NURETTİN TOPÇU Eğitim ve Kültür Değişmeleri
İÇERİK Nurettin Topçu kimdir? Batıcılık ve Nurettin Topçu Türkçülük ve Nurettin Topçu İslamcılık ve Nurettin Topçu Anadolu Milliyetçiliği ve Nurettin Topçu Nurettin Topçu’nun Hareket Felsefesi
NURETTİN TOPÇU 1909 yılında İstanbul’da doğdu. Babası Topçuzade Ahmet Efendi Annesi Fatma Hanım Bezmialem Valide Sultan Mektebi’nde Anaokulu Büyük Reid Paşa Numune Mektebi’nde ilkokulu Vefa İdadisi (birincilikle bitirir) İstanbul Erkek lisesi 1909-1975
NURETTİN TOPÇU 1928 yılında devlet bursuyla Fransa’ya gider. Bordeaux Lisesi’nde psikoloji Strasbourg Üniversitesi (felsefe, ahlâk ve sanat tarihi) Sorbonne’da akademisi (Felsefe doktorasını tamamlayan ilk Türk öğrenci)
“Zaferin değerini kazananlar bilmez, onu mağluplara sorun"
Çağdaş Türk düşüncesinin önemli isimlerindendir. Türk-İslam düşünce tarihine kazandırmış olduğu özgün tezlerden birisi “isyan ahlâkı” düşüncesidir.
İlk bakışta paradoks gibi görünen “isyan” ve “ahlâk” kavramlarını düşünce sistemi içerisinde farklı boyutta birleştirmiştir. Ahlâkta iradeyi “isyan” kavramı ile ifade etmiştir. Bu iki kavram her dinin temelinde zorunlu olarak bulunmaktadırlar. “İsyan” kavramı, onun din ve ahlâk felsefesinin temelidir.
“isyan” kavramının muhatabı olarak Allah’ı almamıştır. Çünkü düşünür bu kavramla, ne Allah’a karşı bir başkaldırıyı, ne de nizam yıkıcı bir hareket ve ihtilâli veya anarşiyi kastetmiştir.
“İsyan” kelimesiyle iradenin mükemmelliğe giden yolda her türlü engele karşı çıkmasını, iradenin sonsuza ulaşmak için her çeşit menfaat ve tutkuya, nefsin sefaletleriyle ihtiraslarına, sonlu olan iyilik ve mutluluğa dahi başkaldıran sorumluluk idealini ifade etmektedir.
“Medeniyet” kelimesiyle insanlığın farklı tarihi devirlerde bir zümre ve cemiyetin benimsediği vasıtalarla çalışarak ortaya koyduğu ve yaşattığı teknik eserlerin ve yaşayış şekilerinin bütününü kast eder.
“Kültür” kelimesiyle Bir cemiyetin kendi tarihi içinde meydana getirdiği değer hükümlerinin bütünün ifade eder. Kültür ruhidir; her cemiyetin kendi malıdır. Bu değerler ilim sanat ve dine ait değerlerdir.
Hareketi evrensel nizama iten insani endişedir.
Ömrünü eğitime adamış olan Nurettin Topçu, başarılı bir öğretmen olmanın yanında eğitimle ilgili fikirlerini topladığı “Türkiye’nin Maarif Davası” adlı çok önemli bir kitap da yazmıştır. Ona göre millet, maarif demektir.
TEŞEKKÜRLER