Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık Uzaktan Eğitim Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Uzaktan eğitim, öğrenme ve öğretme süreçlerinin farklı yerlerde gerçekleştiği, öğrenenle öğretenin çoğu zaman farklı coğrafi yerlerde bulunduğu öğretim modelidir.
Uzaktan eğitim, öğrenenle öğretenin yüz yüze geldiği örgün eğitimden farklıdır. Geçmişi 19. yüzyıla kadar uzanan uzaktan eğitimin, ilköğretimden yetişkin eğitimine kadar farklı yelpazede uygulamaları gerçekleştirilmiştir.
Uzaktan eğitim basılı, işitsel veya görsel materyaller aracılığıyla yürütülebilmektedir. Günümüze uzaktan eğitim çalışmaları daha çok bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanılmasıyla yürütülmektedir. Uzaktan eğitim, öğrenenlerin istedikleri zaman ve istedikleri mekânda öğrenebilmelerine olanak sağlayan esnek bir uygulamadır.
Uzaktan eğitim, coğrafi uzaklık sebebiyle öğrenimine devam edemeyen öğrenciler için olduğu kadar çalışan, engelli, sağlık sorunu bulunan öğrenciler için uygun bir çözüm olarak karşımıza çıkmaktadır. Uzaktan eğitim ayrıca ekonomikliğiyle de dikkati çekmektedir. Uzaktan eğitimle öğrenme işi hem bireyselleştirilmekte hem de kitlelere yaygınlaştırılmaktadır.
Uzaktan eğitim eşzamanlı (senkron) ya da eşzamansız (asenkron) olarak yürütülebilmektedir. Eşzamanlı uzaktan eğitimde öğrenen ve öğreten iletişim kurmakta, öğretme ve öğrenme işi aynı anda gerçekleşmektedir. Eşzamansız uzaktan eğitimde ise öğrenen istediği zaman öğrenme işini gerçekleştirebilmektedir.
Uzaktan eğitimde iletişim tek ya da çift yönlü olabilmektedir. Tek yönlü iletişimde öğretenden öğrenene doğru tek yönlü bilgi akışı söz konusudur. Çift yönlü iletişimde ise öğreten ve öğrenen arasında karşılıklı bilgi akışı bulunaktadır. Çift yönlü iletişimde öğrenene dönüt sağlama gibi hizmetler sunulabilmektedir.
Kaynaklar Bozkaya, M. (1999). Yazılı ve Sözlü Sembol Sistemleriyle Yapılan Öğretimin Örgün ve Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Başarısına Etkisi. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. Koçer, H. E. (2001). Web Tabanlı Uzaktan Eğitim. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya. Yorulmaz, A. (2011). Öğretmen Adayları için KPSS Eğitim Bilimleri. Zambak Yayınları, İstanbul.