A İ LE VE İ LET İ Ş İ M: ÇATIŞMA ÇÖZME YÖNTEMLER İ Özhan Aytaç Rehberlik / Psikolojik Danışman
Biz İ nsanlar… Birbirimizi nasıl anlıyoruz?
Çatışma Herhangi bir konuda yaşadı ğ ımız anlaşmazlık…
Çatışmanın Malzemeleri İ ki adet fikir İ ki adet gereksinim İ ki adet duygu En az iki insan
Ne Zaman Anlaşamayız? Önceliklerimiz farklılaşırsa Önemsenme derecesi farklıysa Beklentiler çoksa İ stekler dile getirilmezse
Ne Zaman Kötü Hissederiz? Küçümseme Sindirmeye çalışma Yok sayma “Benim sözüm geçecek!” Önce beni anla!
Çatışmanın Genel Özellikleri Çatışma yo ğ unlaştıkça bireyin duydu ğ u endişe artar. Bireysel ilgi ve çıkarlarla paralel olarak kazanma iste ğ i artar. Çatışmanın üst evrelerinde prestijini korumak daha çok önem kazanır.
Çatışmanın Genel Özellikleri Çatışma yo ğ unlaştıkça “iyi insanlar da” başkalarına zararlı hale gelebilir. Çatışmanın alt evrelerinde etkili olan stratejiler üst evrelerde işe yaramayabilir, hatta istenmeyen sonuçlar ortaya çıkartabilir.
Tahteravalli
Çatışmanın Yararları Daha iyi ilişkilerin oluşturulması Psikolojik olgunluk Bireyin kendine saygısının gelişmesi Bireysel gelişim Etkilili ğ inin ve verimlili ğ in gelişmesi Problemlerin farkına varmak ve problemleri tanımak Daha iyi çözümler oluşturmak Monotonlu ğ u azaltmak
Çözülemeyen Çatışmaların Sonuçları Stres ve bıkkınlık İ letişimde azalma ve bozukluk Doyum ve performansın düşmesi De ğ işime karşı direnmenin artması Aileye ba ğ lılı ğ ın azalması Güvensizlik ve şüphecili ğ in hakim oldu ğ u bir havanın oluşması
Çatışmanın Genel Özellikleri Çatışma yo ğ unlaştıkça bireyin duydu ğ u endişe artar. Bireysel ilgi ve çıkarlarla paralel olarak kazanma iste ğ i artar. Çatışmanın üst evrelerinde prestijini korumak daha çok önem kazanır.
Çatışma yo ğ unlaştıkça “iyi insanlarda” başkalarına zararlı hale gelebilir. Çatışmanın alt evrelerinde etkili olan stratejiler üst evrelerde işe yaramayabilir, hatta istenmeyen sonuçlar ortaya çıkartabilir.
“Kes sesini!” yerine “dinler misin?”
Sinirli İ nsanlara Yaklaşım Sözünü kesmeden, sonuna kadar dinleyiniz. “Haklısınız” yerine “Anlıyorum” deyiniz. Restleşmeye kalkışmayın Onun durum ya da olayı nasıl algıladı ğ ını anlamaya çalışın
Çatışma Çözümünde İ yi Dinleme Karşıdakinin gözlerine bakarak konuşun,başka şeylere bakmayın Başka şeylerle ilgilenmeyin Elinizi aya ğ ınızı sallamayın
Çatışma Çözümünde İ yi Dinleme Karşınızdaki kişinin söyledi ğ i önemli şeyleri tekrarlayın,özetleyin Sözünü kesmeyin Ona neler yapması gerekti ğ ini söylemeyin Söyledikleriyle alay etmeyin,gülmeyin
Çatışma Çözümünde İ yi Dinleme Kendinizi di ğ er kişinin yerine koyun ve ne anlatmaya çalıştı ğ ını,neler hissetti ğ ini anlamaya çalışın Anlattıklarını anlamadı ğ ınız zaman anlamanıza yardımcı olacak sorular sorun Ne hissetti ğ ini anladınız zaman ona söyleyin.”çok kızmışsın” gibi
Dinledi ğ iniz için teşekkürler