ÖĞRENME ÇIKTILARININ YAZILMASI VE ÖLÇÜLMESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
Advertisements

Prof. Dr. Dinçay Köksal 16 Nisan 2013
ÖZKAN BİRER BEYKENT OKULLARI EDİRNE BEYKENT OKULLARI
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
Bozok Üniversitesi Kütüphane Binası
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (ANALİZ–SENTEZ-DEĞERLENDİRME)
Ders Öğrenme Çıktıları Yazma
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
ÖĞRETİM ANALİZİ Amaçların Sınıflandırılması Bilişsel Öğrenmeler
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: STRATEJİLER
Doç.Dr. Şirin Karadeniz ÖĞRETİM MESAJI TASARIMI. ÖĞRETİM TASARIMI MODELİ.
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
DUYUŞSAL TAKSONOMİ MUHAMMED KÜRŞAD BİRDANE VETERİNER FAKÜLTESİ
Eğitim ve Öğretim Kavramları
Yard.Doç.Dr. Sertel Altun
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Bir Bakış
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
DEVİNİŞSEL (MOTORİK) TAKSONOMİLER
İLKÖĞRETİMDE EĞİTİM PROGRAMLARI
Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Vizyonu İlk öğretim mezunu her öğrencinin fen ve teknoloji okur- yazarı olmasıdır
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (KAVRAMA VE UYGULAMA)
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
ÜNİTE 7: PROGRAM TASARISI HAZIRLAMA
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
Öğretim İlke ve Yöntemleri
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi BÖLÜM 21 Veri Analizi Kavramlarının Gelişimi.
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
EĞİTİM PROGRAMININ TEMEL ÖZELLİKLERİ
BASAMAKLI ÖĞRETİM MODELİ
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Eğitim Programı Nasıl Hazırlanır?
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Merkezi Eğilim Ölçüleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
ALAN ÇALIŞMALARI VE VERİ HAZIRLAMA
GÖREV ANALİZİ.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Bilgisayar Bilimi Problem Çözme Süreci-2.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

ÖĞRENME ÇIKTILARININ YAZILMASI VE ÖLÇÜLMESİ SAKARYA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ EĞİTİM BİLİMLERİ BÖLÜMÜ

Öğrenme Çıktılarının Yazılması 1. Öğrenme çıktısı nedir? 2. Öğrenme çıktıları nasıl yazılır\ifade edilir? 3. Öğrenme çıktıları ile öğretim ve değerlendirme arasındaki ilişki nasıl kurulur? 4. Öğrenme çıktılarının faydaları ve olası problemleri nelerdir?

Öğrenme çıktıları; öğrenme etkinlikleri sonucunda öğrencilerden YAPABİLMELERİ beklenilen durumları ifade ederler. her bir dersin sonunda öğrencilerden anlamasını, bilmesini ya da yapabilmesini beklediğimiz belirli durumları gösterirler.

Öğrenme çıktıları; Açık ve basit olarak ifade edilmelidir. Geçerli değerlendirmelerin yapılabileceği biçimde gözlenebilir olarak tanımlanmalıdır. Öğreneni (öğrenciyi) ve öğrenenin yapabileceklerini vurgulamalıdır. Aktif fiiller içeren ifadeler olmalıdır. Konu başlıkları olmamalıdır.

Öğrenme çıktıları Karmaşık ifadeler kullanılmamalı, gerekirse açıklamak için birden fazla cümle kullanılmalıdır. Öğrenme çıktıları, “öğrencilerin başardığını nasıl anlayacağımız” göz önüne alarak yazılmalıdır. Çok kapsamlı ya da çok dar olmamalıdır. Çok kapsamlı olursa, değerlendirmek sorun olabilir. Çok dar olursa da değerlendirilemeyecek kadar çok çıktı oluşur. Öğrenme çıktıları sadece bilişsel alanın alt basamaklarından seçilmemelidir. Bu öğrencileri ezberciliğe iter.

Öğrenme Çıktıları Nasıl Yazılmalıdır? Literatürde geçerli olan, Bloom’un taksonomisine (1956) uygun yazım şeklidir. Bu taksonomi, öğrencilerin ulaşması istenilen süreci basitten karmaşığa hiyerarşik bir yapıda ifade eder. Bloom’un taksonomisi, öğretmenlerin öğrenme çıktılarını yazması için eylemler listesinden oluşan hazır bir yapı sunar.

Bilişsel Alanda Bloom Taksonomisinin Hiyerarşik Yapısı 1. BİLGİ 2. KAVRAMA 3. UYGULAMA 4. ANALİZ 5. SENTEZ 6. DEĞERLENDİRME

1. BİLGİ Bilgi düzeyindeki bir davranış, ezber öğrenmeyi içerir ve olgular, ilkeler ve terimlerin hatırlanmasını gerektirir. Tanımlar Tekrarlar Kaydeder Listeleler/ Sıralar Hatırlar Adlandırır Anlatır

Örnekler Ö.Ç. İstatistik dersine ilişkin temel kavramları tanımlar. ÖLÇ. Değişken, parametre, istatistik ve örneklem kavramlarını tanımlayınız. Ö.Ç. Merkezi eğilim ölçüleri ve değişim ölçülerini sıralar. ÖLÇ. Bir veri grubunun değişkenliği konusunda bilgi veren istatistikleri listeleyiniz. Ö.Ç. Verileri gruplandırma adımlarını sayar. ÖLÇ. Bir veri setini gruplandırırken hangi basamaklar izlenir? Sıralayınız.

2. KAVRAMA Kavrama düzeyi bir öğrencinin öğrenilen bilgiyi kendi bilgisi haline getirmesidir. Kendi kelimeleriyle ifadesi, açıklaması, farklı şekilde ifade etmesini gerektirir. Çevirir Bir başka şekilde / Kendi cümleleriyle ifade eder Betimler / Tasvir eder Farklı şekliyle tanır Açıklar İfade eder Örnek verir Yorumlar Saptar/ Belirler Yerini belirler Rapor eder Özetler

Örnekler; Ö.Ç. Merkezi eğilim ölçüleri arasındaki farkı açıklar. ÖLÇME. Aritmetik ortalama ile ortanca (medyan) arasındaki farkı açılayınız. Ö.Ç. Frekansları ile sayısal olarak verilmiş veri setini grafikle gösterir. ÖLÇME. Aşağıdaki verileri frekanslarına göre bar grafiği ile gösteriniz. Ö.Ç. Değişkenleri özelliklerine göre sınıflandırır. ÖLÇME. Aşağıdaki değişkenleri sürekli-süreksiz olma durumlarına göre sınıflandırınız. Ö.Ç. Merkezi eğilim ölçülerinin değerlerine göre dağılımın şeklini betimler. ÖLÇME. Normalden sağa çarpık dağılım eğrisi gösteren bir veri setine ait aritmetik ortalama, ortanca ve tepedeğer (mod) örneği veriniz.

3. UYGULAMA Uygulama düzeyindeki davranışlar daha önce öğrenilen kavramların, ilkelerin, kuramların yeni durumlarda kullanılması ile ilgilidir. Uygular Kullanır Nasıl yapılacağını gösterir Dramatize eder Çalıştırır Takvimini hazırlar Taslak hazırlar Uyarlar Yönetir Gerçekleştirir Örnek problem çözer

Örnekler; Ö.Ç. Bir veri setinden merkezi eğilim ölçülerini hesaplar. ÖLÇME. Aşağıdaki verilerin aritmetik ortalamasını ve ortancasını hesaplayınız. Ö.Ç. İki değişken arasında korelasyon katsayısını hesaplar. ÖLÇME. Aşağıda yıllara göre gerçekleşen enflasyon oranları ile ihracat/ithalat oranları verilmiştir. Bu verileri kullanarak pearson korelasyon hesaplayınız. Ö.Ç. Ölçme değerlendirme ile ilgili istatistik hesaplamaları yapar. ÖLÇME. Yandaki tablodaki verileri kullanarak, öğrenci puanlarının standart sapmasını hesaplayınız.

4. ANALİZ Bir bütün ya da sistemi öğelerine ayırmak, öğeler arasındaki ilişkileri belirlemek. Bütün ya da sistemle ilgili özellikleri, kuram ve ilkeleri bilmek. Hipotez kurar Deney yapar Test eder/ Sınar Karşılaştıır İlişkilendirir Çözümler Öğelerini belirler Öğelerine ayırır Analiz eder Bağıntıları saptar İlkeleri bulur

Örnekler; Ö.Ç. Bir kooperatifin birimleri arasındaki işlevsel ilişkileri belirler. ÖLÇME. Kooperatifin üyeleri olmazsa hangi işlevinde ne tür aksamalar meydana gelir? Ö.Ç. Verilen araştırma hipotezini uygun istatistiksel hipotez testini kullanarak test eder. ÖLÇME. Basın özgürlüğü olan ülkelerin ekonomik büyümesinin daha fazla olduğu iddia edilmektedir. Aşağıda bazı ülkelerin basın özgürlüğü olma durumu ve büyüme oranları verilmiştir. Bu verileri kullanarak iddiayı test ediniz. Ö.Ç. Öğrenme öğretme süreci içerisinde zamana ve deneyime göre öğretmen rolünün nasıl değiştiğini analiz eder. ÖLÇME. Yeni mezun bir öğretmen ile 20 yıllık deneyimi olan bir öğretmenin sınıf uygulamalarını karşılaştırınız.

5. SENTEZ Belirli fikir yada öğeleri bir takım ilişki ve kurallara göre bir araya getirip bir bütüne, bir genellemeye, bir kurama ulaşma şeklindeki davranışları kapsar. Sentezde yenilik, özgünlük olmalıdır. Birleştirir (özgün şekilde) Plan oluşturur Önerir Tasarlar Formüle eder Yapılandırır / İnşa eder Oluşturur Organize eder Üretir Geliştirir Simule eder/ Benzetim kurar

Örnekler; Ö.Ç. Ekonomik krizden çıkma konusunda özgün bir ekonomik model geliştirir. ÖLÇME. Ekonomik krizin en az etkileyebileceği bir ekonomik model oluşturunuz ve modelin niçin diğer modellerden daha fazla işe yarayacağını savununuz. Ö.Ç. Bilinen ekonomik problemlere çözüm önerileri geliştirir. ÖLÇME. …… ekonomik problemi konusunda bir araştırma gerçekleştirerek araştırma bulguları ışığında probleme ilişkin çözüm önerilerinizi belirtiniz. Ö.Ç. Hasta eğitimine ilişkin yeni bir program tasarlar. ÖLÇME. Hastaların eğitimine ilişkin bir program organize ediniz.

6. DEĞERLENDİRME Bu düzeydeki davranışlar daha çok bir olayın, bir durumun ya da bir ürünün niteliği hakkında belirli ölçütler kullanarak bir değer yargısına ulaşılması gibi davranışları içerir. Yargıya varır /Hüküm verir İrdeler Karşılaştırıp eleştirir Değer biçer Uygunluğunu denetler Değerlendirir Tutarsızlıkları söyler Hataları Düzeltir/Yeniler Doğruluğu-yanlışlığını kanıtlar Ölçütlere göre eleştirir Kural ve ölçüte uygunluğu araştırır

Örnekler; Ö.Ç. Bilimsel metinleri ölçütlere göre değerlendirir. ÖLÇME. Bir araştırma makalesini, bilimsel araştırma kriterlerini göz önünde bulundurarak değerlendiriniz. Ö.Ç. Bir ekonomik uygulamayı ölçütlere göre eleştirir. ÖLÇME. Merkez bankasının uyguladığı serbest döviz kuru rejimini eleştiriniz.

ÖĞRENME ÇIKTILARININ ÖLÇÜLMESİNDE KULLANILABİLECEK ARAÇ VE YÖNTEMLER Ölçülecek öğrenme çıktısının yapısına göre, Açık uçlu yazılı soruları (Essay) Sözlü sınavlar (Mülakat) Çoktan seçmeli testler Kısa cevaplı sorular Eşleştirme maddeleri Doğru-yanlış maddeleri’nin yanında Performans değerlendirme Portfolio dosyaları Ödevler Projeler Kavram haritaları vb. kullanılabilir.

BİLiŞSEL ALAN DIŞINDAKİ ÖĞRENME ÇIKTILARI

Duyuşsal Alan, Hoşlanma, İlgi duyma, Zevk alma, Nefret etme, Kabullenme, İstek duyma, vb. gibi duygularla ilgili öğrenme çıktılarını içeren öğrenme alanını ifade eder.

DUYUŞSAL ALANIN ALT BASAMAKLARI 5. Bir Değerler Bütünüyle Nitelenmişlik: Özümsenen değerlerle tutarlı bir yaşam felsefesi yada dünya görüşü geliştirme. 4.Örgütleme: Farklı değerleri tutarlı bir değerler sistemi oluşturacak şekilde örgütleme. 3.Değer Verme: Bir davranış, olay yada olguya değer verme, bir değeri diğerlerine tercih etme ve bir değere kendini adama. 2.Tepkide Bulunma: Belirli uyarıcılarla ilgilenme, onlara belli biçimlerde tepkilerde bulunma. 1.Alma: Belirli bir fikir, olay yada uyarıcıya dikkat çekme, bunlara karşı hoşgörülü olma ve belirli uyarıcıları diğerlerinden ayırarak seçme.

Psikomotor Alan, Bedensel, Fiziksel performansa dayalı, Beceri gerektiren etkinlikler, vb. öğrenme çıktılarını içeren öğrenme alanıdır.

PSİKOMOTOR ALANIN ALT BASAMAKLARI   5. Yaratma: Yeni, orijinal bir ürün ortaya koyma.   4. Duruma Uydurma: Önceden kazanılan becerileri yeni durumlarda kullanma.   3. Beceri Haline Getirme: Bir beceriyi kendi başına hiç kimseden yardım almadan istenilen düzeyde yapma.   2. Kılavuzlanmış Faaliyet: Bir beceriyi, önce beceriyi yapan başka bir kişiyi taklit ederek ve daha sonra da kendisinin yapması. 1. Uyarılma: Bir becerinin nasıl yapıldığını izleme, hareketlerin farkına varma.

ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Öğretim Yöntemleri Öğretim Teknikleri

ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisi Araştırma-Soruşturma Yoluyla Öğretim Stratejisi

Öğretim Yöntemleri Anlatma Tartışma Örnek Olay Gösterip Yaptırma Problem Çözme Bireysel Çalışma

Grupla Öğretim Teknikleri Bireysel Öğretim Teknikleri Sınıf Dışı Öğretim Teknikleri

HEDEF-YÖNTEM İLİŞKİSİ

TEŞEKKÜR EDERİZ…