ABDULMUTTALİP ŞAHİN Eğitici Bilgisayar Formatör Öğretmeni
BBir takım çalışmasıdır. BBaşarıyı elde etmek içinde takım ruhu esastır. A.ŞAHİN
OOrtak menfaatler, değerler çerçevesinde, belirlenmiş süreler için bir amacın yerine getirilmesi ve ya bir hedefin gerçekleştirilmesi için bir araya gelmiş ya da getirilmiş insan grubudur.
KKurum içerisinde kişiler arasında bağımsızlığı ve iletişimi geliştirip, güven ortamının oluşmasına zemin hazırlayan ve bu ortamın kalıcı olmasını sağlayan bir çalışma sistemidir.
YYapılacak işin niteliğine göre, iş için gerekli işlem ve eylemlerin eşgüdümlenerek, birden çok çalışanın bir araya getirilip güçlerini birleştirmesi ve elbirliği ile (sinerji yaratarak) işi yapmalarının sağlanmasıdır.
ÖÖncelikleri belirlemek için beraber çalışarak işin sonuçlarını iyileştirmek, problemleri çözmek, kararlar almak. GGrup üyeleri arasındaki kişisel ilişkileri düzelterek, üyeleri gereksiz yakın gözetimden kurtarmak,
yyaşamlarını zenginleştirerek, yaptıkları işin efendisi olmalarına izin vermek, iişleri başarıyla yapmaktan elde edilen yararlara katılmalarını sağlayarak çalışma yaşamının niteliğini iyileştirmek.
TTakımlarda etkili çalışma yapabilmek için üyelerin karakteristik davranış özelliklerini de bilmek gerekir.
ÖÖnerici KKarşı önerici DDestekleyici HHayırcı
SSavunucu AAkıncı EEngelleyici YYergici ÖÖzetçi
AAraştırıcı KKırıcı TTuzakçı YYakınmacı
EErkçi BBilgiç hhayran toplayıcı ööğrenici vb.
ÇÇalışanın örgütsel davranışı oluşturabilmesi için yapacağı işi ile ilgili bilgi ve becerileri kazanmış olması gerekir. AAncak çalışanın işindeki yeterliliği nedenli yüksek olursa olsun bu yeterliliği her zaman sergileyememektedir. Çünkü güdeleyici etkilere ihtiyacı vardır.
TTakım çalışması süreç yönetimine benzer bir çalışmadır. HHer üye zincirin bir halkasını oluşturur. Bir halkanın işlevini yerine getirmemesi o takımın etkililiğini düşürür. A.ŞAHİN
TTakım üyelerinin ulaşacakları hedefe coşku ile güdülenmiş olması başarı için gereklidir. TTakımın her üyesi; o takımın etkin, saygın ve vazgeçilmez bir üyesi olduğu bilincini geliştirmiş olmalıdır.
TTakımda düşünce üretmek, seçerek bulmak, öneri geliştirmek için ılımlı çatışmaların ötesinde üyeler arasında hedefe yönelik çabaları engelleyecek bir çatışma olmamalıdır. ÜÜyeler bir birlerine inanmalı ve güvenmelidir.
ÜÜyeler birbirlerini kimin ne yapıp ne yapamayacağı yönünde tanımalıdır. ÜÜyelerin kaygı, korku, cesaret gibi yönleri takım liderince bilinmelidir. TTakımın ulaşacağı hedefler üyelere çekici gelmelidir.
KKararlar ve çözümler takımın her üyesinin katkısıyla oluşturulmalıdır. TTakım üyeleri kendilerini ve diğerlerini geliştirmek için elbirliği etmelidir.
HHedeflere ulaşmada takım lideri her üyenin yeni düşünce ve yöntem yaratacağına inanmalı ve ortam yaratmalıdır. TTakımın her üyesi topladığı bilgileri diğer üyelerle paylaşmalıdır.
TTakım üyeleri önlerine çıkan engellerden yılmamalı çözümün kendi gayretleri ile sağlanacağına inanmalıdırlar. YYönetim tarafından takımların gayretleri tanınmalı ve takdir edilmelidir.
TTakımın hedeflerinin takım üyelerine tanıtılması TTakım üyelerine görevlerinin dağıtılması HHer üyenin görüşünü de alarak üyelerin görevlerinin belirlenmesi
HHer üyenin hedeflerine ulaşmasına kılavuzluk edecek iş programlarının üyelere yaptırılması ve program üzerinde görüş birliğine varılması BBaşarı ölçütlerinin belirlenmesi, ölçme yöntem ve araçlarının belirlenmesi
TTakım üyelerinin iş programları arasında nasıl eş güdüm sağlanacağının belirlenmesi AAra değerlendirme yöntemlerinin belirlenmesi TTakım olarak iş sonucunun ölçülüp değerlendirilmesi
EElde edilen sonucun raporlaştırılıp sunum haline getirilmesi SSonuçların kurum çalışanları ile paylaşılması
TTartışma başlatabilme AAmaçlara erişebilmek için öneri getirebilme KKonuları özetleyebilme İİşe ve ekibe sahiplenme BBirlik anlayışı içinde olma
FFarklı çözümler getirmede yaratıcı olma ve uzlaşma SStandartlar konusunda grupla beraber hareket etme VVerilere dayalı konuşma EEleştiriye tahammül etme
İİnsan ilişkileri konusunda bilgili olma ve her türlü ilişkide samimi olma HHoş görülü olma
nneden işe yaramayacağını göstermeye çalışırlar NNeden zor olduğunu anlatarak söze başlarlar KKarşısındaki fikri çürütmeye çalışırlar SSöze “ama” diye başlarlar
NNasıl yararlı olacağını sorgularlar ZZorlukları nasıl aşılabileceğine ilişkin öneriler geliştirirler KKarşı fikrin işe yarar tarafını bulmaya çalışırlar SSöze hiçbir zaman “ama” diye başlamazlar.
NNasıl yararlı olacağını sorgularlar ZZorlukları nasıl aşılabileceğine ilişkin öneriler geliştirirler KKarşı fikrin işe yarar tarafını bulmaya çalışırlar SSöze hiçbir zaman “ama” diye başlamazlar.
11.Empati kurar 22.Sinerji yaratır 33.Motivasyonu yüksektir 44.Katılımcıdır 11. Ben merkezci(bireysel) 22.Sadece kendi gücüne inanan 33.Motivasyonu düşük 44.Bireyseldir
55.İyi iletişim kurar 66.Takım misyon ve vizyonunu benimser 77.Ekip başarısını ön planda tutar 55.İletişime kapalı 66. Takım misyon ve vizyonunu benimsememiştir 77.Bireysel başarıyı ön planda tutar
88.Yaratıcıdır 99.Bilgiyi paylaşır 110.Kendisi ile barışıktır 88.Yaratıcı değildir 99.Bilgiyi saklar 110.Küskün ve kavgacıdır
111.Takımını yüceltir 112.Pozitif düşünür 111.Takımı sabote eder. 112.Genelde olumsuz(negatif) düşünür.
KKredi Ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü17 Mayıs 2001(İnternetten İndirilmiştir.)