ISL314 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİMSEL YAZIM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÇAY MESLEK YÜKSEK OKULU
Advertisements

HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Araştırmanın Evreni ve Örnekleme
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA VERİ TOPLAMA
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ANKET.
ISL314 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİMSEL YAZIM
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Anket Tekniği.
ISL314 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİMSEL YAZIM
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
Anket Geliştirme.
Pazarlama Araştırması
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE YENİ TEKNOLOJİLER
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ISL314 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİMSEL YAZIM
Anket Hazırlama.
Varsayımın Sınanması (Gerçekleme)
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
ISL314 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİMSEL YAZIM
Yazılım Geliştirme Projesi
Biyoistatistiğe Giriş: Temel Tanımlar ve Kavramlar
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
Verilerin Elde Edilmesi
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Evren Örneklem Hazırlayan Doç. Dr. Mustafa Akdağ.
ÖĞRENME AMAÇLARI Çeşitli veri toplama yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını anlamak. Kişisel görüşme, telefonla anket ve çevrim içi anketleri.
Müşterilere Karar Vermelerinde Yardımcı Olmada Pazarlama Araştırması Kullanma Bu bölüme araştırma sürecini ele alarak başlanmaktadır. Daha sonra.
Bilişim Teknolojileri için İşletme İstatistiği
Nicel Analizlere Giriş
Örnekleme.
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA VERİ
ÖĞRENME AMAÇLARI Toplam hata ve örnekleme dışı hatanın bununla nasıl ilişkili olduğunu öğrenme Veri toplama hatalarının kaynaklarını ve bunların.
Ahmet ÖZSOY Gökhan ÇAKMAK
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ
Araştırma evreni ve Örnekleme
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
MED 167. Frekanslı Serilerde Standart Sapma Örnek XfX.fX-Xbarf.(X-Xbar) ,1259, ,1171, ,1510, ,1453, ,184,05.
ANALİZE VERİ HAZIRLAMA SÜRECİ
Pazarlama Araştırmalarına Giriş ve Araştırma Süreci
ANKET SÜREÇLERİ VE ANKET UYGULAMASI
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI ANKET FORMU DÜZENLENMESİ.  Anket: Bilgi toplamak için biçimlendirilmiş veri formları…  Bilginin doğruluğu soruların niteliğine.
KIRKLARELİ DEVLET HASTANESİ UZAKTAN EĞİTİM MERKEZİ Nisan 2017
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Gözlem Gözlemin bilimde üçlü bir rolü vardır. a) Bilimin kalkış noktasıdır. Olgular arasındaki ilişkilerin kurulmasına yarayan ilk bilgilerin kaynağıdır.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ISL314 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİMSEL YAZIM
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Verilerin Toplanması I
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
Bilimsel araştırma türleri
Nicel Araştırmalar II.
Anket ve Likert Ölçekler
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Sunum transkripti:

ISL314 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİMSEL YAZIM 6. HAFTA ISL314 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİMSEL YAZIM Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ ozanbuyukyilmaz@karabuk.edu.tr

6. Hafta Anket Yöntemi

İçerik Giriş Anket Yöntemi Anket Türleri Anket Hataları

Giriş Günümüzde herhangi bir ankete taraf olmamış yetişkin yok gibidir. Değişik akademik, ticari ve resmi amaçlı anketler sık sık uygulanmakta ve anketler giderek günlük hayatın bir parçası haline gelmektedir.

Anket Yöntemi (1) En genel tanımıyla anket, cevaplandırıcının daha önceden belirlenmiş bir sıralamada ve yapıda oluşturulan sorulara karşılık vermesiyle veri elde etme yöntemi olarak tanımlanabilir. Anket sistematik veri toplama yöntemidir. Bu yöntemde veriler, önceden belirlenmiş insanlara, bir dizi soru sorarak elde edilir. Anket yöntemi ile çok farklı konularda veri toplamak mümkündür. İnsan davranışları, iş performansı, bilgi düzeyi, tercihler, tutumlar, inançlar duygular vb. sadece birkaçıdır.

Anket Yöntemi (2) Anket uygulamak için en az dört geçerli neden olduğu söylenebilir. Bunlar; Belirlenecek bir politika ya da hazırlanacak bir program için gerekli bilginin elde edilmesi için; İnsanların tutumları, bilgi düzeyleri, sağlık durumlarını vb. değiştirmeyi amaçlayan programların etkinliğinin değerlendirilmesi isteniyorsa; Alınan yönetsel kararların ve yapılan uygulamaların etkilerinin değerlendirilmesi için; Bir araştırmacının ihtiyaç duyduğu bilgiyi elde edebilmesi için;

Anket Yöntemi (3) Anket uygulama süreci aşağıdaki gibidir; Problemin ifade edilmesi, Deneklerin seçilmesi, Soru formunun düzenlenmesi, Soru formunun geçerliliğinin sorgulanması, Anket kapak sayfasının hazırlanması, Anket uygulama, Anket izleme çalışmaları.

Anket Yönteminin Özellikleri Araştırmacının tanımlamak istediği kitlenin her bir üyesi, eşit ya da bilinen bir olasılıkla seçilme şansına sahip olmalıdır. İhtiyaç duyulan doğruluk düzeyini başarabilmek için yeterli sayıda insan tesadüfi olarak örneklenmelidir. İnsanların doğru ve istekli bir şekilde cevaplayabileceği türde, açık ve kolay anlaşılır sorular sorulmalıdır. Örneklemdeki herkesin soruları cevaplaması sağlanmalı ya da soruları cevaplamayanlar anketle ölçülmek istenen özellikleri açısından soruları cevaplayanlardan farklı olmamalıdır.

Anket Türleri (1) Geleneksel Anket Türleri Geleneksel anket türlerine ilişkin bir sınıflamada temel alınacak ölçütlerden en önemlisi anketin nasıl yönetildiğidir. Eğer anket formu cevaplandırıcıya faks, posta yoluyla veya elden ulaştırılıyorsa ve anketin doldurulmasında inisiyatif cevaplandırıcıya bırakılıyorsa bu durumda "cevaplayıcının yönettiği" bir anket söz konusudur.

Anket Türleri (2) Geleneksel Anket Türleri Bu tür anketleri üç ana grupta toplamak mümkündür. Posta/kargo yoluyla formları deneklere gönderme: bu yol deneklerin coğrafi olarak çok geniş alana yayıldıkları, faks, bilgisayar gibi çağdaş iletişim araçlarına ulaşma imkanlarının olmadığı durumlarda tercih edilir. Geniş kitlelere ulaşmak için kullanılabilecek bir yoldur. Özellikle bireylere ilişkin çalışmalarda kullanılabilir.

Anket Türleri (3) Geleneksel Anket Türleri Bu tür anketleri üç ana grupta toplamak mümkündür. Faks yoluyla formları deneklere gönderme: resmi ve özel kurumlarda yaygın olarak kullanılan bir iletişim aracı olduğundan kullanımı ancak bu mekanlarla sınırlıdır. Buna karşılık eğer denekler belli bir bölgede-mekanda yoğunlaşmışsa, bu durumda formu elden bırakıp almak bir başka seçenek olarak düşünülebilir.

Anket Türleri (4) Geleneksel Anket Türleri Bazı durumlarda anket formu anketör tarafından doldurulur. Bu durumda "araştırıcının yönettiği" anket türlerinden söz edilir. En yaygını, özellikle pazarlamacıların sıkça başvurdukları bir yöntem olan "telefonla anket"tir. Telefonun yaygın olması ve görece ucuzlamasına bağlı olarak toplumun her katmanına artık bu yöntemle ulaşılabilmektedir.

Anket Türleri (5) Modern Anket Türleri E-Posta Anketleri Hız ve maliyet açısından getirdiği avantajların yanında, internet bağlantısına sahip olanların toplam nüfus içindeki oranının yıllar itibariyle hızla artması sebebiyle yaygınlaşan bir anket türü olarak ortaya çıkmaktadır.

Anket Türleri (6) Modern Anket Türleri E-posta anketleri görece hızlı ve düşük maliyetli olmalarının yanında şu kolaylıkları da sağlar; cevaplayıcıya internete bağlanabildiği her an ankete cevap verme kolaylığı sağlaması, e-posta sahibi olanların günde en az bir kere postalarını kontrol etmesi sebebiyle anketi gözden kaçırmasının imkansızlığı, anket formu elimize geçmedi bahanesinin ortadan kalkması, sanal ortamın getirdiği rahatlıkla nesnelliğin artması, telefon gibi araçlarla karşılaştırıldığında zaman sınırının olmaması,

Anket Türleri (7) Modern Anket Türleri E-posta anket yönteminin zayıf yönleri ise; sadece e-postası olan deneklere uygulanabilir olmasının getirdiği kısıtlama, e-postaya sahip olanların bir kısmının gerçekten e-posta ve bilgisayar kullanımı konusunda yeterli olmamaları, herhangi bir zorlama olmaması sebebiyle cevaplandırıcının anketi görmezden gelme ve dikkate almama ihtimalinin varlığı

Anket Türleri (8) Modern Anket Türleri İnternet (Web) Anketleri Bu tür anketler giderek yaygınlık kazanmaktadır. E-postadan ayrıldıkları nokta, kişiye özel olmamaları yani doğrudan kişilere ulaşamamalarıdır. Buna karşılık internette her sayfanın düzenli ziyaretçilerinin yanında düzenli arama yapan kullanıcı sayısı da artmaktadır.

Anket Türleri (9) Modern Anket Türleri İnternet (Web) Anketleri Buna bağlı olarak internet ortamında gerçekleştirilen akademik, ticari ve siyasi içerikli anket sayısı artmaktadır. Yöntemin yaygınlaşmasının bir başka sebebi ise e-gruplarının artması ve gruba gönderilen anketin bütün üyelere aynı anda ulaşmasıdır.

Anketlerde Hata (1) Bir anketi değersiz kılabilecek hata kaynakları dört ayrı başlık altında toplanabilir.; Kapsam hataları Örnekleme hataları Ölçüm hataları Cevaplamama hataları

Anketlerde Hata (2) Kapsam Hatası: Örneklemin seçildiği liste ya da çerçeve, araştırmacının ilgilendiği kitlenin tüm üyelerinin içermediği zaman oluşur. Eğer hakkında bilgi toplamayı planladığınız topluluğa hedef kitle, örneklemi seçeceğiniz listeyi anket kitlesi olarak tanımlarsak, kapsam hatası bu iki kitle arasındaki farktır.

Anketlerde Hata (3) Örnekleme Hatası: Etkisi azaltılabilmekle birlikte hiçbir zaman tam olarak ortadan kaldırılamayacak bir hata türüdür. Hedef kitledeki herkes ankete dahil edilmediği sürece örnekleme hatası kaçınılmazdır. Bu hata türünü örneklem büyüklüğünü arttırarak kontrol etmek mümkündür.

Anketlerde Hata (4) Ölçüm Hatası: Verilerin toplanması safhasında gerçekleşebilir. Ankete verilen cevaplar çeşitli nedenlerle insanların gerçek görüşlerini yansıtmıyorsa bu hata oluşur. Örneğin; bir okulda öğretmenin ne sıklıkla sınav yaptığı sorusuna, üç ayda bir izleme testi yapılan bir sınıftaki öğrencilerin bazılar “nadiren” bazıları ise “düzenli” cevabını verebilirler. Ölçüm hatası anket sorularının yanı sıra, anket yöntemi, anketör ve anketin uygulandığı kişilerden de kaynaklanabilir.

Anketlerde Hata (5) Cevaplamama Hatası: Örnekleme dahil olan kişilerden anketi cevaplayan ve cevaplamayanlar arsında, ankete konu olan özellikler açısından farklılıklar bulunması veya örnekleme dahil olan kişilerin önemli bir kısmı ile görüşülmemesi durumlarında ortaya çıkar.

Kaynakça Antunışık, Remzi, Coşkun, Recai, Bayraktaroğlu, Serkan ve Yıldırım, Engin (2005) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, 4. Baskı, Sakarya Kitabevi, Sakarya. Erkuş, Adnan (2009) Davranış Bilimleri için Bilimsel Araştırma Süreci, 2. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara. İslamoğlu, Hamdi ve Alnıaçık, Ümit (2013) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 3. Baskı, Beta Basım, İstanbul. Kıncal, Remzi Y. (2010) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.

Teşekkür Ederim Sağlıklı ve mutlu bir hafta geçirmeniz temennisiyle, iyi çalışmalar dilerim…