TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YENİ MALİ YÖNETİM VE KONTROL SİSTEMİNDE İÇ KONTROL
Advertisements

HASSAS GÖREV Hakan YÜKSEL Mart.
Doç. Dr. Ömer Faruk Gençkaya T.C. Başbakanlık Kamu Görevlileri Etik Kurulu – Avrupa Konseyi Ankara, 18 Şubat 2009.
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Kamu-Özel Sektör Ortaklığı Proje/İmtiyazlarında Özel Sektör.
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
SAYILI KAMU İHALE KANUNU İLE KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN Şikayet Sistemine Etkileri Nisan 2009 ANTALYA.
MODELİ AÇISINDAN İNCELENMESİ
(e-ihale) -EKAP İlişkisi (e İhaleye Hazırlık Aşaması)
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
HOŞ GELDİNİZ KAMU İHALE MEVZUATI TEMEL EĞİTİMİNE Alattin ÜŞENMEZ
İhale /Onayı/İlanı/Davet İşlemleri
İhaleye Fesat Karıştırma Kamu kurum veya kuruluşları adına; -Mal veya Hizmet İhalesi Yapan -Satım İhalesi Yapan -Kiralama İhalesi yapan -Yapım İşi İhalesi.
DEFTERDARLAR ÇALIŞMA TOPLANTISI
E-İhale, Elektronik İhale veya Online İhale sistemi B2B (şirketler arası ticaret) alanında kullanılan bir satınalma yöntemidir. Bir Alıcı şirketin ve.
Hazırlayanlar: Ömer Faruk GÜLSOY Adile TUNÇER Nisa KARAKUM
(Mali Hizmetler Uzmanı)
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
Hoş geldiniz  Üniversitemiz  İÇ DENETİM BİRİMİ’mizin tanıtım toplantısına,  Hoş geldiniz.
HDH PROJE YÖNETİM SİSTEMİ
Hassas Görevler hassas…çok….
HOŞ GELDİNİZ KAMU İHALE MEVZUATI TEMEL EĞİTİMİNE Alattin ÜŞENMEZ
İÇ KONTROL STANDARTLARI. İÇ KONTROL 5018 sayılı Kamu Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunun 55. maddesinde İç Kontrol idarenin amaçlarına, belirlenmiş.
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
KALKINMA AJANSLARI TARAFINDAN SAĞLANAN DESTEKLER İÇİN GEÇERLİ SATINALMA SÜREÇLERİ 1.
T.C. MALİYE BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
5’nolu Kamu Alımları Faslı Avrupa Birliği Genel Sekreterliği.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLAMA SÜRECİ
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Öznur OKAY Mali Hizmetler Uzmanı
KAMU SERMAYELİ ŞİRKETLERDE KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNİN UYGULANMASI PROJESİ
Yeni Mali Yönetim ve Kontrol Sisteminde İç Kontrol ve Ön Mali Kontrol
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Müdürleri Toplantısı 1. Komisyon Raporu Meslek Yüksekokullarında İşyeri Eğitimi -İşyeri eğitiminin planlanması ve kredilendirilmesi.
Tetkik Aşamaları Vildan MEVSİM.
4737 SAYILI KAMU İHALE KANUNU BİRİNCİ KISIM Genel Hükümler
ETİK SÖZLEŞME.
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
YETKİNLİKLERİNİ ARTIRMA EĞİTİMİ
ANAYASA'NIN İLGİLİ HÜKÜMLERİ ANAYASA'NIN İLGİLİ HÜKÜMLERİ KANUNLAR 5176 Sayılı Kamu Görevlileri Etik Kurulu Kurulması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
İHALE KOMİSYONLARININ KURULMASI, GÖREV VE SORUMLULUKLARI
KASIM 2015 / İSTANBUL İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI BURHAN ORMANOĞLU İç Denetim Birimi Başkanı 1/32.
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
Ordu Üniversitesi Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
SAYDAMLIĞIN ARTIRILMASI VE YOLSUZLUKLA MÜCADELENİN GÜÇLENDİRİLMESİ STRATEJİSİ KOORDİNATÖR: R. Bülent TARHAN Başbakanlık Başmüfettişi HAZIRLAYAN : L. Cihan.
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
Hazırlayan Bölüm / Departman Adı Hazırlayan Kişi Ad Soyad Hazırlayan Kişi Ünvan KOSGEB REHBERLİK VE DENETİM KURULU YÖNETMELİĞİ RG : 05/06/2011/ /02/2011.
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
1 İhale Usulleri Arasından Çıkarılan Doğrudan Temin Yönteminin Usulsüzlük ve Yolsuzluk Riskine Etkisi Danışman : Başbakanlık Başmüfettişi R. Bülent TARHAN.
2  Genel Müdürlük personelinin izin, terfi, atama, emeklilik, sağlık hizmetleri, maaş, geçici görev yollukları ve diğer özlük hakları ile ilgili işlemleri.
Kamu Yönetiminin Denetim Sorunları. Kamu yönetimi sisteminin; planlanan çıktıların üretilebilmesi, hukuk devleti ilkesinin uygulanması, yönetsel yozlaşmanın.
ORHAN BAYKAN MAKİNE MÜHENDİSİ. Bu bilgiler ışığında Su Yönetiminde istenilen sonuçların oluşturulabilmesi açısından yapılması gerekenler; 1 ) Tüm Belediye.
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
25/01/2017 tarihli değişiklikler
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI EĞİTİM DAİRESİ BAŞKANI
İnceleme Dairesi Başkanlığı
Satın alma Süreci / Kamu Satın alma Süreci
Ceyhun yılmaz 1 ceyhun yılmaz soru ve talep için.
İş Sağlığı ve Güvenliğinin Temel Prensipleri
Sunum transkripti:

TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ ARAŞTIRMA ÇALIŞMASI 2 KAMU İHALESİ VE ETİK Doç. Dr. Arif KÖKTAŞ Doç. Dr. Fatih KARAOSMANOĞLU Prof. Dr. Veysel K. BİLGİÇ 8 EKİM 2009

kamu kaynaklarının etkili ve TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ GİRİŞ kamu kaynaklarının etkili ve yolsuzluklardan uzak bir biçimde yönetilmesinin temel bir enstrümanı Kamu ihalesi Saydamlık, adil ve eşit muamelenin sağlanması Kamu kaynaklarının istenilen amaçlara uygun harcanması Kamu ihalesi yapan görevlilerin davranışlarının ve profesyonelliklerinin idarenin kamusal amaçlarına uygun olarak kullanılması İhale kararlarına karşı hukuk yollarına başvurunun açık, hesap verebilir ve kamu denetimini sağlar biçimde olması Devletlerin Çabaları: 8 EKİM 2009

TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ Projenin Amacı Kamu ihale prosedürünün ihale öncesi, ihale aşaması ve ihale sonrasındaki riskleri, zayıflıkları ve kırılganlıkları ortaya çıkarmak Bu riskli alanlarda ortaya çıkan yaygın etik dışı davranışları tespit etmek Ortaya çıkan bu etik dışı davranışların engellenmesi için gerekli çözüm önerileri getirmek 8 EKİM 2009

TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ Veri Toplama Yöntemi . Kitaplar, makaleler, raporlar, uluslar arası ve ulusal mevzuat taraması, istatistiksel veriler Mülakat (derinlemesine görüşme) yöntemi (Nisan-Mayıs 2009) Kamu ihaleleri ve etik konusunda bilgi ve tecrübelere sahip olan kişilerle görüşme Enerji ihaleleri ve belediye ihaleleri olarak sınırlandırılmıştır: Bu ihale çeşitlerinin kamuoyuna daha fazla mal olması Parasal olarak yüksek miktarlarda olması Kamuoyunda bu tür ihaleler hakkında daha fazla şikâyet olması Özellikle enerji ihalelerinin uluslararası boyutunun olması 8 EKİM 2009

TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ Kamu ihale sürecinde riskler: Bir idari görevin yerine getirilmesindeki basit bir hata İlgili mevzuatın kasıtlı olarak ihlal edilmesi Kamu ihale sürecinde önemli riskler: İhaleye konu olan bir şeyin gerçekten ihtiyaç olup olmadığına karar verilmesi aşamasından İhale sözleşmesinin yapılması ve ödemenin yapılmasına kadar geçen sürelerde ortaya çıkmaktadır. 8 EKİM 2009

TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ İhale Öncesinde Yaygın Riskler Kamu ihalesinin ihtiyaç analizinin, planlamasının ve bütçelemesinin yetersiz olması b) Yetersiz ya da objektif olarak tanımlanmamış şartnameler c) Yetersiz ya da düzensiz ihale prosedürü tercihi d) Yetersiz ya da istekliler üzerinde tutarlı bir biçimde uygulanmayan ihale teklifi hazırlama takvimi 8 EKİM 2009

TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ İhale Aşamasında Yaygın Riskler İhaleye davette isteklilerin bilgilere uygun olmayan yollarla ulaşması b) Yetersiz fiyatla sonuçlanan rekabetçi olmayan ya da bazı durumlarda gizli anlaşmalı tekliflerin verilmesi c) Değerlendirme ve onaylama sürecinde yanlı tutum takınmaya ve yolsuzluğa yol açan çıkar çatışması durumları d) İhaleyi kazanamayan isteklilerin bir ihale kararına karşı hukuk yollarına başvurmalarını teşvik etmeyen, karar verme prosedürüne ilişkin kayıtlara ulaşmanın mümkün olmaması 8 EKİM 2009

TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ İhale Sonrasında Yaygın Riskler Yüklenicinin yetersiz biçimde izlenmesi b) Alt yüklenicilerin ve partnerlerin sorumsuzluğu ya da saydam olmayan yöntemle seçilmesi c) Kamu görevlileri üzerinde yetersiz denetim d) Başta ödeme olmak üzere finansal görevlerin yetersiz biçimde ayrılması 8 EKİM 2009

TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ İhale Öncesinde Riskli Alanlar   Enerji Belediye Enerji_Belediye Cevaplayıcı sayısı (n=43) İhalenin ihtiyaç analizinin ve bütçelemesinin yetersiz olması 7,1% 42,9% 50,0% 14 Şartnamenin tüm isteklilerin teklif verebileceği şekilde düzenlenmemesi 17,1% 5,7% 77,1% 35 İhale teklifi hazırlama takviminin yetersiz olması 20,0% 80,0% 5 8 EKİM 2009

TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ İhale Öncesinde Etik Dışı Davranışlar   Evet Cevaplayıcı sayısı (n=43) Maddi çıkar sağlamaya ilişkin etik dışı davranışlar 88,4% 38 Haksız rekabet 74,4% 32 Verimlilik 32,6% 14 Statü sağlamaya ilişkin etik dışı davranışlar 9,3% 4 Siyasi menfaat 4,7% 2 Kariyer Düşüncesi 2,3% 1 8 EKİM 2009

TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ İhale Öncesinde Çözüm Önerileri   Evet Cevaplayıcı sayısı (n=43) Eğitim 18,6% 8 Personel Yönetim Mevzuat aracılığıyla Standartlaştırma 34,9% 15 Siyaset 7,0% 3 Denetim 14,0% 6 Teknoloji 2,3% 1 İlkeler 41,9% 18 8 EKİM 2009

TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ İhale Aşamasında Riskli Alanlar   Enerji Belediye Enerji_Belediye Cevaplayıcı sayısı (n=43) İsteklilerin, ihaleye katılımlarında bilgilere uygun olmayan yollarla ulaşması 10,0% 90,0% 10 İsteklilerin kendi aralarında gizli anlaşma yaparak teklif vermeleri 6,7% 83,3% 30 Tekliflerin değerlendirilmesi ve onaylama sürecinde yanlı tutum takınılması 13,3% 73,3% 15 8 EKİM 2009

TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ İhale Aşamasında Etik Dışı Davranışlar   Evet Cevaplayıcı sayısı (n=43) Maddi çıkar sağlamaya ilişkin etik dışı davranışlar 90,7% 39 Haksız rekabet 44,2% 19 Verimlilik 48,8% 21 Statü sağlamaya ilişkin etik dışı davranışlar 30,2% 13 Siyasi menfaat 9,3% 4 Kariyer Düşüncesi 2,3% 1 8 EKİM 2009

İhale Aşamasında Çözüm Önerileri TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ İhale Aşamasında Çözüm Önerileri   Evet Cevaplayıcı sayısı (n=43) Eğitim 11,6% 5 Personel 4,7% 2 Yönetim 25,6% 11 Mevzuat aracılığıyla Standartlaştırma 37,2% 16 Siyaset 7,0% 3 Denetim 23,3% 10 Teknoloji 16,3% 7 İlkeler 51,2% 22 8 EKİM 2009

TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ İhale Sonrasında Riskli Alanlar   Enerji Belediye Enerji_Belediye Cevaplayıcı sayısı (n=43) Yüklenicinin performansının yetersiz biçimde izlenmesi 7,1% 92,9% 28 Kamu görevlilerinin yetersiz denetlenmesi ya da denetlenmemesi 11,8% 88,2% 17 Finansal görevlerin yetersiz biçimde ayrılması 25,0% 75,0% 4 8 EKİM 2009

İhale Sonrasında Etik Dışı Davranışlar TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ İhale Sonrasında Etik Dışı Davranışlar   Evet Cevaplayıcı sayısı (n=43) Maddi çıkar sağlamaya ilişkin etik dışı davranışlar 79,1% 34 Haksız rekabet 4,7% 2 Verimlilik 53,5% 23 Statü sağlamaya ilişkin etik dışı davranışlar 51,2% 22 Siyasi menfaat 11,6% 5 Kariyer Düşüncesi 9,3% 4 8 EKİM 2009

TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ İhale Sonrasında Çözüm Önerileri   Evet Cevaplayıcı sayısı (n=43) Eğitim 18,6% 8 Personel 16,3% 7 Yönetim 23,3% 10 Mevzuat aracılığıyla Standartlaştırma Siyaset 2,3% 1 Denetim 62,8% 27 Teknoloji - İlkeler 7,0% 3 8 EKİM 2009

İstekli ve idareyi kapsayacak etik kodların hazırlanması TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ İstekli ve idareyi kapsayacak etik kodların hazırlanması Sıklık Yüzde Geçerli Yüzde Toplam Yüzde Geçerli Evet 37 86,0 Hayır 6 14,0 100,0 Toplam 43 8 EKİM 2009

TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ Etik kodların denetimine ilişkin yollar Yararlı Cevaplayıcı sayısı (n=43) Yararlı Değildir Başbakanlık Kamu Görevlileri Etik Kurulu 81,8% 18 18,2% 4 Kamu İhale Kurumu 58,3% 7 41,7% 5 Birimlerin Kendi Teftiş Kurulları 69,2% 9 30,8% Ombudsman Sistemi 8 EKİM 2009

İhale aşamaları itibariyle etik dışı davranışlar (“Evet” Cevapları) TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ İhale aşamaları itibariyle etik dışı davranışlar (“Evet” Cevapları)   İhale Öncesi Aşama Cevaplayıcı sayısı (n=43) İhale Aşaması İhale Sonrası Aşama Maddi çıkar sağlamaya ilişkin etik dışı davranışlar 88,4% 38 90,7% 39 79,1% 34 Haksız rekabet 74,4% 32 44,2% 19 4,7% 2 Verimlilik 32,6% 14 48,8% 21 53,5% 23 Statü sağlamaya ilişkin etik dışı davranışlar 9,3% 4 30,2% 13 51,2% 22 Siyasi menfaat 11,6% 5 Kariyer Düşüncesi 2,3% 1 8 EKİM 2009

TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ İhale aşamaları itibariyle etik dışı davranışların önlenmesine yönelik çözüm önerileri (“Evet” Cevapları)   İhale Öncesi Aşama Cevaplayıcı sayısı (n=43)) İhale Aşaması (n=43) İhale Sonrası Aşama Eğitim 18,6% 8 11,6% 5 Personel 4,7% 2 16,3% 7 Yönetim 25,6% 11 23,3% 10 Mevzuat aracılığıyla Standartlaştırma 34,9% 15 37,2% 16 Siyaset 7,0% 3 2,3% 1 Denetim 14,0% 6 62,8% 27 Teknoloji N/A İlkeler 41,9% 18 51,2% 22 8 EKİM 2009

TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ BAZI ÇÖZÜM ÖNERİLERİ İhale yapan personelin uzmanlaşmasına imkan tanıyacak kadro yapısı ve eğitim sisteminin oluşturulması İhale dokümanlarında yeterlik kriterlerinin yoruma açık olmayacak şekilde belirlenmesi. İhale yeterlik kriterlerindeki teklif verebilmeyi zorlaştıran unsurların esnetilmesi 4734 sayılı kanunda değişiklik yapılarak teknik şartnamelerde yer alan aşırı spesifikasyonların engellenmesi 5812 sayılı yasa KİK’in yetki alanını daraltıyor. Buna göre ihaleler hakkında şikayetler dilekçe ile yapılacak ve KİK dosyanın tamamına bakmadan sadece şikayete konu olan hususlara bakacak. Oysa kamuoyu denetimi bakımından basın ya da şikayet yoluyla yapılan denetim önemliydi Elektronik araçların daha yoğun kullanılması. Değerlendirmenin sistem tarafından yapılacağı ve ihale komisyonunun takdir yetkisini ortadan kaldıracağı için e-ihalenin uygulamaya geçilmesi Firmaların tek numara üzerinden iş bitirme belgeleri, vergi, sigorta, sertifikalar vb. kayıtlarının görülebileceği veritabanı alt yapısının oluşturulması 8 EKİM 2009

TÜRKİYE’DE YOLSUZLUĞUN ÖNLENMESİ İÇİN ETİK PROJESİ BAZI ÇÖZÜM ÖNERİLERİ İhaleye fesat karıştıran kamu görevlileri üzerinde daha ağır yaptırımlar uygulanmalı ve bu yaptırımlar caydırıcı nitelikte olmalıdır En ucuz teklif her zaman en iyi teklif olmadığından teklifi değerlendirecek donanımlı elemanların olmaması durumunda bu konuda bağımsız kuruluşların görev alması Pek çok etik dışı davranışın önlenmesinde, “izleme” önemli bir etkendir. İzleme ve etkin denetim etik dışı davranışların yapılma sıklığını düşürecek ve caydırıcı bir etkiye yol açacaktır Yapı denetimi sisteminde olduğu gibi ETKB’nın projelerinin ihalesinde bağımsız denetim firmalarının devreye sokulması. Bu firmaların yükümlülük ve sorumluluklarının artırılması Hak edişin hazırlanması ve ödenmesi, kabul ve kontrol aşamalarında görev tanımlarının süre kısıtlarıyla birlikte yeniden yapılması. Meslek odalarına kabul sürecinde rol verilmesi 8 EKİM 2009

TEŞEKKÜR EDERİM… 8 EKİM 2009