Tüketicilerin Lüks Marka Algısı Ölçümü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Lojistik Yönetimi Ders – V
Advertisements

MARKA VE LÜKS.
Türkiye İtibar Endeksi
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
REKLAMCILIK Hafta 5.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
Tarihi, geçmişi ve amaçları Üretim süreçleri ve yöntemleri
Marka Konumlandırma Brand Positioning
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
PAZARIN BÖLÜMLERE AYRILMASI
Yaşar Tonta, İrem Soydal 2. Uluslararası Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu,22-24 Eylül 2010, Ankara Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi.
ÖĞRENME ORTAMLARINDA ÖĞRENENİN ÖZELLİKLERİ
RESEARCHMODEL RESEARCH LAYOUT ARASTIRMAMODELI LOYALTY.
HAFTA I.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
Yeni Pazarlama Teknikleri
Pazarlama Araştırması
RESEARCHMODEL RESEARCH LAYOUT ARASTIRMAMODELI POLITICS.
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
MARKA YÖNETİMİ HAFTA VI. KİMLİK Mİ KİŞİLİK Mİ? KİMLİK - Kim olduğunuz - Kendiniz Hakkında ne düşündüğünüz - Kendinizi nasıl sunduğunuz Ya da Böyle.
Pazar Araştırması Pazar Araştırması Yapı, İçerik ve Araçlar Potansiyel müşteri ve pazardaki akımlar konusunda bilgi analizi Bilgi edinme ve bilgi.
İŞ DÜNYASINDA MARKALAŞMA
Ömer TORLAK & M. Ali TİLTAY
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Yöneticilerde Sürdürülebilirlik Algısı ve Firma Uygulamalarına Yönelik Değerlendirme Öğr.Gör.Dr. Burcu Mucan Dumlupınar Üniversitesi Hisarcık MYO Doç.Dr.
KURUMSAL KİMLİKTE ETİK VURGUSUNUN KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK VE TÜKETİCİ EKSTRA ROL DAVRANIŞI İLİŞKİSİNE ETKİSİ   Doç. Dr. Elif Karaosmanoğlu Istanbul.
Burçak Başak Öğr. Gör. Aykut Yılmaz SAKARYA ÜNİVERSİTESİ
Ürünün Görsel Estetiğinin İçsel Referans Fiyatlara Etkisi
5 Boyutlu Markalama Stratejisi Üzerine Bir Araştırma: Mudo Markası “Sahicilik Testi” ve “Duyu Temas Haritası” . Ali ARICI* *Öğr. Gör. Ali ARICI, Bilecik.
Satış Elemanının Etik Davranışı: Tüketici Algısının Güven, Memnuniyet ve Tekrar Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi Yrd. Doç. Dr. Banu KÜLTER.
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
Konumlandırma.
ÇEVRE DUYARLILIĞI ve GELİRİN YEŞİL ÜRÜN SATIN ALMA DUYARLILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Arş. Gör. Emre YILDIRIM Arş. Gör. Merve TÜRKMEN Sakarya ÜNİVERSİTESİ
Reklâm BBY 401, 1 Kasım 2007 Reklâm UmutAl Umut Al H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
20. Ulusal Pazarlama Kongresi
Ürün Mallar ve Hizmetler
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA
Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS)
Benlik Saygısı ve Akademik Başarı arasındaki ilişki
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
Pazarlama İlkeleri.
Müşteri Odaklı Mobil Pazarlama ve Mobil Reklam
Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Pazarlama Araştırması bölümünü öğrenme amaçlarımız: Pazarlama araştırmasının; pazarlama, pazarlama kavramı ve pazarlama stratejisiyle ilişkisini.
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
Grup adı : Şizoid grup üyeleri : Barış POLATTAĞ, Emine serap YILMAZ problem cümlesi: Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin bağlanma stillerinin bazı değişkenlere.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİNİN YENİ BOYUTLARI
“Satış ve pazarlamada her şeyi doğru yapmış
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA. “Müşteri değeri olgusu, müşteri tatmini unsurlarına ek olarak, ürünün rakipler arasından nasıl seçildiğini, seçim kriterlerinin.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
İstatistiksel Analizler
Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
BÖLÜM: 1 PAZARLAMA VE SATIŞ.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KÜRESELLEŞME VE KÜRESEL MARKA ALGISININ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ DOÇ. DR. ERCAN TAŞKIN ARAŞ. GÖR. CEVAT SÖYLEMEZ 02 Ocak 2019 Çarşamba.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Sunum transkripti:

Tüketicilerin Lüks Marka Algısı Ölçümü Selcen Anlaş Boğaziçi Üniversitesi 12/06/2015

Hızlı büyüyen ve çok karlı bir pazar “Lüks marka nedir?” sorusunun üzerinde uzlaşılmış bir cevabı yoktur- kişisel ve kişilerarası bir kavram Hızlı büyüyen ve çok karlı bir pazar 60 milyar USD olan lüks markalar/ürünler global pazar büyüklüğü, 2012’de 1.4 trilyon USD’ye ulaşmıştır. (Bain Company, 2012) Dubois ve Duquesne (1993, s.115): “Bu pazarı anlamak için, tüketici ve lüks markalar arasındaki direkt ilişki üzerine daha fazla analiz ve çalışmaya ihtiyacımız var.” Bunun yerine "lüksün nasıl algılandığı” ...

Amaç Amaç: Literatürde varolan lüks markalar algılaması üzerine oluşturulan modeller ve ölçeklerden yola çıkılarak yeni bir ölçek oluşturulması hedeflenmiştir.

Literatür Analizi Lüks kavramı yeni olmamakla beraber, net bir tanımı olmayan bir kavramdır. (Choi, 2003) Lüks markalar üzerine yapılan akademik çalışmalarda lüksün tanımından ziyade “lüksün nasıl algılandığı” üzerinde yoğunlaşıldığını ve aşağıdaki boyutlarla ölçüldüğünü görmekteyiz: statü (O’Cass ve McEwen, 2004, Okonkwo, 2009, Truong, Simmons, McColl ve Kitchen, 2008), sembolik değer (Keller, 2009, Vickers ve Renand, 2003), eşsizlik (Atwal ve Williams, 2009, Christodoulides, Michaelidou ve Li, 2009), lüzumsuzluk (Wiedmann vd., 2009), kalite (Atwal, Williams, 2009, Christodoulides vd., 2009), yüksek fiyat (Keller, 2009 ve Choi, 2003), zevk/keyif için tüketim (Christodoulides vd., 2009, Vigneron ve Johnson, 2004), kişilik uzantısı (Christodoulides vd., 2009, Vigneron ve Johnson, 2004) ve estetik güzellik (Kapferer, 1997)

Literatür Analizi Kapferer (1998): lüks kavramı güzellik, mükemmellik, sihir/büyü, eşsizlik, kalite ve eşsizlik boyutları olan subjektif bir kavramdır. Dubois vd. (2001): lüks tüketim algılamasını ölçmek için mükemmel kalite, çok yüksek fiyat, eşsizlik, estetik, köklü geçmiş, lüzumsuzluk olarak altı boyut tanımlamışlardır. Vigneron ve Johnson (2004): “Marka Lüks Endeksi” (Brand Luxury Index) adında bir ölçek oluşturmuşlardır. Bu ölçek, algılanan gösterişçilik (perceived conspicuousness),algılanan eşsizlik (perceived uniqueness), algılanan kalite, algılanan zevk/keyif (perceived hedonism), algılanan kişilik uzantısı ( extended self) boyutlarını kapsamaktadır. Wiedmann vd. (2009): lüks tüketim ile tüketicinin edindiği değerleri ölçmek için dört boyutlu bir ölçek geliştirmişlerdir: finansal, kişisel, fonksiyonel ve sosyal boyutlar

Literatür Analizi Literatür taraması sonucunda lüks marka tüketiminin algılama ölçümü için varolan ölçekler ve modeller incelenerek bu çalışma kapsamında yeni bir ölçek oluşturulması hedeflenmiştir. Test edilecek ölçek için literatürde tanımlanan boyutlara (finansal, sembolik, fonksiyonel) ek olarak, bu çalışmaya özgün olarak literatürde tanımlanmamış yeni bir boyut ekleme önerisi yapılmıştır: Marka İmajı ve Kullanılan Pazarlama Araçları. Finansal Sembolik Fonksiyonel Marka İmajı ve Kullanılan Pazarlama Araçları Lüks Marka Algısı Ölçümü

Tasarım ve Yöntem Kalitatif Çalışma: 2 odak grup çalışması Grup 1: Doktora Öğrencileri, Grup 2: En az 4 senelik iş geçmişi olan pazarlama profesyonelleri “Hangi markalar lükstür? Bir markaya neden lüks deriz? Hangi özellikleri bir markayı diğerine göre lüks yapar?” gibi sorulara cevap aranmıştır. Görüşme sırasında verilen cevaplar, unsurlar, özellikler tekrarlanma sayıları ile 2 bağımsız hakem tarafından listelenmiş ve içerik analizleri yapılmıştır. Benzer cevaplar birleştirilmiş, az tekrar edilen cevaplar çalışma kapsamından atılmıştır. Tanımlanan 215 unsurdan, 199 u üzerinde karşılıklı uyum sağlanmıştır (92% uyum)

Tasarım ve Yöntem Oluşturulan son listedeki 34 unsur, iki bağımsız hakem tarafından, kendilerine araştırmacı tarafından verilen boyutlar altına kategorize edilmiştir. Bağımsız gözlemciler arasındaki ve içindeki uyum 94% , Cohen’s Kappa değeri 0.76 olarak hesaplanmıştır. Finansal boyut altındaki cevap sayısı azlığı nedeni ile, bu boyut altındaki cevaplar Sembolik boyutu altına taşınmıştır.

Tasarım ve Yöntem Test edilecek model : Sembolik Fonksiyonel Marka İmajı ve Kullanılan Pazarlama Araçları Lüks Marka Algısı Ölçümü

Tasarım ve Yöntem Kantitatif Araştırma: Kalan üç ana boyut altında toplanan cevaplar ile 40 soruluk bir anket düzenlenmiştir. Iki ölçek kullanımı: Likert ve Yüzdesel Anket, surveymonkey.com adresi üzerinden 42 kişi tarafından cevaplanmıştır. Ankete verilen cevaplar için, SPSS programı ile Keşifsel Faktör Analizi ve Güvenilirlik Analizi yapılmıştır. Güvenilirlik katsayısı, Likert ölçeği için 0.73, yüzdesel ölçek için 0.77 olarak saptanmıştır.

Tasarım ve Yöntem Kantitatif Araştırma: Son olarak Çok-özellikli çok-yöntemli matriks ile yapılan ölçek için geçerlilik ve güvenilirlilik test edilmiş ve sağlanmıştır.

Bulgular Lüks markalar algılaması ölçümü için kullanılacak ölçek üç boyuttan oluşmaktadır: Sembolik, Fonksiyonel/İlişkisel ve Marka İmajı ve Kullanılan Pazarlama Araçları.

Sonuç/Öneriler Bu çalışma sonucunda elde edilen ölçek, lüks marka algısının kişisel ve kişilerarası algılamalardan etkilendiğini göstermektedir. Bu ölçekte belirtilen unsurların lüks marka yaratmak isteyen veya varolan lüks markalarının performansını ölçümlemek isteyen pazarlama profesyonellerine yardımcı olacağı düşünülmektedir. Bu unsurlar kullanarak yapılan saha araştırmaları ile, aynı hedef kitleye hitap eden lüks markaların birbirlerine göreceli güçlü ve zayıf yanlarını tespit etmeleri mümkün olabilecektir. Bu çalışmada, daha önce literatürde tanımlanmayan Marka İmajı ve Kullanılan Pazarlama Araçları unsurlarının da lüks marka algılamasına etki ettiği gösterilmiştir. Bu boyut, gelecek araştırmalar için pazarlama akademisyenleri tarafından daha detaylı incelenebilir. Yine bu boyut, pazarlama profesyonellerinin promosyon, dağıtım, satış sonrası hizmet gibi önemli konularda stratejilerine yön verebilir. Kantitatif araştırma örneklemi 40 kişidir. Örneklemin kapsamını genişletilerek önerilen ölçek için yeniden bir değerlendirme yapılması düşünülmektedir.

Teşekkürler…