KAVRAM HARİTALARI Kavram Haritası Nedir?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAVRAM HARİTALARI NEDİR?
Advertisements

Uzaktan eğitim için çalışma rehberleri hazırlanması
Öğretim yöntem ve teknikleri
Hazırlayan: Yrd. Doç. Dr. Mustafa SÖZBİLİR
Kavram Haritası Yöntemi
Resimlerin Kullanımı.
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Bilgi ve İlişkilerin Gösterimi
KAVRAM HARİTALARININ DİN ÖĞRETİMİNDE KULLANIMI
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
Eğitim Öğretimde Planlama
Başlıca Öğrenme Stratejileri
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Bilgisayar Destekli Öğretim
MERHABA.
Kavram Haritası Tekniği
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
Kavram Haritası Tekniği
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
KAVRAM HARİTALARI Doç. Dr. Ömer Faruk KESER.
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
Öğretimde Teknoloji Kullanımı
KAVRAM HARİTALARI NEDİR?
PROGRAM TASARISININ TEMEL ELEMANLARI: İÇERİK
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
BEDEN EĞİTİMİNDE İŞBİRLİĞİNE DAYALI(EŞLİ) ÖĞRENME YÖNTEMİ
Öğrencilerin çalışmalarının değerlendirilmesinde destek verici, bütünleştirici ve aydınlatıcı olan portfolyo oldukça etkili bir değerlendirme metodudur.
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Kavram Nedir? Yaşantı sürecindeki deneyimlerimiz sonucunda iki veya daha fazla varlığı ortak özelliklerine göre bir arada gruplayıp diğer varlıklardan.
Öğretim içeriğinin seçimi ve düzenlenmesi
Probleme Dayalı Öğrenme
GÖRSEL TASARIM.
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
Kavram Haritaları: Bilgiyi organize etmek ve sunmak için yapılmış grafiksel araçlardır. İki kavram arasındaki ilişki, üzerine ilişkiyi belirleyen ifadelerin.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Yapılandırmacı Öğrenme
Zihin Haritası Bu sunumda yer alan ana başlıklar:
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
KAVRAM ÖĞRETİMİ.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Başşliyoouu... Başlıyor....
Zihin Haritalama Tekniği. 1.Kavramı merkeze yerleştirin.
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
Yazı Tahtası Hem öğrencinin hem de öğretmenin aynı anda aynı konu üzerinde çalışabilmesine olanak sağlayan en etkili sınıf içi iletişim aracıdır. Her öğretmen,
KAVRAM HARİTALARI.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

KAVRAM HARİTALARI Kavram Haritası Nedir? Kavram Haritaları Nasıl Oluşturulur? Kavram Haritalarının Yararları,Sınırlılıkları

Kavram nedir?

Kavram nedir? Kavram, bir nesnenin zihindeki soyut ve genel tasarımıdır (Türk Dil Kurumu Komisyon, 1988). Kavram, ortak özelliklerin nesne, olay, fikir ve davranışların oluşturduğu sınıflamaların soyut temsilcisidir (Fidan, 1986).

KAVRAM HARİTASI NEDİR? İnsanların nasıl öğrendikleri ile anlamlı öğrenme konuları arasında köprü kuran bir öğrenme,öğretme stratejisidir. Bir kavram haritası daha geniş bir kavram başlığı altındaki kavramların birbirleriyle ilişkilerini gösteren iki boyutlu bir şemadır.

KAVRAM HARİTASI NEDİR? Kavramların öğrencinin zihnine girmesi için öğrencinin ön bilgisinin yeterli olması ve etkin olarak kavramları ve kavramlar arasındaki ilişkileri düşünmesi gereklidir.

KAVRAM HARİTASI NEDİR? Öğrenme,öğrencinin kendi çabası ile oluşur. Öğrenci kendi başına kavramları düşünebilmeli ve onları ilişkilendirebilmelidir. Bu amaçla Novak ve Gowin (1983),Ausubel’in öğrenme kuramını da temel alarak,kavram haritalarını geliştirmişlerdir.

KAVRAM HARİTASI NEDİR? Kavram haritaları,bilginin zihinde somut ve görsel olarak düzenlenmesini sağlar. Tüm bir öğretim yılı tek bir ünite ya da bir ders içinde önemli kavramlar arası ilişkileri şematize etmede etkili bir yoldur.

Kaynak Tanım Grasha (1996) Maxwell (1996) Jonassen ve diğ. (1997) Kavram ve ilişkilerin gösterildiği bir haritadır. Grasha (1996) Akılda tutmanın ve etkili öğrenmenin yollarından birisidir. Maxwell (1996) Kavramları gösteren ve ilişkileri ifade eden görsel bir araçtır. Miles ve Huberman (1994) Kavramları ve onların nasıl bir hiyerarşide yer aldığını gösteren bir araçtır. Anderson-Inman ve Horney (1996) Fikirler ve bilgiler arasındaki bağlantıları gösteren resimlerdir. McAleese (1998) Bilişsel işlemleri içinde barındıran bir yoldur. Watters ve Zhou (1999) Birçok bilgiyi aynı anda ve başarıyla öğreten önemli bir stratejidir.

Kavram Haritaları Niçin Yararlıdır?

Kavram Haritaları Niçin Yararlıdır? • Kavram haritası yöntemini diğerlerinden üstün kılan öncelikli avantajı,esas fikirlerin görsel sunumunu elde edilebilir kılmasıdır. Ancak kavram haritaları gerek öğretmenlerin gerekse öğrencilerin yarattığı bütünlerdir. Bu sebeple aynı konuya yada kavrama yönelik kavram haritaları yaratıcıların özel görüşlerini yansıttıkları için farklı faklı çizilebilir.

Kavram Haritaları Niçin Yararlıdır? • Öğrenmeyi gözle görülür biçimde arttırır. • Faklı öğrenme şekillerine ve öğrenciler arasındaki diğer bireysel faklılıklara hitap eder. • Pek çok değişik konu,öğretim aşaması ve not seviyesi için uygundur. • Öğrenilmesi,öğretilmesi ve kullanılması kolaydır. • Kapsam temellidir.

Kavram Haritaları Niçin Yararlıdır? • Kapsam oluşturulması ve bütünleştirilmesinin değerlendirilmesinde kolaylıkla kullanılabilir. • Kavram haritaları,öğrenci merkezli,öğrenci aktif yöntemlerdir ve öğrenciyle öğretmen tartışarak bir haritayı oluşturduklarında öğretmen öğrenci etkileşimini teşvik eder. • Kavramlar arasındaki doğrusal ilişkileri tanımlanmalarına yararlı bir alternatif oluşturulur. • Bir sistem içindeki ilişkileri göstermesinde yararlı alternatiflerdir.

Kavram Haritaları Niçin Yararlıdır? • Az sayıda kavramdan oluşan haritalar çocukların öğrenmesini kolaylaştırır. • Kavram haritası kavramları kolay ve kalıcı bir şekilde beyne yerleştirmenin bir yoludur. • Özel bir konuya hem öğrenciyi hem de öğretmenleri odaklayarak kalıcı öğrenmeleri sağlar.

Kavram Haritaları Niçin Yararlıdır? • Kavramlar arasındaki bağlantıları görsel olarak fark etmemizi sağlar. • Bir öğrenme sona erdikten sonra ne öğrendiğimizin bir özeti olarak da görev yapar (Novak ve Gowin, 1984). • Kavram haritası kullanımının, öğrencilerin düşünme, analiz etme, problem çözme ve yaratıcılık yeteneklerini geliştirdiği birçok araştırmacı tarafından belirtilmiştir (Novak, Gowin ve Johansen, 1983; Ault, 1985). Jegede, Alaiyemola ve Okebukola (1990) ile Briscoe ve LaMaster (1991)

Kavram Haritaları Nasıl Oluşturulur?

Kavram Haritaları Nasıl Oluşturulur? • Öğretilecek konunun kavramları listelenir. Kavramlarla ilgili açıklama gerekmez.Olayların tekil örnekleri,özel adlar kavram olmadıkları için bu listeye alınmaz. İlkeler ve kavramlar arası ilişkiler de bu listeye dahil değildir.

Kavram Haritaları Nasıl Oluşturulur? • Kavramlar listesinden en genel veya en üst düzeyde olan sözcük sayfanın başına yazılır. Bu bir kavram olabileceği gibi bir tema da olabilir. Bundan sonra öğretilmek istenen ilişkili kavramlar aşamalı bir düzende sayfaya yerleştirilir. Düşey düzenlemede en genel kavram en üstte,eşit genellikteki kavramlar aynı satırda,diğerleri genellik derecelerine göre azalan sırda sayfanın altına doğru sıralanır

Kavram Haritaları Nasıl Oluşturulur? • Kavramlar haritadaki diğer sözcüklerden kolayca ayırt edilebilmelidir. Bunun için kavramlar kutu veya yuvarlak içine alınır. • Öğretilmek istenilen kavramlar arası ilişkiler genelleme ve ilkeler ayrıca listelenir.

Kavram Haritaları Nasıl Oluşturulur? • Kavram haritasında iki kavram arasındaki ilişkiyi göstermek üzere iki kutu bir çizgi ile bağlanır. İlişki bu çizginin üzerine birkaç kelimelik bir ibareyle yazılır. Bu ilişki haritadaki kavramlardan en az birini ilgilendiren bir önermedir. İlişkiler ve ilkeler kutulanmaz. Bazı hallerde ilişkinin yönü önemli olduğu için belirtilecek ilişki yönü ok ile gösterilir.

Kavram Haritaları Nasıl Oluşturulur? • Bu aşamalardan sonra kavram haritası tamamlanmış olur. Ancak bu süreç içerisinde dikkat edilmesi gereken bazı konular vardır. Tüm harita genelinde oradan oraya atlanmamalıdır,güçlü temeli olmayan başlıklar seçilmemelidir. Bu başlıklar seçilirken aranacak en güçlü sebep öğrencilerin daha önceden edindiği bilgilerin devamı niteliğinde olmasıdır. Dersin uygun aşamaları süresince önceden öğrenilmiş bilgilerle yeni kavramların ilişkilendirilmesi sağlanmalıdır.

Kavram haritası kullanımında karşılaşılan zorluklar Karmaşık kavram haritaları birçok bağıntı ve çizgi içermesi dolayısıyla öğrencilerin zihninde karmaşaya yol açabilir. Kısıtlı öğrenme zamanları olan öğretmenler için kavram haritalarını yapılandırmak ve değerlendirmek bir zaman kaybı olarak görülebilir (Uzuntiryaki, 1998).

Kavram haritasının uygulanacağı yaş grubu önemlidir Kavram haritasının uygulanacağı yaş grubu önemlidir. Özellikle küçük yaş gruplarında kavram yanılgıları oluşabilir. Kavram haritaları öğretmen tarafından iyi tanımlanmamış olabilir. Öğrenciler öğrenilmesi istenen öğrenmelere değil de başka konulara yönelebilir.

Öğretmen kavram haritası ile ilgili olarak yeterli bilgiye sahip olmayabilir. Bu durum öğrencilerin motivasyonunu azaltabilir. Öğretmen rehber niteliğini doğru uygulamayabilir. Öğrencilerin doğru ve yanlışlarına sık sık müdahale ederek öğrencinin kendi yapılandırmasını bozabilir.

Sınıf mevcutlarının fazla olması kavram haritaları için en büyük engellerden birisidir.

Kaynakca Ausubel, D.P. (1968). The Psychology of Meaningful Verbal Learning. New York: Grune & Stratton, Inc Novak, J. D., Gowin, D. B. ve Johansen, G.T. (1983). The use of concept mapping and knowledge vee mapping with junior high school science students. Science Education,67 (5) 625-645 Tezbaşaran, A. (2001), Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Bilimleri Paneli. Hzl:K.Karakütük, AÜ Eğitim Bilimleri Fak., Yay. No:185, Ankara s.37-53 Açıkgöz,K(2007 Ocak) Aktif Öğrenme,Biliş Yay.İzmir s.113-117 Fidan, N. (1986). Okulda Öğrenme, Öğretme. Kavramlar, İlkeler ve Yöntemler, Alkım Yayınevi: Ankara.