BTÖ-611 İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Bölüm 11: Kullanıcı Desteği Yrd.Doç.Dr. Hakan TÜZÜN Hazırlayan: Deniz ATAL 1DENİZ ATAL.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
Advertisements

Chapter 11 User Support HUMAN COMPUTER INTERACTION
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
Neler Öğreneceksiniz ? Windows ve temel bileşenleri,
Resimlerin Kullanımı.
BELGELEME Ian Sommerville, “Software Documentation”,
Görsel Okur-Yazarlık *
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
Etkili Sunumlar İçin Dikkat Edilmesi Gereken Kurallar
Bilgisayar Destekli Öğretim Yazılımları
Simülasyonların Kullanımı
ELEKTRONİK ORTAMDA DENETİME GENEL BAKIŞ Prof. Dr
İŞLETİM SİSTEMLERİ Öğr. Gör. S.Serkan TAN.
Derya Duygu KARSLI
WINDOWS NT GENEL YAPISI
Öğretim Tasarımı
AĞ İŞLETİM SİSTEMLERİ Öğr. Gör. Mustafa SARIÖZ
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ
BTP102 VERİTABANI YÖNETİM SİSTEMLERİ 1
Kullanıcı desteği Ders Sorumlusu: Yrd. Doç. Dr. Hakan TÜZÜN
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
UYARLANABİLİR EĞİTSEL HİPERORTAMLAR
Microsoft Office Access
Öğretimde Teknoloji Kullanımı Bilgisayar ve İnternet
İŞLETİM SİSTEMİ.
BTÖ-611 İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Yrd.Doç.Dr. Hakan TÜZÜN
Windows 3-B Çevirme'yi kullanma.:Windows 3-B Çevirme, aralarında hızlı bir şekilde dönmenizi sağlamak için pencerelerinizi üç.
Oturum aç butonuna tıklayın.
Microsoft Office Access
UYARLAMA TEKNOLOJİLERİ. UYARLAMA NEDİR? Uyarlama kavramı öğrenme sistemleri alanındaki çalışmalarda önemli bir konudur. Kesin sistem parametrelerini.
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Microsoft Office Access
AÇIK KAYNAK İŞLETİM SİSTEMİ
Etkili Sunum Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Kullanıcı Desteği (Chapter 11: User Support) Öznur BABAYİĞİT BTÖ 711 – İnsan-Bilgisayar Etkileşimi.
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
ÇOKLU ORTAM TASARIM İLKELERİ
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgüt yapısının temel kavramlarını tanıtıyor ve bir yapıyı örgüt şemasında göründüğü şekliyle nasıl tasarlayacağımızı anlatıyor.
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma
Metinlerin Kullanımı.
KIRKLARELİ ÜNİVERSİTESİ
Müşteri Odaklı Mobil Pazarlama ve Mobil Reklam
Probleme Dayalı Öğrenme
Toplam Kalite Yönetimi
BM-308 Paralel Programlamaya Giriş Bahar 2016 (1. Sunu) (Yrd. Doç. Dr. Deniz Dal)
ÖTÖ 451 Okul Yönetiminde Bilgisayar Uygulamaları R. Orçun Madran.
İÇERİK YÖNETİM SİSTEMİ Öğr. Gör. Emine TUNÇEL Kırklareli Üniversitesi Pınarhisar Meslek Yüksekokulu.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
NOT: Bu slayt üzerindeki resmi değiştirmek için resmi seçin ve silin. Ardından, kendi resminizi eklemek için yer tutucudaki Resimler simgesini tıklatın.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Ünite II: Bilgisayarı Kullanma ve Yönetme Basit Düzenlemeler Yapma Dosyaları Düzenleme Yazdırma.
SUNUCU İŞLETİM SİSTEMLERİ
YAZILIM DEĞERLENDİRME
Paralel Programlamaya Giriş
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
İşletim Sistemleri Hazırlayan Hakan YİĞİT.
Neler Öğreneceksiniz ? Windows ve temel bileşenleri,
PROGRAMLAMA TEMELLERİ
ACTIVE DIRECTORY.
SİSTEM ANALİZİ VE TASARIMI
PowerPoint'e Hoş Geldiniz
Problem Çözme Yaklaşımları
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Teoriler ve Yaklaşımlar – 2
Bilgisayar Bilimi Problem Çözme Süreci-2.
TOPLU POSTALAMA İŞLEMİ İÇİN ETİKET OLUŞTURMA VE YAZDIRMA
UYARLANABİLİR EĞİTSEL HİPERORTAMLAR
Problem Çözme ve Algoritmalar
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Klinik Bilgi Sistemleri
Sunum transkripti:

BTÖ-611 İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Bölüm 11: Kullanıcı Desteği Yrd.Doç.Dr. Hakan TÜZÜN Hazırlayan: Deniz ATAL 1DENİZ ATAL

Anahatlar  Kullanıcı Desteği  Kullanıcı Desteği Yaklaşımları  İdeal Yardım Sistemi Gereksinimleri  Uyarlanabilir Yardım Sistemleri  Kullanıcı Modelleme  Alan ve Görev Modelleme  Bilginin Gösterilme Teknikleri  Kullanıcı Desteği Tasarımı 2/43DENİZ ATAL

Giriş  Etkileşimli sistemleri tam olarak tasarladığımızda çok az destek alarak ya da hiç destek ve yardım almadan kullanılması beklenir.  Fakat bu durum yapılan en iyi tasarım sistemlerinde bile bulunamayan bir durumdur.  Kullanıcıların pek çok zaman yardıma ihtiyaçları vardır. Bu yüzden sistem içinde bu yardımı tasarlamak gerekmektedir. 3/43DENİZ ATAL

Kullanıcılar Neden Desteğe İhtiyaç Duyarlar?  Sistem;  tutarsızdır.  bunaltıcıdır.  kullanıcıya yeterli ipucunu/desteği sunmaz.  Kullanıcı;  farklı bilişsel modele sahiptir.  acelesi vardır.  ne yapacağını, nerede olduğunu unutur 4/43DENİZ ATAL

Kullanıcı Desteği  Kullanıcılara sağlanacak dört farklı destek türü vardır:  Hızlı Referans  Görev odaklı yardım  Tam açıklama  Öğretici yardım 5/43DENİZ ATAL

Kullanıcı Desteği  Hızlı Referans: Daha önce sistemi kullananlara hatırlama yapma amaçlı  Görev Odaklı Yardım: Belli bir görevi gerçekleştirirken problemle karşılaştığında ya da problemi çözmek için hangi aracı kullanacağını tam olarak bilemediğinde  Tam Açıklama: Uzman ve meraklı kullanıcılara ihtiyaç duyulabilecek detaylı bilgileri verme amaçlı  Öğretici: Yeni kullanıcılara kullanımı adım adım öğretme amaçlı 6/43DENİZ ATAL

Kullanıcı Desteği  Geliştirilecek olan kullanıcı destek sistemi bünyesinde birçok bilgiyi bulundurur:  tanımlar,  örnekler,  bilinen hatalar ve hata kurtarma bilgileri,  komut seçenekleri, vb.  Bunların bazıları ara yüz tasarımında sağlanırken bazıları için yardım ve destek sistemine ihtiyaç vardır. 7/43DENİZ ATAL

Kullanıcı Desteği  Yardım sistemleri ile dokümantasyon arasındaki temel fark:  Yardım sistemleri  Problem tabanlı ve belirli bir konuya özgün.  Dokümantasyon  sistem tabanlı ve genel. 8/43DENİZ ATAL

İdeal Yardım Sistemi Gereksinimleri  İdeal bir yardım sistemi tasarımı nasıl olmalıdır?  Bunun cevabını vermek zordur.  Bunun yerine bu sistemin sahip olması gereken temel özelliklerden bahsedilebilir.  Bu temel özellikler bu sistemi değerlendirmek için kriterleri oluşturur. 9/43DENİZ ATAL

İdeal Yardım Sistemi Gereksinimleri  Erişilebilirlik - Availability  Doğruluk ve bütünlük – Accuracy and Completeness  Tutarlık - Consistency  Sağlamlık - Robustness  Esneklik - Flexibility  Dikkat çekmeyen/sade -Unobtrusiveness 10/43DENİZ ATAL

İdeal Yardım Sistemi Gereksinimleri Erişilebilirlik - Availability  Kullanıcı sistemle etkileşime geçtiği herhangi bir zamanda yardıma ulaşmak ister.  Yardım uygulamasına ulaşmak için o an çalıştığı uygulamadan çıkmak zorunda kalmamalı.  İdeal olan diğer uygulamalar ile eş zamanlı olarak çalışabilmesidir. 11/43DENİZ ATAL

İdeal Yardım Sistemi Gereksinimleri Doğruluk ve Bütünlük  Yardım sistemi doğru ve tam olmalı, bütünü kapsamalıdır.  Yapılan güncellemeler ve versiyonlar kullanıcılara sorun yaşatmamalıdır.  Kullanıcıların hangi bölümlerde sorunlar yaşayacağı bilinmediği için bütün bölümler yardım ile desteklenmelidir.  Aradığını bulamamak kullanıcıyı sistemden uzaklaştıracaktır. 12/43DENİZ ATAL

İdeal Yardım Sistemi Gereksinimleri Tutarlılık:  Kullanıcılara farklı amaçlar için farklı yardıma ihtiyaç duyarlar.  Yardım sistemi bu yüzden farklı bölümlere ayrılmalıdır.  Ayrılan her bölüm hem kendi içinde hem de diğer bölümlerle tutarlı olmalıdır. 13/43DENİZ ATAL

İdeal Yardım Sistemi Gereksinimleri Sağlamlılık:  Yardım sistemi, doğru hata işleme ve davranışı öngörebilme mekanizmaları ile güçlü olmalıdır.  Kullanıcı ihtiyaç duyduğunda yardım alabilme konusunda sisteme güvenebilmelidir.  Bu sebepten dolayı sağlamlılık sistemin diğer bölümlerinden daha önemlidir. 14/43DENİZ ATAL

İdeal Yardım Sistemi Gereksinimleri Esneklik:  Birçok yardım sistemi, yardım isteyen kullanıcının uzmanlık seviyesini ve çalıştıkları konuyu dikkate almadan aynı yardım mesajını vermektedir.  Esnek yardım sistemleri ise, her kullanıcıya deneyimine, kendi ihtiyaçlarına ve göreve göre etkileşim imkânı verir. Dikkat çekmeyen/sade:  Yardım sistemi kullanıcının normal çalışmasına devam etmesini engellememelidir. 15/43DENİZ ATAL

Kullanıcı Desteği Yaklaşımları Komut desteği  Komut seviyesinde destek sağlayan en temel yaklaşımdır.  Kullanıcının ne aradığını bildiğini varsayar.  Kullanıcı özel bir komutla yardım ister.  Örnek: UNIX  man, DOS  help  Kullanıcı nasıl arayacağını bildiği sürece sorun yoktur.  Girilecek komutu bilemezse, ya da çıkmak isteyip oradan çıkamazsa sorun yaratır. 16/43DENİZ ATAL

Kullanıcı Desteği Yaklaşımları Komut satırı yönlendirmesi  Kullanıcının komutun kullanımını bildiğini varsayar.  Hata oluştuğunda doğru kullanım bilgisini sağlar.  Söz dizimsel hatalar için uygundur.  Menülerle ve seçilebilir ikonlar ile hafızaya hangi komutların kullanılabilir olduğunu göstermek için yardımcı olur. 17/43DENİZ ATAL

Kullanıcı Desteği Yaklaşımları Konuya Özel Yardım:  Yardım istemi, içinde bulunulan bağlama göre yorumlanır.  Bütün sistemi tamamen bilmek gerekmemektedir.  Kullanıcıların komutları hatırlama yükümlülüğünü azaltır.  Menü tabanlı sistemlerde menü özellikleri ile ilgili yardım sağlamak için kullanılır.  Örnek: Microsoft Office “What’s This?” 18/43DENİZ ATAL

Kullanıcı Desteği Yaklaşımları  Çevrimiçi öğreticiler  Kullanıcı test ortamında sistemin temel esasları doğrultusunda çalışır.  Kullanıcı kendi hızında çalışır ve gerekli duyduğu koşullarda bölümleri tekrar eder.  Esnek kullanım imkânı verildiğinde yararlıdır. 19/43DENİZ ATAL

 Çevrimiçi Dokümantasyon  Kağıt ortamındaki dokümantasyon e-ortamda sunulur.  Sistem ile ilgili tüm fonksiyonlar ve davranışlar ile ilgili tanımlamaları içerir. Belli bir probleme odaklanmadan genel bilgileri içerir.  Yaygın ortamlarda sürekli erişim imkânı sağlar.  Dokümantasyon yapıları hipermetinsel arama desteğini ve farklı medyaları içerir.  Fakat bu durum gezintide sorunlar yaratabilir.  Evrensel erişim (Universal Access). Kullanıcı Desteği Yaklaşımları 20/43DENİZ ATAL

Kullanıcı Desteği Yaklaşımları Çevrimiçi Dokümantasyon İlkeleri  Başlık ve kılavuzlarla desteklenmiş açık/sade bir yapı  Kullanıcı görevlerine göre düzenlenmiş bilgiler  Kısa ve jargondan uzak cümleler  Numaralanmış ve adımlara ayrılmış işlemler  Mümkün olduğunca kullanılan örnekler  İndeks, içerik, özet ve serbest arama imkânı  Hata mesaj listeleri  Sık Sorulan Sorular ve açık cevapları. 21/43DENİZ ATAL

Kullanıcı Desteği Yaklaşımları Sihirbaz:  Kullanıcıların sorulara verdikleri cevaplar doğrultusunda adım adım ilerlemesini sağlayan görev tabanlı bir araçtır.  Karmaşık görevlerde ya da nadiren de olsa yapılması gereken adımların olduğu görevlerde etkilidir.  Kullanıcıya ihtiyaç duyduğu seçenekleri sunmayabilir. Esnekliği azdır. 22/43DENİZ ATAL

Kullanıcı Desteği Yaklaşımları Asistanlar:  Kullanıcı davranışını gözlemleyerek bağlama uygun yardım önerir.  Kullanıcının iki kere aynı işlemi yaptığını fark ederse bir sonraki adıma geçme konusunda yardım için ekranda belirir.  Çoğu zaman uygun önerileri getiremez.  Bazen can sıkıcı olabilir.  Kullanıcının denetiminde olmak zorundadır. 23/43DENİZ ATAL

Uyarlanabilir Yardım Sistemleri  Uyarlanabilir Yardım Sistemleri kullanıcının hareketlerini,isteklerini izleyerek ve modelini oluşturarak çalışır.  Kullanıcı modeli kullanıcının:  deneyimini,  tercihlerini,  hatalarını,  bunların birleşimi hususlarını içerebilir. 24/43DENİZ ATAL

Uyarlanabilir Yardım Sistemleri  Kullanıcı ihtiyaçlarına uyarlanmış yardım sunmak için bağlama ilişkin bilgi, ayrı ayrı kullanıcı, görev ve alan bilgilerini ve yönergeleri kullanır.  Sorunları:  bilgi gereksinimi düşünülmeli, yorumlama zor  etkileşim kimin kontrolünde?  ne uyarlanmalıdır, uyarlama sonucu ne?  uyarlamanın kapsamı nedir? 25/43DENİZ ATAL

Kullanıcı Modelleme  Tüm etkileşimli sistemler yardım için mutlaka bir kullanıcı modeline sahiptir.  Tasarımcı kendini kullanıcı olarak düşünür ve ara yüzü kendine göre ayarlar.  Bu model tüm kullanıcıların aynı, ihtiyaçlarının da aynı olduğunu düşünür. 26/43DENİZ ATAL

Kullanıcı Modelleme Yaklaşımları Niceleme (Quantification)  En basit kullanıcı modelleme yaklaşımıdır.  Kullanıcı seviyeler arasında ilerlerken ne bildiği nicel olarak ölçülür.  Farklı aktivitelere farklı ağırlıklar verilerek kullanıcının gerçekleştirdiği görev puanlanır.  Sonuçta kullanıcı, belirli eşik değerlere göre uzmanlık seviyeleri arasında gezer.  Kullanıcının uzmanlığı ile ilgili kaba taslak bir bilgi verir. 27/43DENİZ ATAL

Kullanıcı Modelleme Yaklaşımları Sterotip (Stereotype)  Kullanıcılar için bireysel model oluşturmak yerine kullanıcıları niteliklerine göre gruplara ayırmaktadır.  Gruplama işlemi basit gruplama ya da kompleks gruplama şeklinde olabilir.  Sterotip oluşturma türleri:  bilgi kullanımı,  makine öğrenmesi (machine learning) 28/43DENİZ ATAL

Kullanıcı Modelleme Yaklaşımları Bindirmeli (Overlay) modeller  En çok kullanılan tekniktir. Uzman tarafında geliştirilen ideal model, sistemin bireysel kullanıcılarının davranışları bu modelle karşılaştırılır.  Sonuçta oluşan kullanıcı profili iki model arasındaki ortaklıkları ve farklılıkları model, kullanıcı davranışını bilinen hata katalogları ile karşılaştırarak, ortaklıkları/farklılıkları içermelidir. 29/43DENİZ ATAL

Alan ve Görev Modelleme  Kapsadığı hususlar:  ortak hatalar ve görevler  şu ana yapılmakta olan görev  Komut serilerinin kullanımı analizini içerir.  Sorunları  sembolleştirilen görevler  iç içe geçmiş görevler  kullanıcının niyeti 30/43DENİZ ATAL

Tavsiye stratejileri  Bilginin sunumu ile ilgili diğer bir alan etkili yardım olarak bilinen tavsiye modelleri ya da tavsiye stratejilerdir.  Bu etkili yardım sistemi ile uygun tavsiye seçilmekle kalmaz; tavsiye vermek için uygun yöntem de seçilir. 31/43DENİZ ATAL

Tavsiye stratejileri  Uzman kişiler tavsiyelerde bulunmak için farklı stratejileri kullanmalıdır.  Çok az sayıdaki yardım sistemleri tavsiye strateji modellerini kullanır.  Ve bunu kullananlar kullanıcılara çok az seçenek sunar.  İdeal olan kullanıcıya çok sayıda alternatif stratejiler sunan yardım sistemleridir. Verilen duruma uygun, doğru tavsiye türünün seçilmesi önemlidir. 32/43DENİZ ATAL

Tavsiye stratejileri  EuroHelp uyarlanır yardım sistemi, kullanıcının çalışmasını bir öğretmen gibi izleyerek kullanıcılara ihtiyacı olan tavsiyeyi sunar.  Bu uygulamayı başlatmak zordur; fakat zamanla kullanıcılar kendi adımlarını attıkça daha az zorlaşır.  Kullanıcı burada sisteme herhangi bir anda soru sorabilir, sistem de o anki içerik ile ilgili olarak gerekli bilgiyi verir. 33/43DENİZ ATAL

Bilginin Gösterilmesi Teknikleri Kural Tabanlı  Bilgi kurallar ve gerçekler şeklinde sunulur.  Bu bilgiler bazı çıkarım mekanizması ile yorumlanır.  Genellikle geniş alanlarda (domain) kullanılır.  It can be used in relatively large domains and can represent actions to peerform as well as knowledge for inference. 34/43DENİZ ATAL

Bilginin Gösterilmesi Teknikleri Çerçeve Tabanlı  Bu teknikler genellikle ortaya çıkan durumları ve varsayılan bilginin sunumu için kullanılır.  Burada çerçeve, etiketli boşlukları ve ilişkili özellikleri içeren bir yapıdır.  Her boşluk bir değere sahiptir.  bilgi doldurulması gereken boşluk yapılar şeklinde saklanır.  dar alanlarda (domain) yararlıdır. 35/43DENİZ ATAL

Bilginin Gösterilmesi Teknikleri Ağ tabanlı  Kullanıcı ve sistem ile ilgili bilgi gerçekler arasındaki ilişkiler şeklinde sunulur.  En yaygın örnek semantik ağdır.  Bu ağ hiyerarşik bir yapıdadır. Bu yapı onda etkili sunum düzenine sahip olmasını ve bilginin net olarak bağlantılandırılmasını sağlamıştır.  Çerçeve tabanlı sunumlara bağlantı yapmakta kullanılabilir. 36/43DENİZ ATAL

Bilginin Gösterilmesi Teknikleri Örnek tabanlı  Bilgi karar yapıları şeklinde dolaylı olarak gösterilir.  Karar yapıları; sınıflandırıcı olarak sunulan örnekler temel alınarak otomatik olarak düzenlenir.  Bu sınıflayıcılar tekrarlanan özelliklerden ortaya çıkarlar. Ve diğer girişleri sınıflandırmak için kullanılırlar. 37/43DENİZ ATAL

Bilginin Sunulmasına ve Modellemeye İlişkin Problemler  Bilgi gereksinimi  Bilginin temin edilmesi özellikle alan uzmanı bulunamadığında zordur.  Eğer elimizde bilgimiz varsa bu bilginin sağlam olduğundan ve farklı durumlara uyarlanabilir olduğundan emin olmalıyız.  Kullanıcı davranışının yorumlanması  Bunun gerçekleşmesi gerçekten zordur.  Mevcut kaynaklar 38/43DENİZ ATAL

Uyarlanabilir Yardım Tasarımında Dikkate Alınması Gerekli Konular  Teşvik  kontrolü kullanıcı mı elinde bulunduruyor yoksa sistem mi etkileşimi yönlendiriyor? veya karma mı?  sistem yardım önermek için kullanıcının davranışını durdurabiliyor mu?  Etki  ne uyarlanacak ve bunu yapmak için hangi bilgiye gereksinim duyuluyor?  ihtiyaç duyulan tek şey model  Kapsam  modelleme hangi seviyede? (uygulama/sistem)  uygulamalar arasında uzmanlık seviyesi değiştiğinden sistem seviyesinde yapılan modelleme daha karmaşıktır 39/43DENİZ ATAL

Kullanıcı Desteği Tasarımı  Kullanıcı desteği sisteme eklenen bileşen değil, sistemin organik bir bileşenidir.  Bu nedenle sistemle bir bütün olarak tasarlanmalıdır.  Yardımın nasıl sunulacağına ilişkin teknolojik hususlara değil, yardımın bağlamına ve içeriğine odaklanmalıdır. 40/43DENİZ ATAL

Nasıl Sunulmalı?  Yardım nasıl istenecek?  komut, düğme (button), işlev (açık/kapalı), ayrı bir uygulama, acaba sesli yardım istenebilir mi?  Yardım nasıl gösterilecek?  yeni pencere, tam ekran, bölünmüş ekran  açılır kutular, ipucu ikonları  Etkili bir yardım sunumu şu hususları kapsamalıdır:  açık, aşina, tutarlı ve uygun bir dil  açıklayıcı değil öğretici  yoğun metin kullanımından uzak  özet bilgi ve örnek 41/43DENİZ ATAL

Nasıl Sunulmalı?  Yardım ne?  işletim sistemi komutu  meta-komut  uygulama  Yardım bilgisinin yapısı:  tek bir dosya  dosya hiyerarşisi  veri tabanı 42/43DENİZ ATAL

Nasıl Sunulmalı?  Hangi kaynaklar mevcut?  ekran boşluğu  bellek kapasitesi  hızı  Olmazsa olmaz:  esneklik ve genişletilebilirlik  çıktı alabilme  gözden geçirebilme 43/43DENİZ ATAL

 TEŞEKKÜRLER… 44/43DENİZ ATAL