BÖLÜM 5.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Materyal Geliştirme Süreci-Aşamalar
Advertisements

MATERYAL VE ETKİNLİK HAZIRLAMA
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ ve GELİŞTİRİLMESİ
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
Resimlerin Kullanımı.
Duran Uygur
EĞİTİMDE İLETİŞİM VE EĞİTİM ARAÇLARI
Öğretİm Materyallerİ Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
Eğitim Öğretimde Planlama
Öğretim Araç Gereç ve Materyalleri
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: STRATEJİLER
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
BASILI MATERYALLER.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
MERHABA.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
EĞİTİMDE MATERYALİN YERİ VE ÖNEMİ
Araçları Sınıflandırma İşlemi
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Öğretimde Teknoloji Kullanımı
Din Öğretiminde Materyal Geliştirme
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN TASARLANMASI, HAZIRLANMASI VE SEÇİMİ
Çoklu Ortam Kuramları Embiya ÇELİK
Öğretimde Teknoloji Kullanımı
Edgar Dale’in Yaşantı Konisi
ÖĞRETİMDE GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
Öğrenme Öğretme Süreci
ÖĞRETİMİN MATERYALLERLE DESTEKLENMESİ
Edgar Dale’in Yaşantı Konisi
Öğretim Materyalleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
RUTH CLARK’IN E-ÖĞRENME İLKELERİNİ ÖĞRENMEYE NE DERSİN ?
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Strateji, yöntem ve teknik kavramlarını açıklayabilme, Strateji, yöntem ve teknik kavramları arasındaki ilişkiyi kavrayabilme,
GİRİŞ Hayat bilgisi dersinde eğitim-öğretim sürecinin başarılı bir biçimde gerçekleşmesi ve kazanımların öğrencilere kazandırılması için önemli.
SAĞLIK EĞİTİMİNDE KULLANILAN ARAÇLAR – GEREÇLER VE ÖNEMİ
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Öğretim Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay İncelemesi, Problem Çözme, Proje Temelli Öğretim, İşbirliğine Dayalı Öğretim, Gösterip Yaptırma..
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
Öğretimde Materyal Kullanımı
BÖLÜM 6 ÖĞRETİM ARAÇ- GEREÇLERİNİN SEÇİMİ. BÖLÜM 6 ÖĞRETİM ARAÇ- GEREÇLERİNİN SEÇİMİ.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
BÖLÜM 5 ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
ÖĞRETİM ARAÇLARI Bölüm 6. Öğretim Araçları Yazı tahtası Akıllı tahta Bilgisayar Tarayıcı Dijital kamera Dijital fotoğraf mk. Web kamerası Dijital ses.
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
ARAÇ - GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
ÖĞRETİM MATERYALLERİ.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ
Öğretimde Araç-Gereçlerin Yeri ve Önemi
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
YÖNTEM SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER.
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR.
Sunum transkripti:

BÖLÜM 5

Duyu organlarımızın öğrenmedeki önemi: ARAÇ GEREÇLERİN ÖĞRETİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ Öğrenmede hangi duyu organının daha etkili olduğunu bilmek öğretim sırasında kullanılacak materyallerin hazırlanmasına, seçilmesine ve kullanılmasına rehberlik eder. Duyu organları ile öğrenilenler içerisinde en önemlisi görsellerdir. Farklı öğrenme biçimine sahip öğrenciler için daha çok duyu organına hitap edilmelidir. Duyu organlarımızın öğrenmedeki önemi:

ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİME SAĞLADIĞI FAYDALAR 1. Çoklu öğrenme ortamı sağlama

ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİME SAĞLADIĞI FAYDALAR 2. Öğrencilerin farklı öğrenme ihtiyaçlarını karşılama Her öğrenci kendilerine sunulan öğretim etkinliklerinden öğrenme ihtiyaçlarına ve öğrenme biçimine uygun olanlardan daha fazla faydalanabilir. Örneğin bazı öğrenciler sözel yolla kolay öğrenirken, bazıları görerek, bazıları okuyarak, bazıları da yaparak-yaşayarak en iyi öğrenirler.

ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİME SAĞLADIĞI FAYDALAR 3. Dikkati çekme

ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİME SAĞLADIĞI FAYDALAR 4. Hatırlamayı kolaylaştırma (İkili Kodlama)

ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİME SAĞLADIĞI FAYDALAR 5. Soyut durumları somutlaştırma İnsan zihni ne kadar gelişirse gelişsin, soyut olan nesneleri, varlıkları veya sözel yolla anlatılan bilgileri somutlaştırmakta zorluk çeker. insanların hakkında fazla bilgiye sahip olmadıkları bir nesne veya olayı, sadece kendilerine verilen sözel bilgilerle, zihinlerinde canlandırmaları oldukça zordur. Öğretim materyalleri deney, örnek, şema, şekil, tablo gibi yöntemlerle bilgiyi somutlaştırarak öğrenmeyi kolaylaştırırlar.

ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİME SAĞLADIĞI FAYDALAR 6. Zamandan tasarruf sağlama

ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİME SAĞLADIĞI FAYDALAR 7. Güvenli gözlem yapma Örneğin, deprem, yangın, yanardağ patlaması gibi olayları gerçekleştikleri ortamda ve anda gözlemlemeye çalışmak veya vahşi hayvanları bulundukları ortamlarda gözlemlemek oldukça tehlikelidir. Bu tür durumlarda, özellikle televizyon, video veya bilgisayar yardımıyla tehlikeli olabilecek olaylar sınıf ortamına taşınarak öğrencilerin olayın gerçekleşmesini güvenli bir şekilde gözlemlemeleri sağlanabilir.

ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİME SAĞLADIĞI FAYDALAR 8. İçeriği tutarlı şekilde sunma Öğretmenler çoğu zaman aynı dersi birden fazla şubede anlatmak zorunda kalmaktadır. Bu tür durumlarda, her sınıfta öğrencilere verilen bilgilerin, örneklerin ve açıklamaların mümkün olduğunca birbirine benzer ve eşdeğer olması gerekir.

ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİME SAĞLADIĞI FAYDALAR 9. Tekrar tekrar kullanabilme Örneğin bir gösterinin yapılışını videoya almış olan bir öğretmen, her sınıfta yeniden deneyi yapmak ve fazladan madde ve malzeme harcamak zorunda kalmadan öğrencilere güvenli bir şekilde deneyi izletebilir. Sağlam bir şekilde hazırlanmış ve üzerinde eklemeler veya çıkarmalar yapılabilecek nitelikte olan bir materyal eksikleri giderilerek uzun yıllar öğretim aracı olarak kullanılabilir

ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİME SAĞLADIĞI FAYDALAR 10. İçeriği basitleştirme Bazı durumlarda öğrencilere sözel olarak anlatılan içerik onlar için son derece karmaşık olabilir. Bu tür durumlarda basit bir şekil veya model ile rahatlıkla anlatılabilecek bir konunun öğrencilere sözel yolla kavratılmasında güçlük çekilir. Örnek: Göz modeli Çimlenme Mevsimlerin değişimi Çiçeğin açması

Araç-gereçlerin öğretime sağladığı yararların yanı sıra öğretmene sağladığı yararlar da vardır: Açıklamalar için harcadığı zaman azalır Tahta kullanımı için harcanan zamandan tasarruf Farklı türde öğrenen öğrencilere çok farklı şekillerde içeriği sunma / çok sayıda örneği daha kısa sürede sunma Deney düzeneği hazırlamak için zaman harcamaya gerek kalmaz Daha kaliteli çizimler, çizim için için harcanan vakitten tasarruf Etkinlikleri/görselleri/ şemaları istediği kadar tekrar şansı vb…

ARAÇ-GEREÇ SEÇİMİNDE DİKKATE ALINMASI GEREKEN UNSURLAR

Edgar Dale’nin Yaşantı Konisi

Dale’in yaptığı bu sınıflamanın dayandığı bilimsel ilkeler : Öğrenmeye katılan duyu organlarının sayısı ne kadar fazla ise o kadar iyi öğrenilir ve öğrenilenler o derece kalıcı olur. En iyi öğrenilen şeyler, kendi kendine yaparak-yaşayarak öğrenilen şeylerdir. Öğrendiğimiz şeylerin çoğunu gözlemlerimiz yardımıyla öğreniriz. En iyi öğretim somuttan soyuta ve basitten karmaşığa doğru giden öğretimdir.

ARAÇ-GEREÇ SEÇİMİNDE ETKİLİ UNSURLAR Hedef Öğretmenin

1. Öğretim Hedefleri ve Araç-Gereç Seçimi BİLİŞSEL DUYUŞSAL DEVİNİŞSEL Bilgi Alma Uyarılma Kavrama Tepkide Bulunma Kılavuzla Yapma Uygulama Değer Verme Beceri Analiz-Sentez Örgütleme Duruma Uyarlama** Değerlendirme Nitelenme Yaratma

a) Bilişsel Kazanımlar ve Araç-Gereç Seçimi Sözel bilgi: Görsel, grafik, ders yazılımı, ses kaydı (bilgi) Ayırt etme becerisi: gerçek eşya, model (bilgi , kavrama) Kavram ve ilke öğrenme: Gerçek örnek, resimler, görsel eşyalar, çalışma yaprakları (kavrama-uygulama)

a) Duyuşsal Kazanımlar ve Araç-Gereç Seçimi Belgeseller, filmler, videolar, doğrudan etkinlikler

a) Psikomotor Kazanımlar ve Araç-Gereç Seçimi Videokasetler, CD, DVD, Bilgisayar, Televizyon, doğrudan etkinlikler

2. Öğretim Yaklaşımı, Yöntemi ve Araç-Gereç Seçimi KAZANIM NİTELİĞİ ÖĞRETİM STRATEJİ ve MODELİ YÖNTEM-TEKNİK ÖĞRETİM TEKNOLOJİ, ARAÇ-GEREÇ VE MATERYALLERİ Ezberleme, tanıma, hatırlama, ifade etme, açıklama, örnek verme Sunuş Yolu Anlatım Soru-cevap Gösteri Tepegöz Yazı Tahtası Bülten Tahtası Döner Levha Episkop Slayt Makinesi Modeller TV, video, VCD Çizgi-iki-üç boyutlu resimler Afiş, poster Power-point Ders kitapları Keşfetme Neden? Niçin? Niye? Nasıl? Buluş Yolu tartışma örnek olay grup tartışmaları soru – cevap çember zıt panel münazara açık oturum beyin fırtınası altı şapkalı düşünme Çalışma Yaprakları Kavram-Bilgi Haritaları Anlam Çözümleme Tabloları Kuklalar Grafikler Bulmacalar Etkileşimli TV Yazı tahtası Akıllı Tahta Eğitim Yazılımları Dergiler Sunum araçları

Öğretim Yaklaşımı, Yöntemi ve Araç-Gereç Seçimi KAZANIM NİTELİĞİ ÖĞRETİM STRATEJİ ve MODELİ YÖNTEM-TEKNİK ÖĞRETİM TEKNOLOJİ, ARAÇ-GEREÇ VE MATERYALLERİ İlkeleri kullanma, genelleme yapma, problem çözme, karar verme, uygulama yapma analiz, sentez, değerlendirme Araştırma – İnceleme örnek olay, gösterip yaptırma, problem çözme, soru – cevap, beyin fırtınası, rol yapma, problem çözme deney, Gösteri gezi-gözlem. Proje Kamera Video Sunum araçları (Tepegöz, Powerpoint, datashow, TV, vb.) Dijital Fotoğraf Makinesi Bilgisayar İnternet Eğitim yazılımları Akıllı Tahta Bülten Tahtası Çalışma Yaprakları Kavram-Bilgi Haritaları Anlam Çözümleme Tabloları Modeller Numuneler Sergiler Gazete kupürleri Tüm düzeydeki kazanımlar Çoklu Zeka Kuramı Tüm Yöntem ve Teknikler Tüm öğretim teknoloji, araç-gereç ve materyalleri Tam Öğrenme Modeli

3. Öğrenci Özellikleri ve Araç-Gereç Seçimi Çoklu Zeka Farklı öğrenme biçimlerine sahip bireylerin öğrenme tercihleri ve öğretim sırasında en fazla faydalanacakları araç-gereç ve materyaller de farklı olacaktır. Sözel yolla öğrenenler yazılı materyallerle ve dinleyerek öğrenmeyi tercih ederken, Görsel yolla öğrenenler grafik, şekil, tablo, resim, slâyt gibi materyallerle öğrenmeyi, Devinişsel öğrenme biçimine sahip öğrenenler ise yaparak-yaşayarak veya gözlemleyerek öğrenmelerine olanak sağlayan öğretim araçlarını tercih etmektedirler.

4. Öğretmenin Tutumu ve Araç-Gereç Seçimi Öğretim materyali olarak nelerin kullanılabileceği konusunda seçim yapacak olan öğretmen öncelikle seçeceği materyallerin faydasına inanmalı, daha sonra da o materyali kullanma konusunda yeterli bilgi ve beceriye sahip olmalıdır

5. Ortam Özellikleri ve Araç-Gereç Seçimi Ortamın özellikleri: Fiziki: Büyüklük, ışık alma düzeyi, ısı ve havalandırması, duvarların rengi, akustiği, oturma düzeni, öğrenci sayısı vb. Psikolojik: baskıcı ya da hoşgörülü gibi öğretmenin sınıf yönetimindeki tutumu, sınıfın demokratikliği, güvenliği vb.

Dinleme ve Görmeye Yönelik Oturma Düzenleri

Tartışmaya Dayalı Oturmalı Düzenleri (“U” Düzeni)

Grup Etkinliklerine Dayalı Oturmalı Düzenleri

F. Okul Bütçesi-Zaman ve Araç-Gereç Seçimi Kullanılmak istenen araç-gereç veya materyallerin okul bütçesiyle karşılanabilecek nitelikte olmasına dikkat edilmelidir.

ARAÇ-GEREÇ KULLANMADA TEMEL İLKELER: Eğitim araçları, öğretim amaçlarını dikte etmekten çok izletmelidir. Esas olan araç değil eğitimdir. Araç sadece eğitimi desteklemek, zenginleştirmek veya basitleştirmek için kullanılan bir ögedir. Öğretmenler genellikle alışık oldukları çalışma şeklinden kolay kolay vazgeçmek istemezler. Bu nedenle eğitim araçlarının kullanımında değişiklik yapmak zaman ve çaba gerektirir. Eğitim araçları hiçbir zaman öğretmenin yerini tutamazlar. Öğretmenin yükünü hafifletirler ona eğitim sırasında yardımcı olurlar. Hiçbir eğitim aracı diğerinden üstün değildir. Bir aracın değeri, hizmet ettiği eğitsel amaca ulaştırma derecesine bağlıdır. Eğitim araçlarının değişik kullanma şekilleri vardır. Öğretmen bu kullanım şekillerini bilmeli ve ona göre hareket etmelidir.

Eğitim araçlarının kullanılması sırasında dikkate alınması gereken temel ilkeler:

Derslerde eğitim araçlarını kullanma basamakları:

Araçlara Dayalı Olarak Yapılan Öğretimin Ortaya Çıkarabileceği Olası Sınırlılıklar: 1. Öğrencilerin düşünmelerini azaltabilir, 2. Aracın temini pahalı olabilir, sürekli taşınması zahmetli olabilir, 3. İstenilen her aracı anında etkili bir şekilde kullanmak için gerekli zaman ve hazırlık yeterli olmayabilir.