20 - PSİKO-MOTOR DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ
GİRİŞ Bu bölümde eğitimde ölçme sonuçlarına dayalı olarak not verme ve değerlendirme yapmanın önemi ve izlenecek yollar anlatılacaktır.
EĞİTİMDE DEĞERLENDİRME VE NOTLAR Güdüleyici Olarak Not Öğrenme Etkinliklerinin Rehberliği İçin Not Öğrenim ve Meslek Rehberliği İçin Not Kişisel Gelişmenin Ölçüsü Olarak Not Sınıflama Kararlarının Dayanağı Olarak Not
DEĞERLENDİRMENİN ÜÇ ÖGESİ Öğrenciye verilen not, öğretmenin öğrenci başarısı hakkında ulaştığı görüşün bir ifadesidir. Her kararda üç öge bulunur. Bunlardan biri bir gözlem veya ölçme sonucu, ikincisi bir ölçüt, üçüncüsü ölçme sonucu ile ölçüt arasında bir işlemdir.
NOTUN DAYANACAĞI ÖLÇME SONUÇLARI Yapılış Amacına Göre Değerlendirme
DEĞERLENDİRMEDE KULLANILAN ÖLÇÜTLER Mutlak ölçüt Bağıl ölçüt Ülke Çapında Normlar
NOT VERMEDE İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLER
DEĞERLENDİRME ÖLÇEĞİ
Kullanılan Ölçüte Göre Not Verme
Mutlak Değerlendirme
Bağıl Değerlendirme
Normal Dağılım Eğrisine Göre Not Verme
ÖZET En geniş tanımıyla değerlendirme bir durum, bir olay, bir kişiye ilişkin karar vermektir. Yapılan ölçme işlemi sonucu elde edilen sayı ya da sembol tek başına bir anlam taşımaz. Değerlendirme için, ölçme işlemiyle aynı özellikteki “birimdeki” ölçüt ile karşılaştırmak gerekir. Bu karar verme sürecine değerlendirme denir.
Sürecin değerlendirilmesi gereken durumlarda ya da üst düzey düşünme becerilerinin olduğu kazanımlarda öğrencinin bilgisinin yanında beceri ve yeteneğinin de etkili olduğu durumlar için tümel değerlendirmenin yapılması gerekmektedir. Öğrencinin süreç içinde gözlenmesi üst düzey düşünme becerilerinin değerlendirilmesi için tümel değerlendirme yapılmalıdır.
Değerlendirme yapmak için üç ögeye dikkat etmek gerekir; notun dayandığı ölçme sonucu, değerlendirme için gereken ölçüt ve değerlendirme ölçeğidir.