Yeni Kölelik: Moritanya

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Göç Nedir? İnsanların, doğdukları yerden başka yerlere geçici ya da sürekli olmak üzere taşınmasına GÖÇ denir.
Advertisements

Sosyolojinin Konusu ve Alanı
Dünyanın bir ucunda yaşayan Türkler onlar. Toplam sayıları 35 (otuzbeş) milyon civarında. Ama haklarında fazla bir şey öğrenilemiyor. Çünkü yaşadıkları.
ÇEVRE VE DOĞAL KAYNAKLAR EKONOMİSİ
ULAN BATOR.
BİR SENARYO : Bir sabah uyandığınızda evin iyice soğuduğunu, kaloriferin çalışmadığını, buzdolabının ışığının yanmadığını ve yiyeceklerin bozulmaya başladığını.
STRESE GİRENİN İMANINDAN ŞÜPHE EDERİM!
RABİA GİZEM KURU - ELVİN YILMAZ-DOĞUKAN AYTEKİN - BURAK YILMAZ-EFE ŞAHİN 4 A SINIFI.
1.
Dünyanın bir ucunda yaşayan Türkler onlar. Toplam sayıları 8.5 milyon civarında. Ama haklarında fazla bir şey öğrenilemiyor. Çünkü yaşadıkları topraklar.
ATATÜRK İLKELERİ ÖZGÜR GÜVERCİN 8.Sınıf İNKILAP TARİHİ.
KIRSAL SOSYOLOJİ. KIRSAL SOSYOLOJİ “Kırsal Alanda Yaşayan Her İnsan Geçimini Tarımsal Faaliyet İle Sağlar” “Geçimini Tarımsal Faaliyetlerden Elde Ettiği.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
DE Ğ ERLER İ M İ Z Kazanım: De ğ erlerini fark eder. 9. Sınıf 21 nolu kazanım etkinli ğ i.
Bayrağı-Armasi Coğrafi durumu  Ülkenin toplam yüzölçümü yaklaşık 2586 kilometrekaredir.  Başkenti ülkeyle aynı adı taşıyan Lüksemburgtur.  Nüfusu.
DEMOKRASİNİN SERÜVENİ
HİNDİSTAN.
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
Endüstriyel Demokrasi
Sosyal Bilgiler TÜRKİYE NÜFUSUNUN ÖZELLİKLERİ.
DEĞERLER EĞİTİMİ DÜRÜSTLÜK.
Dönemlere Ayrılma Her dönüm noktası, hem yeni bir gelişmenin başlangıç noktası, hem de bir önceki gelişmenin doruk noktası olmaktadır.
Anlamlandırma.
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
FARKLILILAR.
Tarih Sunumu Tarihi Olayların Değerlendirilmesi
8 MART DÜNYA KADINLAR GÜNÜ
Bu Sunu En İyi Ofis 2010 Yüklü Bilgisayarlarda Görüntülenir
MOTİVASYON.
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAPLARI
ORUÇ İBADETİ.
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
PEYGAMBERLERE ve İLAHİ KİTAPLARA İNANÇ
ÜTOPYALAR Ütopya, hiçbir yerde bulunmayan anlamında eski Yunancadan gelen bir sözcüktür. Felsefede bu terim, ger­çekleştirilmesi olanaksız tasarı ya da düşünceleri.
HİNDİSTAN “Borç Esareti Altında Bitmeyen Kölelik”
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
NÜFUS ÖZELLİKLERİ VE NÜFUSUN ÖNEMİ
PAKİSTAN «Pak ülke». GENEL BİLGİLER BAĞIMSIZLIK: 1947’DE İNGİLTERE’DEN. 1956’DA İSLAM DEVLETİ. BAŞKENT: İSLAMABAD NÜFUS: EN BÜYÜK ŞEHİR: KARAÇİ.
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
ESKİLERİ HATIRLATMA Belki de en başından belliydi kaderimiz.
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLUŞU
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ:.
Özbekistan Sosyal bilgiler.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
UZAKTAKİ ARKADAŞLARIM 2
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
Hazırlayan: Görkem Akalın Sınıf ve numarası: 7-C 359.
GJHBGHJJ
Milyon Ne Kadar Büyük?. Işık bir saniyede yaklaşık olarak (üç yüz bin) kilometre yol alır.
Fransa’da Kurulu bir şirketle iş yaparken Fransızca bilmek öncelikli ihtiyaçtır. Mensubu olmadığınız bir ulusun dili üzerinde.
 Gerçek iyilik nedir? Toplum içinde insanların belirlediği bir "iyilik" kavramı vardır. Yolda gördüğü dilenciye para veren, insanlara.
İNSAN HAKLARI VE ÖZGÜRLÜKLERİ
SUNUMUN AKIŞI Çocuk Nedir? Çocuk Hakları Neden Önemlidir?
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
Avrupa’da, hangi savaşın sonucunda, Haçlı Düşüncesi ortaya çıkmıştır?
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI’DA TOPLUM VE EKONOMİ
YÖNETİM BİÇİMLERİ MONARŞİ OLİGARŞİ TEOKRASİ CUMHURİYET.
Kırsal Alanları Kentlerden Ayıran Farklılıklar Prof. Dr
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
İNSAN HAKLARI. İNSAN HAKLARI İnsan hakları nedir? İnsanlar arasında ırk, din, renk, yaş, cinsiyet ayırımı yapmadan sevgi, saygı, dostluk duygularını.
SHB-221 TÜRKİYENİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Madde Kendisine bir suç yüklenen herkes, savunması için gerekli olan tüm güvencelerin tanındığı açık bir yargılama sonunda, yasaya göre suçlu olduğu.
HİNDİSTAN: TEMEL BİLGİLERANAHTAR BİLGİ VE VERİLER  Genel Görünüm:  Dünya’nın coğrafi alanı 7. büyük ülkesi,  Dünya’nın en kalabalık 2. ülkesi,  Dünya’nın.
DEMOGRAFI.
TARIH DERSI PROJE ÖDEVI ÖĞRETMEN: DÖNDÜ GÜNAY ÖĞRENCI:DILEK KUCUM TÜRKLERDE KADIN.
Levent ŞAHİN, Doç. Dr. İstanbul Üniversitesi
Resmi dil: Farsça Başkent: Tahran En büyük şehir: Tahran Yüzölçümü: km² Nüfusu: 75 milyon Para birimi: İran Riyali.
Sunum transkripti:

Yeni Kölelik: Moritanya Küresel Ekonomide Yeni Kölelik Kevin Bales Hazırlayan: Mona Azimzadeh

Temel Bilgiler Resmi Adı: Moritanya İslam Cumhuriyeti Başkenti: Nuakoşt Nüfus: 3.08 milyon Resmi Dil: Arapça Bağımsızlık tarihi: 28 Aralık 1960 (Fransa’dan) Din: Müslüman 100% Kentleşme oranı:%60

Temel Bilgiler Yoksulluk Sınırının Altında Yaşayan Nüfus: % 46.3 Ömür Boyu Yaşam Beklentisi: 57 İşsizlik oranı: % 33 Okullaşma oranı (15 yaş ve üzeri): % 57 Kişi başına düşen gelir: 960 dolar İnsani Gelişme Endeksi (2010): 0.443 ve 136’ncı sırada Kaynak. Dünya Banka’sı www.worldbank.org

Giriş Moritanya dünyada nüfusa oranladığında en fazla kölenin bulunduğu ülke,ama aslında tek bir tane köle yok. Moritanya toplumu üç ana gruptan oluşuyor: Beyaz Faslılar; Faslı Araplar (Hssanyi ‘’savaşçı’’ kastı, Marabout ruhban sınıfı ve Zenega vasalları da dahil). Harantine adı verilen köleler ve eskiden kölelik yapmış olanlar. Afro-Moritanyalılar ( nüfusun % 40’ı)

Giriş Moritanya’da kölelik, sonuncusu 1980 yılında olmak üzere bir kaç defa lağvedildi. Böylece nüfusun önemli bir kısmı muhtemelen üçte biri sabık köleler haline gelmiş oluyordu. Yeni sınıflandırma da Haranite, ‘’Özgürlüğüne kavuşmuş’’ anlamına gelmektedir. Yasal olarak 1980 yılında özgürleşen binlerce köle için hayatta değişen hiçbir şey olmadı. Bugün de Moritanya’da kölelik yok, ama baktığınız her yerde, her sokak köşesinde, her dükkanda, her tarlada, otlakta bir köle var karşınızda.

MORİTANYA’DA KÖLELİK Moritanya da köleliği araştırmak için bir zoolog olmak ve gizli çalışma deneyimi. Moritanya da kültürün yüzyıllardır çok önemli bir parçası olan kölelik, burada çok ilkel, çok kabilelere özgü bir biçimde devam ediyordu. Kölelik siyasi bir gerçeklikten çok, kültürün değişmeyen bir parçası durumunda. Kölelerin bedenlerine, yaşamalarına, özellikle de kadın kölelerinkine, başka hiçbir kölelik türünde rastlanmayacak denli önem veriliyor.

MORİTANYA’DA KÖLELİK Kadın, erkek, çocuk, her köle birey olarak ailenin bir erkek üyesinin özel malı sayılıyor ve bu mal nadiren satılabildiği gibi, çoğunlukla miras olarak bir sonraki kuşağa aktarılıyor. Kendisini, sahibinin ailesinin bir parçası olarak gören köle sayısı çok fazla. Ayrıca dini bütün Müslümanlar olarak, birçok köle sahibinin evine Allah tarafından gönderildiğini ve onu terk etmenin günah olduğunu düşünüyor.

MORİTANYA’DA KÖLELİK Moritanya’da din hem köleleri korumaya, hem de onları sürekli esaret altında tutmayı öğütlüyor. 1980 yılında kölelik lağvedildiği sırada bir ulema, köleliğin İslam’a genel olarak uygun olduğuna dair bir açıklama yapmıştı. Kuran ’’ kölelerinize iyi davranın’’ diye buyursa da, onun bir kurumu olan şeriat, köleleri sindirmek, hadlerini bildirmek için kullanıyor. Diğer önemli bir ayrım da kadın ve erkek köleler arasında görülüyor. Bir erkeğin ifadesinin iki kadınınkine eşit, bir kadının yaşamı için biçilecek tazminat miktarının bir erkeğinkinin yarısı olduğu bir hukuk sistemi için hiç şaşırtıcı bir sonuç değil.

MORİTANYA’DA KÖLELİK Fransız sömürgecileri, on yedinci yüzyılında Portekizli tacirleri Senegal Nehir bölgesine sürükledikten sonra, ilgilerini çok karlı yeni bir iş üzerinde yoğunlaştırdılar: kölelik. 1920 yılında Moritanya artık resmen bir Fransız sömürgesi olmuştur. 1960 yılında bağımsız Moritanya İslam Cumhuriyeti edildiği sırada, ülkede gurur duyacak tek bir asfaltı ana yol ya da tren yolu dahi mevcut değildi.

MORİTANYA’DA KÖLELİK Moritanya çok bir zayıf bir ekonomiye sahiptir. Moritanya halkı dünyanın en fakir halklarından biri sayılmaktadır. Ülkenin iki doğal kaynağı vardır: demir madeni ve balık . İthal malların adresi çoğunlukla Fransa ve Tayland dır. Eğitimli Moritanyalılar’ın hepsi Fransızca bildiğinden, Fransa onlara hep kültürün, modanın ve her tür endüstriyel malın merkezi gibi geliyor. Köleler zaten genelde sahiplerinin evinin önünde yerde, çalı çırpı ye da talaş yığınlarının üzerinde uyuyorlar. Yoksullar ve köleler için günlük yiyecek, kemik parçaları ve sahiplerinden arta kalanlarla karıştırılmış biraz pilav ya da kuskustan fazlası değil.

MORİTANYA’DA KÖLELİK Bilal Örneği

MORİTANYA’DA KÖLELİK Tarımsal köleliğin kente taşınması hem kentte, hem de köleliğin kendisinde birtakım dönüşümlere neden olmuş. Şehrin havası özgürleştirir. insanların ve böylece geleneklerin çeşitlenmesi köleler için ufak açıcı oluyor. Ancak kölelerin birçoğu için özgürlük çok da arzu edilen bir şey olmayabilir. Kölelerin bütün nüfusuna bakıldığında, bu özgürlük imkanına karşı duyulan tepkilerin çok çeşitli olduğunu görüyoruz.

MORİTANYA’DA KÖLELİK Allah’ın onlardan sahiplerine sadık kalmalarını beklediğine derinden inandıkları için özgürlük peşinde koşmayı kesinlikle ayıp, hatta kalleşçe görüyorlar. Özgür olmak istediğini söyleyen, ama aslında özgürlüğün ne olduğunu bilmeyen köle sayısı az değil. Kadınlar için özgürlük erkeklerden de acı lokma. Fazla seçenekleri yok: ya sokakta kuskus satacaklar, ya el işleriyle uğraşacaklar, ya hizmetçilik yapacaklar ya da fahişelik.

MORİTANYA’DA KÖLELİK Kölelik hükümetler için her açıdan belalı ve karmaşık bir mesele. Köleliğin gerçekten kaldırması Moritanya hükümeti için çok tehlikeli. 1. Moritanya’yı ve devleti yöneten üst sınıf olan Beyaz Faslılar’ın kendileri köle sahibi, 2. köleliğin başarıyla lağvedilmesi devletin mahvına neden olabilecek tohumların atılmasına neden olabilir. Köleler gerçek anlamıyla vatandaşlık haklarına sahip değiller, hiç bir siyasi hakları da yok. 3. kölelerin özgürlüklerine kavuşup AFro-Moritanyalılarla aynı saflara katılmaları halinde Beyaz Faslılar’ın yüzleşecekleri başa çıkılmaz bir sorun daha: toprak

MORİTANYA’DA KÖLELİK Eski Kölelik Moritanya Yeni Kölelik Yasal mülkiyet gerekli Mülkiyet yasal değil, ama mahkemelerce onaylanıyor Yasal mülkiyet söz konusu değil Satın alam bedeli çok düşük Göreceli olarak yüksek Satın alınma bedeli çok yüksek Kar düşük Göreceli olarak yüksek kar Kar çok yüksek Potansiyel köle kıtlığı Köle kıtlığı ve köleler için rekabet Potansiyel köle bolluğu Uzun vadeli ilişkiler Kısa vadeli ilişkiler Köleler kalıcı Köleler kullanılıp atılıyor Etnik farklılıklar önemli Etnik farklılık vurgusu var Etnik farklılıklar önemsiz

sonuç Moritanya’da köleliğe son vermek, yeni köleliğin yaşandığı bir çok ülkeye göre daha zor. ( Irkçılık, Beyaz Faslıların kölelik vasıtasıyla ekonomik gelirleri, devletin yapısı, İslamiyetçi bakış açısı, kültürel ve toprak gibi meseleler). Yine de umut var.

TEŞEKKÜRLER