ÇOKLU ORTAM TASARIM İLKELERİ Nasıl Oynanır Konu Anlatımı Teste Başla
Çoklu Ortam İlkesi İnsanlar görsel ve işitsel bilgileri işlemek için iki ayrı kanalı kullanırlar. Bu kanallardan biri, metin ve seslendirilmiş kelimeler gibi sözel bilgileri işlerken, diğeri de görsel sunum ya da ses gibi sözel olmayan bilgileri işlemektedir. Duyular yoluyla algılanan bilginin, bu iki kanalda beraberce işlenmesi durumunda, hatırlama daha kolay olur. Yani; öğrenenler, resim ve sözcüklerin birlikte sunulduğu öğrenme ortamlarında, sadece sözcüklerden oluşan öğrenme ortamlarına göre daha iyi öğrenirler.
Yakınlık İlkesi Uzamsal yakınlık ilkesi: Eğer verilmek istenen bilgi resimle desteklenirse, resim ve sözcüklerin birbirine yakın olması gerekir. Bu ilke dikkate alındığında öğrenme aktifleşir, resim ve sözcükler birbirinden uzak olursa öğrenme zorlaşabilir. Zamansal yakınlık ilkesi: Resim ve sözcüklerin aynı anda sunulmasını vurgulayan bu ilkede, verilmek istenen bilgi sözcüklerle ifade edilirken aynı zamanda resimde hemen yanı başında bulunmalıdır ki öğrenme kolaylaşsın. Ardı sıra sunulursa öğrenme karmaşıklaşabilir, öğrenen; resimler ve sözcükler arasında ilişki kurmakta zorlanabilir.
Yöntem İlkesi Görselleri ses ile açıklamak öğrenmeyi arttırır. Eğer görsel oldukça karışıksa veya öğrenciye yeni bir konu ise görseli ses ile açıklamak daha çok işe yaramaktadır.
Gereksizlik İlkesi Ekrandaki görseli ses ve gereksiz metinle açıklamaya çalışmak öğrenmeyi köreltir. Görsellerin hem sesle hem metinle anlatılmaya çalışılması, çalışan hafızaya fazla yükleme yapacak ve geriye öğrenme için ayrılması gereken çalışan hafıza kalmayacaktır.
Tutarlılık İlkesi Öğrenenler, konuyla ilgisi olmayan sözcük, resim ve seslerin ortamın dışında tutulduğu ortamlarda daha iyi öğrenirler. Öğrenme yeni bilginin var olan bilgiyle ilişkilendirilmesiyle gerçekleştiğinden dolayı gereksiz bilgilerin yeniden hatırlanması öğrenmeyi azaltır.
Kişilik Kazandırma İlkesi Öğrenmeyi arttırmak için etkileşimli bir ses tonu ve eğitsel ajan kullanılmalıdır. Çalışmalar göstermiştir ki; öğrenci bir dersle etkileşimli bir dil ve resmi olmayan bir yardımcı ile sosyal olarak iletişime geçtiğinde daha iyi öğrenme gerçekleşmiştir.
Bölümleme ve Ön Çalışma İlkesi Karmaşık bir dersi bölümlere ayırarak yönetmektir. Bölümlere ayırma ilkesi: Sürekli bir dersi küçük parçalara ayırarak işlenmesine bölümlere ayırma ilkesi diyoruz. Ön Çalışma İlkesi: Öğrenciler anahtar kavramların isimlerini ve özelliklerini bilmeleri gerekmektedir. Ön çalışma ilkesi, öğrenenlerin sunum sırasında yaptıkları temel işlem miktarını azaltarak sunulan karmaşık içeriği kendi öğrenme modellerine göre uyarlayabilmelerine olanak sağlar
Soru Aşağıdakilerden hangisi gereksizlik ilkesini en iyi şekilde açıklamaktadır ? A) Grafik,yazı ve metnin birlikte sunulması öğrenmeyi engeller. B) Metin ve seslendirme öğrenmeyi engeller. C) Animasyon ve seslendirme birlikte verilmesi öğrenmeyi engeller.
Soru Aşağıdakilerden hangisi kişilik kazandırma ilkesinde öğrenenin uygun bilişsel aktiviteleri yapmasına teşvik eder? A) Bilgileri konuşma dilinde sunmak. B) Bilgileri resmi dilde sunmak.
Soru A) B) C) Aşağıdakilerden hangisi yöntem ilkesinin temel amacıdır? Metinlere görsel ekleyerek öğrenmeyi geliştirmek. B) Sebepsiz görsel,metin ve ses kullanmamak. C) Görseli ses ile açıklayarak öğrenmeyi arttırmak.
Soru Tutarlılık ilkesinin kaç aşaması vardır ? A) 1 B) 2 C) 3
Soru A) B) C) Hangisi yakınlık ilkesine aykırıdır? Görsel ve metin birbirinden uzak olmalıdır. B) Görselin tek başına gösterilmesi daha etkilidir. C) Görsel ve metin aynı ekranda bulunmalıdır.
Test Sonuçları İçin Tıklayınız.
Nasıl Oynanır ? Ana sayfada teste başla butonuna basıldığı zaman isminize yazarak oyuna başlayabilirsiniz. Cevaplamak şıklara tıklamanız gerekmektedir. Cevaptan sonra doğru veya yanlış olduğuna dair geri bildirim alacaksınız. İsterseniz ana sayfaya geri dönebilirsiniz. Oyunumuz 5 adet sorudan oluşmaktadır. Soruların altındaki oklar size yardımcı olacaktır.
Oğuzhan DEMİR Furkan GÖKTEPE Hazırlayanlar Oğuzhan DEMİR Furkan GÖKTEPE