Marina Pazarlaması İçin Öneriler: Marina Çekim Unsurları ve Yatçılığa Yönelmede Etkili İtici Motivasyon Faktörleri Neslihan PAKER Yaşar Üniversitesi Ceren.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Stratejik yönetim işletmenin dış çevresini (rakipler, pazar-piyasa, ürünler, müşteriler, aracılar, tedarikçiler) analiz eder. İşletmenin geleceği ile.
Advertisements

Bodrum’da turizm Yakın zamana kadar Bodrum Turizminin referans unsurları; Deniz, kum ve güneş, Balık ve yöresel yemekler Bodrum Kalesi, Antik Tiyatro,
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
Hazırlayan Yard.Doç.Dr. Cihan SEÇİLMİŞ
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI:
TURİZM PAZARLAMASINA GİRİŞ
ELEKTRONİK ORTAMLARDA PAZARLAMA
HAYATI PAYLAŞMA VE DAYANIŞMA MERKEZİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Özel Sektörde İnsan Kaynağının Önemi
TURİZMDE 2011 YILI VE GELECEĞE BAKIŞ OSMAN AYIK TÜROFED Başkanı.
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Ortak Öğrenme Nasıl Gerçekleşir? Türk Otomotiv Sektöründen Örnekler TÜSİAD – UİG Rekabet Öncesi İşbirlikleri Başarı Hikayeleri Semineri Dr. Umut EKMEKÇİ.
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
Yeni Pazarlama Teknikleri
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
TANITMA NEDİR Turizmde tanıtma; yurt içinde veya yurt dışında insanların ilgilerini bir ülkenin bölgenin ya da turistik bir yerin turistik ürünleri üzerine.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Doç. Dr. Mehmet Cihan YAVUZ
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
Anket Hazırlama.
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
İşletmeyi neden kurarız ?
TÜKETİCİLERİN İNDİRİM MARKETİ TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNDEN AHP YÖNTEMİ İLE TESPİTİ Yrd. Doç. Dr. Mutlu Yüksel.
DERNEK Kamu Kurumları Denizcilik Müsteşarlığı Sahil Güvenlik
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
20. Ulusal Pazarlama Kongresi
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
AMAÇLAR, ANKET FORMU VE ANKET TASARIMI
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
KONGRE FUAR ORGANİZASYONU 3.Hafta
Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN
SPOR ETKİNLİK ENDÜSTRİSİNİN ÖZELLİKLERİ
“Tüm hayatım boyunca dolaştım, seyahat de ettim
TURİZM PAZARLAMASINA GİRİŞ
ELEKRİK SEKTÖRÜNDE EĞİTİM DÜZEYİ İLE İŞ KAZALARININ İLİŞKİSİ GÜTF HALK SAĞLIĞI ABD EPİDEMİYOLOJİ PROJE ÖDEVİ.
 ARAŞTIRMANIN AMACI VE KAPSAMI  ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ  VERİ TOPLAMA ARAÇLARI  VERİ ANALİZ TEKNİKLERİ.
Faaliyet gösterdiğimiz hizmet sektöründe en büyük eksikliğin kalifiye iş gücü olduğundan yola çıkarak; ‘Aslolan insana verilen değerdir’ anlayışıyla kaliteli,
Sosyoloji’ye Mesleki Açılım Prof.Dr.Sami Şener.  Sosyal bilimci, içinde yaşadığı toplumun nabzını tutan  toplumsal olaylardaki dağılma, çözülme ve sapmalar.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
Konu: Kırsal kalkınmada çalışma alanları ve envanter çıkarımı
ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARININ
LOJİSTİKTE KURULUŞ YERİ SEÇİMİ
Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri
Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri
Özel İlgi Turizmi Tanımları
Lojistik Merkez Yer Seçimi
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Prof. Dr. İge Pırnar Yrd. Doç. Dr. Ferika Özer Sarı Yrd. Doç. Dr
Otizm Farkındalık Araştırması
SATIŞ GELİŞTİRME -PROMOSYONU
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Şehir Pazarlama: Gelecekle İletişim
PAZARLAMA YÖNETİMİ’NİN TEMELLERİ Prof. Dr. İsmail Üstel.
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
Sunum transkripti:

Marina Pazarlaması İçin Öneriler: Marina Çekim Unsurları ve Yatçılığa Yönelmede Etkili İtici Motivasyon Faktörleri Neslihan PAKER Yaşar Üniversitesi Ceren Altuntaş VURAL

SUNUM PLANI Giriş ve Araştırmanın Amacı Literatür Analizi Araştırma Tasarımı ve Yöntem Bulgular ve Tartışma Kısıtlar ve Gelecek Çalışmalar İçin Öneriler

GİRİŞ Deniz turizmi ve Türkiye Yatçılık potansiyeli Marina projelerindeki artış Marina pazarlamasına yönelik çalışmaların azlığı (Kozan vd., 2014)

Araştırmanın Amacı Mevcut ve yeni yatırımı yapılan marinaların pazarlama stratejilerini geliştirmelerinde kullanabilecekleri bir kaynak oluşturarak ; - Marina sektörüne - Yatçılık ve marinacılık literatürüne katkıda bulunmak

Literatür Analizi

Page, 1995; Sarı, 2013: Bazı yat limanları veya marinalar, sahip oldukları özellikler dolayısıyla, tatil destinasyonu marinalar olarak kabul edilebilmektedir. Marinaların tercih edilebilirliklerini itici ve çekici faktörlerle açıklamak mümkündür.

İtici Faktörler: Baloğlu ve Uysal, 1996: “Bir turistin seyahat etmeye dair ihtiyaçları veya arzuları” Hanoquin ve Lam,1999, Hung ve Petrick, 2011; İçöz, 2013: Rutinden kaçmak, dinlenmek ve rahatlamak, macera arayışı, farklı yaşam ve kültürleri tanımak, aile ve arkadaşlarla vakit geçirmek, yeni insanlarla tanışmak

Çekici Faktörler: Özdemir, 2014: “Destinasyonun cazibesi veya seçiminde rol oynayan unsurlar” Baloğlu ve Uysal, 1996; Zainuddin vd.,2013,; Araslı ve Baradarani, 2014: Emniyet, güvenlik, destinasyona ulaşılabilirlik, tarihi ve kültürel kaynaklar, iklim, doğal güzellik, alışveriş imkanlarının çeşitliliği, restoranlar, özel aktiviteler, gece hayatı, konaklama seçenekleri, yerel halkın turistlere karşı tutumu ve fiyat politikası

Literatürde doğrudan marina müşterisine dönük yapılan çalışmalar: Arlı, 2012; Arlı, 2013: Uzun dönemli sözleşme kampanyaları, ağızdan ağıza pazarlamanın önemi Nas ve Coşar, 2014: Marina müşterilerinin en çok kendilerine sunulan sosyal çevreden etkilenmesi Akaltan ve Nas, 2014; Nas ve Coşar, 2014: Hizmet faktörünün en etkileyici bileşenleri; marina tesislerinin hijyen ve temizliği Akaltan ve Nas, 2014: Marinanın müşterinin gezi rotası üzerinde bulunmasının yarattığı avantaj

Literatürde marina yöneticilerinin görüşlerine dayalı yapılan çalışmalar : Conti, 1993: Yat sahiplerinin su, tuvalet, atık bertarafı, emniyet ekipmanları, elektrik, yakıt ve yangın koruyucu gibi temel ihtiyaçlarının marina tarafından karşılanması Eriş, 2007 : Marinanın doğal güzelliği, eğlenceye yakınlığı, huzurlu bir atmosfere sahip olması, iklimi ve deniz karakteristiklerinin önemi Paker, 2011: Marinadan beklentilerin yarışçı, denizci, tatilci gibi denizde bulunma amacına göre değişimi

Literatürde marina yöneticilerinin görüşlerine dayalı yapılan çalışmalar: Sarıışık vd., 2011: Marinanın lokasyonu, çalışanının tecrübesi, şehir marinası olması, beş altın çıpa, mavi bayrak, kalite ve yüksek güvenliğe sahip olması Sarı, 2012: Marinadaki manevra alanının yeterli alana sahip olması Heron ve Juju, 2012: Marina çalışanlarının aynı zamanda iyi eğitimli ve marinayı temsil yeteneği olan kişiler arasından seçilmesi

Araştırma Tasarımı ve Yöntem

Araştırma Soruları: Yatçı müşterilerin demografik ve yatçılık özellikleri nelerdir? Marina tercihinin karar vericileri kimlerdir? Destinasyon tercihinin marina seçimindeki rolü nedir? Marina seçiminde kullanılan bilgi kaynakları nelerdir? Yatçıların marinadan beklentileri nelerdir? Yatçılığa yönelmelerinde etkili kişisel motivasyon faktörleri nelerdir? Yatçılara ait farklı demografik özelliklerin marina çekim unsurları ve kişisel motivasyon faktörleri üzerinde etkisi var mıdır?

Araştırmanın Aşamaları Nitel Aşama Liretatür Taraması (pazarlama, deniz turizmi, destinasyon seçimi) Seminer ve konferanslar (deniz turizmi ve marinalar) Yapılandırılmamış (üç marina yöneticisi ve bir marina tedarikçisi ) ve yapılandırılmış (iki marina yöneticisi ve konunun uzmanı bir akademisyen) görüşmeler Akademisyenler tarafından, ön çalışmalardan elde edilen değişkenlerin değerlendirilmesi Akademisyenlerin değerlendirme frekansları dikkat alınarak pilot anketin oluşturulması

Araştırmanın Aşamaları Nicel Aşama Pilot anketin yatçı müşterilere uygulanması Anketin düzenlenmesi Anketin uygulanması Yatçıların Marinadan Beklentilerinin Keşifsel Faktör Analizi Yatçılığa Yönelmede Etkili Kişisel Motivasyonların Keşifsel Faktör Analizi Yatçılara Ait Farklı Demografik Özelliklerin Marina Çekim Unsurları ve Kişisel Motivasyon Faktörleri Üzerindeki Etkisinin T test Analizleri

Araştırma, Ağustos-Eylül 2014 aylarında gerçekleştirilmiştir. Örnekleme Süreci İzmir ve Aydın’da yer alan; Levent Marina, Port Alaçatı, Setur Altınyunus, IC Çeşme, Teos Marina, Didim D Marin ve Setur Kuşadası marinalarının 261 yatçı müşterisine anket uygulanmıştır. Araştırma, Ağustos-Eylül 2014 aylarında gerçekleştirilmiştir. Cevapların %71’i yüz yüze görüşme , %29’u internet ve başkaları kanalıyla yanıt alma yöntemiyle ve tesadüfi olmayan, yargısal örnekleme metoduyla toplanmıştır.

Bulgular ve Tartışma

Tablo 1.1. Ankete Katılan Yatçıların Demografik Özellikleri % Frekans Yatçılık Özellikleri   Yaş Deniz Tecrübesi Ana Liman Sözleşme Süresi 40 yaş altı 36 93 4 yıldan az 14 52 10 aydan az 30 54 40 yaş ve üstü 64 167 4 yıl ve üstü 86 208 10-12 ay 70 128 Cinsiyet Yat sahipliği Sahip Olunan veya Kiralanan Yat Tipi Erkek 73 191 Yat sahibi 182 Yelkenli 68 162 Kadın 27 Yat kiralayanı 77 Motor Yat 31 75 Milliyet Kendini Nasıl Tanımladığı Diğer 1 3 Türk 224 Denizci Diğer Özellikler Yabancı Tatilci Marina Seçimi Kararını Alan Yaşadığı Yer 2 Kendim 55 136 İzmir 135 Yat Uzunluğu (m) Ailecek İstanbul 19 49 15 m altı 79 186 Diğer ( Arkadaş, kaptan...) 15 38 Aydın 5 12 15 m ve üstü 21 50 Destinasyona Göre Marina Seçimi Türkiye’deki diğer şehirler 9 22 Yatta Ücretli Personel Destinasyonu Öncelikle Tercih Ederim 76 Diğer ülkeler 39 Yok 61 144 Marinayı Öncelikle Belirlerim 24 60 İlişki 34 Marina Seçiminde Kullanılan Bilgi Kaynakları Evli- Uzun Süreli İlişki 78 203 1 den fazla 58 Arkadaş, Çevre Tavsiyesi Bekar Denizde geçirilen zaman (ay/ yıl) Direk İletişim 35 91 Gelir Düzeyi 5 ay dan kısa 134 İnternet Orta Düzey ve Altı 98 5 ay ve fazlası 46 114 Diğer ( Turizm acentaları v.d.) 13 Yüksek ve Üstü 62 160 Favori Mevsim Reklam İş Durumu Yaz Haberler 8 Çalışan 37 95 Sonbahar 51 133 İşyeri sahibi 96 İlkbahar 48 125 Emekli Kış Diğer (Öğrenci, çalışmıyor) 11 29

Tablo 1.2. Yatçıların Marinadan Beklediği Özelliklerin Önem Düzeyi Std. Sapma Std.Sapma Güvenlik 4.8 0.6 Restoran, kafeterya çeşitliliği 3.5 1.2 Hizmet Kalitesi 4.7 0.8 Yerel halkın turiste karşı tutumu 3.4 1.3 Altyapı Kalitesi Yaşadığım yere yakınlık 1.5 Temizlik ve Hijyen Şartları Güneşlenilecek ve denize girilebilecek sahili olması Çalışanların marina müşterisine karşı tutumları 4.6 0.7 Enformasyon ve turist hizmetleri 3.3 1.1 Emniyet 5 çıpalı olması 3.2 Fiyat Politikası 4.4 0.9 Alışveriş merkezi varlığı ve çeşitliliği Çevre Dostu Destinasyondaki tarihi ve kültürel kaynaklar 3.1 Donanımlı Çekek Yeri 4.3 1.0 Lüks olması 2.9 Mavi Bayraklı Olması 4.2 Etkinlik 2.8 Marinaya Ulaşım Kolaylığı Yat personeline uygun sosyal ortam 1.4 İklimi Spor tesisleri Doğal Çekiciliği 4.0 İmajı ve iyi tanınır olması 2.7 Acil hizmetlere hızlı ulaşım Yerel halkın sıradışı, farklı kültüre sahip olması Destinasyona ulaşım kolaylığı 3.8 Havaalanına yakınlık Sakin ve kalabalıktan uzak olması Bireysel etkinlik fırsatları 2.5 Gezi rotası veya transit noktası üzerinde bulunması 3.7 Yerel halkın benzer kültüre sahip olması Diğer gezilmeye değer destinasyonlara yakınlığı 3.6 Konaklama seçenekleri (Otel, pansiyon v.b.) Şehir merkezine yakın olması Gece hayatı 2.4 *Önem düzeyi : “5” Çok önemli, “1” Hiç önemli değil

Tablo 1.3. Yatçılığa Yönelmede Etkili Olan Kişisel Motivasyonların Önem Düzeyi Motivasyon Değişkeni Önem Düzeyi* Std. Sapma Özgür hissetmek ve isteğini yapabilmek 4.4 0.9 Farklı Kültür ve Yaşam Tarzlarını Tanıma 3.7 1.1 Aile ve arkadaşlarla birlikte vakit geçirme 2.8 Yenilik Arama 3.6 1.2 Rutin hayattan kaçmak 4.1 Yakın arkadaşlıklar geliştirmek Eğlenmek 4.0 Macera Arayışı 3.5 Sağlık ve spor Kendini Yeniden Keşfetmek 3.3 1.4 Benzer ilgilere sahip insanlarla tanışmak 3.8 Özsaygı ve sosyal tanınırlık 3.1 1.3 *Önem düzeyi : “5” Çok önemli, “1” Hiç önemli değil

Kümülatif Varyansı Açıklama % si Cronbach’ın Alpha değeri Tablo 1.4. Keşifsel Faktör Analizine Göre, Yatçıların Marinadan Beklediği Özelliklere Dair Elde Edilen Faktörler Faktörler Faktör Ortalaması Öz Değer Varyansı Açıklama % si Kümülatif Varyansı Açıklama % si Cronbach’ın Alpha değeri Hizmet 4,53 6,07 20,92 0,91 Prestij 2,94 2,24 7,73 28,65 0,73 Ulaşılabilirlik 3,56 2,08 7,18 35,83 0,68 Turistik Çekicilik 3,47 2,02 6,96 42,80 Yerel Kültür 2,89 2,01 6,94 49,74 0,66 Eğlence 2,92 1,69 5,82 55,56 0,53 Destekleyici Elementler 2,87 1,68 5,80 61,36 0,55 Varimax döndürme metodu kullanılmış, öz değeri 1’den küçük faktörler dışarıda bırakılmştır.

Kümülatif Varyansı Açıklama % si Cronbach’ın Alpha değeri Tablo 1.5. Keşifsel Faktör Analizine Göre ,Yatçılığa Yönelmede Etkili Olan Kişisel Motivasyonlara Ait Elde Edilen Faktörler Faktörler Faktör Ortalaması Öz Değer Varyansı Açıklama % si Kümülatif Varyansı Açıklama % si Cronbach’ın Alpha değeri Sosyal 3,55 2,41 24,11 0,79 Macera 3,70 2,05 20,51 44,62 0,72 Özgürlük 4,17 2,00 20,05 64,67 Varimax döndürme metodu kullanılmış, öz değeri 1’den küçük faktörler dışarıda bırakılmştır.

Destinasyona Göre Marina Tercihi Tablo 1.6. Marina Çekicilik ve Kişisel Motivasyon Faktörlerinin Yatçılara Ait Demografik Özelliklere Göre Bağımsız İki Örnek t Testi (p<0,05)   Örneklem Büyüklüğü Faktörler Faktör Ortalaması Serbestlik Derecesi t değeri p değeri Yaş Grubu 18-29 31 Eğlence 0,31 92 2,15 0,03 40-49 69 -0,22 Macera 0,44 97 2,52 0,01 -0,94 Cinsiyet Erkek 175 -0,09 236 -2,40 0,02 Kadın 63 0,26 İlişki Durumu Evli/İlişkisi var 54 Hizmet 0,07 1,90 0,05 Bekar 184 -0,23 Yat Sahipliği Yat Sahibi Sosyalleşme 0,11 246 2,84 Yat Kiralayıcısı 73 -0,28 Destinasyona Göre Marina Tercihi Evet 171 Turistik Çekicilik 223 3,38 0,00 Hayır -0,40

Uygulayıcılara Öneriler : Marinadan beklenen hizmet kalitesi Marinanın sakin, ses kirliliğinden uzak bir atmosferi olması Marina etkinliklerinde aile temasının kullanılması Uzun dönemli sözleşme kampanyaları (Arlı, 2013) Ağızdan ağıza pazarlama (Eriş,2007; Arlı ,2012b) Turizm acentalarının yabancı müşterileri marinaya yönlendirme konusundaki etkisi Marinaların, yatçıların yaşadıkları yere, diğer çekici destinasyonlara yakınlığı ve gezi rotalarını üzerinde bulunması Marinanın bulunduğu destinasyondaki insanlarla işbirliği içinde olması.

Kısıtlar: Araştırmanın kısıtları; anket sorularının Türkçe ve İngilizce olarak hazırlanmış olması ve sadece İzmir ve Aydın’daki marinalarda uygulanmış olmasıdır. Gelecek Çalışmalar İçin Öneriler: Farklı destinasyonlardaki marinalara uygulanabilir (şehir marinası müşterileri, teknede yaşayan (live aboard) yatçılar, süper/mega yat müşterileri) Ölçeğe kültür boyutları eklenerek farklı coğrafyalardaki marinalarla karşılaştırılabilir. Gerek kara yönlü müşterilerinin gerekse marina hizmet paydaşlarının (yat kiralama acenteleri, çekek alanı tedarikçileri, alışveriş merkezi ve restoran şirketleri) analizi Pazar bölümlendirmesi

pakerneslihan@gmail.com ceren.altuntas@yasar.edu.tr TEŞEKKÜRLER pakerneslihan@gmail.com ceren.altuntas@yasar.edu.tr