ELEŞTİRİYE YANIT VERME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİR VAKANIN GESTALT METODOLOJİSİ VE TEKNİKLERİ İLE ANALİZİ
Advertisements

BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
YAŞAMIN ÖĞRETTİKLERİ (psikoloji arşivi)
BAŞARI ZAMANI İYİ KULLANABİLME VE
Bunu okursanız iyi olur
KIRMIZI BAŞLIKLI KIZ.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV İPUÇLARI.
Bir süre önce, başka bir kadınla çıkmaya başladım ve bu aslında
Duygularımızı Nasıl Kontrol Edebiliriz?
TELEVİZYON VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ OLUMSUZ ETKİLERİ
SOSYAL BİLGİLER 7.SINIF KONU: İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
BAŞARI ZAMANI İYİ KULLANABİLME REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ VE
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
Zor insanla başa çıkma yolları
ETKİN İLETİŞİM BECERİLERİ GELİŞTİRME
KAYGI-KAYGI İLE BAŞ ETME YOLLARI
Zarflar Zarf: Eylemleri, eylemsileri, zarfları, kimi zaman da ekeylemle yargı anlamı kazanmış sözcükleri türlü yönlerden (durum, zaman, yön…) tamamlayan.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
EVLİLİK MERKEZİ Hala Bekar mısınız?? Arayın Evlendirelim 
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
ALICI İletişim sürecinde, kaynağın gönderdiği mesaja hedef olan kişi, grup ya da kitleye alıcı adını veriyoruz. Alıcı bir kişi, bir grup, örgüt ya da toplum.
HALKALI GÜNEŞ ORTA OKULU
DAVRANIŞLARIMIZI ETKİLEYEN KALIPLAR
İŞTE MASALIMIZ BAŞLIYOR.
Öfke, insanı inciten ya da yararına dokunan bir olay karşısında içinde duyduğu, kendisini sert davranışlara zorlayan durumdur. ÖFKE NEDİR?
Onları sevdiğinizi ve onların iyiliğini kendi iyiliğiniz kadar önemli olduğuna ilişkin açık bir mesaj verebilirsiniz.
Sınav ve Sınav Kaygısı ZEHRA AKÇA Gündem Sınav Nedir? Sınavla kaygının ilişkisi nedir? Sınav Kaygısının belirtileri nelerdir Sınav Kaygısının olası nedenleri.
FİİL (EYLEM).
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
KENDİNİ SEV HAZIRLAYAN : ELİF ÖZDEMİR
ÖLÜMCÜL HASTALIK... Doğan Cüceloğlu'nun eğitimindeki katılımcılarla bir konuşmasından: Doğan Cüceloğlu: - Arkadaşlar, aranızda ölümcül hastalığı olan var.
SINAV KAYGISI VE BAŞ ETME YOLLARI
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
Sınav kaygısı. Sınav kaygısı nedir * öğrenilen bilginin sınavda hatırlanamaması, kullanılamaması bunun olacağına dair kişide oluşan olumsuz senaryolardır.
Sınav Kaygısı ve Önleme Yolları.
SINAV KAYGISI.
HAYATIN ANLAMI.
Kendimizi Koruma Yolları ve Güvenli Yaşam
EDATLAR.
ETKİLİ İLETİŞİM.
SINAV KAYGISI.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
Psk.Birkan BUZOL İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
YGS-LYS Esnasında Nelere Dikkat Edilmelidir. 1. Sınava başlamadan önce soru kitapçığına göz gezdirin. 2. Sınavda en iyi olduğunuz alandan başlayın. 3.
Özlem DÜZGÜN Psikolojik Danışman. Yerleştirme sınavları içerik bakımından oldukça fazla konu kapsayan, psikolojik olarak ise bireyde gerginlik yaratan.
SINAV KAYGISI REHBER ÖĞRETMEN Yunus Emre ERDUĞAN.
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU
KAYGI NEDİR. Büyük felaketler büyük insanların yetiştiği okuldur
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
İLETİŞİM VE EMPATİ.
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DİLİN KULLANIMI
ULUDAĞ İLKÖĞRETİM OKULU
CÜMLENİN ÖZELLİKLERİ VE NOKTALAMASI. Yarın gittim ama dün de seni arayacağım. Niçin güzelce yemeye ve gezmeye aradı? Niçin güzelce yemeye ve gezmeye aradı?
DUYGULARIMI KONTROL EDİYORUM
KONTROL ETMEK YA DA KONTROL EDİLMEK !
OLUMLU DÜŞÜNCE NEDİR? Hayatın her alanında, bizi her konuda etkileyen aslında bizim olaylara nasıl baktığımızdır. Şunu unutmamak gerekir ki; meydana.
KAYGILISINIZ Çünkü anne-babasısınız ve çocuğunuzun başarılı olmasını istiyorsunuz.Ne var ki şunu da çok iyi biliyorsunuz ki diğer ailelerde çocukları.
ERGENLİK.
HABERİN NİTELİKLERİ DOĞRULUK
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
Zarflar Zarf: Eylemleri, eylemsileri, zarfları, kimi zaman da ekeylemle yargı anlamı kazanmış sözcükleri türlü yönlerden (durum, zaman, yön…) tamamlayan.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

ELEŞTİRİYE YANIT VERME

Eleştiri, düşük özgüveninizi yok etmede çok kuvvetli bir etkendir, çünkü eleştiri patolojik eleştirmeninizi uyarır ve onu silahlandırır. İçinizdeki eleştirmen şimdi kendine dışarıdan bir arkadaş bulmuştur ve bu ikili size saldırmak üzere güçlerini birleştirirler.

Eleştiriler çeşitlidir. Yapıcı veya yıkıcı olabilir.

Eleştirinin niyeti ne olursa olsun, tüm eleştirilerin ortak bir yanı vardır: Hoş karşılanmazlar.

Aslında eleştirinin gerçek özgüvenle hiçbir ilişkisi yoktur Aslında eleştirinin gerçek özgüvenle hiçbir ilişkisi yoktur. Gerçek özgüven doğuştan var olan, yadsınamaz bir olgudur ve başka bir kişinin düşüncesine bağlı değildir. Eleştiriyle başa çıkmanın en iyi yolu, eleştirinin size ÖZGÜVEN’inizin var olduğunu unutturmasını önlemektir.

GERÇEKLİK MİTİ Duyularınıza güvenirsiniz. Duyu algılamalarınızı basit , cansız nesnelerle sınırlı tuttuğunuz sürece yanılgı yoktur. Gerçekleri ender olarak yüzde yüz doğru ve tarafsız olarak algılarsınız.

Her kafada bir televizyon ekranı bulunur.

Siz yalnızca ekranınıza yansıttıklarınızı görürsünüz, doğrudan gerçekleri görmek olanaksızdır. Bilim adamlarına kesinlikle yansız olmaları öğretilir. Siz başka birinin ekranında ne olduğunu tam olarak bilemezsiniz.

Kendi ekranınızdaki görüntülerle tam olarak ilişki halinde olamazsınız Kendi ekranınızdaki görüntülerle tam olarak ilişki halinde olamazsınız. Ekranınızdakilere hemen inanmamalısınız. Ekranınızda her zaman gördüklerinizin bazılarını denetleyebilirsiniz. Ekranınızda gördüğünüz resmi iyileştirebilirsiniz, ancak ekrandan kurtulmanız olanaksızdır.

Eleştirmenler sizi eleştirmez Eleştirmenler sizi eleştirmez. Onlar yalnızca kendi ekranlarında gördüklerini eleştirirler. Unutmayın ki eleştirmen kendi görüşünün doğruluğunda ne kadar ısrarcıysa, onun ekranındaki imgeniz de o kadar çarpıtılmış olacaktır.

Gerçeği kavrayışınız ekranınızdaki girdilerden yalnızca biridir Gerçeği kavrayışınız ekranınızdaki girdilerden yalnızca biridir. Ancak bu girdilerden yalnızca beşi gerçekle ilişkilidir: Görme İşitme Dokunma Tat alma Koklama

Nedir bu girdiler?

Doğuştan gelen özellikler: Bazı özellikler insanların genetik yapılarıyla ilgilidir. Doğuştan sahip oldukları özellikler o kişilerin ekranlarında gördüklerini kolayca renklendirir.

Kısaca ne kadar zeki, ileri görüşlü, arkadaş canlısı olursanız olun gerçeği mükemmel bir tarafsızlıkla izlemenize engel olan, doğuştan gelen eğilimlere sahipsiniz.

2. Fizyolojik durum: Ekranda gördükleriniz yüzlerce fizyolojik olaydan herhangi birinin etkisiyle gerçekleşmiş olabilir.

3. Duygusal durum: Duygularınız da gördüklerinizi çarpıtır.

4. Alışılmış davranış yöntemleri: Herkesin geçmişte işe yaramış ve belki gelecekte de işe yarayacak bazı başa çıkma yöntemleri vardır. O andaki durum ne olursa olsun, bu stratejiler hemen uygulanma eğilimi gösterir.

Herkesin yanında her an taşıdığı kocaman bir yük torbası vardır Herkesin yanında her an taşıdığı kocaman bir yük torbası vardır! Buna Alışılmış Davranış Yöntemleri torbası da denilebilir.

5. İnançlar : Sürmekte olan bir olayda, değerler, ön yargılar, yorumlar, kuramlar ve süregelen bir etkileşim hakkında varılan belirli sonuçlar, insanın ekranında gördüklerini etkileyebilir.

İnançlar geçmişte yaşamınızın nasıl olduğuna , nelerin yolunda gidip nelerin acı verdiğine, nelerin işe yaradığına ya da yaramadığına ilişkin deneyimlerinizle sıkı sıkıya bağlıdır.

6. Gereksinimler : Tanıştığınız herkes sürekli olarak kendi gereksinimlerini karşılamaya çalışmaktadır. Onların bu zorunluluğu, karşılarındaki kişilerin ekranlarındaki görüntüyü etkiler.

Gelin bir alıştırma yapalım!

Şimdi bahsettiğimiz ekran girdilerini bir örnekle beraber pekiştirelim.

Gerçekler: Gözlüklü, kısa boylu adam sorar: Ne iş yapıyorsun?

Doğuştan gelen özellikler: uyarı, yeni bir karşılaşma, dikkatli ol. Fizyolojik durum: merdivenleri koşarak çıkma sonucunda nefes darlığı, terleme. Duygusal durum: onu partiye getirdiği için karısına kızgın.

Alışılmış davranış tarzı: fiziksel üstünlük sağlamak, ilk darbeyi indirmek. İnançlar: Al bakalım, gözlüklü, kravatlı, ukala bir entelektüel daha. Bu ukala taş kafalar her zaman emeği ile çalışanları bozmak için fırsat ararlar. Gereksinimler: öfkeden kaynaklanan gerginliğini gidermek. Güçlü ve yeterli görünmek.

Yanıt: yüksek sesle, göğsünü şişirerek, ukalanın yüzüne eğilerek: Ben hayatımı kazanmak için çalışıyorum. Ya sen ne yapıyorsun bakalım?

Eleştiri yüklü bir söz duyduğunuzda kendinize sorun: Bu insanın ekranında ne var? İnsanların yalnız ekranlarında gördüklerini eleştirebileceklerini ve ekranlarının da güvenilir olmadığını anımsayın. Bir eleştirinin sizin gerçek görünümünüze dayanması zor bir ihtimaldir.

Eleştirmen daha çok duygularına, anılarına ve sizinle neredeyse hiç ilişkisi olmayan alışılmış davranışlara tepki göstermektedir. Böyle bir eleştiri için kendinizi kötü hissetmeniz yanlış olur.

Şu işe bak beni böyle eleştirmesi için ekranında ne görüyor acaba Şu işe bak beni böyle eleştirmesi için ekranında ne görüyor acaba? dersiniz.

Bazı eleştiriler gerçeklere dayanır !

EKRANINDA NE VAR? Özgüveniniz için küçük; dünya için büyük bir adım!

ETKİSİZ YANIT VERME YÖNTEMLERİ Bir eleştiriyi yanıtlamanın 3 yolu vardır: Saldırgan Yöntem: “ Ya, demek öyle ha?” Bu yöntemle eleştiriye, karşı saldırıda bulunarak yanıt verirsiniz. + Sizi rahatsız eden kişiden anında kurtulursunuz - Yapıcı eleştirmenleriniz yıkıcı düşmanlara dönüşür. - Yakın ilişkiler kurmanızı engeller.

Pasif Yöntem: “ Evet, haklısın özür dilerim” Eleştirilere pasif bir tutumla yanıt vermek, eleştirmenle aynı düşüncede olmak, özür dilemek, sessiz kalmak, saldırının daha ilk belirtisinde TESLİM OLMAK! + Rahat bırakırlar + Yanıt arama zahmetinden kurtulursunuz. - Başkalarının sizin hakkınızda verdiği olumsuz yargılara boyun eğersiniz

Pasif – Saldırgan Yöntem: “ Önce özür dile, sonra saldır Pasif – Saldırgan Yöntem: “ Önce özür dile, sonra saldır! ” Bu tarz bir yanıt saldırgan ve pasif yöntemlerin en kötü yanlarını birleştirir. - Özgüveninizi 2 kez aşağı çeker.

Etkili Yanıt Verme Yöntemleri Eleştiriye yanıt vermenin en etkili yolu kendini belirleyici tarzda davranmaktır. Saldırmaz Teslim olmaz Sabote etmez Sadece silahsızlandırır. 3 teknik vardır: Onay, Örtülü onay, Araştırma

Onay Biri sizi eleştirdiğinde haklı ise, şu 4 adımı atın; Ona “Haklısın” deyin. Eleştiriyi tekrarlayın ki, eleştirmen onu doğru duyduğunuzdan emin olsun. Uygun görüyorsanız eleştirmene teşekkür edin. Uygun görüyorsanız eleştiriyle ilgili açıklamada bulunun.

Örneğin; Eleştiri: Eşyalarını nereye bıraktığına biraz dikkat etmelisin. Çekiç bahçede ıslak çimlerin içinde duruyordu. Yanıt: Haklısın, işim bittiğinde yerine koymalıydım, bulup haber verdiğin için teşekkür ederim.

Bazen özür dilemek gerekir; Eleştiri: Bu sabah işe giderken az kalsın benzin bitiyordu, dün depoyu doldurmamışsın, benzini neden hep benim doldurmam gerektiğini anlamıyorum. Yanıt: Haklısın, benzinin azaldığını fark etmiştim, depoyu doldurmam gerekirdi. Gerçekten özür dilerim.

Onay + Eleştirmenin en çabuk ve etkili biçimde susturulmasını sağlar. + Darbenin şiddetini azaltır. - Doğru olmayan eleştiriyi onaylamak, özgüveninizi zedeler.

Örtülü Onay Eleştirmenin bazı söylediklerine katılır, bazılarına ise katılmazsınız. Bu durumda eleştirinin ya bir bölümüne ya olasılığına yada ilkesine onay vererek durumu örtülü hale getirirsiniz.

Eleştirinin bir bölümüne onay vermek; Eleştirmenin söylediklerinden yalnızca birini saptayıp o bölümünü onaylarsınız. Eleştiri: Sana hiç güvenilmez. Çocukları almayı unutuyor, son dakikaya kadar faturaları ödemiyorsun. Sana gerek duyduğumda yanımda olacağından hiçbir zaman emin olamıyorum.

Olasılığa onay verme; “Haklı olabilirsin” diyerek eleştirinin olasılığına onay verirsiniz. Eleştiri: Dişini fırçalamazsan diş etlerin hastalanır ve yaşamının sonuna kadar pişman olursun.

İlkesel onay verme; “ Eğer……… o zaman” kalıbı kullanılır. Eleştirmenin varsayımlarını desteklemez, yalnızca onun mantığını onaylarsınız. Eleştiri: Elindeki alet yaptığın işe uygun değil. O keski kayarsa tahtayı bozar. Bu iş için heykeltıraş kalemi kullanmalısın.

Örtülü onay; + Özgüveninizden ödün vermeden eleştirmeni susturur. - Bazen kendi görüşünüzü saklamak sinir bozucu olabilir. - Mesajı tam olarak anlamayabilirsiniz.

Araştırma Eleştirinin niyet ve anlamını açığa kavuşturmak için önce araştırma yapın. Sonra nasıl yanıtlayacağınıza karar verin! Anahtar Sözcükler: “tam olarak, özellikle, örneğin” Deme yahu? İspatla! Kim demiş?