Sosyal Pazarlamada Hazır Kitleyi Bulmak

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

KADEM KIBRIS TÜRK TABİPLER BİRLİĞİ HEKİM ÇALIŞMA KOŞULLARI, SORUNLAR VE ÖNERİLER ARAŞTIRMASI MART 2010.
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
MESLEKİ EĞİTİM.
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
İçerik Analizi.
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Destekleyici Çevre Oluşturma Müdahaleleri
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
İŞ PLANI İŞ PLANI NEDİR? İşin kurulacağı güne kadar hazırlanan kapsamın ortaya çıkarılması için bir çok aktivite sıralı ve önceden belirlenen niteliklerde.
Dr Pınar Pazarlı Göğüs Hastalıkları ve TB uzmanı Sakarya Üniversitesi
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
EĞİTİM SİSTEMİ VE ÖLÇMENİN SİSTEMDEKİ YERİ
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Tarama araştırmaları (TA)
ÜNİTE 5: PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
KENDİMİ TANIYORUM Kazanım: Kendini tanımanın ders seçimindeki önemini fark eder. 9. Sınıf 74 nolu kazanım etkinliği.
Sefa BARIŞ U Eşref TİRYAKİ U Taha AKKOL U
EĞİTİMDE KALİTE ÖDÜLÜ EKİP RAPORU
Meta Analizinde Son Gelişmeler
ÜNİTE 11: DEĞERLENDİRME Ünitenin hedefleri
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Tüketicilerin Lüks Marka Algısı Ölçümü
«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
ÖĞRENME AMAÇLARI Çeşitli veri toplama yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını anlamak. Kişisel görüşme, telefonla anket ve çevrim içi anketleri.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Müşterilere Karar Vermelerinde Yardımcı Olmada Pazarlama Araştırması Kullanma Bu bölüme araştırma sürecini ele alarak başlanmaktadır. Daha sonra.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
Grup Kaygısızlar Fevzi Yeni Ahmet Karamermer. LİTERATÜR Melikşah Üniversitesi orta anadoluda olduğu için bu çevredeki öğrenciler genelde üniversite hayatında.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
ÖĞRENME AMAÇLARI Nicel ve nitel araştırma teknikleri arasındaki temel farklılıkları anlamak Gözlem tekniği yoluyla veri toplamanın avantaj ve.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
GRUP ADI LAST SEEN.
Neden kardeşlik fikrini sabun sattığımız gibi satamıyoruz? Pazarlama yöntemleri ile duygusal olguların kabul ettirilebilirliği Belirli fikirleri insanlara.
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
MANTIKSAL ÇERÇEVE MATRİSİNİN HAZIRLANMASI
ÖĞRENME AMAÇLARI Olasılıklı örneklem ile örnek büyüklüğüne karar vermenin altında yatan sekiz aksiyomun anlaşılması Güven aralığı yaklaşımını kullanarak.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
Sağlık iletişimi ve Kuramları
İç Geçerlik Varılan bir nedensel ilişkide sonucun deney değişkenleri ile açıklanma düzeyi ile ilgilidir. Deneyde kontrol iç geçerliği arttırmak için yapılır.
Öğretimin Planlanması
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
Yaşam Boyu Spor ve Aerobik Egzersiz
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Anket ve Likert Ölçekler
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

Sosyal Pazarlamada Hazır Kitleyi Bulmak BABY BOOMER’LAR İLE DEĞİŞİME DOĞRU: Sosyal Pazarlamada Hazır Kitleyi Bulmak ve Haritalamak Yrd.Doç. Dr. Dilşad ÇOKNAZ, AİBÜ-Spor Yönetimi Bölümü Arş.Gör. Meftune ÖZBAKIR UMUT, AİBÜ-İşletme Bölümü Prof.Dr.Meltem NURTANIŞ VELİOĞLU , AİBÜ-İşletme Bölümü 20.Ulusal Pazarlama Kongresi,Eskişehir-2015

Sosyal pazarlamada 2 temel soru: Neredeyiz ve Nereye gitmek istiyoruz? Sosyal pazarlama programını hedefine ulaştıracak stratejilerin geliştirilmesi, mevcut durumun ve hedef kitlenin belirlenmesini ve analizi için doğru yanıtlanmalıdır.

Değişime en hazır olan hedef kitleyle başlamak!

Neden Baby Boomer Kuşağı? Ülkemizde son 60 yılda iki kat artan yaşlı nüfusun daha fazla büyüyeceğinin tahmini (TÜİK, 2013) gelecek dönemin, Baby Boomers Kuşağı (B.B.K.) olacağı sinyalini vermektedir. Neden Baby Boomer’larda Fiziksel Aktivite? Önceki kuşağa göre daha uzun yaşlılık dönemi geçirecekleri öngörüsüyle sağlıklarına daha fazla dikkat etmeleri gerektiği önerisi (Stein ve Potkanowicz, 2003) Yapılan araştırmalara göre bu kuşağın; fiziksel aktivite davranışı açısından, sağlık ile ilgili mesajlara 50’li yaşlarından itibaren ilgisini artıran ve 65’li yaşlarında en yüksek seviyeye ulaşan (Active Aging, 2013) özel bir grup olması

Amaç BB’lerde fiziksel aktiviteyi yaygınlaştırmaya yönelik bir sosyal pazarlama programı geliştirilmesi sürecinde: Davranış Değişim Basamakları Modeli (D.D.B.M.) kullanarak B.B.K.’ndan oluşan hedef kitleyi bölümlere ayırmak, Bölümlerin fiziksel aktiviteye yönelik algıladığı fayda, engeller ve motivasyon unsurlarını belirleyerek hedef kitle haritası çıkarmak, Hedef kitle haritası ile hedef kitle seçiminin ve hedef kitleyi tanımanın sosyal pazarlamada uygulama yönlü önemini ortaya koymak amaçlanmaktadır.

DAVRANIŞ DEĞİŞİM BASAMAKLARI MODELİ (D.B.B.M) Sosyal pazarlamada hedef kitle seçimi için pazar bölümlendirmede geleneksel değişkenlere ek olarak “D.D.B.M.”, “Yeniliklerin Yayılması Modeli”, “Sağlık İnancı Modeli”, vb. modeller kullanılmaktadır (Kotler vd., 2002; Truong, 2014; Truong vd., 2014). Özellikle fiziksel aktivite, dengeli beslenme ve bağımlılık gibi konularda kullanılan D.D.B.M.’ye (Prochaska vd., 1992), uygun programlar geliştirilmesi yoluyla başarı şansının artacağına yönelik öngörüler bulunmaktadır (Donovan vd., 1999; Kerr, Fridinger ve Volansky, 1999; Kotler vd., 2002). D.D.B.M. ile değiştirilmek istenen davranışa ilişkin algılanan fayda, engel ve motive eden unsurları bilmek sosyal pazarlamacının hedef kitleye en etkili şekilde nasıl ulaşılacağına dair yol göstericidir (Weinreich, 1999).

Karma yöntem-Açımlayıcı Desen YÖNTEM/ Araştırma Deseni Karma yöntem-Açımlayıcı Desen Nicel Nitel

YÖNTEM/Araştırma soruları: B.B.K. egzersiz davranış değişim basamaklarının (E.D.D.B.) hangi aşamasındadır? E.D.D.B.’nın eğilim öncesi, eğilim, hazırlık, hareket ve devamlılık basamaklarındaki bireylerin fiziksel aktiviteye yönelik algıladıkları engeller, faydalar ve motivasyon unsurları nelerdir? E.D.D.B.’nın farklı basamaklarına yönelik algılanan engel, fayda ve motivasyon unsurlarını kapsayacak hedef kitle haritasına göre fiziksel aktivite içerikli bir sosyal pazarlama programı için neler önerilebilir?

YÖNTEM/ Anakütle ve Örneklem Evren: Bolu’daki 1943-1960 doğumlu 20.700 kişi Örneklem Büyüklüğü: 393 Nicel aşama Nicel aşamada belirlenen ve E.D.D.B’nin farklı basamaklarında yer alan kişiler Örneklem: Ölçüt Örnekleme Toplam 33 katılımcı Nitel aşama

“Egzersiz Davranış Değişim Basamakları Ölçeği” (E.D.D.B.Ö.) YÖNTEM/ Veri Toplama Araçları “Egzersiz Davranış Değişim Basamakları Ölçeği” (E.D.D.B.Ö.) Marcus vd. (2003) Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması Cengiz , Aşçı ve İnce (2010) Görüşme Formu Sağlıklı İnsanlar 2010 Projesi (ABD)-Fiziksel Aktivitenin Yaygınlaştırılması Rehberi

Egzersiz Davranış Değişim Basamakları Ölçeği Orta düzeyde fiziksel aktiviteler nefes alımında ve kalp atımında biraz artış gözlenen aktivitelerdir. Ritimli yürüyüş, dans, bahçe işleri, düşük şiddette yüzme veya arazide bisiklet sürme gibi etkinlikler orta düzeyde aktivite olarak değerlendirilir.   1) Şu anda orta düzeyde fiziksel aktiviteye katılmaktayım. HAYIR EVET 2) Gelecek 6 ayda orta düzeyde fiziksel aktiviteye katılımımı arttırmak niyetindeyim. Orta düzeyde fiziksel aktivitenin düzenli sayılabilmesi için, aktivitenin haftada 5 veya daha fazla günde 30 dakika veya daha fazla olması gerekir. Örneğin, 30 dakika süreyle yürüyüş yapabilir veya 10 dakikalık 3 farklı aktivite ile 30 dakikayı doldurabilirsiniz. 3) Şu anda düzenli olarak orta düzeyde fiziksel aktivite yapmaktayım. 4) Son 6 aydır düzenli olarak orta düzeyde fiziksel aktiviteye katılmaktayım.

Görüşme Formları Devamlılık ve Hareket Aşamaları Hazırlık, Eğilim ve Eğilim Öncesi Aşamaları 9 soru 8 soru Farklı 2 soru: Siz fiziksel aktivite yapıyor musunuz? Neden? (motivasyon) Fiziksel aktivite yaptığınızda ne tür faydalar elde ediyorsunuz? Anlatır mısınız? (elde edilen fayda) Farklı 1 soru: 1. Fiziksel aktiviteye yapamıyorsanız bunun nedenleri nedir? (engel)

Verilerin Analizi Nitel Aşama Nicel Aşama SPSS 16.0 E.D.D.B.Ö.’nün betimsel istatistik analizleri Nitel Aşama Ses kayıtlarının bilgisayar ortamında deşifresi Kodlama- iki ayrı araştırmacı Kodların karşılaştırılması ve ortak kodların belirlenmesi Verilerin MAXQDA 11 nitel veri analizi programında haritalandırılması

Geçerlik ve Güvenirlik Yöntem çeşitlemesine gidilerek (Tobin ve Begley, 2004, Briller vd., 2008; Bekhet ve Zauszniewski, 2012)  veriler anket ve görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Nitel aşamada araştırmacıların yaptığı kodlamalar arasındaki tutarlılığın hesaplanmasında uyuşum yüzdesi formülü kullanılmıştır. Bu çalışma için güvenilirlik korelasyonu yaklaşık yüzde 74 bulunmuş ve araştırma için güvenilir kabul edilmiştir.

Nicel Bulgular Egzersiz Davranış Değişim Basamaklarına Ait Nicel Bulgular

Sağlıklı Yaşam Koşullarına Ait Nitel Bulgular Devamlılık Aşaması MAXQDA© 11 Programı Kod Haritası

Sağlıklı Yaşam Koşullarına Ait Nitel Bulgular Hareket Aşaması MAXQDA© 11 Programı Kod Haritası

Sağlıklı Yaşam Koşullarına Ait Nitel Bulgular Hazırlık Aşaması MAXQDA© 11 Programı Kod Haritası

Sağlıklı Yaşam Koşullarına Ait Nitel Bulgular Eğilim Aşaması MAXQDA© 11 Programı Kod Haritası

Sağlıklı Yaşam Koşullarına Ait Nitel Bulgular Eğilim Öncesi Aşaması MAXQDA© 11 Programı Kod Haritası

Beklenen ve Elde Edilen Fayda ile Motivasyona Ait Nitel Bulgular Devamlılık Aşaması MAXQDA© 11 Programı Kod Haritaları

Beklenen ve Elde Edilen Fayda ile Motivasyona Ait Nitel Bulgular Hareket Aşaması MAXQDA© 11 Programı Kod Haritaları

Beklenen Fayda ile Engellere Ait Nitel Bulgular Hazırlık Aşaması MAXQDA© 11 Programı Kod Haritaları

Beklenen Fayda ile Engellere Ait Nitel Bulgular Eğilim Aşaması MAXQDA© 11 Programı Kod Haritaları

Beklenen Fayda ile Engellere Ait Nitel Bulgular Eğilim Öncesi MAXQDA© 11 Programı Kod Haritası

Biliyoruz ama yapmıyoruz! Tartışma Eğilim öncesinden oluşan pazar bölümünün fiziksel aktiviteden beklediği faydalar biliş düzeyinin yüksek olduğunu göstermekte ancak davranış sergilenmemektedir. İnsanların pek çok şeyi bilmelerine rağmen onu yapma konusunda boşluğa düştükleri çok sayıda örnek bulunmaktadır. Bu yüzden bilgi, davranış değişikliği ile aynı biçimde değerlendirilmemelidir. (www.des.nh.gov/organization/grant_outreach_guides.pdf). Biliyoruz ama yapmıyoruz!

Tartışma Devamlılık aşamasındakilerin ikinci sırada yer alması B.B.K.’nın yaşlandığında mevcut yaşam tarzını devam ettirebilmek için daha sağlıklı olmada davranış değişimini kolay gerçekleştirebildikleri yönündeki bulgu (Quine ve Carter, 2006) ile benzerlik göstermektedir.

Tartışma Dünya Sağlık Örgütü’nün toplum sağlığı çalışmalarındaki öncelikli iki konusu düzenli beslenme ve fiziksel aktivite olup(www.who.int/chp/about/en/), erişim: 08.06.2015), sigara içmeme, az alkol tüketme, zihinsel etkinlikler, sosyalleşme, açık havada bulunma ve olumlu düşünme gibi konular da (ww.medic8.com/healthguide/elderly-care/healthy-lifestyle.html; erişim: 08.06.2015) sağlıklı bir yaşamın belirleyicileri olarak görülmektedir . E.D.D.B’nin her bir farklı basamağında yer alan katılımcılara göre sağlıklı olabilmenin en önemli iki koşulu dengeli ve düzenli beslenmek ve fiziksel aktivite yapmaktır. Bu bağlamda pazar bölümlerinin sağlıklı yaşam konusunda bilgi düzeyi yüksektir.

Tartışma Yine sosyal pazarlamada önerildiği üzere her bir pazar bölümünün derinlemesine analizi yapıldığında BB’ların fiziksel aktivite davranışı açısından benzer faydalar beklemekte olduğu anlaşılmaktadır.

Tartışma Devamlılık ve Hareket aşamalarından oluşan pazar bölümlerinin fiziksel aktivite ile ilgili motivasyonları farklı çalışmalardakine benzer olup (Burton& Lewin, 2013; Brooks, 1994) özellikle hareket aşamasında “hastalıkların tedavisi” yaklaşımı ile farklılaştığı anlaşılmaktadır.

Tartışma Literatürle karşılaştırıldığında (Burton& Lewin, 2013, US Department of Health&Human Service, 2000) hazırlık,eğilim ve eğilim öncesi pazar bölümleri engeller konusunda benzer konulardan bahsetmektedir.

Ancak engeller kültürel nedenlere dayalı olarak farklılaşmaktadır. Bisiklete binmeyi düne kadar insanlar ayıp sanıyordu. Bizim yaştaki kaç insan bisiklete binip Bolu’da sokaklarda gezebiliyor hele ki bayanlar! Kayınpederim var 85 yaşında, bizden daha sağlam. Yürüyüş yapar, ilk yürümeye başladığı zaman bütün Bolu “bu deli” diye gülüyordu….. Yaşımız ilerledikçe enerjimiz de azalıyor, istekler azalıyor. Kendimizi çekiyoruz koskocaman kadın oldun.

Have you segmented enough? Sonuç olarak ne söyleyebiliriz? Sosyal pazarlamada önemle dikkat çekildiği üzere bu çalışma, BB’ların fiziksel aktivite davranışı açısından farklı düzeylerde olduğunu göstermektedir. Dolayısıyla BB’lar için geliştirilecek fiziksel aktivite içerikli bir sosyal pazarlama programının her bir farklı davranış değişim basamağına, farklı stratejiler ile yaklaşması gerekliliği öne çıkarmaktadır.

Öneriler Hazırlık aşamasındakilerin niyetlerinin daha güçlü olması sebebiyle programlarda öncelikli grup olarak ele alınmaları Tüm pazar bölümlerinin fiziksel aktivitenin yararları konusunda bilgi düzeyinin yüksek olması sebebi ile literatürde önerilenin aksine eğilim öncesi aşamadakilerde bilgilendirme çalışmaları yerine doğrudan davranışın denenebileceği ortamların yaratılması

Öneriler Olumsuz kültürel algıları ortadan kaldıracak mesajların geliştirilmesi “Tek başına fiziksel aktivite yapmanın sıkıcı olması” engeline karşılık, görüşmeler sırasında ifade edilen “arkadaşlarla birlikte etkinlikler” seçeneğinin düşünülmesi Fiziksel aktivite programlarının dengeli ve düzenli beslenme programları ile birlikte ele alınması

GENEL BİR ÖNERİ: Programlarda verilecek mesajların gerçeklerden yola çıkarak, engelleri ortadan kaldırmaya ve motivasyonu güçlendirmeye yönelik olması gerektiği düşünülmelidir.

Yaşımızdan başımızdan utanmayacağımız günlerde sağlıkla kalmak umuduyla, teşekkürler!