Küresel Girişimcilik, İşbirliği ve Ortaklık Yönetimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Aviva Sigorta olarak, İngiliz sigorta grubu Aviva'nın bir üyesi ve dünyada 316 yıllık bir geçmişe sahip. Bugün İngiltere, ABD, Kanada, Fransa, Hollanda,
Advertisements

GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
AİLE ve ERGENLİK Kişilik Oluşumunda Ailenin Etkisi
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
MALİ SOSYOLOJİ
Yönetim ve Organizasyon
Örgütsel Güven ve Adalet
OKUL KÜLTÜRÜ.
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞLAR VE KÜLTÜRLER ARASI FARKLILAŞMA
Yeditepe Üniversitesi Bütünleşik Pazarlama İletişimi Yüksek Lisans
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
KÜLTÜRLER ARASI FARKLILAŞMA VE YÖNETSEL ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ.
1 BASINTOPLANTISI 5 Kasım 2012 İstanbul. 2 ALEXANDER KÜHNEL Hannover-Messe International Istanbul.
Ortak Öğrenme Nasıl Gerçekleşir? Türk Otomotiv Sektöründen Örnekler TÜSİAD – UİG Rekabet Öncesi İşbirlikleri Başarı Hikayeleri Semineri Dr. Umut EKMEKÇİ.
GİRİŞİMCİ VE GİRİŞİMCİLİK
BATI AİLELERİNDE DEMOKRASİ VE BATI AİLELERİNİN YAPISI.
PCcolog ÜLKE BAYRAKLARI PCcolog.
REHBERLİK.
ATATÜRK İLKELERİ.
Yeditepe Üniversitesi Bütünleşik Pazarlama İletişimi Yüksek Lisans Cultural Barriers & Marketing Communication Sunumu YASEMİN KINAY
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Bilgi ve Yenilik İktisadı
Esra Aydın Yönetim ve Organizasyon Doktora Programı
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK ÇAĞDAŞLAŞMASI
ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ VE ŞEFFAFLIK
Speaking about Country (Ülke), Nationality (Milliyet), Language (Dil)
Kişilik Gelişimi.
Okullardaki sosyal sermaye anlayIŞI
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
İNOVASYON.
DEĞİŞME VE EĞİTİM.
VİZYONER LİDERLİK.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
Çocuğu doyuran, büyüten, eğiten ve ilk terbiyeyi veren anne, verdiği eserin sorumlusudur. (anonim)
Eğitimin ve Toplum.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Kültüre dair Örgüt kültürü, işletme kültürü, toplum kültürü ya da firma kültürü şeklinde adlandırılan değerler toplamı, çeşitli yönetim ve organizasyon.
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
Öğretmenlik Mesleği.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
HİZMET İÇİ EĞİTİM VE YÜKSEK YÖNETİCİLERİN YETİŞTİRİLMESİ.
Mobile Advertising Network Dünya’da mobil kullanımı Mobil penetrasyon Mobil reklam harcamaları Akıllı telefon penetrasyonu Mobil reklam gösterimleri.
AİLE ŞİRKETLERİ Yapısı, Sorunlar ve Çözüm Yolları
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
GÜVENLİ OKULLAR. GÜVENLİ OKUL KRİTERLERİ Olumlu ilişkiler kurulmasını sağlar. Çocukların duygularını özgürce ifade edebilecekleri olanaklar yaratır. Çocuk.
GİRİŞİMSEL KARAR VERME SÜRECİ GİRİŞİMCİLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Kültürlerarası Farklılaşma Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS.
Okul Öncesi Eğitim Dr. Burcu Çabuk.
Dünya’da ve Türkiye’de Halı Üretimi
KURUM KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL AİDİYET ARİF DEDE EĞİTİM UZMANI
ÖZGÜVEN DUYGUSU VE BENLİK KAVRAMI
PISA Programme for International Student Assessment Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı.
Toplum ve Toplumsal Yapı
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 14. Hafta: Sosyal Hayatı Etkileyen Din
ŞİDDET.
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
KURUM KÜLTÜRÜ.
 Örgüt kültürü, bir örgütü diğer örgütlerden ayıran, örgüt üyeleri tarafından paylaşılan bir anlam sistemini ifade eder.
ETKİLİ İLETİŞİM VE TOPLUMSAL CİNSİYET
Örgütlerde Kendimizi Anlamak
AİLEDE İLETİŞİM.
KURUM KÜLTÜRÜ VE İKLİMİ
TOPLUMSALLAŞMA - SOSYALİZASYON
KONU:ÜLKELER VE BAYRAKLARI
9. HAFTA AİLE.
3. HAFTA İLK KURAMCILAR.
Sunum transkripti:

Küresel Girişimcilik, İşbirliği ve Ortaklık Yönetimi KÜLTÜR AYLİN İPEKÇİ AYSUN TAV BORA COŞAR Küresel Girişimcilik, İşbirliği ve Ortaklık Yönetimi Prof. Dr. SUDİ APAK

KÜLTÜR NEDİR? Kültür, “örgüt üyelerinin paylaştıkları sosyal değerler, standartlar, normlar, inançlar, hikâyeler, semboller ve anlayışlar topluluğudur.” Hofstede’ de kültürün, aklın ortaklaşa programlanması sonucu oluştuğunu ve varlığını bu programlama çerçevesinde devam ettirdiğini ifade etmektedir.

KÜLTÜRÜN BOYUTLARI Hofstede kültürel farklılaşmaya sebep olan boyutları şu şekilde işlemiştir; Belirsizlikten Kaçınma Güç Mesafesi Baskın Değerler (Erillik - Dişilik) Bireycilik -Toplumculuk Denetim Noktası (Odağı) *

KÜLTÜRÜN BOYUTLARI Belirsizlikten Kaçınma: Bu boyut; bir toplumun üyelerinin kuşku uyandıracak durumlar karşısında kendilerini tehdit altında hissetme ve güvenlik önlemleri yoluyla bunları engelleme çabalarının derecesini göstermektedir.

KÜLTÜRÜN BOYUTLARI Belirsizlikten kaçınmanın yüksek olduğu; Japonya, Portekiz; Yunanistan, Rusya gibi ülkelerde sıkı kurallarla insanların sıkı sıkıya uydukları prosedürler söz konusudur ve bu ülkelerde güçlü bir milliyetçilik duygusu da görülmektedir. Bu gibi ülkelerde iş değiştirme oranı düşükken; belirsizlikten kaçınmanın düşük olduğu ABD, Hong-Kong, İngiltere, Danimarka gibi ülkelerde iş değiştirme hızlarının daha yüksek olduğu belirtilmektedir.

KÜLTÜRÜN BOYUTLARI Güç Mesafesi: Bu boyut, gücün dağılımındaki eşitsizliklerin, üyeler tarafından benimsenme ve kabul edilme derecesini göstermektedir. Güç mesafesi yüksek olduğunda, çalışanlar yöneticilerin otoritesini kabullenmiş ve ona saygı duymaktadır. Bunun sonucu merkezi bir yapılanma ve otoriter bir liderliktir.

KÜLTÜRÜN BOYUTLARI Güç mesafesinin düşük olduğu kültürlerde ise, yönetici ve çalışanlar, güç ilişkilerinde birbirlerine eşit olarak davranırlar, kısaca işbirliği ve uyum ön plandadır. Dolayısı ile, otoriter bir liderlik anlayışı benimsenmez. Örneğin; Malezya, Filipinler, Meksika, Japonya ve Venezüella'da güç mesafesi yüksekken; ABD, Avusturya ve Danimarka’da güç mesafesi düşüktür.

KÜLTÜRÜN BOYUTLARI Baskın Değerler (Erillik - Dişilik): Bu boyut, kültürün toplumdaki cinsiyetlere yüklediği rolleri ifade etmektedir. Eril özellikli toplumlarda güç, başarı, para, servet, tanınmak, büyümek, mücadele etmek, kazanmak, değişim, yükselme tutkusu gibi konular ön plandadır.

KÜLTÜRÜN BOYUTLARI Dişil toplumlardaysa arkadaşlık, iş güvenliği, merhametli ve nazik davranış, başkalarını düşünmek, insan ve insanlar arası ilişkilere önem vermek ön plandadır. Türkiye Hofstede’nin sınıflamasında; İran, Tayland, Tayvan, Brezilya, İsrail, Fransa, İspanya, Peru, Şili, Yugoslavya gibi ülkelerle birlikte dişil sınıflandırmada yer alırken; Japonya, Yunanistan, Meksika gibi ülkeler eril grubunda değerlendirilmektedirler.

KÜLTÜRÜN BOYUTLARI Bireycilik -Toplumculuk: Bireycilik; görece olarak gruptan bağımsız olma, özgürlük, özerklik, uzaklık gibi kavramlarla açıklanırken; toplumculuk, gruba bağımlılık, güven, grup içi uyum gibi kavramlarla tanımlanmaktadır.

KÜLTÜRÜN BOYUTLARI Bireyciliğin ödüllendirildiği Amerika, Büyük Britanya, Hollanda, Avusturalya’da demokrasi, girişimcilik ve başarı oldukça fazla düzeyde desteklenmektedir ve bireyle işletmeler arasındaki ilişki, duygusal açıdan bağımsız bir ilişkidir. Pakistan, Panama, Japonya, Malezya gibi bireyciliğin düşük olduğu toplumlardaysa toplumculuk egemendir ve işletmeye duygusal bağlılık, grup kararlarına güçlü bir inanç ve sosyal kontrol söz konusudur.

KÜLTÜRÜN BOYUTLARI Denetim Noktası (Odağı): Rotter’a göre, bireyin davranışları ile bu davranışların sonuçları arasındaki ilişkinin algılanması olarak kavramsallaştırmıştır. Ortaya çıkan bir sonucun önemli oranda bireyin çaba, yetenek gibi kendi davranışlarına bağlı olduğuna inananların içten denetimli; şans, kader, talih veya güç sahibi diğer insanlar tarafından belirlendiğine inananların ise, dıştan denetimli olduğu kabul edilmektedir.

KÜLTÜRÜN GİRİŞİMCİLİK İLE İLİŞKİSİ Bir kültürde girişimciliğin genel çerçevesini oluşturan; kişinin kendi patronu olması, bireycilik, başarılı olmak ve para kazanmak gibi değerler ön plana çıkıyorsa, bu kültürde girişimcilik fazlasıyla destekleniyor demektir. Bununla birlikte, başarılı ve yeni işletmeleri önemsemeyen, başarısızlığı büyük bir itibar kaybı olarak gören kültürlerde ise, başarılı girişimcilik örneklerinin görülmesi fazla olası değildir.

KÜLTÜRÜN GİRİŞİMCİLİK İLE İLİŞKİSİ Ailevi değerlerin baskın olduğu bir kültürde, aileler bağımsızlığa önem veriyorlarsa çocuklarının yüksek seviyede girişimcilik özellikleri taşıması beklenir. Girişimcilik için eğitim sistemi de teşvik unsurları taşıyabilir. Girişimciliği önemseyen ve yaşayarak öğrenmeyi ezberciliğe tercih eden eğitim sistemlerindeki bireyler girişimcilik eğilimleri yüksek olan bireylerdir.

KÜLTÜRÜN GİRİŞİMCİLİK İLE İLİŞKİSİ Toplumun güven seviyesi de girişimciliğin başarılı olmasında önemli derecede etkilidir. Toplum içinde güven duygusunun yüksek olması girişimcilerin rahatlıkla başka bireylerle işbirliği yapmalarını, yetki ve sorumluluklarını devretmelerini kolaylaştırır. Bu tip ortamların hakim olduğu toplumlarda dış eğilimli ve dinamik örgütler başarılı olurlar.

KÜLTÜRÜN GİRİŞİMCİLİK İLE İLİŞKİSİ Morrison, kültürün girişimciliğe dönük tutumları önemli ölçüde belirlediğini ileri sürmektedir. Demokratik kültürlerde kişisel başarısızlık ve yapılan hataların çok büyütülmemesi ve bunlara yüksek tolerans gösterilmesi, kişileri yenilikleri denemeye, teşebbüse geçmeye teşvik eder.

KÜLTÜRÜN GİRİŞİMCİLİK İLE İLİŞKİSİ Protestan ahlakının batıda girişimci bireyin oluşmasına olan katkısı da bu bağlamda değerlendirilebilir. Weber’e göre, Protestanlıktaki maddiyata, üretime, sermayeye, çalışmaya, bireyciliğe, başarı motivasyonuna, özgüvene yapılan vurguların fazla olması kişileri girişimcilik alanında güdülemiştir. Weber için bu etik, modern kapitalizm ruhunun temel unsurunu oluşturmaktadır.

KÜLTÜRÜN GİRİŞİMCİLİK İLE İLİŞKİSİ McClelland da, dini değerlerin girişimci davranışa yol açtığını ifade etmektedir. Ona göre de, Protestan iş ahlakı, çocuğa bağımsız yetişme pratikleri ve güçlü başarı motifi kazandırmakta ve zevki engelleyici bir tesir meydana getirmektedir. Bu sayede, yüksek başarı kültürü oluşmakta ve başarıya odaklı girişimciler ortaya çıkmaktadır.

KÜLTÜRÜN GİRİŞİMCİLİK İLE İLİŞKİSİ Kimi geleneksel, ataerkil aile yapıları girişimciliği perdelemektedir. Bu yapılarda ailenin etkisi, anne-babanın sıkı denetimi ve itaat kültürü oldukça baskındır. Bu durum girişimciliğin o kültürlerde gelişmesini engellemektedir. Modern toplumlar ise, aile yapıları bireysel dinamizm ve özgür emeğin teşviki temelinde bir sosyalizasyon kültürüne sahiptir.

KÜLTÜRÜN GİRİŞİMCİLİK İLE İLİŞKİSİ TÜSİAD’ın yaptığı bir araştırmada, girişimcilerin % 62 gibi büyük bir kısmının ilk girişimcilik becerilerini aile ortamında kazanmış oldukları açığa çıkmıştır. Kenya, Güney Afrika, Avustralya ve Kuzey Amerika gibi ülkelerdeki girişimciler üzerine yapılan araştırmalarda, aile yapısının bu yönde bir etkiye sahip olduğu sonucuna varılmıştır.

KÜLTÜRÜN GİRİŞİMCİLİK İLE İLİŞKİSİ Hofstede’nin kültürel farklılaşma ile ilgili boyutlarına Türk toplumu açısından bakıldığında şu sonuçlar ortaya çıkmaktadır: Belirsizlikten Kaçınma: Türk insanının belirsizlikten kaçınma ile ilgili olarak yüksek kategoriye girdiği görülmektedir. Bunun sebebi Türkiye’de uygulanan yaşam boyu istihdamdır.

KÜLTÜRÜN GİRİŞİMCİLİK İLE İLİŞKİSİ Güç Mesafesi: Türk toplumu, Pakistan, Meksika, Fransa, Yugoslavya gibi ülkelerle beraber yüksek derecede güç mesafesini ön plana çıkaran kategoridedir. Baskın Değerler (Erillik-Dişilik): Türk toplumu İran, İspanya, Fransa, Portekiz gibi ülkelerle dişilik boyutunun egemen kategoride görülmektedir.

KÜLTÜRÜN GİRİŞİMCİLİK İLE İLİŞKİSİ Sargut’un çalışmasında ise, dişil kültüre atfedilen sıcaklık, sevgi doluluk, duyarlılık, naziklik, merhametlilik hislerinin Türk insanı tarafından öne çıkarıldığı görülmüştür. Bireycilik-Toplumculuk: Türk toplumu toplumculuğu öne çıkaran kategoride yer almaktadır. Çelik’in çalışmasında da Türk toplumunun % 75’i toplumcu görünürken, Amerikalıların oranı % 32, Japonların oranı ise % 76 olarak belirlenmiştir.

KÜLTÜRÜN GİRİŞİMCİLİK İLE İLİŞKİSİ Denetim Noktası (Odağı): Türk toplumu bu bağlamda dışsal bir görüntü sergilemektedir. Yani olayların kendi davranışları dışında geliştiğini düşünürler ve kaderci bir anlayışa sahiptirler. Bunun nedeni Sargut’a göre, Türk toplumunda aynı zamanda güç mesafesinin ve belirsizlikten kaçınma eğiliminin yüksek seviyelerde olmasıdır.

TEŞEKKÜRLER