ÇEVRE UNSURLARININ BELİRLENMESİ VE DURUM BELİRLEME MATRİSLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Stratejik yönetim işletmenin dış çevresini (rakipler, pazar-piyasa, ürünler, müşteriler, aracılar, tedarikçiler) analiz eder. İşletmenin geleceği ile.
Advertisements

Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Yrd. Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
PAZARLAMA STRATEJİLERİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
PLANLAMA VE TALEP TAHMİNİ YÖNETİMİ
REKLAMCILIK Hafta 5.
İŞLETMELERDE STRATEJİK YÖNETİM
ISLETME BILIMINE GIRIS 1
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
ÖRGÜT VE ÇEVRESİ RAQİF QASIMOV.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
Girişimcilik.
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
STRATEJİK PAZARLAMA
Bölüm 8 Üst Yönetim Stratejileri : Kurumsal Stratejiler
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
KURUMSAL STRATEJİLER.
Bölüm 5 Çevre Unsurlarının Ölçülmesi ve Durum Belirleme Matrisleri
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
STRATEJİK PAZARLAMA MATRİSLERİ
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Stratejik Düşünme ve Strateji Geliştirme
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
Öğrenci Adı Soyadı/Numarası
12. Stratejik yönetim.
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
YATIRIM PROJELERİ ANALİZİ DERSİNİN KAPSAMI
( ) STRATEJ İ K PLANLAMA E Ğİ T İ M ÇALI Ş MALARI “SWOT ANALİZİ” NEDİR?
Bölüm 12 Stratejilerinin Uygulanması-1 İşletme Yapıları ve Sistemler
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
İşletmeyi neden kurarız ?
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
İŞLETMELERİN KURULUŞU
STRATEJİ GELİŞTİRME Nasıl Hangi Temelde Hangi Yönde Alternatif Metot
1 İşletmeye Giriş Konu 4: İşletmelerde Yönetim Faaliyetleri I Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
VII- ŞİRKET DÜZEYİNDE STRATEJİ- ÇEŞİTLENDİRME-BÜYÜME STRATEJİLERİ
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
2 Pazarlama Strateji ve Planlarının Geliştirilmesi
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Strateji Geliştirme Başkanlığı SWOT ANALİZİ 2009 / ANKARA ATİLLA DURMAZ.
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
PORTFÖY ANALİZLERİ ve Diğer Stratejik Araçlar
ŞİRKET-DÜZEYİNDE STRATEJİ: BÜYÜME/PÖRTFOY IV: İç Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları Kimileri yıldızlara bakarken çukura düşerler…
PAZARLAMANIN ÖNEMİ.
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 6. Hafta Temel Stratejiler ve Alt Grupları Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 7. Hafta Üst Yönetim Stratejileri : Kurumsal Stratejiler Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 9. Hafta İşlevsel veya Bölümsel Stratejiler Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Bölüm 5 Çevre Unsurlarının Ölçülmesi ve Durum Belirleme Matrisleri
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 2. Hafta Dış Çevre Analizi Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
PAZARLAMA YÖNETİMİ İşletme Stratejileri Prof. Dr. Zeliha Eser.
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
STRATEJİ OLUŞTURMA.
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
BCG Pazarın Büyüme Oranı/Göreli Pazar Payı Matrisi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

ÇEVRE UNSURLARININ BELİRLENMESİ VE DURUM BELİRLEME MATRİSLERİ RAQİF QASIMOV

BU SUNUMDAN ÖĞRENECEKSİNİZ…. DIŞ ÇEVRE-GENEL ÇEVRENİN ÖLÇÜLMESİ DIŞ ÇEVRE-SEKTÖR/İŞ ÇEVRESİNİN ÖLÇÜLMESİ İŞLETME ANALİZİ- İŞLETME İÇİ UNSURLARIN ÖLÇÜLMESİ DURUM BELİRLEME MATRİSLERİ

DIŞ ÇEVRE-GENEL ÇEVRENİN ÖLÇÜLMESİ GENEL ÇEVRE ÖLÇÜMLEME TEKNİKLERİ ÇEVRESEL UNSURUN OLASILIK DERCESİ ÇEVRESEL UNSURUN İŞLETMEYE ETKİ DERCESİ ÇEVRESEL UNSURUN İŞLETME İÇİN TAŞIDIĞI ÖNEM DERCESİ İŞLETMENİN OLASI ÇEVRESEL UNSURLARA KARŞI HAZIRLIKLI OLUP OLMADIĞININ BELİRLENMESİ

DIŞ ÇEVRE-GENEL ÇEVRENİN ÖLÇÜLMESİ Ana Çevre Alt Unsur Olasılık Derecesi Etki derecesi Toplam Yasal Vergi kanunu değişikliği 3 1 Teknolojik Yeni üretim teknolojisi 4 Ekonomik %40 üstü enflasyon 5 20 Sosyokültürel Değişen zevkler 2 6 12 Demografik Hedef kitle nüfus artışı Politik Hükümet Değişikliği

DIŞ ÇEVRE-SEKTÖR/İŞ ÇEVRESİNİN ÖLÇÜLMESİ Sektörde Rekabet Durumunun Ölçülmesi Rakip analizi-1: Esas Rakip Analizi İle İlgili Ölçümlemeler Rakip analizi-2: Kritik Başarı Faktörleri Açısından İşletmenin Rakiplerle Kiyaslanması

Küresel, Ulusal ve İş çevreleri İŞLETME ANALİZİ DIŞ ÇEVRE ANALİZİ : İşletmenin dış çevresindeki değişme ve gelişmelere bağlı olarak işletmenin karşı karşıya kalacağı fırsat veya tehditlerin önce den tahmin edilmesine yönelik çalışmaları kapsar. STRATEJİK ANALİZ DIŞ ÇEVRE ANALİZİ Küresel, Ulusal ve İş çevreleri İŞLETME ANALİZİ Kaynaklar, Yapı, Teknoloji, Kültür Üstünlükler Zayıflıklar İŞLETME ANALİZİ: İşletmenin mevcut şartları değerlendirilir; sahip olduğu kaynak ve kabiliyetleri analiz edilir. FÜTZ (SWOT) ANALİZİ : İşletmenin iç ve dış çevresinin analiz edilmesi, işletmenin geleceğini belirleyen stratejik faktörlerin ortaya konulması demektir. Fırsatlar Tehditler

SWOT ANALİZİ S : Strength W :Weakness O :Opportunity T :Threat Organizasyonun güçlü/üstün olduğu yönlerinin tespit edilmesi demektir. W :Weakness Organizasyonun güçsüz/zayıf olduğu yönlerinin tespit edilmesi demektir. O :Opportunity Organizasyonun sahip olduğu fırsatları ifade etmektedir. T :Threat Organizasyonun karşı karşıya bulunduğu tehdit ve tehlikeleri ifade etmektedir.

Rekabet Üstünlüğü Faaliyetlerin Terki… FIRSATLAR ÜSTÜNLÜKLER TEHDİTLER ZAYIFLIKLAR Faaliyetlerin Terki…

DIŞ ÇEVRE VE PAZAR STRATEJİK KARARLAR FIRSATLAR TEHDİTLER DIŞ ÇEVRE

DIŞ ÇEVRE STRATEJİK KARARLAR İŞLETMENİN KAYNAKLARI ÜSTÜNLÜKLER ZAYIFLIKLAR

STRATEJİ SEÇİMİNDE PORTFÖY ANALİZLERİ PORTFÖY ANALİZLERİNİN BÜYÜK BİR BÖLÜMÜ İŞLETMENİN HER BİR MAMÜLÜNÜ PAZAR PAYI VE BÜYÜME HIZI KRİTERLERİYLE ÖLÇEREK KARAR VERMEYE YÖNELİK PORTFÖYLERİN HAZIRLANMASINA DAYANMAKTADIR.

PORTFÖY ANALİZİNİN TANIMI VE KAPSAMI PORTFÖY ANALİZİNİ İŞLETME STRATEJİLERİNİN SEÇİMİNDE YOL GÖSTERMESİ AMACIYLA HER BİR STRATEJİK İŞ BİRİMİNİN (SİB), ÇEŞİTLİ ÖLÇÜLERE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ VE BUNLARIN GELECEKTE İŞLETMEYE SAĞLAYACAĞI FAYDANIN TAHMİN EDİLME SÜRECİDİR. BU ANALİZ SÜRECİNDE İŞLETMENİN BİR BİRİNDEN BAĞIMSIZ HER BİR YATIRIMI; KARLILIK, BÜYÜME, GÖRELİ REKABET DURUMU GİBİ ÇEŞİTLİ ÖLÇÜLERLE TANIMLANIR VE DERECELENDİRİLİR. DAHA SONRA BUNLARDAN HAREKETLE YATIRIMLARIN GELECEKTE İŞLETMEYE SAĞLAYACAĞI FAYDA VE FIRSATLAR TAHMİN EDİLİR.

PORTFÖY ANALİZİNİN SÜRECİ STRATEJİ SEÇİMİNİN VE PLANLAMA SÜRECİNİN BİR ARACI OLARAK PORTFÖY ANALİZLERİNİN KULLANILMASINDA ÜÇ SAHFA VARDIR: STRATEJİK İŞ BİRİMLERİNİN BELİRLENMESİ VE TANIMLANMASI PORTFÖY MATRİSİNİN HAZIRLANMASI MATRİSİN YORUMLANMASI VE YENİ STRATEJİNİN SEÇİLMESİ

STRATEJİK İŞ BİRİMİNİN TANIMLANMASI (SİB) SİB, BİR İŞLETME İÇİN UYGUN STRATEJİNİN SEÇİMİNDE GÖREV DEVR EDİLEN EN KÜÇÜK ÖRGÜT BİRİMİDİR. BAŞKA BİR İFADE İLE SİB; BİR İŞLETME, BİR İŞLETME BÖLÜMÜ, BİR GÖREV GRUBU VEYA BİR MAMÜL GİBİ SONUÇLARI KENDİSİNE AİT OLAN BİR SORUMLULUK VEYA KAR MERKEZİDİR.

FAALİYETLERİN BİR BİRİNDEN BAĞIMSIZ SİB’LER OLARAK DÜZENLENE BİLMESİNDE KULLANILMAK ÜZERE ÇEŞİTLİ ÖLÇÜLER GELİŞTİRİLMİŞTİR: HER SİB’İN KENDİSİNE AİT BİR PAZARI VARDIR SİB İŞ BAKIMINDAN İŞLETMENİN DİĞER BÖLÜMLERİNE BAĞLI DEĞİLDİR HER SİB’İN KENDİ PAZAR ÇEVRESİNDE RAKİPLERİ BULUNUR HER SİB’İN KENDİSİNE AİT BİR YÖNETİCİSİ VARDIR HER HANGİ BİR SİB İLE İLGİLİ KARARLAR VERİLMEDEN ÖNCE, SİB’İN AÇIK OLARAK TANIMLANMASI GEREKİR. BU TANIMLAMA OLMAKSIZIN STRATEJİK ALTERNATİFLERİN ANALİZİNİN YAPILMASI VE UYGUN STRATEJİNİN SEÇİLMESİ MÜMKÜN OLMAZ.

PORTFÖY MATRİSİNİN HAZIRLANMASI PORTFÖY ANALİZLERİNİN ÖZÜNÜ MATRİS, ÇİZİMLERİ OLUŞTURUR. MATRİSLERİN ÇİZİMİNDE ORTAK KABUL GÖRMÜŞ YÖNTEM YOKTUR. ANCAK GENELLİKLE İKİ VEYA ÜÇ SATIR SÜTUNLU OLARAK ÇİZİLMEKTEDİRLER. MATRİSİN DİKEY YÖNÜNDE PAZARIN ÇEKİCİLİĞİ, YATAY YÖNÜNDE İSE SİB’İN GÖRELİ REKABET DURUMU YER ALIR.

PAZARIN ÇEKİCİLİĞİ PAZARIN ÇEKİCİ OLUP OLMADIĞI ŞU DÖRT KRİTERE GÖRE BELİRLENİR: PAZARIN BÜYÜKLÜĞÜ VE GELİŞMESİ PAZARIN KALİTESİ (KARIN YÜKSEKLİĞİ VE SÜREKLİLİĞİ) HAMMADDE VE ENRJİ TEMİNİ ÇEVRE ÖZELLİKLERİ

GÖRELİ REKABET DURUMU GÖRELİ PAZAR PAYI; GÖRELİ PAZAR PAYI AŞAĞIDA OLDUĞU GİBİ FORMÜLLEŞTİRİLEBİLİR: GÖRELİ PAZAR PAYI; FİRMANIN SİB SATIŞ HASİLATI FİRMANIN SİB PAZAR PAYI EN BÜYÜK RAKİBİN SATIŞ HASİLATI EN BÜYÜK RAKİBİN PAZAR PAYI

MATRİSİN YORUMLANMASI VE YENİ STRATEJİNİN SEÇİLMESİ Portföy analizi sürecinin üçüncü ve son safhasında matris yorumlanır; alternatifler belirlenerek değerlendirilmesi ve uygun stratejinin seçimi yapılır. Her alternatifin sonucunun incelenmesi iki yönde yapılır: birinci yön dışarıya doğrudur ve dış çevrede meydana gelen değişimleri tahmin etmeye dayanır. İkinci yön içeriye doğrudur ve alternatiflerin fonksiyonel bölümler üzerindeki muhtemel etkilerinin belirlenmesine yöneliktir.

BOSTON DANIŞMA GRUBU VE BÜYÜME/PAZAR PAYI MATRİSİ Boston Danışma Grubu (BDG), değişik iş birimlerine sahip işletmelerin, bu iş birimlerini bir portföyde göreceli olarak yönetebilmeleri için bir teknik geliştirmiştir. Boston Consulting Group (BCG) olarak bilinen bu teknikte, iş birimleri; bulundukları sektörün büyüme hızı ve sahip oldukları göreceli pazar gücü göz önüne alınarak analiz edilmekte ve hangi iş birimleri için nasıl bir kurumsal strateji geliştirilebileceği konusunda kararlar alınır.

STRATEJİK KÜMELEME ANALİZİ THOMPSON VE STİCLAND PAZARIN BÜYÜME HIZI VE İŞLETMENİN REKABET DURUMU OLMAK ÜZERE İKİ FAKTÖRÜ ESAS ALARAK İKİ BOYUTLU BİR MATRİS HAZIRLAMIŞ VE STRATEJİK ALTERNATİFLERİ GRUPLANDIRMIŞLARDIR.

STRATEJİK KÜMELEME ANALİZİ İŞLETMENİN REKABET DURUMU ÜSTÜN ZAYIF PAZARIN BÜYÜME DURUMU HIZLI 2. BÖLGE STRATEJİLERİ UZMANLAŞMA DİKEY BÜTÜNLEŞME TEK YÖNLÜ ÇEŞİTLENDİRME 1. BÖLGE STRATEJİLERİ UZMANLIK STRATEJİLERİ YATAY BÜTÜNLEŞME VE BİRLEŞME GERİ ÇEKİLME TASFİYE ETME YAVAŞ 3. BÖLGE STRATEJİLERİ HER ALANA GİRME VE YATIRIM YAPMA YENİ ALANLARDA MÜŞTEREK YATIRIM ORTAKLIKLARI 4. BÖLGE STRATEJİLERİ ÇEŞİTLENDİRME TASARRUF ETME

GE İŞLETME PORTFÖYÜ VE YÖNLENDİRİCİ POLİTİKA MATRİSİ Geçmişi 1970’li yıllara dayanan Yönlendirici Politika Matrisi (YPM); SHELL, GENERAL ELECTRIC ve McKINSEY tarafından geliştirilmiştir. Her üç çalışma da benzer esaslara sahip olup, üst yönetimin, değişik iş alanlarında faaliyette bulunan işletmeleri ile ilgili yatırım ve tasfiye kararlarını verebilmesine yardımcı olmayı amaçlamaktadır.

HOFER ANALİZİ VE MAMÜL/PAZAR DEĞERLENDİRME MATRİSİ işletmeleri içinde bulundukları yaşam evresini de göz önüne alarak inceleyen, BDG iş birimleri yönetim matrisinin daha geliştirilmiş bir şeklidir. BDG Matrisinin, gelişmekte olan yeni sektörlerde, yeni işe başlayan işletmeler için uygun olmadığı görüşünden hareket eden bu matris, işletmelerin stratejik analizini; rekabet durumları ve ürün-pazar yaşam evresi açılarından yapmaya çalışmaktadır.

İŞLETME STRATEJİLERİNİ GELİŞTİRMEDE KULLANILAN DİĞER ANALİZLER MAMÜL HAYAT EĞRİSİ REKABET TABLOSU ÖĞRENME (TECRÜBE EĞRİLERİ) KARLILIK VE PİMS ANALİZİ PAZAR ÇEKİCİLİĞİNİN ANALİZİ VE STRATEJİ HARİTASI

PORTFÖY ANALİZİNE YÖNELTİLEN ELEŞTİRİLER Piyasa ve rakipler hakkında gerekli bilgiler tam olarak elde edilmeyebilir. Portföy matrislerinde genellikle Pazar payı ve Büyüme oranı kriterleri kullanılmaktadır. Portföy analizlerinde kritik olay, işletmenin portföyündeki hangi mamule ne kadar kaynak aktarımının yapılacağının kararlaştırılmasıdır. Bunun için her bir SİB, basitçe nakde ihtiyaç duyan veya nakit getiren mamuller şeklinde bir tasnife tabii tutulmaktadır. Halbuki her mamul, bu iki grup içine yerleştirilmeyebilir. Bu iki zıt grubun arasında yer alan mamuller bulunabilir.

TEŞEKKÜRLER