarlar / Tüketim Değişimler, Dalgalanmalar Politik İstikrar / Düzen

Bilgisayarlı Karar Desteğine Gereksinim Hızlı hesaplamalar Sorun çözüm yeteneğini engelleyen işleme ve saklama için bilişsel sınırlar Maliyet azaltma Teknik destek Kalite desteği Rekabet üstünlüğü

Karar Verme Süreci Aşamaları (Simon, 1977) Bilgi toplama (Intelligence) – Karar vermeyi gerektiren koşuların araştırılması Tasarım (Design) – Olası seçeneklerin bulunması, geliştirilmesi, analizi Seçim (Choice) – En uygun seçeneğin seçimi Uygulama (Implementation) – Önerinin kullanımı

ORGANİZASYON

Organizasyonda Bilişimin Kullanımı Bilişim Sistemi Düzeyler Stratejik Düzey Orta Yönetim Düzeyi Bilgi Düzeyi Operasyonel Düzey Stratejik Yöneticiler Bilgi Çalışanları Operasyonel Yöneticiler Yönetim Destek Sistemleri Bilişim Karar Bilgi-İş Ofis Otomasyon Operasyonel İşlem Orta Yönetim Yöneticileri

Sistemler Arası İlişki Yönetim Destek Sistemleri Bilişim Karar Bilgi-İş Ofis Otomasyon Operasyonel İşlem

TEKNOLOJİ

Bir Tespit Öncelikle işletmelerde bilişim teknolojilerinin hangi amaçlarla kullanıldıklarına bakalım. Harvard Business School yayınlarından olan "Levereging the New Infrastructure, How Market Leaders Capitilize on Information Technology" adlı kitap bu konuyu gerçek hayattan alınan bilgilere dayalı istatistiklerle belirtmiştir : İşletmelerde bilişim, kullanılma amacına göre dört katerogide ele alınıyor

Süreç ( işlem) Amaçlı Yatırımlar Elle, insan gücüne dayalı yapılan , sipariş verme, faturalama gibi işlemlerin, otomatikleştirilmesini sağlar. Bu tip yatırımların getirisi istatistiki olarak %25-40 arasındadır ve toplam bilişim yatırımlarının % 20 'sini oluşturmaktadır. Bu tip yatırım miktarını artırmak, işletme performansını artırmaktadır. Getirisi garanti bir yatırımdır. Emek yoğun işleri, sermaye yoğun hale getirerek hızlandırmak ve maliyetlerde düşüş, verimlilikte artış sağlar.

Bilgi Amaçlı Yatırımlar Bir işletmeyi yönetmek ve kontrol etmek için kurulan planlama, muhasebe, karar alma sistemleri gibi bilişim kaynaklarını kapsar. Bu tip yatırımların yararı ancak kullanıldıklarında ortaya çıkmaktadır. Etkin olduğu alanlar, piyasaya yeni ve kaliteli ürün sunma sürecinin kısaltılması ve dolayısıyla yüksek fiyat talep edilebilecek ürünlerle pazarda yer almaktır. Bilgi amaçlı sistemlerin firma genelinden ziyade , işletme birimi kapsamında , kullanacak yöneticilerle birlikte yapılması durumunda maksimum faydası görülmektedir. Bu tip yatırımlar , süreçe dönük yatırımlara göre daha fazla risk taşırlar ve getirilerini doğrudan ölçmek zordur. Toplam bilişim yatırımlarının % 16'sını oluştururlar.

Stratejik Amaçlı Yatırımlar Firmanın mevcut durumunda değişiklik yapabilecek, rekabet üstünlüğü sağlama, satışları ve pazar payını artırma gibi imkanlar sağlayacak yatırımlardır. Bu gibi faydaları elde edebilmek için genelde sektör için yeni olan bir teknolojinin kullanılmasını gerekli kıldığında taşıdığı risk oranı yüksektir. Tecrübeler bu tip yatırımların % 50 oranında başarısızlıkla sonuçlandığı göstermektedir. Başarılı girişimler de varlıklarını ortalama 2-3 yıl koruyabilmektedir. Yapılabilmesi için firma çapında sağlam bir altyapının bulunması gerekir. Toplam yatırımların % 14 'ünü oluşturmaktadır.

Altyapı Amaçlı Yatırımlar Kendi başına değer taşımayan , büyük çaplı ve uzun vadeli bir yatırımdır. Faydasının görülebilmesi, üzerinde çalıştırılacak uygulamaların gerçekleştirilmesine bağlıdır. Sağlam ve standart bir altyapı, üzerinde geliştirilecek uygulamalar için kuralları belirler ve hızla değişik amaçlara yönelik uygulamaların dağıtımının yapılmasını sağlar. Altyapısı artan firmalarda, firma genel gelir artışının dah a sağlam olduğu görülmüştür. Toplam bilişim yatırımlarının % 58 'ini oluşturur.

BİLGİSAYAR DÜNYASI İşletmelerde Bilgisayar Sistemleri Veri Yönetimi Veri Organizasyonu Hiyerarşisi Bilgisayar Sistemi Bir İşletmede Bilgisayar Sisteminin Çalışması İşletme Uygulamaları Kişisel Bilgisayarlar (PC) İşletmelerin Bilişim İhtiyaçlarını Destekleme

VERİ TABANLARI VE YAPILARI Düz Veri Tabanları Hiyerarşik Veri Tabanları Ağ Veri Tabanı İlişkisel Veri Tabanları Veri Tabanlarının Bölümleri ve Yönetimi

VERİ İLETİMİ Ağ (Network) Elektronik Posta Haberleşmede Uzaklığın Etkisi

YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Giriş Karar Destek Sistemleri Kullanıcıların Geliştirdikleri Bilişim Sistemleri Bilgisayar Kullanımı Değişim Anlamına Gelir Organizasyonel Faaliyet Kademeleri İş Gören Kademesi İşlevsel Kademe Taktik kademe Statejik Kademe Yönetim Bilişim sisteminin Güvenliği

Personel, Müşteri, Envanter Veri Tabanı Dosyalar Kayıtlar Alanlar Karakter Bit Personel, Müşteri, Envanter Mustafa Uğur, Hale Yaşar, Zeki Bozkurt vb Zeki Bozkurt, Pazarlama Departmanı, 32547 Zeki Bozkurt B 01000010 Şekil 1. Veri Organizasyonu Hiyerarşisi

Şekil 2. Mikrobilgisayar sisteminin Dört Temel Bileşeni Girdi Birimi İşleme Birimi Çıktı Birimi Depolama Birimi Şekil 2. Mikrobilgisayar sisteminin Dört Temel Bileşeni

Şekil 3. Bir Bilgisayar Sisteminin Dört Temel Bileşeni Girdi Birimi İşleme Birimi Çıktı Birimi Depolama Birimi Şekil 3. Bir Bilgisayar Sisteminin Dört Temel Bileşeni

Şekil 4. Bordro Sistemi Kaynak Döküman, Çalışma saatleri Verileri Girilir (Girdi) Yıllık Fazla Mesai Raporları hazırlanır Yıllık Fazla Mesai Raporu Personel Dosyasında Depolanan Fazla Mesai Saatleri Bordro Çekleri Şekil 4. Bordro Sistemi

Şekil 5. İşlevsel Kademede Satışlar ve İstisna Raporu Ortak Veri Tabanı Şekil 5. İşlevsel Kademede Satışlar ve İstisna Raporu

Şekil 6. Taktik Kademede Tablo ve Grafik Şeklinde Satış Raporu Ortak Veri Tabanı Şekil 6. Taktik Kademede Tablo ve Grafik Şeklinde Satış Raporu

Ortak Veri Tabanı Şekil 7. Stratejik Kademede Tablo ve Grafik Şeklinde Satış Trend Raporu

Veri Girişi İş İstasyonları Ana Bilgisayar Veri Tabanı Veri Girişi İş İstasyonları Şekil 8. On-line Veri Girişi Süreci

Şekil 9. Merkezi Güvenlik Önlemleri

YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ

İdeal Bir Yönetim Bilişim Sisteminde Birimler Arası Bilgi Akışı

Finans Muhasebe Birimindeki Bilgi Akışı

Personel Birimindeki Bilgi Akışı

Satış/ Pazarlama Birimindeki Bilgi Akışı

Üretim Birimindeki Bilgi Akışı