BİZANS MİMARLIĞI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EŞREFOĞLU CAMİİ 1299 yılından günümüze
Advertisements

GEBZE ÇOBAN MUSTAFA PAŞA KÜLLİYESİ (1523)
Fatih Camii.
ROMANESK VE GOTİK DÖNEM
RÖNESANS MİMARLIĞI FARNESE SARAYI TUBA GÜNEŞ
YÖRESEL MİMARİ ÖZELLİKLERE UYGUN TİP KONUT PROJESİ BURSA EVLERİ
YÖRESEL MİMARİ ÖZELLİKLERE UYGUN TİP KONUT PROJESİ EDİRNE EVLERİ
KONULAR LAURENZIANA KÜTÜPHANESİ CAPITOL ALANI CAPRAROLA VİLLASI GIULIA VİLLASI EKİN GAMZE YÖNEY
HAT SANATI Mustafa Süreyya SEZGİN.
AVRUPA MİMARİSİ İL GESU KİLİSESİ AUGSBOURG BELEDİYE BİNASI
EŞREFOĞLU CAMİİ 1299 yılından günümüze... Yer Beyşehir merkezi ve gölün kenarı...
ROMANESK ÇAĞ ÖNCESİ BATI MİMARLIĞI
ERKEN HİRİSTİYAN İ.Ö 330’da Konstantin eski Roma’nın tüm İmparatorluk bürokrasisini Karadeniz’in ağzındaki yeni Roma’ya taşıması Roma dünyasındaki kapsamlı.
ÜLKEMİZİN KÜLTÜREL ZENGİNLİKLERİ
OSMANLI MİMARLIĞI.
Medeniyetlerin kesişim noktası
ÇALINAN HAZİNELERİMİZ
ROMANESK ÇAĞ MİMARLIĞI (ROMANESQUE)
GOTİK MİMARİ BELÇİKA- HOLLANDA Mimarlık-2 Fatma GÜRHAN
GEOMETRİ.
Algürppsx En büyük Bizans kilisesidir. Eski kaynaklara göre, burada bulunan Roma döneminden kalma Artemis, Afrodit ve Apollon mabetlerinin kalıntılarından.
ERKEN HİRİSTİYAN . İ.Ö 330’da Konstantin eski Roma’nın tüm İmparatorluk bürokrasisini Karadeniz’in ağzındaki yeni Roma’ya taşıması Roma dünyasındaki kapsamlı.
mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar
Tempietto Kilisesi, Roma
ROMANESK ÇAĞ MİMARLIĞI ALMANYA-İTALYA
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
GEOMETRİ Geometri görme ve çizme işidir..
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK SANATI
GEÇ GOTİK MİMARLIK ( ) İSPANYA/PORTEKİZ.
KÜBRA GÜLTEN KAYNAKLAR: 1)Mimarlık tarihi ders notları 1
RÖNESANS DÖNEMİ SAN PİETRO KİLİSESİ.
Ders:Avrupa Mimarisi Konu:Ayasofya,Aya İrini Kilisesi,Aya Sergius ve Bacchus,Küçük Ayasofya Kilisesi,San Vitale Kilisesi Danışman:Yrd.Doç.Dr. Yasemin İNCE.
SAN JAN KİLİSESİ EFES AZİZ JAN’IN MEZARI ÜSTÜNE BİR TÜRBE YAPILMIŞTI.
SAN MARCO KİLİSESİ.
İNGİLTERE 0841 RUMEYSA ÖZCAN
TARİHTE VATİKAN Vatikan eskiden oldukça büyük bir devletti.Toprakları km yi ,nüfusu da 3.5 milyonu aşıyordu.Daha sonra topraklarını komşu İtalya.
KONTROL İZLEYİCİDE HAZIRLAYAN ÇETİN İMİR Süleymaniye; yılları arasında Kanuni Sultan Süleyman tarafından imparatorluğun gücünü ve görkemini.
KIRŞEHİR DULKADİRLİ İNLİMURAT YER ALTI ŞEHRİ PROJESİ R
OSMANLI MİMARLIĞI.
SANAT TARİHİ.
Eşrefoğlu Süleyman Bey Camii Anadolu’da ağaç çatı ve direkli düz tavanlı ulu camilerin en güzel örneklerden birisidir. Taçkapısı, mihrap ve minberi, üstün.
Burak ÜNSAL Tarih Öğretmeni
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
BİZANS RESİM SANATI.
Plan Tiplerine Göre Bizans Kilise Mimarisinin Gelişim
BİZANS RESİM SANATI Bizans sanatı, özelde ise fresk ve mozaiklerin uygulanması, din-sanat etkileşimi çerçevesinde ele alınmış, dinsel kurallar her zaman.
LOGO Öğrenciler: Beyzanur Akdağ Songül Pulat Nazlı Doğan ADIYAMAN Danışman Öğretmen Haşim Taş.
Hazırlayan: Asusena Ela ÖZTÜRK Konu: Onlar da Çocuktu
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLIDA BİR MERKEZ
^_^ …. Bslangıç  Bizans mimarisi, Bizans İmparatorluğu mimarisidir. İmparatorluk, Büyük Konstantin, Roma İmparatorluğu başkentini Roma'dan Byzantion'uma.
Sosyal Bilgiler Dersi 2. Ünite ADIM ADIM TÜRKİYE
KLASİK YUNAN MİMARLIĞI
ERKEN HİRİSTİYAN.
375’te Kavimler göçü sonucu Roma İmparatorluğunun ikiye ayrılması sonucu İstanbul’da kurulmustur. Bizanslılar, Yunan ve Helenizm kültürüyle yoğrulmuş,
Yeni Çağ Mobilya Sanatı MS=
Türk-İslam Mimarisine Ait Örnekler Sunu
KONYA SIRÇALI MEDRESE Konya Sırçalı Medrese ismini çini süslemelerinden almaktadır. Medrese II. Alaeddin Keykubad tarafından 1242 yılında inşa ettirilmiştir.
BODRUM CAMİİ (Bodrum Mesih Paşa Camii) MİRELAİON KİLİSESİ
PAGODA EVLERI ÇIN’IN FEODAL TOPLUMUNUN EKONOMIK VE KÜLTÜREL GELIŞIMININ TANG HANEDANı DÖNEMINDE DORUĞA ÇıKMASıNıN YANı SıRA MIMARLıK TEKNIĞI VE SANAT.
Efes. İlk çağlarda,Batı Anadoolu’nun en önemli şehirlerinden birisidir. Efesos, Ege Bölgesi kıyılarının hemen orta kısmında, Küçük Menderes (Kaystros)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
T TÜRBE KAPISI …  Bu camii Türk mimarisinde Batı sanat etkilerinin yoğun olduğu bir dönemde inşa edilmiş olmasına rağmen klasik.
GÖÇEBE EV: ÜÇGEN ÇATILI EV: ÇİM EV: İNUİT EV: ÜÇGEN EV: ARI KOVANI EV: NAVAJO EVİ: İFUGAO EVİ: MAĞARA EVİ: ATIK EV: YAYLA EVİ: ALP EVİ: GÖL EVİ: SU.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KIZ KULESi.  Tarihi ve farklı objektiflerden manzaralar...Geçmişi 2500 yıl öncesine dayanan bu eşsiz yapı, İstanbul`un tarihine eş bir tarih yaşamış.
Sunum transkripti:

BİZANS MİMARLIĞI

330 yılında Milano karanamesinden sonra Bizans ilk hristiyan imparatorluğunun merkezi oldu. Bizans bir Roma kenti olmasına rağmen burada bilhassa yunan kültürü ön plana çıktı, fakat yunan sanatçıları Romanın strüktürel ve mühendislik aşamalarını da benimsediler. Eski bir yunan kenti olan Bizanstan binalar yunan sanatçıları tarafından yapıldı. İlk binalar yeni dinin kiliseleriydi. Öncelikle erken hristiyan tipinde bazilikalar sonra kubbeli Bizans üslubu gelişti.

Bizans İran etkisinde çok kalmıştır. Eşya, gelenek ve sanat İran izleri taşır.

5.yüzyılda gelişmeye başlayan Bizans mimarisinin karakteristiği yuvarlak değil dörtgen ve poligonal alanların kubbelerle örtülmesidir. Bizansta kilise, mezar ve vaftizhaneler böyle inşa edilerek, ilk hristiyan çağın düz çatılı ve Romanesk çağın taş tonozlo binalarından ayrıldılar. Kubbe Bizans sanatının simgesi oldu.

Bizans mimarisi 3 çağa ayrılır. 330-850 İlk Bizans Çağı, İkonoklast hareketle sona erdi. 850-1200 Orta Bizans Çağı, Haçlı İstilasıyla sona erdi. 1200-1453 Geç Bizans Çağı, Osmanlı İstilasıyla sona erdi.

İLK BİZANS ÇAĞI MİMARLIĞI

En parlak eserler Jüstinyen çağında yapıldı En parlak eserler Jüstinyen çağında yapıldı. Helenistik, Roma ve Yakın Doğu etkilerinin bir sentezi olan binalar yapıldı. Batıda bazilika ve merkezi planlı binalar inşa edilirken, doğuda yalnız merkezi planlı tip geliştirildi

Kubbe gökyüzünün ve altındaki mekan dünyamızın bir simgesidir. Kubbeli bazilika bu düşüncenin bir ürünüydü. Aya irini ve Ayasofyada nefler ikinci planda olup, yalnız kubbe önemlidir. AYA İRİNİ KİLİSESİ AYASOFYA

Bizanslı mimarın sorunu kubbeyi dörtgen bir mekan üstüne inşa etmek oldu. Zira dörtgen mekan kemerler açılarak başka dörtgenlerle birleştirilebilir ve bunlar da kubbelerle örtülerek elastikli bir plan elde edilebilirdi

Dörtgen mekandan yuvarlak kubbeye geçiş sorunu pandantifle çözümlendi Dörtgen mekandan yuvarlak kubbeye geçiş sorunu pandantifle çözümlendi. Dörtgenin içine bir daire çizildiğinde, köşelerde üçgen alanlar kalır, bunlar da pandantif yani üçgen kubbe segmanları olarak inşa edildiler ve pandantif Bizans mimarisinin kubbeli olarak gelişmesinde en büyük etken oldu.

Küçük kubbelerle yarım kubbelerin büyük kubbenin çevresinde gruplaştırılması ve bütün kubbelerle tonozların dışarıdan görülmesi Bizans mimarisinin bir özelliğidir. Böylece binanın dışı iç görüntüsüne bağlanarak onu yansıtıyordu.

Dini yapılara daha çok önem veren Bizans mimarisinde ana malzeme tuğladır. Karmaşık örgülü duvar Bizans mimarisinde sık rastlanan bir uygulamadır.

Taşıyıcılık görevini yapan sütunlar Romada dekoratif öge olarak kullanılırken Bizansta tekrar taşıyıcı olarak kullanıldı. Sütunlar bazen dörtgen paye biçimindedirler. Sütunlar üst tarafların çatlamasını önlemek için bronz çemberle sağlamlaştırıldılar. Bizanslılar yalnız eski spolie sütun değil yeni sütun da kullandılar.

6.yüzyılda 4 tip kilise vardı. 1. Bazilika Planlı Kiliseler Bazilika; Roma Çağı'nda ortaya çıkmış, hem dini yapı olarak hem de mahkeme yapısı olarak kullanılmıştır.

Birbirinden sütun ya da ayak dizileriyle ayrılmış ortada geniş ve yüksek, yanlarda alçak ve dar birbirine paralel neflerden oluşan uzunlamasına gelişmiş bir mekan düzenine sahip, uç kısmında nişi andıran bir apsis olan bir yapıdır. Apsiste biraz yüksekçe bir sunak bulunabilir. Bazilikanın ön yüzünde bir kapı ile bir alana girilir. Atrium denilen bu kare alanın ortasında kantharos adı verilen bir temizlenme çeşmesi yer alır. Bazilikanın planı, önceleri haç şeklini andırırken daha sonra tamamen haç görünümünü almıştır.

Bir bazilikanın üstü, çift meyilli ve kiremit kaplı ahşap bir çatı ile örtülü olurdu. Bu basit ve yalın kilise tipi, Hıristiyanlığın özellikle ilk yıllarında ve Bizans sanatının ilk döneminde hayret verici derecede tutulmuş ve çok sayıda örnekleri inşa edilmiştir.İstanbul’daki 461 tarihli Studios Manastırı Kilisesi, Efes Meryem ana Bazilikası, Demre Aziz Nicolaus Kilisesi…

STUDİOS MANASTIRI DEMRE AZİZ NİCOLAUS KİLİSESİ

2. Merkezi Planlı Kiliseler Yuvarlak bir ana mekan oluşturacak biçimde inşa edilen bu binalarda mekanın üstü, yapının bütününü kaplayan bir kubbe ile örtülmüştür. Bu tipin en yalın örneğinde kubbe, sekiz köşeli bir plana göre inşa edilen dış duvarlara oturur.

Kaynağını ilkçağ sanatının türbe ve hamamlarından alan ve Hıristiyan mimarisi tarafından özellikle anı yapılarında kullanılmak üzere benimsenen bu tipin güzel bir örneği, İstanbul’da bugün Küçük Ayasofya Camii adını taşıyan eski Sergios ve Bakkhos Kilisesi’dir

SERGİOUS VE BAKHOUS KİLİSESİ

3.Kubbeli Bazilika Diğer iki tipin karışmasından meydana gelir. Merkezi nef tek kubbeyle, ona bağlı ve ikinci planda olan diğer nef ve apsidler tonoz ve yarım kubbelerle örtülüdür. İlk örnekleri Anadolu’da yapılan kubbeli bazilikaların en görkemlisi ise, İstanbul’daki Ayasofya’dır.

AYASOFYA

4.Yunan Haçı Orta Bizans Çağı mimari tiplerin başında gelmekte, hatta uzun süre tek mimari tipi oluşturmaktadır. Bu tipte yapının orta kısmı bir Yunan haçı biçimindedir. Tam ortada ise bir kubbe bulunmaktadır. Başlangıçta hayli kaba ve ağır bir görünüşe sahip olan Yunan Haçı planı, sonraları geliştirilerek iç çizgilerin incelmesi ile daha hafif bir görünüş almıştır.

BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ Mimarlık Mühendislik Fakültesi Bizans Mimarisi HAZIRLAYAN: Behiye ÇETİN 200910403023 ÖĞRETİM GÖREVLİSİ : Yasemin İnce GÜNEY