PDR’nin ABD ve Türkiye’deki tarihçesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAPATILMA SÜRECİ VE SONRASINDA TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALLARI.
Advertisements

Yaşa – Hisset – Öğret Projesi; Kocaeli Disleksi Derneği’nin 2013 yılı teklif çağrısı döneminde Gençlik Programı çerçevesi altında başvurusunu yaptığı ve.
TÜRKİYE’DE OTİZM İÇİN NELER OLUYOR?
REHBERLİK Yıldız KOCADAĞ.
Bakanlık Düzeyinde Rehberlik Örgütü (Milli Eğitim Bakanı)
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yapabildiklerimiz Yapabildiklerimiz
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
BÖLGESEL KALKINMANIN ÜÇ TEMEL SÜTUNU Three Pillars of Regional Development.
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
SOSYAL HİZMET ÇALIŞMALARI
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
POLİS AKADEMİSİ BAŞKANLIĞI
REHBERLİK.
Kocaeli Üniversitesi Deneysel ve Klinik Araştırmalar Merkezi (DEKART)
Aile Hekimliğinin Tarihçesi
REHBER ÖĞRETMEN/PSİKOLOJİK DANIŞMANLARIN EĞİTİM ÖĞRETİM YILI BOYUNCA OKULLARDA YAPMASI GEREKEN ÇALIŞMALAR
OKULLARDA REHBERLİK SERVİSLERİ-HİZMETLERİ
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ UZMANLIK EĞİTİMİ 4 Ocak 2013 Tarihindeki Fakülte Kurulu’nda kabul edilen ilkeler ve çalışmalar.
MESLEK ANALİZİ ÇALIŞTAYI III 21 – 25 Ocak 2013 Ankara
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Hacettepe Üniversitesi Engelliler Araştırma ve Uygulama Merkezi
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Farmakoloji Anabilim Dalı Stratejik Planı Misyon
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI ANABİLİM DALI Konuk Konuşmacı Programı.
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi
ÖZEL EĞİTİM DÜZENLEMELERİ
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ STRATEJİK ARAŞTIRMALAR MERKEZİ SENATO SUNUMU
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Şubat, 2012
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ HALK SAĞLIĞI ENSTİTÜSÜ
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
Türkiye’de Meslekî Eğitim ve Öğretimdeki Yeni Yaklaşımlar
Türkiye’de Okul Hibeleri : Ekonomik Krize Yenilikçi bir Cevap Milli Eğitim Bakanlığı Çalıştayı 8 Mart 2010 Maureen McLaughlin Dünya Bankası.
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı 16 Mart 2006 “İstanbul Tıp Fakültesi’nde Eğitim Merkezi’nden Anabilim Dalına”
İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
İlköğretimde Mesleki Yönlendirme Toplantısı 25 Mart 2005, İstanbul Lisesi Yüksek Öğrenimde Rehberliği Tanıtma ve Rehber Yetiştirme Vakfı.
YÖRET YÜKSEK ÖĞRENİMDE REHBERLİĞİ TANITMA VE REHBER YETİŞTİRME VAKFI ( )
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN AMAÇLARI YAPISI VE SORUNLARI
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
Tanımı, Tarihi Gelişimi
Psikolojik Danışman Kimdir? Nasıl Yetiştirilmelidir? Yardımcı Lider Psikolojik Danışmandan Grupta Beklenilenler.
İKİNCİ MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMİN GENEL ÖZELLİKLERİ
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
Aİle Hekİmlİğİnİn TanImI ve Tarİhİ
EĞİTİM DENETİMİ VE SORUNLARI
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
Deniz Lisesi Komutanlığı. -Yarışmaya 43 proje ile iştirak edilmiş, -İstanbul Asya Bölgesi çapında 7 proje sergilenmeye değer görülmüş, 3 dalda (Biyoloji,
UZAKTAN EĞİTİMİN TARİHSEL GELİŞİMİ
Endüstri ve Örgüt Psikolojisi Nedir?
TÜRK PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK DERNEĞİ
HASAN ALİ YÜCEL EĞİTİM FAKÜLTESİ
ENGELLİ OLMAYA İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLAR
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
TEMEL KAVRAMLAR, TARİHÇE VE İLKELER
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Kadınlar İçin Sosyal Hizmet Önleyici Hizmetler Müdahale Hizmetleri
REHBERLİĞİN GELİŞİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİNİN ÖZENDİRİLMESİ için STRATEJİLER
OKULLARDA REHBERL İ K SERV İ SLER İ – H İ ZMETLER İ.
EĞİTİM FAKÜLTESİ Akademik Yılı Genel Kurul
ODTÜ MEZUNLARI DERNEĞİ
P.D.R.’ de Test dışı teknikler
Sunum transkripti:

PDR’nin ABD ve Türkiye’deki tarihçesi

1900’den günümüze 20 yıllık aralarla psikolojik danışmanlığın büyüme çizgisi   20 yıllık ortamlar (settings) danışanlar amaçlar 1900’lar liseler ve evler okulu terk eden mesleki gençler 1920’ler liseler, üniversiteler, iş okul terk edenler, mesleki, hizmetleri üniversite mezunları, eğitsel iş arayanlar  1940’lar liseler, rehabilitasyon çocuklar, gençler, mesleki, merkezleri, gazileri yönelik genç yetişkinler, eğitsel, çalışmalar, iş yerleri, gaziler rehabilite üniversiteler edici  

20 yıllık ortamlar (settings) danışanlar amaçlar 1960’lar ilk ve orta okullar, liseler, kadınlar, azınlıklar gelişimsel, üniversiteler, rehabilitasyon dahil her yaş ve çare bulucu merkezleri, aile ortamları, alkol ve madde kullananlara yönelik tedavi merkezleri   1980’ler ilk ve orta okullar, liseler, kadınlar, azınlıklar gelişimsel, üniversiteler, rehabilitasyon dahil her yaş çare bulucu, merkezleri, aile ortamları, önleyici alkol ve madde kullananlara yönelik tedavi merkezleri, iş yerleri 2000’ler ilk ve orta okullar, liseler, kadınlar, azınlıklar gelişimsel, merkezleri, aile ortamları, önleyici alkol ve madde merkezleri, iş yerleri, diğer örgütler, sağlığı korumaya dayalı kuruluşlar,

20. yüzyılda okul psikolojik danışmanlığının gelişmesindeki ilgi çekici olaylar Tarih Olay 1905 Binet ve Simon Zeka Testi geliştirdi. 1907 Jesse B. Davis Michiganda rehberlik saatleri başlattı. 1908 Frank Parson Bostonda Meslek bürosunu oluşturdu 1908 Cliffords Beers’in “A Mind That Found Itself-Kendini Bulan Akıl” kitabı basıldı 1917 Ordu alfa ve beta testleri geliştirildi 1920 Sigmund Freud’un fikirleri ruh sağlığı alanını etkilemeye başladı 1920-1930 Bu dönemde okullarda çalışan rehber uzmanlarının (guidance specialits) sayısı arttı. Ancak geniş olarak kabul edilmiş eğitim ya da uygulama standartları yoktu. 1924 Rehber danışmanlar (guidance counselors) için eyalet bazında sertifika başladı.

Devam.. Tarih Olay 1925 Üniversitelerin yönetiminden sorumlu birimleri, rehberlik programlarının öğrencilere eğitsel ve mesleki seçimler için yardım edecek biçimde düzenlenmesinini önerdi. 1937 Williamson ve Darley’in “Student Personnel Work: An Outline of Clinical Procedures-Öğrenci Kişilik Hizmetleri çalışmaları: Klinik İşlem Yollarının Ana Hatları” adlı kitapları basıldı ve özellik ve faktör yaklaşımı başladı. 1942 Carl Rogers’in “Counseling and Psychology” adlı kitabı basıldı ve bireysel danışma devri başladı. 1945 İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra sosyal çevre değişti ve Rogers’in görüşleri danışmayı etkileyerek okul rehberlik servislerinde baskın olmaya başladı. 1952 Amerikan Kişilik Hizmetleri ve Rehberlik Derneği (American Personnel and Guidance Association- APGA) oluşturuldu. 1953 Amerikan Okul Psikolojik Danışmanları Derneği (American School Counselor Association-ASCA), APGA’ya katıldı.

Devam..   Tarih Olay 1958 Ulusal Savunma Eğitim Hareketi (National Defense Education Action) başladı 1959 The American High School Today dergisi basılmaya başlandı 1960 Okul psikolojik danışma ve rehberlik çalışmalarında ve psikolojik danışman eğitiminde bir canlılık başladı. 1962 C.Gilbert Wrenn’in “The Couselor in a Changing World” basıldı. 1964 Ulusal Savunma Eğitim Hareketi ilköğretimde rehberliği zenginleştirmek için kaynakların bulunmasını sağladı. 1970 Mosher ve Sprinthall iyi tasarlanmış psikoloji eğitim programlarını başlattılar 1974 Hoyt, Evans, Mackin ve Mangum mesleki eğitim temasında rehberlik çalışmaları yaptılar. 1976 Menacker’in “Toward a Theory of Activist Guidance-Bir Etkili Rehberlik Kuramına Doğru ” adlı kitabı yayınlandı.

Devam.. Tarih Olay 1985 APGA adını Amerikan Psikolojik Danışma ve Gelişim Derneği (American Association for Counseling and Development -AACD) olarak değiştirdi. 1987 AACD raporunda, okul psikolojik danışmanlar üzerindeki görev baskısından sözetti. 1988 Gysberg ve Henderson’in “Developing and Managing Your School Guidance program-Okul Rehberlik Programlarınızı Geliştirme ve Yönetme ” adlı kitabı yayınlandı. 1990 Alt alanlar arasındaki iş gücü (AACD, ACES -American Counselor Education and Supervision-, ASCA -American School Counseling Association-) okul psikolojik danışmanlığını iyileştirme planları üzerinde çalışmaya başladılar. 1991 AACD’nin dergisinin özel sayısında “psikolojik danışmada dördüncü güç olarak çoklu kültürlülük” konusuna giriş yapıldı. 1992 ASCA”Children are Our Future-Çocuklar Geleceğimizdir”adlı kitabı bastırdı. 1992 AACD adını Amerikan Psikolojik Danışma Derneği (American Counseling Association -ACA) olarak değiştirdi. 1993 ASCA ve ACA ve diğerleri Temel Eğitimde Okul Psikolojik Danışmanlığı Hareketine yeniden giriştiler.

Devam..  Tarih Olay 1993 ASCA ve ACA ve diğerleri Temel Eğitimde Okul Psikolojik Danışmanlığı Hareketine yeniden giriştiler. 1996 Alger, gençliğin okul psikolojik danışmanlığı ile ilgili algısının iyileştiğini gösteren bir rapor yazdı. 1997 ASCA, okul psikolojik danışma programlarının ulusal olarak standartlaştırılmasını önerdi. 1997 DeWitt Allace-Reader’s Digest Vakfı okul psikolojik danışmasının transformasyonu için fon ayırdı. 1998 ABD ekonomisi, iş piyasasında bir iyileşme sağladı ve eğitime daha fazla harcama yapılması olasılığını artırdı.  Baker (2000)’in School Counseling for Twenty-First Century adlı kitabından (s.10-11), Korkut (2004) tarafından Önleyici Rehberlik kitabında kullanılmıştır.

2000 sonrası Tarih Olay _____________________________ 2002 ASCA Ulusal Model Çerçevesi (ASCA National Model Framework) basıldı. RAMP (Recognized ASCA Model Programs) başladı Okul Psikolojik Danışmanlığı Sonuç Araştırmaları Merkezi oluşturuldu ASCA etik kuralları güncellendi Source: www.schoolcounselor.com

2000 sonrası ABD kongresi 6-10 Şubat haftasını Ulusal Okul psikolojik Danışması haftası ilan etti. 2008 ASCA okul psikolojik danışması yeterliklerini yayınlandı. Standartlar ile SCOPE (School Counseling Operational Plan for Effectiveness) ile bir araya getirildi. 2012 ASCA güncellendi www.schoolcounselor.com

Türkiye’de okul psikolojik danışmanlığının gelişimindeki ilgi çekici olaylar Tarih Olay 1950-1956 Başlangıç Amerika’dan psikolojik danışman eğitimcilerinin gelmesi ve Türkiye’den Amerika’ya eğitimcilerin gitmesi, Rehberlik Araştırma Merkezlerinin ve Test Araştırma Bürosu’nun kurulması 1957-1969 Oluşum yılları 1962 Yedinci Milli Eğitim Şur’asında psikolojik danışma, öğrencilerin iyi oluşlarını artırması açısından ele alınmıştır 1965-1966 Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesinde Eğitim Psikolojisi ve Rehberlik adıyla ilk danışmanlıkla ilgili lisans programı başlatıldı. Hacettepe Üniversitesi Mezuniyet Sonrası Eğitimi Fakültesinde ilk yüksek lisans programı açılmıştır.

Devam… Tarih Olay 1970-1981 Okullarda psikolojik danışma servislerinin oluşturulması 1970-1971 MEB tarafından seçilmiş bazı liselere danışmanlar atandı. Milli Eğitim Temel Yasası çıkarıldı. 1981-1982 Onuncu ve Onbirinci MEB şur’alarında eğitim ortamlarında danışman eğitiminin önemi vurgulandı ve üniversitelerde lisans, yüksek lisans ve doktora olmak üzere üç düzeyde eğitim verilmesi kararı alındı. 1981 Bütün yüksek öğretim kurumlarının bağlı olduğu Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) kuruldu

Devam… Tarih Olay 1982-1995 Psikolojik Danışmada lisans programlarını oluşturulması 1982 YÖK aracılığı ile dört yıllık lisans programlarını açılmasında artış yaşandı. Lisans üstü düzeyde derece veren programlar da arttı. 1983 Milli Eğitim Temel Yasası güncelleştirildi. 1984 Yeni Yüksek Öğretim Yasası gereği her üniversitede psikolojik danışma ve rehberlik merkezlerini kurulması zorunlu oldu. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği kuruldu. 1990 Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi yayına başladı 1991 İki yılda bir gerçekleştirilen Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongrelerinin ilki gerçekleştirildi

Devam Tarih Olay 1995- günümüze Okullara psikolojik danışman atanması ve standartlaşma ile ilgili ilk yayınların ve dernek çabalarının başlaması Derneğin öncülüğünde mesleki standartlar için etik standartlar oluşturuldu. Psikolojik danışman eğitimi ile ilgili programlarda standardın olmadığına ilişkin ilk araştırma yayınlandı. Onbeşinci Milli Eğitim Şur’asında temel eğitimde rehberliğin önemi vurgulandı. 1996 YÖK ile Dünya Bankası işbirliği ile danışman eğitimi programlarının yeniden yapılandırılmasına yönelik bir çaba başladıysa da fazla destek görmedi. Psikolojik Bülteni yayınlanmaya başlandı 1997 Hükümet, zorunlu olan temel eğitim süresini 5 yıldan 8 yıla çıkarttı. 2000 Çukurova Üniversitesince düzenlenen PDR Anabilim Dalları başkan ve başkan yardımcılarının katıldığı toplantıda lisans programlarının yeniden yapılandırılması üzerine tartışma başlatıldı.

Devam Tarih Olay 2001 MEB Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri yönetmeliği güncelleştirildi. Altıncı PDR Kongresinde danışman eğitimin gözden geçirilmesinin ve programlarda yeni yapılanmanın gereği üzerine kongreler düzeyinde tartışmalar başladı. Dernek bünyesinde meslek odası olma çalışmaları için komisyon kuruldu. Selçuk Üniversitesi’nde ikinci kez PDR Anabilim Dalları başkan ve başkan yardımcılarının katıldığı bir toplantı düzenlenerek PDR lisans programlarının yeniden düzenlenmesi ile ilgili bir taslak üzerinde tartışıldı. 2003 Kongrelere uluslararası konuk gelmeye başladı 2012 Zorunlu olan temel eğitim süresi 8 yıldan 12 yıla çıkarttı

Devam Tarih Olay III. PDR Anabilim Dalları Toplantısı’nda, kurul, ortak bir PDR Programında olması gereken zorunlu ve seçimlik dersleri tartıştı 2007 YÖK standart PDR Programını yasalaştırdı!! 2012 Zorunlu olan temel eğitim süresi 8 yıldan 12 yıla çıkarttı

Ayrı bir kaynak http://pdr.org.tr/upload/pdralaninintarihcesi.pdf