ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
Advertisements

MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
Gökhan YÜKSELER – Eylem EROĞLU Fen ve Teknoloji Öğretmeni
ÖĞRENMEYİ ÖĞRENME.
ÖĞRENME STİLLERİ.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
BİLİMSEL TUTUM VE DAVRANIŞLARIN ÖZELLİKLERİ
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Problem Çözme Süreci.
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
Tömük Yeşilyurt İlköğretim Okulu 6.Sınıf Leyla YILMAZ
Problem Çözme Becerileri
Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Vizyonu İlk öğretim mezunu her öğrencinin fen ve teknoloji okur- yazarı olmasıdır
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
YANSITICI DÜŞÜNME.
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELİ
BİLİMSEL TUTUM VE DAVRANIŞLARIN ÖZELLİKLERİ
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
Portfolyo Nedir? Portfolyo Nasıl Hazırlanır? Elektronik Portfolyo Nedir? Fatma Taşkıran.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
DİYARBAKIR BİLİM SANAT MERKEZİ REHBERLİK HİZMETLERİ BİRİMİ
Düşünme Türleri ve Becerileri
Düşünme Becerileri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 9 Yapılandırmacılık: Öğrenenin Bilginin Yapılandırılmasında.
Kişisel Rehberlik.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİNİN ÖĞRETİLMESİ
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Talim veTerbiye Kurulu Başkanlığı
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Kanıta Dayalı Tıp Prof Dr Süheyla Ünal.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Yakınsak düşünme ve Iraksak düşünme
DÜŞÜNME BECERİLERİ Elif Nur PALUT MARMARA ÜNİVERSİTESİ
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
ARGÜMANTASYON.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI

Eleştirel Düşünme Nedir? Düşünme becerileri "temel işlemler, problem çözme, karar verme, eleştirel düşünme ve yaratıcı düşünme" olmak üzere aşamalı bir biçimde ele almaktadır. Eleştirel düşünme becerileri Kısaca; İfadeleri çözümleme, İfade edilmemiş düşüncelerin farkına varma, Önyargıların farkına varma, Düşüncelerin farklı ifade edilişlerini arama olarak özetlenebilir.

Eleştirel düşünme genel olarak; ne yapılacağına ve neye inanılacağına karar vermeye odaklı mantıklı ve yansıtıcı düşünme olarak tanımlamakla beraber (Ennis, 1991: akt. Dam ve Volman, 2004) farklı pek çok tanımı yapılmaktadır. Bu tanımlardan bazıları ise; Facione’ye göre ise eleştirel düşünme; yorum, analiz, değerlendirme ve çıkarımların yanında delillerin, kavramların, yöntemlerin, ölçütlerin ve bağlamların açıklanmasıyla bir amaç doğrultusunda yargıda bulunma ve karar verme olarak tanımlanmıştır (Özdemir, 2005).

Eleştirel düşünme, bireyin hem kendi hem de diğerlerinin düşünce ve fikirlerini daha iyi anlama ve sunma yeteneğini daha iyi kullanmak için gerçekleştirilen etkin, düzenli ve işlevsel bir süreç olarak tanımlanabilir (Chaffe, 1994; akt. Kökdemir, 2003). Akınoğlu (2003)’na göre eleştirel düşünme bilgi edinme sürecinde, irdelemeyi, çok yönlü sorgulayabilmeyi gerektiren düşünme süreçlerini etkili, tarafsız ve disiplinli bir şekilde uygulayabilmeyi, yeni durum ve ürünleri kriterlere dayalı değerlendirmeyi ve geliştirmeyi içeren zihinsel ve duyuşsal bir süreçtir.

Eleştirel Düşünme Kalıtsal mı? Eleştirel düşünme anne-babadan bireylere aktarılan kalıtsal bir özellik değildir, öğrenilebilir ve geliştirilebilir. Bu nedenle öğrencilere ilköğretim çağından itibaren eleştirel düşünme becerisi kazandırılmalıdır. Unutulmamalıdır ki ilköğretim dönemi çocuğun kişiliğinin gelişmesinde ve topluma uyum sağlamasında oldukça önemli bir dönemdir. Çünkü ilk ya da erken toplumsallaşma sırasında öğrenilenler daha sonraki öğrenmeleri biçimlendirir ve bu dönemde öğrenilenler, değişime en fazla direnç gösterir.

Neden Eleştirel Düşünme? 2004 yılı öğretim programı reformu çerçevesinde yeniden yapılandırılan İlköğretim Programları’nda, öğrencilere eleştirel düşünme becerilerinin kazandırılması önemli bir hedef olarak yer almaktadır (MEB, 2007). Ennis (1991)'e göre, eleştirel düşünme becerilerinin öğretilmesinde en önemli faktör “öğretmen”dir. Öğretmenin temel görevi öğrenmeye rehberlik etmek ve öğrenmeyi kolaylaştırmaktır.

Eleştirel Düşünme Kavramını Anlayan Bir Öğrenci Geçerli ve geçersiz gözlem ve çıkarım arasındaki farkı anlayabilmeli, Objektif gözle yapabilecek kararlılıkta olmalı ve yeterli kanıt toplayabilmeyi bilmeli, Okuduklarında gözlemledikleri ya da keşfettikleri bağlantı ve ilişkileri görebilmeli, bunlardan dikkatli varsayımlar elde edebilmeli. Açık fikirli olmaya devam ederken kişisel kararlar oluşturabilmeli,

Tartışma oluştururken bunların son kesin kararlar olmadığını ve bilimsel bir sürecin parçası olduğunun farkına varabilmelidir. Açık fikirli olmaya devam ederken kişisel kararlar oluşturabilmeli, Tartışma oluştururken bunların son kesin kararlar olmadığını ve bilimsel bir sürecin parçası olduğunun farkına varabilmelidir (Chenoweth, 1998).

Eleştirel Düşünürlerin Özellikleri Amerika Felsefe Birliği’nin tanımına göre eleştirel düşünme yönü güçlü olan insanlar; Araştıran, meraklı, sorgulayan, iyi donanımlı, açık fikirli, esnek, dürüst, kişisel ön yargılardan arınmış, temkinli, karışık konularda sistematik davranabilen, kritik seçimlerde makul, sonuçları aramada inatçı/hırslı kişilerdir. Eleştirel düşünürler açık fikirlidir, alternatiflerin olabileceğini düşünürler ve her zaman açık bir kapı bırakırlar. Onlar sürekli değişime, karşı değerlendirmelerin gerekliliğine ve alternatif çözümlerin olabileceğine inanırlar.

Eleştirel Düşünebilen İnsanlar, “Reddetsem bile başkaların düşüncelerini de hünerli bulurum”, “Zekice düşünceler üretmek, tartışmayı kazanmaktan daha önemlidir”, “Bir problem beklediğimden daha zor olsa bile onun üzerinde çalışmaya devam ederim” gibi yaklaşımları benimserler.

Eleştirel düşünme yönü zayıf olan insanlar ise; “Problemin karışık olması önemli değildir, elbette kolay bir çözüm yolu bulunur, bunlara ayıracak zamanım yok, direkt cevabını vermek yerine problem üzerinde tartışan öğretmenlerden nefret ederim” ifadelerini sıklıkla kullanırlar (Facione ve ark.,1994; Facione, 1998).  

Eleştirel düşünme stratejileri 1. Duyuşsal Stratejiler 2. Bilişsel Stratejiler-Makro Yetenekler” ve 3. Bilişsel Stratejiler-Mikro Beceriler” olarak üç temel yapıda gruplandırılmıştır. 1. Duyuşsal stratejiler: Bireyde bağımsız düşüne­ bilme gücünü ortaya çıkarma hedefine odaklanmaktadır.

2. Bilişsel Stratejilerden Makro Beceriler: Düşünmeyi gerektiren farklı temel becerileri örgütleme sürecidir. 3. Mikro Beceriler ise: Bütünü göz ardı etmeden bütünü oluşturan parçaları belirleme ve ifadeyi bütün içinde anlamlandırma becerilerini içermektedir.

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKÜRLER