Türk Yükseköğretiminde Bologna Süreci Uygulamaları ve Geleceğe Bakış Prof. Dr. Nejat Erk EYLÜL 2015 ANKARA
Bologna Süreci Bologna süreci 1988 yılında başlarken, Avrupa temel rakip kabul ettiği ABD ve Japonya’yı yakalayabilmede iki göstergeyi esas almıştı. Bunlardan birincisi alınan patent sayısı, diğeri de Avrupa yüksek eğitim alanını bir çekim merkezine dönüştürmekti. Zamanla bu değişkenlere kalite güvencesi mezun öğrencilerinin istihdamı ve öğrenci hareketliliği gibi unsurlar eklendi.
GÖZLEMLER Kabul edilmeli ki, Bologna süreci Avrupa ve Dünyada büyük sükse yaptı. AB üyesi veya aday olamayan birçok ülke süreci benimsedi. Türkiye sürece 19 mayıs 2001 de dahil oldu yılında başlayan ulusal yeterlilikler çerçevesi ile en son şeklini aldı. Süreç 2010 yılında tamamlandı ancak folllow- up lar devam ediyor
SUNUŞ AMACI Bologna sürecini başlangıç hedefleri bağlamında test etmektir. Analiz istatistiki nedenselliği araştırmaktan çok bir durum tespiti yapmayı amaçlamaktadır. Sunumun sonunda ise, geleceğe yönelik öneriler yapılmaya çalışılacaktır.
ÜLKELER AB 17 TOPLAM ERKEK KADIN AB 27 TOPLAM ERKEK KADIN OECD TOPLAM ERKEK KADIN TÜRKİYE ERKEK KADIN ABD ERKEK KADIN JAPONYA ERKEK KADIN GÜNEY KORE ERKEK KADIN GENÇ KESİM İŞSİZLİĞİ
ÜLKELER ABD AB TR SIRA ACADEMİC RANKİNG OF WORLD UNİVERSİTİES (İLK 100 ÜNİVERSİTE) Academic Ranking Of World Universities
ÜLKELER 2006 % 2007 % 2008 % 2009 % 2010 % ABD AB TÜRKİYE GİRİŞİMCİ YARATMA YÜZDESİ The Global Entrepreneurship Monitor (GEM)
BÜYÜME AB TÜRKİYE YENİLİK YARATMA ENDEKSİ Innovation Union Scoreboard 2014
Öncelikler Eğitim ve araştırmanın özendirilmesi (otonomi, araştırma olanakları, mali koşullar, fırsat eşitliği içinde rekabet Güncel ve yenilikçi eğitim programları Eğitim kurumlarına özgü araştırma öncelikleri Kalite ve şeffaflığın ödüllendirilmesi Uluslararasılaşma nın özendirilmesi Öğrenci ve öğretim üyesi hareketliliğinde kalitenin öne çıkarılması Her aşamada paydaşlığı öne çıkarma
SORULAR ?