HABER: GAZETECİNİN ASIL ÜRÜNÜ. 1) 2) 3) Medya kurumları kullandıkları haberleri üç ana kaynaktan sağlar. Curran bu kaynakları; 1) haber ajansları, 2)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

Etik Günü Göktuğ Kubat 4-C 414 Göktuğ Kubat.
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
OLGUNLAŞMAK Can DÜNDAR.
REHBERLİK SERVİSİ PANOSU
MEDYA Medyayı Tanımak - Medyaya Dair Temel Bilgiler -
Alanyazın bağlamında tartışmanın yapılması
Yerel Yönetim Reform Programına Destek Projesi Bratislava Regional Center 1 MİB’nin temsil (lobi) rolü: Üyelerinin çıkarlarını korumak ve temsil etmek;
EĞİTİMDE İLETİŞİM VE EĞİTİM ARAÇLARI
BİR YETİŞKİNİN BİR ÇOCUĞA SÖYLEDİĞİ EN GÜZEL 30 SÖZ
Medya  Medya, her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve imgeleri içeren çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir kavramdır. Bu kavramın içine.
Siyaset Bilimine Giriş
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
Zor insanla başa çıkma yolları
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
Kendini İfade Etme Emirhan Güneş
OLGUNLAŞMAK Can DÜNDAR.
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
VERİ TABANI VE VERİ TOPLAMA YÖNTEMLERİ
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
HALKLA İLİŞKİLER Yrd. Doç. Dr. Hakan KİRACI.
Çiğdem ÖZTÜRK Semra SEVİNÇ Esra SEVİNDİK
“ YAZARLAR OKULLARDA’’ PROJESİ 20 ŞUBAT 2014 NAZİFE ŞİŞMAN.
MESLEKLER Hazırlayan: musa bayraktar. MESLEKLER AVUKAT GAZETECİ HALKLA İLİŞKIİLER.
ETİK LİDERLİK SEMİNERİ
SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİ
Öğretmen Davranışları
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
PARAGRAFTA ANLAM.
IV. DERS: Medyanın Toplumsal Konumu ve Medya ile İlişkiler HALKLA İLİŞKİLERE GİRİŞ ÖĞR. GÖR. RECEP YILMAZ.
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
CÜMLEDE DE ’NİN YAZIMI.
Gazetecilik Araştırmaları Utanıyorum Ama Gazeteciyim
OFF THE RECORD BİLGİ KULLANIMI
ÇATIŞMA NEDİR?.
Altıncı Bölüm Haber: Gazetecinin Asıl Ürünü Medya kurumları kullandıkları haberleri üç ana kaynaktan sağlarlar: 1)Sürekli yeni bilginin aktığı haber ajansları.
4.BÖLÜM GAZETECİ KİMDİR? TUĞBA EKŞİ GZT-3.
4.BÖLÜM GAZETECİ KİMDİR? DUYGUNAZ ULUSU GZT3. Gazetecilik: Gerekli mi Değil mi? Toplumbilimciler bu mesleğin “Yaşamsal gereksinimleri karşılamaya yönelik”
Utanıyorum Ama Gazeteciyim Gürkan Kirlibal & İlker Genç (cCc) Beşinci Bölüm: Gazeteciler Kolonisi.
GAZETECİLİK ARAŞTIRMALARI
KENTSEL SİYASET. KENTSEL SİYASET Kentsel Siyaset-2 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgüt yapısının temel kavramlarını tanıtıyor ve bir yapıyı örgüt şemasında göründüğü şekliyle nasıl tasarlayacağımızı anlatıyor.
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
İLETİŞİM.
Yeni İletişim Teknolojileri ve Etik
MED 167. Frekanslı Serilerde Standart Sapma Örnek XfX.fX-Xbarf.(X-Xbar) ,1259, ,1171, ,1510, ,1453, ,184,05.
ÇEVİK (Agile) SÜREÇLER Değişen gereksinimler, teknik riskler gibi önceden belirlenemeyen durumlara ve yazılım ürününü etkileyebilecek her tür değişikliğe.
KAYGILISINIZ Çünkü anne-babasısınız ve çocuğunuzun başarılı olmasını istiyorsunuz.Ne var ki şunu da çok iyi biliyorsunuz ki diğer ailelerde çocukları.
ETİKETİK «Neyin doğru ya da yanlış olduğunu ortaya koyan davranışsal kurallar topluluğu ya da ilkeler topluluğudur.» «Herhangi bir eylemin kabul edilebilir.
Yolsuzluğun önlenmesİ ve etİğİn teşvİkİ İçİn teknİk destek projesİ
YÖNETİCİ BULMA ve YERLEŞTİRME
MEDYA VE ÇOCUK
HABERİN NİTELİKLERİ DOĞRULUK
Çıkar Çatışması ve Etİk
Kanıta Dayalı Tıp Prof Dr Süheyla Ünal.
6.3. Şikayet ve Disiplin Şikayet: İşgörenlerin, iş, işletme ve yönetimle ilgili rahatsızlıklarını ifade biçimidir. Yönetim, işgörenlerden gelen tüm şikayetlere.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
DAVRANIŞÇILAR.
F.Ç DERS: İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ : İKİNCİL KAYNAKLAR.
Demokrat Parti ( ) Dönemi Basını
AKSARAY GÜLBAHAR ÖKÇE REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
. DERS.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Başşliyoouu... Başlıyor....
SPOR AMAÇLI KURULMUŞ DERNEKLER
Sunum transkripti:

HABER: GAZETECİNİN ASIL ÜRÜNÜ

1) 2) 3) Medya kurumları kullandıkları haberleri üç ana kaynaktan sağlar. Curran bu kaynakları; 1) haber ajansları, 2) haber merkezleri, 3) uzman muhabirler olarak sayar. Bu kaynakların hangisine bakarsak bakalım, haber üretim sürecinin merkezinde gazetecinin olduğunu görürüz. Haber, gazetecinin asıl ürünüdür ve onu çevresinde olup biten binlerce olay arasından belli ölçülere göre seçerek, belli bir forma sokar. ‘’Köpek adamı ısırırsa haber değildir ama adam köpeği ısırırsa haberdir.’’ şeklindeki klişeye göre, haberin beklenmedik, alışılmadık ve sıra dışı bir şey olması gerekir. Ancak tek başına bu klişe haberi tanımlamaya ve açıklamaya yetmez.

İletişim araştırmaları içerisinde haber kavramına farklı yaklaşım biçimleri vardır: 1.Lippman, 1.Lippman, günlük haberlerin o günün olaylarının temsili dökümü olmadığını belirtir. Gazeteciler bir toplumda, ülkede ya da dünyada olup biten olayların büyük çoğunluğunu görmezden gelirler. ‘’Haberin işlevi bir olaya işaret etmektir, doğrunun işlevi ise gizli bir olguyu ortaya çıkartmak, onun diğer olgularla ilişkisini kurmak ve insanın üzerinde hareket edebileceği gerçeğin resmini çizmektir.’’ der.

2. Herbert Gans 2. Herbert Gans’da, haberin oluşturulması sürecinde, gazetecinin hem ticari bir işletmenin çalışanı hem de aynı zamanda ilkeleri olan bir mesleğin erbabı olma durumundan kaynaklanan ciddi sorunlar yaşadığını belirtir. Gans’a göre, haber bir kaynaktan izleyicilere gazeteciler aracılığıyla ulaşan bilgidir. Neyrine 3. Aynı şekilde Neyrine’de haber üretiminin hiyerarşik olarak örgütlenmiş, teknik olarak karmaşık ve kar amaçlı kuruluşlarda gerçekleştiğinin dikkatlerden kaçmaması gerektiğini vurgular. Gazeteciler böyle bir yapının parçaları olduğundan, işlerini hem mesleklerinin gereğini hem de çalıştıkları kurumun önceliklerini gözeterek yapmak durumunda kalırlar.

’Her şey haberdir.’’ ’Haber müdürüm ne istiyorsa, o haberdir.’’ Türk ve Yunanlı gazetecilerle yapılan görüşmeler sonucunda haber tanımları, ‘’Her şey haberdir.’’ ile ‘’Haber müdürüm ne istiyorsa, o haberdir.’’ arasında değişmektedir. Tarafsızlık ve nesnellik gibi değerlerin belki olması gerektiğini ama bunların gerçek haber üretim süreciyle ilgisi olmayan kuramsal, hayali kavramlar olduklarını söylüyorlar. Haber kaynaklarının ve haberi yaratan kişilerin iktidar odaklarının bir parçası olması her iki ülkede haber üretim sürecinin, hakim ilişkilerin bir tür yeniden üretimine dönüşmesine yol açıyor.

NESNELLİK, TARAFSIZLIK VE DOĞRU SÖYLEMENİN SORUNLARI

palavra hayatta yeri olmayan kuramsal kavramlar Liberal çoğulcu yaklaşımın ve hakim gazetecilik anlayışının temel kavramları olan nesnellik ve tarafsızlık Türkiye ve Yunanistan’ın haber pratiğinde yansımaları olmayan soyut kavramlar olarak gözüküyor. Kimi gazeteciler habere ilişkin bu kavramları palavra olarak değerlendirirken, kimileri gerçek hayatta yeri olmayan kuramsal kavramlar olarak niteliyor. Kimileri de, nesnellik ve tarafsızlığın ancak haber üretim sürecinde gazetecinin kişisel çıkarlarının ve değer yargılarının işe karışmasını engellemek olarak somutlanabileceğini ileri sürüyorlar.

James Cameron En tanınmış Batılı gazetecilerden James Cameron, nesnelliği doğru ile çeliştiği noktada reddeder. Bir olayın irdelenmesinden ve araştırılmasından yanadır. Bir olaydan bütün propaganda unsurlarını ayıklamanın ve hatta gazetecinin kendi ön yargılarına karşı çıkabilmesinin en sağlıklı yolu eleştiren ve karşı çıkabilen bir kafaya sahip olmasıdır.

T-1 Bir gazetecinin kendisini nesnel ve tarafsız sunmasının en kestirme yolu, haber konusu olan olayın tüm taraflarıyla konuşmaktır. Gazeteciler bunu yapabildikleri ölçüde haberlerinin daha nitelikli, güçlü ve güzel hale geldiğinde birleşmekteler. Ancak yine değişik nedenlerle bunu yapabilmenin pek mümkün olmadığını da itiraf ediyorlar. Bazı Türk gazeteciler ise, bütün taraflarla konuşmanın her zaman doğru bir yöntem olmadığı kanısında. T-1 işkence haberleri yaparken polise sormaya çok gerek duymadığını, çünkü polisin otomatik olarak her işkence iddiasını yalanladığını söylüyor. O, bu tür haberleri İnsan Hakları Derneği ya da İnsan Hakları Vakfı gibi sivil kuruluşlara dayanak verip, sorumluluğu da onlara bırakmakta.

HABER KAYNAĞI – GAZETECİ İLİŞKİSİ

birincil kaynaklar haber yapıcılar Gazeteci-kaynak ilişkisi üzerine yapılan araştırmaların tümünde hükümet yetkilileri, bakanlar, resmi sözcüler, polis ve ordu yetkilileri vb. başlıca kaynaklar olarak sayılırlar. Bu kaynaklar birincil kaynaklar veya haber yapıcılar olarak adlandırılır. Haber yapıcıların üst sınıflardan olmaları, üst sınıflara yakın durmayı haber yapabilmek için bir avantaj haline getirmektedir. kaynağı öldürmek Yunanistan’da da Türkiye’de de, kaynakla ilişki söz konusu olduğunda gazetecilerin söylediği ilk kelime güven oluyor. Kaynağın güvenini yitirmek o kadar önemli ki gazetecilik jargonunda kaynağı öldürmek olarak nitelendiriliyor. Kaynağı öldürmek ise bir haberci için kendini öldürmek demek.

Birinci kategoridekiler Gazetecileri bilgilendirmedeki yaklaşımlara bakarak kaynakları iki kategoride toplamak olası: Birinci kategoridekiler, gelişmiş Batı demokrasilerinde resmi yetkililer gazeteciyi adeta bilgiye boğuyorlar. Bu bilgi bolluğu içinde kaybolan gazeteci bağımsız araştırmalara yönelmekte zorlanıyor. Acaba bir şey kaçırır mıyım endişesiyle, resmi haber merkezlerinden uzaklaşamıyor. İkinci kategoridekiler İkinci kategoridekiler ise, bilgi vermede aşırı cimri davranıyorlar. Türk ve Yunana yetkilileri bu kategoriye sokmak gerek çünkü Türk ve Yunanlı gazeteciler, resmi yetkililerden bürokratlardan bilgi alamamaktan yakınıyorlar.

kaynak- gazeteci ilişkisi karşılıklı kullanma ilişkisi Gerek Türk gerekse de Yunanlı gazeteciler, kaynak- gazeteci ilişkisinin bir karşılıklı kullanma ilişkisi olduğunu, onların kaynağı kaynağından onları çıkarları için kullanmakta olduğunu belirtiyorlar. Haberin oluşturulması sürecinde gazetecilerin kaynak olarak birbirlerini kullandıkları da görülür. Bazen bir bilgiyi birbirlerinden kontrol ederler, bazen de alırlar.

GAZETECİNİN SONU OLMAYAN STRESİ: ZAMAN MI KALİTE Mİ?

Zaman ve kalite baskısını nasıl hissettiklerine ilişkin Türk ve Yunanlı gazetecileri iki kategoride toplamak mümkün. Bir grup zaman baskısını öne çıkarırken, diğer grup zaman ve kalite baskısını aynı ölçüde hissettiklerini belirtiyor. Daha hızlı yazma ve bilgi kaynaklarına daha kolay ulaşıp, daha hızlı veri toplama yetisini geliştirmiş olan deneyimli gazetecilerin zaman baskısıyla başa çıkmayı da daha kolay becerebildikleri görülmektedir. Yine de bazı genç gazeteciler, hızın ve zamana karşı sağlanan başarının yaşlıların üretiminde de kalite aleyhine çalıştığı kanısındalar.

Zamanın kalite aleyhine çalıştığını vurgulayan gazetecilerin çoğu radyo ve televizyon haberlerinin bu yüzden daha düşük nitelikli olduğunu ileri sürüyorlar. Çünkü gerek televizyonda gerekse radyoda haberlerin yetiştirilmesi için gerekli zaman daha kısalıyor. Yine bütün gazeteciler imzalarıyla yazdıkları haberleri daha büyük dikkat ve titizlikle ve zamandan daha fazla çalarak yapma eğilimindeyken, imzasız haberlerinde sürati artıyor. Editoryal düzeyde sorumluluk taşıyanlar ve ortaya çıkan ürünün bütünü altına ismini koyanlarsa, zaman ve kalite baskısını hep aynı şiddette hissediyor.

Gazeteci özel bir haber yakaladığında da, zaman terörünü yaşamaya başlıyor. Bu kez elindeki haberin bir başka gazeteci tarafından da bulunup yazılması olasılığı kabusa dönüşüyor. Haberin elinde patlamaması için biran önce basılmasını istiyor. Zaman-kalite ilişkisi büyük ölçüde medya kurumunun yapısı ve habercilerin mutfak dedikleri gazetede haberlere son halin verildiği merkezin niteliğiyle de ilgili.