AKREDİTASYON VE EĞİTİM STANDARTLARI NURCAY KURU EĞİTİM BİLİMLERİ
AKREDİTASYON NEDİR? Akreditasyon bir çok ülkede ve bir çok sektörde topluma sunulan program ve hizmetlerin niteliğinin sistematik bir yaklaşımla güvence altına alınması için geliştirilen bir yöntemdir.
Yükseköğretimde Akreditasyonun Amaçları Eğitim-öğretimin niteliğinin arttırılması ve sistematik bir yaklaşımla sürekli geliştirilmesi Eğitim-öğretimin niteliğinin güvence altına alınması Yükseköğretimin hizmet sunduğu kesimlere eğitim-öğretimin niteliğinin belirli standartlara dayalı olarak yürütüldüğünün güvencesinin verilmesi l
Genel olarak yükseköğretimde akreditasyon sürecinin altı temel unsuru vardır: Standartlar kümesi Öz değerlendirme Ziyaretler Rapor Ziyaret edilen fakülte dekanı tarafından yazılan bir cevap Fakülteden ve ziyareti gerçekleştiren ekipten elde edilen kanıtlara dayalı olarak yetkili merciin verdiği karar
Akreditasyonun iyi işlemesi için şu üç unsur gereklidir: Yaygın, anlaşılır ve desteklenen açık bir ulusal standartlar bütününün olması, Standartları iyi bilen, ziyaret için belirlenmiş bir protokolü izleyen ve standartlara dayalı olarak adil yargılara varan bir eğitilmiş uzman meslektaşlar (değerlendiriciler) topluluğunun olması, Standartlara dayalı olarak kararlar verilmesini sağlayan bir karar oluşturma süreci ve bu süreci işleten bir karar merciinin olması.
STANDARTLAR Standartlar, akreditasyonun temelini oluştururlar. Bunlar, oluşturulacak sistemin gereklerini ortaya koyar ve yüksek nitelikli lisans programlarının geliştirilmesi için neler yapılması gerektiğini belirlerler. Standartlar şu sorunun yanıtını verir: Eğitim programınızın, nitelikli öğretmenler yetiştirilmesini sağlamak için tartışması gereken asgari özellikleri nelerdir?
Türk öğretmen eğitimi akreditasyon sistemi üç grup standart üzerine oturur: Bunlar sırasıyla başlangıç standartları, süreç standartları ve ürün standartlarıdır. Bu standart grupları, yedi standart alanı içinde yer alır.
ÖğretimPersonelÖğrencilerİşbirliği Fiziksel Altyapı Yönetim Kalite güvencesi
Standartların kullanılması Standartların eğitim fakülteleri ve ziyaret ekipleri tarafından akreditasyon süreci boyunca uygulanabilmesi için her bir standardın nasıl ölçüldüğünün ve değerlendirildiğinin açıklanması gerekmektedir.
Bu açıklama şu üç yolla yapılır: Göstergeler: Öğretim elemanları, öğrenciler ya da ilgili diğer kişiler tarafından standardın karşılanması için yapılan faaliyet, edinim ya da üretilen ürünlerdir. Kanıtlar: Fakültenin, standartların yakalandığını göstermek için belgelerle ortaya koyabileceği verileri ifade etmektedir. Derecelendirme: Performansın çok iyi, yeterli, kabul edilebilir ya da yetersiz olduğuna karar verilmesinde bir kılavuz görevi yapar.
AKREDİTASYONUN YARARLARI Tanınma ve mükemmeliyet standartlarını sağlayıp sağlamadığı konusunda bilgilendirir Özel sektöre kaliteli insan gücü istihdamı yönünden kolaylık ve güven sağlar Öğretim kurumları arasında kredi transferi işlemleri kolaylaşır Kaliteyi güvence altına alır
Öğrenci ve öğretim elemanlarının değişim programlarının uygulanmasını kolaylaştırır Öğretim kurumlarının saygın bir kuruluş tarafından akredite edilmesi veli ve öğretmenlerin okula yönelik güvenini arttırır Yüksek öğretim kurumlarında çalışanlara sorunları ortaya koyma ve çözüm üretme olnağını verir, çalışanların süreçlere katılımını teşvik eder
Öğretim kurumlarında kurum içi iletişimi geliştirir Kuruma dışarıdan detaylı ve tarafsız bir değerlendirme imkanı sağlar Kuruma gelecekle ilgili planlama olanağı sağlar Üst yönetime ve idarecilere önceliklerin tespitinde yol gösterir Uluslararası derece ve diplomalar arasında uyum sağlar ve geçerliliğini karşılaştırmayı kolaylaştırır
Öğretimin uluslararasılaşmasını ve kültürlerarası işbirliğini sağlar Öğretim kurumlarında mali yönetimin ve bütçe sürecinin iyileştirilmesine olanak sağlar Kurum politikalarının belgelendirilmesini ve prosedürlerin geliştirilmesini teşvik eder Kurumda tutarlı ve kapsamlı uygulamalar yapılmasına yardım eder
Dinlediğiniz için teşekkürler…