AKADEMİK ÇALIŞMALARDA YAZIM TEKNİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

PARAGRAF.
BİLİMSEL BİR MAKALE NASIL YAZILIR
MESLEKİ EĞİTİM.
SOSYAL BİLİMLERDE PROJE HAZIRLAMA YÖNTEMLERİ
Alanyazın bağlamında tartışmanın yapılması
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
ARAŞTIRMA RAPORUNUN HAZIRLANMASI
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE PROJE HAZIRLAMA SÜRECİ
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
PROJE NEDİR? Önceden belirlenmiş bir süre içerisinde;
Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır Robert A
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
TEKNİK RAPOR YAZIMI Önemli Noktalar Kurtuluş Küllü
ARAŞTIRMA TASARIMI.
ETKİLİ OKUMA.
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması DEA’ların Şeffaflık, Konsültasyon ve İletişim Unsurlarının Artırılması Mart 2009 Oturum.
DERECELİ PUANLAMA ANAHTARLARININ HAZIRLANMASI
Hazırlayanlar : Elmas SOFU Müjde BALBAROS
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
POSTER.
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA PLANLANMASI
4. SINIF ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTAPLARININ İNCELENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ Atakan BAYLAM.
UZEM TANITIM.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
KOP BÖLGESİNDE EĞİTİM-YAYIM İHTİYAÇ ANALİZİ ARAŞTIRMASI PROJESİ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
Çalışmanın adı Yazarlar (sunum yapan kişi belirtilmeli) Kurum.
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
DERS 10: Birincil Kaynaklardan Veri Toplama (Data Collection – Primary Sources Akın Şahin.
BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME. BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME.
ANLATIMA HAZIRLIK.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİNDE
Bitirme Tezi/Mühendislik Tasarımı Proje Türkçe Başlığı
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
ARAŞTIRMANIN TEMELLERİ
ARAŞTIRMA NASIL YAPILIR Araştırma Sürecindeki Aşamalar
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
MAN-557 Araştırma Yöntemleri
V. FEN BİLİMLERİ ARAŞTIRMA SEMPOZYUMU
Proje Oluşturma ve Yönetimi
IV. FEN BİLİMLERİ ARAŞTIRMA SEMPOZYUMU
BİLDİRİ BAŞLIĞI AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ Turizm Fakültesi
Öğretimin Planlanması
Araştırma Sürecinin Aşamaları
TÜRKÇE SUNUM BAŞLIĞI İngilizce Sunum Başlığı
Görev 2 7 Aralık a kadar Görev 2’i tamamlayıp ye göndermeniz gerekiyor. İkinci görev 30 puan Şablonda Görev 2 ’de belirtilen.
MAKALE. Herhangi bir konuda bilgi vermek, bir gerçeği ortaya koymak, bir tezi kanıtlamak veya bir düşünceyi savunmak amacıyla kaleme alınan ve temel öğesi.
Sunum Teknikleri - Prof.Dr. Durmuş Dündar Arş.Gör. Nurten Çalışkan
Araştırma Makalesi Giriş Bölümünün Yazımı Dr. Sedat ZİYADE A.D.E.M
EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI
Bitirme Tezi/Mühendislik Tasarımı Proje Türkçe Başlığı
BİLDİRİ BAŞLIĞI AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ Turizm Fakültesi
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
VIII. FEN BİLİMLERİ ARAŞTIRMA SEMPOZYUMU
YÖNLENDİRİLMİŞ ÇALIŞMA I-II
Anket ve Likert Ölçekler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
TASARIM/BİTİRME ÇALIŞMASI BAŞLIĞI
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Necmettin Erbakan Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ UYGULAMALARI PROJE, POSTER VE SUNUM HAZIRLAMA.
Sunum transkripti:

AKADEMİK ÇALIŞMALARDA YAZIM TEKNİKLERİ GÖKHAN AŞKAR

YAZMAYA BAŞLAMADAN ÖNCE Bilimsel olarak sorun belirlendi mi? Kaynak taraması yapıldı mı? Amaç ne? Örnek: “Avrupalılaşma sürecinin ulusal kamu yönetimlerini nasıl ve ne derece etkilediği ve sonuçlarının ne olduğu ne olacağı” (Demiral, 2009:4) sorusuna cevap aramak. Konunun kapsamı/sınırlılıkları belli mi? Örnek: “Avrupalılaşma kavramı ulusal kamu yönetimlerinin avrupalılaşması bağlamında ve çok düzlemli yönetişim anlayışı ile ilişkilendirilerek ele alınmış…merkezi yönetimin örgüt ve işleyişi ve merkezi yönetim personeli ile sınırlandırılmıştır.” (Demiral, 2009:4-5)

YAZMAYA NASIL BAŞLAYABİLİRİZ? Sıkça önerilen yöntemler: Satır satır ilerleyerek yazılmaz. Mükemmel cümleyle başlayıp gerisini doldurmaya çalışmak iyi bir yol değildir. Her seferde bir bölüme odaklanmak dikkati toplamaya yardımcı olur. Önce çalışmanın tasarımı Fikirleri listele Notlar al Listeleri cümleleştir Paragraf oluştur İyi bir metin yavaş yavaş değişerek ve gelişerek ortaya çıkar.

AKADEMİK ÇALIŞMA TASARIMI Tek mesaj Örnek: “Avrupalılaşmanın etkisi ülkeden ülkeye değişmektedir.” (Demiral, 2009:22) Genel bir fikir Açık bir hedef Mesajı, yazmaya başladıktan sonra beklememek gerekiyor. Mesaj bulunmadan yazıya başlanmamalı. Mesaj için zaman harcanmalı. Mesaj tek cümle ile ifade edilebilmeli. Yazı kuluçka evresinde çıkmalı. Genellemeler için veriler toplanmalı.

TEMEL GEREKLİLİKLER Araştırmanın konusu ve sorusu yeterli ölçüde tanımlanmış olmalıdır. Öne sürülecek argüman ve tez mantık sınırları çerçevesinde olmalıdır. Tezler ve ilgili iddialar sayısal veya sözel kanıtlarla desteklenmelidir. Çalışma özgün olmalıdır, kaynak derlemesinden ibaret kalmamalıdır.

UYGULANABİLECEK MODELLER Örnek olay çalışması: Bir durum, olay, görüş veya gelişme bağlamında literatür incelenebilir. Örnek: Avrupalılaşma olgusunun Türk Kamu Yönetimine etkisi (Demiral, 2009). Karşılaştırmalı analiz: İki veya daha çok süreç, gelişme, kurum vb. karşılaştırılabilir. Örnek: AB’ye tam üyelik sürecinde Yunanistan, Portekiz, Polonya ve Bulgaristan deneyimleri ışığında Türkiye örneğini incelemek (Demiral, 2009) Sayısal analiz: Sayısal verilerden faydalanılarak bir çalışma yapılabilir. Eleştirel analiz: Bir kuram veya olay üzerine daha önceki çalışmalar da incelenerek bir tartışma geliştirilebilir.

VERİ KULLANIMI ÖRNEĞİ (Demiral, 2009:228)

ELEŞTİREL ANALİZ ÖRNEĞİ (Demiral, 2009:116) 8/25

BAŞLANGIÇ AŞAMASI Olabilecek en erken dönemde, muhtemel konular üzerine düşünmek gereklidir. İlgili akademik tartışmalar incelenmelidir. Özel ilgi çeken ve motivasyon sorunu yaşanmayacak bir konu seçilmelidir. Akademik açıdan uygulanabilir ve araştırılabilir bir konu seçilmeli; kaynaklara ulaşmak bir sorun haline gelmemelidir. Bireysel program belirlenmeli, çalışma takvimi ve zaman en iyi şekilde ayarlanmalıdır.

YAZARKEN Giriş kısmında; tez/makaledeki amaç araştırmanın konusu ve sorusu kullanılacak yöntem yöntemin soru/konu ile bağlantısı sonuçta beklenen çıktılar sorulan soruya verilecek olası cevaplar

YÖNTEM ÖRNEĞİ (Demiral, 2009:5-6)

YAZARKEN Temel araştırma ve tartışmalar; Araştırma konusu ve ilgili literatür arasındaki bağlantının kurulması Konu üzerine tarihsel ve kuramsal tartışmaların sunumu ve değerlendirmesi Birincil ve ikincil kaynakların düzenli kullanımı Birincil bir kaynağın nasıl elde edildiğine dair açıklamalar Sunulan kanıtların ışığında ulaşılacak güçlü bir tez

AKADEMİK TARTIŞMA ÖRNEĞİ (Demiral, 2009: 16)

YAZARKEN Sonuç kısmında; Yazıdaki bulguların özeti Giriş kısmında ifade edilen amaçlara ve yönteme dair sonuçların değerlendirilmesi Araştırma sorusuna getirilen cevap Yazının özgün taraflarının vurgulanması Gelecekte ilgili konuda yapılacak araştırmalara dair öneriler Araştırma konusu hakkındaki öngörüler

SONUÇ KISMI ÖRNEĞİ (Demiral, 2009:241)

ARAŞTIRMA KONUSU HAKKINDA ÖNGÖRÜLERE İLİŞKİN ÖRNEK (Demiral, 2009:242)

DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER Makul bölüm ve paragraflar Verilerin grafik ve tablo ile sunumu Referansların ve ilgili tabloların yazım şekil şartlarına uygunluğu

DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER İyi planlanmış bir yazım aşaması Yazılanların düzenli aralıklarla gözden geçirilmesi Yazının son aşamada başka biri tarafından da incelenmesi

KAÇINILMASI GEREKENLER Gerektiğinden fazla bölümlendirme ve ayrıntı Önemli veri ve bilgilerin ekte/dipnotta sunumu Aşırı ve uzun tanımlamalar Sorunun yetersiz tarif edilmesi ve incelenmesi

KAÇINILMASI GEREKENLER Teorik ve ampirik içeriğin konuya uzak kalması Yazının bağlam ve yapısındaki yetersizlikler Literatürdeki tartışmalarla bağlantı kurulmaması Kaynakların araştırılmadan kullanılması

ÖNERİLER Araştırmanın sorusu unutulmamalı, ona cevap aranmalı. Anlaşılır ve makul bir yazım biçimi ve yapısı seçilmeli. Tanım ve tasvirden çok özgün analizlere yer verilmeli. Açık ve tutarlı bir atıf yöntemi izlenmeli.

ÖNERİLER Çalışma geniş bir okuma ve araştırma üstüne bina edilmeli. Görüşler özgün ve dikkate değer olmalı. Basmakalıp formül ve klişelerden uzak durulmalı. Giriş ve sonuç kısımları açık, anlaşılır ve tutarlı olmalı.

ÖNERİLER Akademik olmayan anlatımlardan, gazete haberi şeklindeki olay aktarımlarından uzak durulmalı. Güncel örnek ve verilere başvurulmalı. İlgisiz tarihsel ayrıntılardan kaçınılmalı.

ÖRNEK OLARAK YARARLANILAN KAYNAK

TEŞEKKÜRLER GÖKHAN AŞKAR