Kayıt Dışı Ekonomi, Vergi Politikaları Ve Mükellef Eğilimleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Vergi ile İlgili Kavramlar
Advertisements

5084 SAYILI YATIRIMLARIN VE İSTİHDAMIN TEŞVİK EDİLMESİNE DAİR KANUNUN ETKİLERİNİN ARAŞTIRILMASINA DAİR PROJENİN SONUÇLARI Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü.
Deflasyonist ve Enflasyonist Açık
KAYITDIŞI EKONOMİ VE BOYUTLARI
BÜYÜK YATIRIMLARIN TEŞVİKİ HAKKINDA KANUN TASARISI
KOOPERATİFLERDE ETKİNLİK
Fiyat İstikrarı ve Büyüme
Kamu harcamalarının bileşiminin büyüme ve refah etkisi
SI MESLEK KOMİTELERİ ORTAK TOPLANTISI 31. Grup Elektrik, Elektronik ve Bilişim Sanayii 32. Grup Enerji ve Elektrik Ekipmanları Sanayii 33. Grup Aydınlatma.
Bilgi, Bilgi Toplumu ve Bilgi Ekonomisi
YAMAN ENERJİ TÜRKİYE ULUSAL ENERJİ FORUMU 2005 Elektrik Sektörü Altyapı Yatırımları Yaman AKAR Ekim 2005 İstanbul
Durgunluk ve Maliye Politikası
KAYITDIŞI EKONOMİ İLE MÜCADELEDE UYGULANAN VERGİ POLİTİKALARI
KAYIT DIŞI EKONOMİYLE MÜCADELE STRATEJİSİ
MAKROEKONOMİ”YE GİRİŞ
Vergi yükü ve vergiye karşi tepkiler
Rekabet Politikasının Artan Önemi Güven Sak TEPAV Ekonomi Politikaları Araştırma Enstitüsü Ankara, 4 Mart 2005.
BÜTÇE AÇIKLARI.
FUNDA CANIMOĞLU MALİYE-A MODERN BÜTÇELEME SİSTEMLERİNE GEÇİŞİ SAĞLAYICI DENEMELER -MİLLİ BÜTÇELER -YATIRIM BÜTÇELERİ.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Yüksek ve İstikrarlı Büyüme Perspektifinde Türkiye Ekonomisi
VERGİ (devam).
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
Makro İktisat İktisadi Analiz
TASARRUF Tasarruf Fonksiyonu
PHILLIPS EĞRİSİNİN TÜRKİYE EKONOMİSİNDE ANALİZİ
İSTİHDAM HACMİNİ VE MİLLİ GELİRİ BELİRLEYEN DEĞİŞKENLER
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
Klasik iktisadi yaklaşım
DOLAYSIZ VERGİLER OTOKONTROL ARAÇLARI 07 HAZİRAN HAZİRAN 2003.
MİLLİ GELİRİN HESABI.
PARA POLİTİKASI.
Mühendislik Ekonomisi
Devlet borçlanması-3.Hafta
Girişimcilik.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
KIRSAL KALKINMA ve ÖRNEK PROJELER
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
©McGraw-Hill Education, 2014
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
MAKRO EKONOMİ 4. HAFTA.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
Toplam çıktı Bir ekonomide belirli bir dönemde üretilen (arz edilen) toplam mal ve hizmet miktarıdır. toplam gelir Belirli bir dönemde üretim faktörlerinin.
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
Temel Bilgi Teknolojileri
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
plan modelinin ana öğeleri
İçerik PARA (PARANIN ÖZELLİKLERİ, FONKSİYONLARI, ÇEŞİTLERİ, PARANIN KIYMETİNİN ÖLÇÜLMESİ, ENFLASYON, DEFLASYON, DEVELÜASYON, REVALÜASYON, PARA POLİTİKASI)
Güncel Teşvik Bilgilendirme Sunumu
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
S.1.Aşağıdakilerden hangisi tüketim fonksiyonunu etkileyen değişkenlerden biri değildir? A) Harcanabilir gelir düzeyi B) Enflasyonla ilgili tahminler.
Ekonomi Biliminin Doğuş Gerekçesi ; Kıtlık Kanunu Kaynakların;
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Uluslararası Sermaye Hareketleri
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
1. BÖLÜM FİNANSAL YÖNETİMİN TANIMI VE AMACI
12. Hafta Ders İçeriğinin Başlıkları
Sunum transkripti:

Kayıt Dışı Ekonomi, Vergi Politikaları Ve Mükellef Eğilimleri Melike Erdoğan EKONOMETRİ BÖLÜMÜ KONU: Kayıt Dışı Ekonomi, Vergi Politikaları Ve Mükellef Eğilimleri

Kayıt dışı ekonomi kavramı aslında birden çok kavramla isimlendirilebilecek faaliyetlerin genel kabul görenidir. Ekonominin, farklı  faaliyetleri kapsayan  karmaşık bir olgu olması nedeniyle bu kavramın tanımlanmasında ortaya çıkmaktadır. Bu nedenle tanımı kadar, adlandırılmasında da değişik görüşler ortaya çıkmıştır. Kayıt dışı ekonomi; kara ekonomi, nakit ekonomisi, gizli ekonomi, saklı ekonomi, yasadışı ekonomi, informal sektör, yeraltı ekonomisi, gözlenemeyen ekonomi gibi farklı adlar almaktadır. Ancak kayıt dışı ekonominin adlandırılmasındaki bu çeşitlilik, kayıt dışı ekonomiyi oluşturan faaliyetlerin içeriğindeki çeşitlilikten kaynaklanmaktadır.

Bu tanımlar farklı içeriklere sahip olmalarına rağmen, üzerinde uzlaşmaya varılmış bir tanımın olmaması nedeniyle birbirleri yerine de kullanılabilmektedir. Kayıt dışı ekonomi, devletten gizlenen, kayda geçirilmeyen/geçirilemeyen ve bu sebeple denetlenemeyen faaliyetler olarak tanımlanabilir. Bu tanımdan yola çıktığımızda, bazı kayıt dışı ekonomik faaliyetler yasadışı faaliyetler olduğu halde, bazıları ise yasaklanmamış bir faaliyetin bilinçli olarak kayıtlara geçirilmemesi, dolayısıyla vergilendirilmemesi şeklinde ortaya çıkmaktadır.

Bu çerçevede, yasaklanmamış faaliyetlerden olup bilinçli olarak kayıt dışı kalan işlemler ve bu işlemler dolayısıyla ortaya çıkan vergi kayıp ve kaçağı önemli bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. Kayıt dışı ekonominin diğer önemli alt ayrımı ise yasadışı mal ve hizmet üretimi sonucunda oluşan kayıt dışı ekonomi, bir başka ifadeyle suç ekonomisidir. Suç ek onomisinde belirleyici unsur faaliyetin yasalar ın öngördüğü şekilde yapılmaması değil kendisinin yasaklanmış olmasıdır. Kayıt dışı ekonominin diğer tanımlarında, gelirin yasalara aykırı bir şekilde kayıt dışına çıkarılması söz konusu iken, suç ekonomisinde üretim tamamen yasalara aykırı olarak gerçekleşmektedir

Faaliyet yasadışı olduğundan, bu faaliyetin sonucunda elde edilen gelir, doğası gereği gizlenecektir. Diğer taraftan kayıtlı ekonomi içerisinde, konusu suç oluşturan faaliyetler sonucunda elde edilen ekonomik değerler de kayıt dışı olarak değerlendirilecektir. Ancak, suç ekonomisinde nihai amaç yasalara aykırı faaliyetleri kayıt altına almak değil ortadan kaldırmak olduğundan, mücadeleye yönelik olarak alınan önlemler, kaçınılmaz olarak yasadışı faaliyetleri ortadan kaldırmayı da içermektedir.

Bu kapsamda; suç sektörü ile kayıt dışı ekonominin suç sektörü dışında kalan diğer alt sektörleri farklılaşmakta ve dolayısıyla yürütülen mücadelenin amaçları değişmektedir. Kayıt dışı ekonominin suç ekonomisi dışında kalan boyutu ile mücadelede amaç kayıt dışı ekonomiyi kayıt altına almak iken; suç ekonomisi-kara para ile mücadelede amaç bu sektörü ve elde edilen geliri ortadan kaldırmaktır. Buradan hareketle kayıt dışı ekonomi ile mücadelenin iki temel amacı olduğu ifade edilebilir

Birincisi, devletin ekonomik faaliyetleri kayıt ve beyan altına alarak yasaların öngördüğü koşullarda vergi toplaması, bu ekonomik büyüklüğü vergi, istihdam ve milli gelir boyutlarıyla kavraması; ikincisi, suç kaynaklı ekonomik faaliyetleri denetim altında tutarak önlemesidir. Devletlerin yasadışı faaliyetlerden gelir (vergi) elde etmek gibi bir yaklaşımı ve amacı olacağı düşünülemeyeceğinden bu sektörü kayıt altına almaktan da söz edilemez.

Bunların yanı sıra, kayıt dışı ekonomi kapsamında değerlendirilen ekonomik faaliyetler, genel ekonomi içerisinde piyasa kurallarına göre yürütülen ekonomik faaliyetlerden farklı özellikler arz etmektedir. Bu özellikler genel olarak gelir ve fayda sağlaması, istatistiksel olarak ölçülememesi, kanunsuz ve kuralsız olması ve ahlaki olmaması olarak sıralanabilir.

2-EKONOMİK KALKINMA VE VERGİ POLİTİKASI İktisadi kalkınmanın sağlanması; uygulanan vergi politikası ile yakından ilgilidir. İktisadi kalkınma için en gerekli unsur sermaye birikimi ve biriktirilen sermayenin yatırımlara aktarılması olduğu için uygulanacak vergi politikasının sermaye birikimini ve yatırımları teşvik eder bir yapıda olması gereklidir. İktisadi kalkınmanın ekonomik boyutu olan “iktisadi büyüme” sözü edilen bu iki unsurun gerçekleştirilmesi ile mümkün olabilmektedir.

Oysa vergiler mükelleflerin satın alma güçlerini azalttıkları için sermaye birikimi için gerekli olan tasarrufları da azaltmaktadır. Vergiyle ekonomideki kaynakların bir kısmı kamu kesimine aktarıldığı için; alınan bir vergi piyasadaki yatırımlara gidecek kaynaklar azalmakta ve nihayetinde yatırımları azaltmaktadır. Yatırımlardaki azalış ise milli gelir artışlarını olumsuz etkilemektedir. Vergi çarpanı bu mekanizmayı göstermek üzere geliştirilmiştir.

Alınan vergiler bireylerin harcanabilir gelirlerini düşürdüğü için, milli geliri marjinal tüketim eğilimine bağlı olarak azaltmaktadır. Dolayısıyla konulan bir vergi milli geliri vergi çarpanı kadar azaltmaktadır. 

Bu nedenle iktisadi büyüme için yapılması gereken; sermaye birikimini teşvik edici vergi politikalarını uygulamaktır. Bunun için öncelikle vergi oran ve/veya miktarlarının oldukça düşük olması gereklidir. Özelikle dolaysız vergilerin düşüklüğü üreticilerin (firmaların) yatırım kapasitesini artırıcı etki meydana getirmektedir. Benzer şekilde tüketicilerin harcanabilir gelirlerinin fazla törpülenmesini engelleyen dolaylı vergilerin düşük olması toplam talep üzerinde fazla kısıcı etki meydana getirmemektedir. Toplam talep artışları ise yatırımlara ivme kazandırarak milli gelir üzerinde artırıcı etkiler meydana getirebilmektedir.

İktisadi kalkınmanın sağlanmasına katkıda bulunabilecek bir diğer unsur; vergi muafiyet ve istisnalarıdır. Muafiyet ve istisnalarla mükelleften alınacak olan verginin bir kısmından vazgeçildiği için özellikle yatırımcılar açısından finansman kaynağı sağlanması yönüyle olumlu etkiler doğurmaktadır. Sosyal amaçlı muafiyet ve istisnalar; iktisadi kalkınmanın sosyal boyutunu teşvik ederken iktisadi amaçlı muafiyet ve istisnalar ise iktisadi boyutunu teşvik etmektedir.

3-POLİTİKA ETKİNSİZLİĞİNİN/YETERSİZLİĞİNİN YOL AÇTIĞI SORUNLAR Yukarıda da açıkladığımız üzere uygulanacak vergi politikaları ülkenin iktisadi kalkınmasında ve iktisadi büyümesinde oldukça önemlidir. Türkiye’de yıllardır tartışılan ve gerekli politikaların oluşturulamamasından ve/veya uygulanamamasından dolayı bir türlü kesin çözüme kavuşturulamayan kayıt dışı ekonominin oluşma nedenlerine vergisel açıdan bakıldığında şu sonuçlarla karşılaşmaktayız

Mevzuattaki karmaşıklığın,kanunların anlaşılabilmesini ve uygulanabilirliğini zorlaştırması,   Vergi oranlarının yüksekliği,oranların sık değişmesi ve ek vergilerin konulması,   Denetimde koordinasyon eksikliği,   Denetimde  etkinliğin ve verimliliğin arttırılması gerektiği,   Vergi  cezalarının caydırıcı olmaması,   Vergi afları,   Vergi Kanunlarında  yer alan muafiyet ve istisnalar,   Vergi kanunlarını uygulayacak birimlerin bürokratik işlemlere takılması,   Muhasebe ve mali müşavirlik hizmetlerinin yetersizliği

Kayıt dışılıkla mücadelede  etkinliğin sağlanabilmesi ve kayıt dışılığın azaltılması için bunun  devlet politikası haline gelmesi, bununla ilgili bir kurul oluşturulması ve teşkilatlanması, eylem planının hazırlanması, kurumlar arası işbirliği ve eşgüdüm sağlanması ve etkin bir izleme ve değerlendirme sisteminin  oluşturulması için gerekli çalışmaların hızlı bir şekilde yapılması gerekmektedir.Unutmamak gerekir ki kayıt dışılığın herhangi bir önlem alınmadığı takdirde artmaya devam edeceği aşikardır

Kayıt dışı ile mücadele, ulusal  kalkınmamızın da öncelikli konularından olup, bu konuda bizi hedeflerimize ulaştıracak yolda ilk adımımız bugünü doğru analiz etmekten geçmektedir. Kayıt dışılığı etkileyen sebeplerin  doğru analiz edilerek etkin ve kararlı çözüm sunabilen bir strateji ile  kayıt dışılığı önleme konusunda ciddi mesafeler katedileceği de bir gerçektir.

Buraya kadar yaptığımız açıklamalar doğrultusunda bakıldığında vergiden kaçınmanın, vergi kaçakçılığının ve dolayısıyla kayıt dışılığın ülkemizde ciddi sıkıntılara yol açtığı görülmektedir.Bu sıkıntıları gidermek için öncelikle etkin ve uygulanabilir vergi politikaları oluşturulması gerekmektedir. Bundan sonraki bölümlerde uygulanmakta olan   vergi politikalarının  mükellef eğilimlerine  etkisi üzerinde durulacaktır.

4-VERGİ POLİTİKALARININ MÜKELLEFLER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: 4.1-Mükelleflerin Vergi Mevzuatının Anlaşılırlığı Konusundaki Düşünceleri:

Mükelleflerin E,7’si mevzuatın açık ve anlaşılır olmadığını düşünürken, yalnızca (’i mevzuatın açık ve anlaşılır olduğunu düşünmektedir. Bu oransal yapı bize mevzuatın açıklığı ve anlaşılabilirliği konusunda sıkıntı olduğunu göstermektedir.

4.2-Mükelleflerin Vergi İndirimine Yönelik Düşünceleri:

Mükelleflerin büyük bir kısmı vergi oranlarında yapılacak indirimlerin vergi ödemeyi teşvik edeceğini düşünmektedir. Bilimsel olarak da belli bir oranın üzerindeki vergilerde yapılacak indirimlerin tahsilatı arttıracağı Laffer eğrisiyle de anlaşılmıştır.

4.3-Mükelleflerin Yakalanma ve Denetlenme Hakkındaki Düşünceleri

Grafikler incelendiğinde denetimlerin önemi anlaşılmaktadır   Grafikler incelendiğinde denetimlerin önemi anlaşılmaktadır. Daha sıkı bir şekilde uygulanacak denetimlerin vergide adalet ve eşitlik ilkelerinin gereği olduğu da unutulmamalıdır

4.4-Mükelleflerin Cezaların Caydırıcılığı Konusundaki Düşünceleri:

Mükelleflerin, vergi kaçıranlara yönelik uygulanan cezaları caydırıcı bulmadıkları ve  bu  cezaların değiştirilerek daha caydırıcı hale getirilmesi gerektiğini düşündükleri anlaşılmaktadır.

4.5-Mükelleflerin Vergi Affına Yönelik Düşünceleri:

Yakın zamanda vergi affı olacağı beklentisi artık mükelleflerin vergisel yükümlülüklerini daha az yerine getirmelerine sebep olmaktadır. Bu açıdan bakıldığında kriz dönemleri hariç vergi affı uygulamalarının mükellefleri kayıt dışılığa iten bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır

4.6-Vergi Bilincine Yönelik Düşünceler

Toplumsal gelişim için ödenen vergilerin önemi büyüktür Toplumsal gelişim için ödenen vergilerin önemi büyüktür. Bununla birlikte vergi kaçıranları, vergiden kaçınanları uyarma konusunda toplumun bilinçlenmesi gerektiği gibi ihbar müessesesinin de sağlıklı işletilmesi gerekmektedir