EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA PLANLANMASI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

BİLİMSEL BİR MAKALE NASIL YAZILIR
Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
İstatistik Kavramı İstatistik; kesin olmayışlığın ışığı altında karar verme tekniğidir. Ana kitle hakkında örneklem yardımıyla tahmin çalışmalarıdır. Kitle.
Prof. Dr. Yaşar SEVİM Arş. Gör. Elif ÖZ
Araştırma Önerisi Araştırma Raporu
TÜBİTAK BİLİM PROJELERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE PROJE HAZIRLAMA SÜRECİ
Psikiyatrik Araştırmalar
BİLİMSEL YÖNTEMİN AŞAMALARI
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
PROJE NEDİR? Önceden belirlenmiş bir süre içerisinde;
PROGRAM TASARIMI
EPİDEMİYOLOJİ Toplumda görülen sağlıkla ilgili olayların dağılım ve nedenlerini inceleyen bilim dalıdır.
BİYOİSTATİSTİK TANIMLAR Dr.A.Tevfik SÜNTER
ARAŞTIRMA TASARIMI.
Pazarlama Araştırması
TÜBİTAK ‘’ Bilim Fuarları ‘’ öğrencilere kendi ilgileri doğrultusunda belirledikleri bir konu üzerine bilimsel araştırma projeleri yaparak sonuçlarını.
ÜNİTE 5: PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Nicel Araştırma Yöntemleri
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
POSTER.
TEKRAR DERSİ Öğr.Gör. Türkan ÖZBAY.
Slaytların Hazırlanması
İki Değişkenli Tablo ve Grafikler
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Sosyal Bilimler Enstitüsü
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
UZEM TANITIM.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
BÖLÜM 5 LİTERATÜR TARAMASI NASIL YAPILIR?BİR MAKALENİN BÖLÜMLERİELEŞTİREL OKUYUCU İÇİN KONTROL LİSTESİARAŞTIRMA RAPORUNUN YAZILMASI Beşinci Bölüm Konuları.
Tekstilde Tasarım Yöntemleri I Dersi Dönem Sonu Ekip Projesi
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
Çalışmanın adı Yazarlar (sunum yapan kişi belirtilmeli) Kurum.
Hafta 1: Dizinleme ve Özler BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Hafta 2: Dizinleme ve Öz Hazırlamaya Giriş BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama
PROBLEMİ TANIMLAMA Doç. Dr. Ender DURUALP.
ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİNDE
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ DERSİ 4. Hafta
ARAŞTIRMANIN TEMELLERİ
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
Araştırma Nedir? Güvenilir, geçerli ve kullanılır bilgi edinmenin yoludur.
İç Geçerlik Varılan bir nedensel ilişkide sonucun deney değişkenleri ile açıklanma düzeyi ile ilgilidir. Deneyde kontrol iç geçerliği arttırmak için yapılır.
Araştırma Sürecinin Aşamaları
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Araştırma Modeli: Tarama Araştırmaları/Deneme Araştırmaları
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
Açıklayıcı Bibliyografi Kütüphanesi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
…………………………………………………………………………………………………
Araştırma Modeli. İç Geçerliği Etkileyen Faktörler (Büyüköztürk vd., 2013; Karasar, 2005) 1. Zaman: Denenen bağımsız değişken dışında kalan önemli diğer.
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Sunum transkripti:

EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA PLANLANMASI

Araştırma; Çeşitli konularda bilgi, veri toplamak için belirli koşullar altında amaçlı, planlı, sistemli yapılan gözlem ve/veya ölçümlerdir. Araştırma planı: Bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki ilişkileri en doğru, yansız biçimde saptamak için düzenlenmiş, gözlem-ölçüm-değerlendirmelerin nasıl yapılacağı konusunda araştırıcının yönünü belirleyen bir çerçevedir.

Bir araştırma planında bulunması gereken bölümler Kapak sayfası: Araştırmanın ve araştırmacıların isimleri Bölüm I: Konunun seçimi, tanımlanması, amaçların belirlenmesi Bölüm II: Konu ile ilgili literatür bilgilerinin derlenmesi Bölüm III: Araştırma hipotezlerinin belirlenmesi Bölüm IV: Hipotezlerin sınanmasına ilişkin çalışmalar Yararlanılan kaynakların listesi Ekler bölümü

Bölüm I: Konunun seçimi, tanımlanması, amaçların belirlenmesi Konu hem sınırlı hem de kapsamlı olmalıdır Konu seçildikten sonra araştırma planında; bu konunun niçin seçildiği , Kişi yada toplum sağlığı açısından önemi, Sorunun toplumda yaygınlığı(prevalansı), Sağlam kişilerin bu sorunla karşılaşma olasılığı(insidansı), Sorunun kişi-yer-zaman özelliğine göre yaygınlığı,nedenleri biliniyorsa çözüm yolları, Bu araştırma sonuçlarından nasıl yararlanılacağı, Araştırmanın yakın ve uzak gelecek için amaçları belirtilmelidir.

Bölüm II: Konu ile ilgili literatür bilgilerinin derlenmesi Konu belirlendikten sonra konuyla ilgili bilimsel yayınların okunması, yapılmış benzer araştırmaların incelenmesi gerekir.

Bölüm III: Araştırma hipotezlerinin belirlenmesi Araştırma hipotezleri, bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki beklenen muhtemel ilişkileri belirten ifadelerdir. Hipotezler araştırmayı yönlendirir. Uygulanan araştırma ile kurulan hipotezlerin doğru olup olmadığı sınanır.

İyi kurulmuş bir hipotezde şu noktalar belirtilmelidir: Hipotezin test edileceği kişilerin, evrenin özellikleri, Düşünülen etken veya müdahale şekli, Bir etkenin veya müdahalenin yarattığı sonuçlar Etken ile hastalık arasında doz-cevap ilişkisinin olup olmadığı, Etken ile hastalık arasında zaman ilişkisinin olup olmadığı.

Araştırma yerinin seçimi Evren – örneklem Araştırmanın tipi Bölüm IV: Hipotezlerin sınanmasına ilişkin çalışmalar (Materyal-Metod/Gereç-Yöntem Bölümü) Araştırma yerinin seçimi Evren – örneklem Araştırmanın tipi Kontrol grubu, özellikleri, seçimi Araştırmanın bağımlı ve bağımsız değişkenlerinin belirlenmesi

Değişken: farklı kişi veya ölçü ünitelerinde farklı değerler alan, ölçülebilen veya gözlenebilen değerlere değişken denir. Örn; sigara içip-içmeme, kilo, kan basıncı, sosyo-ekonomik durumu, eğitim düzeyi gibi Bağımlı değişken: genellikle bireyin kontrolü dışında birçok faktörün etkisiyle meydana gelebilen, bu faktörlerle kendisi arasındaki ilişkinin derecesi, yönü saptanmaya çalışılan değişkendir. Bağımsız değişken: genellikle kontrol edilemeyen, istendiği zaman değiştirilemeyen, bağımlı değişkeni ne ölçüde etkiledikleri saptanmaya çalışılan değişkenlerdir.

Örnek 1:  Kan basıncı ile yaş, cinsiyet, sigara içme, beslenme, sosyo-ekonomik durum, yerleşim yeri gibi özelliklerin arasındaki ilişkilerin araştırılması bağımlı değişken kan basıncı bağımsız değişken yaş, cinsiyet, sigara içme, beslenme, sosyo-ekonomik durum, yerleşim yeri

Örnek 2: Çocuğu olan annelerin ishal konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi bağımlı değişken annenin ishal hakkında bilgi düzeyi bağımsız değişken annenin yaşı, eğitim durumu, çocuk sayısı……….

 DSYO öğrencilerinin benlik saygılarının belirlenmesi Örnek 3:  DSYO öğrencilerinin benlik saygılarının belirlenmesi bağımlı değişken benlik saygısı puan ortalaması bağımsız değişken yaşı,cinsiyeti, sınıfı,anne-baba eğitim durumu, sosyo-ekonomik durumu……………………..

 Denizli ilindeki bir lisede öğrencilerin sigara içme durumları Örnek 4:  Denizli ilindeki bir lisede öğrencilerin sigara içme durumları bağımlı değişken öğrencilerin sigara içip içmemesi

Bölüm IV’ ün DEVAMI Araştırmada kullanılacak terim, sınıflandırma, yöntem ve kriterlerin açıklanması Araştırmada kullanılacak araç-gerecin hazırlanması Ön denemeler Gerekli insan gücünün sağlanması ve eğitilmesi Verilerin toplanması, düzenlenmesi ve analizleri Etik boyut Gerekli izinlerin alınması Araştırma raporunun hazırlanması Araştırmanın zamanlama çizelgesi Araştırma bütçesinin hazırlanması

13) Araştırma raporunun hazırlanması Bir araştırma raporunda (tezde) bulunması gereken bölümler: 1. Ön Bölüm 2. Ana Bölüm 3. Ekler

Dış Kapak Sayfası (Başlık) 1. Ön Bölüm Dış Kapak Sayfası (Başlık) Kurumun adı Konu adı Raporun niteliği (Bilim uzmanlığı tezi,doktora tezi, araştırma, seminer vb.) Yazarın adı Raporun yazıldığı il Tarih İç kapak Teşekkür yada Önsöz İçindekiler listesi Çizelge ve Şekiller Dizini Kısaltmalar Dizini

Giriş ve Amaçlar Genel Bilgiler Gereç ve Yöntem Bulgular Tartışma 2. Ana Bölüm Giriş ve Amaçlar Genel Bilgiler Gereç ve Yöntem Bulgular Tartışma Sonuç ve Öneriler Özet Kaynaklar

Rehber kitapçıklar, Broşürler, Eğitim materyalleri Ek çizelgeler 3. Ekler bölümü Veri Toplama Araçları Örneklem Listeleri Rehber kitapçıklar, Broşürler, Eğitim materyalleri Ek çizelgeler İzin belgeleri

14) Araştırmanın zamanlama çizelgesi (Çalışma Takvimi)

Şekil 2: Araştırmanın Zamanlaması YAPILAN ÇALIŞMALAR 2004 Temmuz Kasım Aralık 2005 Ocak Mayıs Eylül 2006 Mart Ağustos Literatür Tarama Danışman ile Görüşme (Konu belirleme) Konu ile ilgili Literatür İnceleme Veri Toplama Araçlarını ve Eğitim Kitapçığını Geliştirme Tez Önerisi Tez İzlem Veri Toplama Verilerin Analizi ve Değerlendirilmesi Tezin Yazılması Tez Sunumu

TEŞEKKÜR EDERİM