DIŞ TİCARETTE LOJİSTİK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Serbest Bölgeler, Yurtdışı Yatırım ve Hizmetler Genel Müdürlüğü
Advertisements

TÜRKİYE’DE LOJİSTİK: MEVCUT DURUM VE STRATEJİLER Prof. Dr. Okan TUNA
TEMEL LOJİSTİK Doç. Dr. Murat ERDAL muraterdal.com.
ENERJİ GÜVENLİĞİ ve ENERJİ ARZI
EKONOMİ BAKANLIĞI HİBE DESTEK PROGRAMLARI
ÜLKE SUNUMU TC BAŞBAKANLIK DTM ANKARA-TÜRKİYE 10 HAZİRAN 2008
Güney Afrika Cumhuriyeti
Türkiye’nin Ekonomik Güvenliği: Fırsatlar ve Tehditler
Enerji Sektöründe Lojistiğin Yeri ve Önemi
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı Meral ŞENGÜL İhracatı Geliştirme Uzman Yardımcısı Kasım.
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
“Kümelenme ve Uluslararasılaşma”
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI.
İhracatta Devlet Yardımları -Uluslar arası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (2010/8 sayılı Tebliğ) -Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği.
Küreselleşen Türkiye’de Yatırım Rekabeti İzzet Karaca Yönetim Kurulu Başkanı Unilever Türkiye, Orta Asya, Kafkasya ve İran
Yaşar Üniversitesi Finans, Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü
DIŞ TİCARET VE ÖDEMELER DENGESİ
DIŞ TİCARET’İN TANIMI DIŞ Ticaret Nedir ?
Dış Ticaretin Gelişimi Bölgesel Yaklaşımlar Anket Sonuçları Uzakdoğu Pasifik I. Ticaret Müşavirleri Konferansı Nisan Nisan Nisan.
AMBARGO Gerekçeleri ve Neticeleri.
Afrika Sanayici ve İşadamları Derneği «Türk Özel Sektörünün Afrika’ya Açılan Kapısı» THE GATEWAY TO AFRICA.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
Türkiye’nin Dış Ticareti
1 YASED BAROMETRE II 16 EYLÜL 2008 İSTANBUL ULUSLARARASI YATIRIMCILAR DERNEĞİ.
ULUSLAR ARASI TAŞIMACILIK VE LOJİSTİK
YURTDIŞI MÜTEAHHİTLİK VE TEKNİK MÜŞAVİRLİK HİZMETLERİ
Kambiyo Mevzuatı. Lojistik ve Dış Ticaret İstanbul Ticaret Üniversitesi Meslek Yüksekokulu VII. Bölüm.
Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası
AB MALİ İŞBİRLİĞİ ULAŞTIRMA OPERASYONEL PROGRAMI
VE ATIK YÖNETİMİ DESTEKLERİ
Copyright ©2004, South-Western College Publishing Uluslar arası İktisat By Robert J. Carbaugh 9th Edition 1. Bölüm: Uluslar arası İktisat.
KOSGEB ve KOBİ’ler. KOSGEB KOSGEB, 1990 yılında 3624 sayılı Kanun ile kuruldu. Amacı; ülkenin ekonomik ve sosyal ihtiyaçlarının karşılanmasında küçük.
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
WTO GATT GATS TRIPS Doç. Dr. A. Can BAKKALCI. WTO KURALLARI ve AVRUPA BİRLİĞİ’NDE ORTAK TARIM POLİTİKASI ORTAK TİCARET POLİTİKASI.
Soru 8 AB ve ABD arasında imzalanması beklenen Transatlantik Ticaret ve Yatırım Ortaklığının Türkiye üzerindeki muhtemel etkileri neler olabilir?
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
İHRACATA YÖNELİK DEVLET DESTEKLERİ ULUSLARARASI REKABETÇİLİĞİN GELİŞTİRİLMESİ 2010/8 sayılı Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi.
Tükiyenin Dış Ticareti. Ülkelere, bölgelere ve mal grupuna göre dağılımı.
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mahmut BİLEN. Ders Değerlendirme Biçimi Vize %70 Ödev%10Dönem içi %50 Quizler%20 Final%50Dönem Sonu%50.
EKONOMİK FAALİYETLERİN SINIFLANDIRILMASI
KÜRESEL TİCARET.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
Küresel Ticaretin Üç Elemanı
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
İSVEÇ KRALLIĞI (2017 YILI SUNUMU)
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
2016 Kayseri Ticaret Odası.
KOBİ VE KÜMELENME DESTEKLERİ DAİRESİ
DÖVİZ KAZANDIRICI HİZMET TİCARETİNİN DESTEKLENMESİ
KOBİ VE KÜMELENME DESTEKLERİ DAİRESİ
KÖRFEZ/ORTADOĞU ÜLKELERİNE İHRACATIMIZ VE BÖLGEMİZDEKİ GELİŞMELER
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
AB İLE GÜMRÜK BİRLİĞİ’NİN GÜNCELLENMESİ
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri
Türkiye petrol ve doğalgaz rezervlerinin dörtte üçüne sahip bölge ülkeleriyle, Avrupa'daki tüketici pazarları arasında jeo-stratejik bir konuma sahiptir.
KÜRESEL TİCARETİN EN ÖNEMLİ ÜÇ UNSURU HAM MADDE-ÜRETİM-PAZAR.
MEHMET AKİF MTAL. ULAŞTIRMA HİZMETLERİ ALANI SUNUMU
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
KOCAELİ SANAYİ ODASI VE SANAYİ GELİŞİMİ
YARININ GÜMRÜKLERİ NİZAMETTİN AĞAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HİZMET SEKTÖRLERİNE SAĞLANAN DEVLET DESTEKLERİ
Sunum transkripti:

DIŞ TİCARETTE LOJİSTİK Şubat 2013

Sunum Planı Dış Ticarette Lojistiğin Önemi Türkiye Değerlendirmesi Ekonomi Bakanlığı Vizyonu & Çalışmaları 2

Dış Ticarette Lojistiğin Önemi 3

LOJİSTİK Nedir? “Lojistik, mal ve hizmet tedarikine yönelik planlama, organizasyon, nakliye ve yönetim faaliyetlerinin bütünüdür.”

LOJİSTİK MALİYETİNİ OLUŞTURAN UNSURLAR NAKLİYE % 25 DEPOLAMA % 20 FİNANSMAN % 16 PAKETLEME % 10 İDARİ MASRAFLAR % 18 DİĞER MASRAFLAR % 11 DOĞRUDAN (ARINDIRILMIŞ) NAKLİYE MASRAFLARI TÜM LOJİSTİK MALİYETLERİN YAKLAŞIK %25’İNİ OLUŞTURUR. Kaynak: OECD, Alman Lojistik Derneği

ÜRÜN SATIŞ BEDELLERİNİN ÖNEMLİ BİR KISMINI OLUŞTURMAKTADIR GIDA KİMYA METAL KAĞIT TEKSTİL ELEKTRİKLİ EŞYA OTOMOTİV ORTALAMA %5 %10 %15 %20 %25 %30 %35 YILLIK CİRO İÇERİSİNDE LOJİSTİK MALİYET ORANI Kaynak: Avrupa Lojistik Derneği

DIŞ TİCARETTE LOJİSTİĞİN ÖNEMİ Dış ticaretin önemli ölçüde liberal hale geldiği, girdi temini ve pazarlamanın globalleştiği bir dünyada taşımacılık, depolama faaliyetleri, tedarik yönetimi başta olmak üzere lojistik imkanlar ve fiyatlar, dış ticarette her zamankinden daha fazla belirleyici bir unsur olmaya başlamıştır. Dış ticaretin kolaylaştırılması ve rekabet gücünün arttırılmasının önemli bir aracı olarak ulaştırma/lojistik imkanlarının geliştirilmesi hususu ön plana çıkmıştır.

ÖNEMİ NEDEN ARTMAKTADIR? Dünya ekonomileri, teknoloji, iletişim ve ticaret alanında giderek birbirlerine yakınlaşmaktadır, Dış ticaret önemli ölçüde liberal hale gelmekte ve teşvik alanları daralmaktadır, Özellikle çok uluslu şirketlerin üretim merkezlerini ülkeler arasında hızla değiştirme kabiliyetleri artmakta, girdi temini ve pazarlama globalleşmektedir,

Türkiye Değerlendirmesi

Türkiye’nin Dış Ticaret Verileri 10 10

Ülke Gruplarına Göre Dış Ticaret   İHRACAT İTHALAT 2011 2012 Fark % Bölge Miktar (Milyon $) AVRUPA $75,323 $73,610 -2.27% $127,207 $125,295 -1.50% AB $62,346 $59,236 -4.99% $91,227 $87,820 -3.73% AB Dışındaki Ülkeler $12,976 $14,374 10.77% $35,979 $37,474 4.16% ASYA $38,134 $53,058 39.14% $80,116 $79,353 -0.95% Yakın ve Orta Doğu $27,935 $42,477 52.06% $25,947 $28,436 9.59% Asya’nın Diğer Bölgeleri $10,199 $10,581 3.75% $54,169 $50,917 -6.00% AMERİKA $7,926 $9,636 21.58% $22,749 $20,234 -11.06% Kuzey Amerika $5,459 $6,673 22.24% $17,346 $15,085 -13.03% Amerika’nın Diğer Bölgeleri $2,467 $2,963 20.13% $5,403 $5,149 -4.71% AFRİKA $10,334 $13,360 29.29% $8,895 $9,673 8.75% Kuzey Afrika $6,701 $9,448 41.00% $5,013 $6,049 20.68% Afrika’nın Diğer Bölgeleri $3,633 $3,912 7.67% $3,882 $3,624 -6.65% 11 11

CHINA ASYA AVRUPA ORTADOĞU İSKANDİNAVYA , BALTIK & RUSYA TÜRKİYE RUSSİAN FEDERATİON KAZAKHSTAN CASPIAN SEA BLACK SEA AVRUPA ASYA TÜRKİYE MEDITERRANEAN SEA CHINA İRAN ORTADOĞU 12 12

Batı Avrupa’ya Uzanan Bağlantı GERMANY AUSTURIA HUNGARY ROMANIA TÜRKİYE BULGARIA Gölcük RAILWAY ROAD Köseköy Köln 2800 KM 13 13 13

Karadeniz Üzerinden Doğu Avrupa’ya Kombine Taşımacılık (Viking Tren Hattı) 14 14 14

Orta Asya’ya Uzanan Bağlantı 15 15 15

Bir Enerji Koridoru ve Bağlantı Noktası Yapılması Kararlaştırılan Doğalgaz Boru Hatları Yapılması Önerilen Doğalgaz Boru Hatları İnşaatı Devam Eden Petrol Boru Hatları Mevcut Doğalgaz Boru Hatları Mevcut Petrol Boru Hatları İnşaatı Devam Eden Doğalgaz Boru Hatları 16 16

Lojistik Performans İndeksi (2012) LPİ Sıralama 1 Singapur 24 İtalya 2 Hong Kong 25 İrlanda 3 Finlandiya 26 ÇHC 4 Almanya 27 Türkiye 5 Hollanda 28 Portekiz 6 Danimarka 29 Malezya 7 Belçika 30 Polonya 8 Japonya … 9 ABD 10 İngiltere 153 Haiti …. 154 Cibuti 155 Burundi Dünya Bankası Lojistik Performans Endeksine (LPI) Göre: Türkiye 3,51 / 5,00 puan ile 27 sıradadır. Temel Bileşenler Gümrükler (32) Ulaştırma ve Bilgi Altyapısı (25) Uluslararası Taşımaların Kolaylığı ve Ucuzluğu (30) Lojistik Firmalarının Rekabet Edebilirliği (26) Uluslararası Taşımaların Takibi (29) Zamanında Teslim (27)

Türk İhraç Ürünlerinin Taşıma Türlerine Göre Dağılımı (2012) Denizyolu Taşıması : $67 Milyar (44%) Karayolu Taşıması : $61 Milyar (40%) Havayolu Taşıması : $22 Milyar (14%) Demiryolu Taşıması : $ 1 Milyar ( 2%) 18 18

Ekonomi Bakanlığının Görev ve Hedefleri 19

03/06/2011 tarihli ve 637 Sayılı KHK’nın 12 03/06/2011 tarihli ve 637 Sayılı KHK’nın 12. Maddesi ile Bakanlığımıza Lojistik Hizmetleri Alanında Verilen Görevler (I) Yurtiçi ve yurtdışında serbest bölgeler, lojistik serbest bölgeleri, ihtisas serbest bölgeleri, özel bölgeler, dış ticaret merkezleri ve lojistik merkezlerinin kurulması, yönetilmesi ve işletilmesi ile ilgili ilke ve politikaların tespiti konusunda çalışmalar yapmak, araştırma, planlama ve koordinasyon faaliyetlerini yürütmek. Serbest bölgeler ve lojistik merkezlerinde yapılabilecek üretim, alım-satım, depolama, kiralama, montaj-demontaj, bakım-onarım, kıyı bankacılığı, bankacılık, sigortacılık, finansal kiralama ve diğer faaliyet konularını belirlemek. Serbest bölgeler ve lojistik merkezlerinde faaliyet gösteren gerçek ve tüzel kişilere faaliyet ruhsatı vermek veya verilmiş belgeleri iptal etmek.

03/06/2011 tarihli ve 637 Sayılı KHK’nın 12 03/06/2011 tarihli ve 637 Sayılı KHK’nın 12. Maddesi ile Bakanlığımıza Lojistik Hizmetleri Alanında Verilen Görevler (II) Döviz kazandırıcı hizmetler ticaretinde müteahhitlik, lojistik ve teknik müşavirlik hizmetlerinin geliştirilmesini sağlamak, ilgili kurum ve kuruluşları koordine etmek, bu kapsamda gerekli mevzuatı ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği halinde uygulamak Firmaların dış pazarlarda döviz kazandırıcı hizmetler ticareti ile ilgili olarak karşılaştıkları sorunlar ile diğer ülkelerce döviz kazandırıcı hizmet ihracatımıza karşı uygulanan kısıtlayıcı tedbirler ve diğer ticaret engellerinin tespitine yönelik çalışmalar yapmak, bu engellere ilişkin olarak özel sektör ile ilgili kamu kurum ve kuruluşlarını bilgilendirmek, söz konusu engellerin ortadan kaldırılmasına veya iyileştirilmesine yönelik çalışmalar yapmak ve bu amaçla ilgili birimler arasında koordinasyonu sağlamak. Döviz kazandırıcı hizmetler dış ticareti konusuna ilişkin olarak Türk şirketlerinin yabancı devletler ve uluslararası kuruluşlar karşısındaki hak ve menfaatlerini hukuksal yöntemlerle korumak.

TEMEL HEDEFLER Ülkemizin rekabet gücünün artırılmasını sağlamak amacıyla Dış Ticarette Lojistik hizmetlerinin en etkin ve en verimli şekilde yapılmasının sağlanması, Dış Ticarette Lojistik alandaki stratejilerinin hayata geçirilmesini sağlayabilecek düzeyde kurumsal bilgi birikiminin oluşturulması,  Dış ticarette lojistik hizmeti satın alanların bu alanın geliştirilmesinde itici güç ve karar alma süreçlerinde etkin olma vasıflarının sağlanması, Dış Ticarette Lojistik alanında ulusal ve uluslararası seviyede Ar-Ge çalışmalarının gerçekleştirilmesine katkıda bulunulması, Ülkemizin bölgesel bir lojistik merkezi olmasının sağlanması Lojistik firmalarımızın 3. ülkelerde etkin olmaları sağlanarak, diğer ülke sektörlerinden pay alacak şekilde döviz kazandırıcı bir sektör olma vasfının geliştirilmesi,

LOJİSTİK DAİRE BAŞKANLIĞI TARAFINDAN YÜRÜTÜLEN FAALİYETLER

YENİ İHRACAT GÜZERGAHLARI İkili – Bölgesel – Küresel Girişimler (1) YENİ İHRACAT GÜZERGAHLARI İkili – Bölgesel – Küresel Girişimler 24 24

Akdeniz’de RO-RO Hatları 25 25 25

Karadeniz’de Ro-Ro Hatları 26 26 26

Tuna Nehri Taşımacılığı 27 27 27

YURTDIŞI LOJİSTİK MERKEZLER (2) YURTDIŞI LOJİSTİK MERKEZLER 28 28

Gündemdeki Yurtdışı Lojistik Merkezler 29 29 29

Gündemdeki Denizaşırı Lojistik Merkezler 30 30 30

ŞANGHAY TÜRK LOJİSTİK MERKEZİ (ÇİN HALK CUMHURİYETİ) 31 31

Neden Çin Halk Cumhuriyeti ? Dünyanın İkinci Büyük Ekonomisi 2016 Yılında en büyük ekonomi olması bekleniyor - IMF Tahmini Kişi Başına Düşen Milli Gelir Hızla Artıyor (2011-8.063 $) Dünyanın En Büyük 2. İthalatçısı Ülkemizin İkili Ticarette ÇHC’ne Yönelik Dış Ticaret Açığı (19,2 Milyar $ - 2011)

Neden Şanghay ? ÇHC’nin En Büyük ve En Önemli Liman Kenti Ticari, Endüstriyel, İletişim Merkezi GSYİH = 250 milyar $ (2011) Kişi Başına Düşen Milli Gelir = 22.983 $ (2011) (Güney Kore’ye eşit) İhracat = 209,8 Milyar $ (2011) İthalat = 227,6 Milyar $ (2011)

TEŞEKKÜRLER Serbest Bölgeler, Yurtdışı Yatırım ve Hizmetler Genel Müdürlüğü Lojistik Hizmetleri Dairesi Tel : 0090 312 204 79 20 E-Posta: lojistik@ekonomi.gov.tr