ÇOCUK KORUMA KANUNU VE UYGULAMA ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUN
Advertisements

5395 SAYILI ÇOCUK KORUMA KANUNU
5395 SAYILI ÇOCUK KORUMA KANUNU ve UYGULAMALARI
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
R.Gazete No R.G. Tarihi: İşyeri hekimi: İş sağlığı ve güvenliği alanında görev yapmak üzere Bakanlıkça yetkilendirilmiş işyeri hekimliği.
REHBERLİK Yıldız KOCADAĞ.
Bakanlık Düzeyinde Rehberlik Örgütü (Milli Eğitim Bakanı)
ÇOCUK KORUMA KANUNU VE KORUYUCU/DESTEKLEYİCİ TEDBİR KARARLARININ UYGULANMASINDA MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ ROLÜ KONAK RAM-Haziran 2014.
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
5395 Sayılı Çocuk Koruma Kanunu
ÇOCUK İSTİSMARINA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIM
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KÜLTÜRÜ
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
KORUYUCU AİLE NEDİR?.
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
HUKUKİ VE CEZAİ SORUMLULUK
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
TÜRK CEZA YARGILAMASINDA TIBBİ BİLİRKİŞİLİK VE ALTERNATİF MÜTALAALAR
T. C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Personel Genel Müdürlüğü SAYI :B. 08. PGM
Sunuyu Hazırlayan:Belgin Topal
YARIN SİZDEYİZ PROJESİ
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
5395 SAYILI ÇOCUK KORUMA KANUNU DANIŞMANLIK TEDBİRİ UYGULAMALARI
MEB – ÇİM İŞBİRLİĞİ SAMSUN ÇOCUK İZLEM MERKEZİ.
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
MÜDÜR YARDIMCISI / SOSYAL HİZMET UZMANI
OKUL GELİŞİMİ YÖNETİM EKİBİ (OGYE) TOPLANTISI
1) İşveren veya vekili (okul/kurum müdürü)
Amaç MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, korunma ihtiyacı olan veya suça sürüklenen çocuklar hakkında verilen danışmanlık tedbirlerinin uygulanmasına ilişkin.
DESTEK EĞİTİM ODASI VE ÖZEL EĞİTİM SINIFLARI AÇILMA SÜRECİ VE BU SINIFLARDA DERSE GİRECEK ÖĞRETMENLER Destek eğitim odası: Kaynaştırma uygulamaları yoluyla.
5395 SAYILI ÇOCUK KORUMA KANUNU DANIŞMANLIK TEDBİRİ UYGULAMALARI
DESTEK EĞİTİM ODASI Kaynaştırma eğitimine tabi olanlara sunulan bir hizmet Kaynaştırma uygulamalarının bir parçası ve tamamlayıcısı.
AİLE HUKUKU Ailenin Korunması Projesi Elmadağ ilçe M.E.M. AR-GE BİRİMİ
ÖZEL EĞİTİM DÜZENLEMELERİ
AYDIN ÇOCUK MAHKEMESİ İSMAİL ÇEKİN PEDAGOG
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
Çocuk İzlem Merkezinin tanıtımı ve işleyişi
Çocuk Koruma ve İzlem Merkezinin
PROF. DR. YASEMİN IŞIKTAÇ
PROF. DR. YASEMİN IŞIKTAÇ
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MALATYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
DESTEK EĞİTİM ODASI İŞLEYİŞ USUL VE ESASLARI
ÇALIŞMA ORTAMI GÖZETİMİ
5395 SAYILI ÇOCUK KORUMA KANUNU DANIŞMANLIK TEDBİRİ UYGULAMASI
Kurullar, Meslekî Çalışmalar ve Komisyonlar
Destek Eğitim Odaları.
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
Hazırlayan Bölüm / Departman Adı Hazırlayan Kişi Ad Soyad Hazırlayan Kişi Ünvan KOSGEB REHBERLİK VE DENETİM KURULU YÖNETMELİĞİ RG : 05/06/2011/ /02/2011.
Çocuk ve Genç İşçilerle İlgili Özel Düzenlemelere Uy
ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI - 2
DANIŞMANLIK TEDBİRİ UYGULAMALARI
SUÇA SÜRÜKLENEN ÇOCUKLARDA DANIŞMANLIK VE EĞİTİM TEDBİRLERİ İPEKYOLU REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI Diyarbakır Çocuk Hastanesi
TANILAMA.
ÇOCUK MAHKEMELERİNDE PSİKOLOJİK DANIŞMAN OLMAK
Denetimli Serbestlik Müdürlüğü
VELAYET VELAYET, VELAYETE SAHİP OLANLAR VE VELAYET ALTINDA BULUNANLAR
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÖZEL EĞİTİM Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim.
R.Gazete No R.G. Tarihi: İşyeri hekimi: İş sağlığı ve güvenliği alanında görev yapmak üzere Bakanlıkça yetkilendirilmiş işyeri hekimliği.
ÇALIŞANLARIN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMLERİNİN USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK 15 Mayıs 2013  ÇARŞAMBA RG Sayı :
… Sınıf Öğretmeni.
DESTEK EĞİTİM ODALARI.
Eğitim tedbiri.
FİKRİ VE SINAİ HAKLAR MAHKEMELERİ
4483 MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUN.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

ÇOCUK KORUMA KANUNU VE UYGULAMA ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK www.aliagaram.meb.k12.tr

ÇOCUKLUK KAVRAMI Çocuk Hakları Sözleşmesi Madde 1: Bu sözleşme uyarınca çocuğa uygulanabilecek olan kanuna göre 18 yaşına kadar her birey çocuk sayılır. T.C.K’ ya göre; 5395 sayılı çocuk koruma kanunun 1.nci maddesi gereğince çocuk, daha erken yaşta ergin olsa bile, 18 yaşını doldurmamış kişidir.

Küçük yaşlarda hemen tüm çocuklar küçük ve masum suçlar işlerler Küçük yaşlarda hemen tüm çocuklar küçük ve masum suçlar işlerler. Ancak bu, onların ileride de suç işleyecekleri anlamına gelmez. Zihinsel, fiziksel ve ruhsal yönden tam bir olgunluğa erişmemiş, toplumsal rol ve görevlerini öğrenmekte olan, doğal dürtüleriyle çelişen kurallara neden uyulacağını yeterince anlamayan ve henüz asosyal olan çocuk, gelişim süreci içinde toplumsallaşır ve çevreye uyum sağlar. www.aliagaram.meb.k12.tr

ÇOCUK VE ERGENİ SUÇA İTEN NEDENLER Sevgi yoksunluğu , Yanlış veya eksik eğitim, Baskıcı disiplin yöntemleri , Çocuk istismarı, İç ve dış göçlerin oluşturduğu kültür çatışmaları , Gecekondulaşma ve çarpık kentleşme. Yöresel gelenek ve görenekler, Ekonomik bunalımlar, Çocuğun çalışmak zorunda kalması, Parçalanmış aileler, Ailede suçlu birey örnekleri Kitle iletişim araçlarındaki şiddet ve suçlarla ilgili programlar, Vb. www.aliagaram.meb.k12.tr

ÇOCUK KORUMA KANUNU Kanun Numarası  : 5395 Kabul Tarihi   : 3/7/2005 Resmî Gazete : 15.7.2005 / 25876 Kanunun amacı, korunma ihtiyacı olan veya suça sürüklenen çocukların korunmasına, haklarının ve esenliklerinin güvence altına alınmasına ilişkin usûl ve esasları düzenlemektir. www.aliagaram.meb.k12.tr

Çocuk Daha erken yaşta ergin olsa bile, on sekiz yaşını doldurmamış kişiyi; bu kapsamda, 1. Korunma ihtiyacı olan çocuk: Bedensel, zihinsel, ahlaki, sosyal ve duygusal gelişimi ile kişisel güvenliği tehlikede olan, ihmal veya istismar edilen ya da suç mağduru çocuğu, 2. Suça sürüklenen çocuk: Kanunlarda suç olarak tanımlanan bir fiili işlediği iddiası ile hakkında soruşturma veya kovuşturma yapılan ya da işlediği fiilden dolayı hakkında güvenlik tedbirine karar verilen çocuğu, www.aliagaram.meb.k12.tr

765 Sayılı TCK’da çocuğun cezai sorumluluk açısından üç evre kabul edilmişti. 1.Evre: 0-12 yaş grubuna dahil olanlar. 2.Evre: 12-15 yaş grubuna dahil olanlar. 3.Evre: 15-18 yaş grubuna dahil olanlar.

12-18 Yaş Arası Çocuklar TCK M.31- (1) Fiili işlediği sırada oniki yaşını doldurmamış olan çocukların ceza sorumluluğu yoktur. Bu kişiler hakkında, ceza kovuşturması yapılamaz; ancak, çocuklara özgü güvenlik tedbirleri uygulanabilir. (2) Fiili işlediği sırada oniki yaşını doldurmuş olup da onbeş yaşını doldurmamış olanların işlediği fiilin hukukî anlam ve sonuçlarını algılayamaması veya davranışlarını yönlendirme yeteneğinin yeterince gelişmemiş olması hâlinde ceza sorumluluğu yoktur. Ancak bu kişiler hakkında çocuklara özgü güvenlik tedbirlerine hükmolunur. İşlediği fiilin hukukî anlam ve sonuçlarını algılama ve bu fiille ilgili olarak davranışlarını yönlendirme yeteneğinin varlığı hâlinde, bu kişiler hakkında suç, ağırlaştırılmış müebbet hapis cezasını gerektirdiği takdirde oniki yıldan onbeş yıla; müebbet hapis cezasını gerektirdiği takdirde dokuz yıldan onbir yıla kadar hapis cezasına hükmolunur. Diğer cezaların yarısı indirilir ve bu hâlde her fiil için verilecek hapis cezası yedi yıldan fazla olamaz.   (3) Fiili işlediği sırada onbeş yaşını doldurmuş olup da onsekiz yaşını doldurmamış olan kişiler hakkında suç, ağırlaştırılmış müebbet hapis cezasını gerektirdiği takdirde onsekiz yıldan yirmidört yıla; müebbet hapis cezasını gerektirdiği takdirde oniki yıldan onbeş yıla kadar hapis cezasına hükmolunur. Diğer cezaların üçte biri indirilir ve bu hâlde her fiil için verilecek hapis cezası oniki yıldan fazla olamaz. www.aliagaram.meb.k12.tr

Çocuk Koruma Kanununda çocuk hukuku ilkelerine uygun olarak “suçlu çocuk, suç işlemiş çocuk” ifadelerinin kullanılmasından özellikle kaçınılmıştır. Bununla birlikte kanunların suç olarak tanımladığı fiili yapan çocuklar bakımından kullanılacak ifade, terim sorununu da çözmek amacıyla kanunda suça sürüklenen çocuk ifadesi kullanılmıştır.

www.aliagaram.meb.k12.tr

Suç Türüne Göre Çocuk Ceza İnfaz Kurumuna ve Eğitim Evine Giren Hükümlü Çocuklar,2001-2010 Toplam 358 457 329 334 202 78 236 429 652 476 Suç Türü 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Öldürme 82 57 62 45 28 17 21 39 34 22 Hırsızlık 91 136 83 51 29 12 47 121 194 160 Irza Geçme 43 54 27 20 7 30 _ Fiili Livata 19 14 3 5 Cinsel Suçlar 42 Yaralama 6 9 13 Yağma(Gasp) 98 139 103 134 94 100 171 271 162 Diğer 31 40 8 95 www.aliagaram.meb.k12.tr

Tablo: Yaş Grubuna Göre Ceza İnfaz Kurumuna Giren Ve Çıkan Hükümlü Çocuklar,2001-2010 A: Giren        B: Çıkan Toplam Yıllar 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 9215 A 380 545 1005 1318 896 513 840 1188 1087 1443 8122 B 186 223 1121 2558 175 670 596 722 767 1104 11-(12)-14 Yaş Grubu 17 31 82 140 94 43 61 123 187 191 7 6 117 255 8 51 80 122 143 15-17 363 514 923 1179 802 470 779 1065 900 1252 179 217 1004 2303 167 619 553 642 645 961 www.aliagaram.meb.k12.tr

Tablo:    Geliş Nedenine Göre Güvenlik Birimine Gelen Veya Getirilen Çocuklar,2010-2011 Suça Sürüklenme 83108 84691 Kabahat İşleme 586 1279 Terk 65 27 Evden Kaçma 3202 3217 Buluntu 1745 1207 Kayıp 8069 10054 Mağdur 76248 88407 Madde Kullanımı 985 418 Sokakta Çalışma 2768 1712 Sokakta Yaşama 39 24 Kanunsuz Çalışma 12 16 Bilgisine Başvurma 3876 5417 Okula Gönderilmeme 1028 1129 Kurumdan Kaçma 867 1106 Diğer 4957 4904 TOPLAM 187.555 + 203.608 = 391.163 www.aliagaram.meb.k12.tr

ÇK Kanunun uygulanmasında, çocuğun haklarının korunması amacıyla; a) Çocuğun yaşama, gelişme, korunma ve katılım haklarının güvence altına alınması, b) Çocuğun yarar ve esenliğinin gözetilmesi, c) Çocuk ve ailesinin herhangi bir nedenle ayrımcılığa tâbi tutulmaması, d) Çocuk ve ailesi bilgilendirilmek suretiyle karar sürecine katılımlarının sağlanması, e) Çocuğun, ailesinin, ilgililerin, kamu kurumlarının ve sivil toplum kuruluşlarının işbirliği içinde çalışmaları, f) İnsan haklarına dayalı, adil, etkili ve süratli bir usûl izlenmesi, g) Soruşturma ve kovuşturma sürecinde çocuğun durumuna uygun özel ihtimas gösterilmesi, h) Kararların alınmasında ve uygulanmasında, çocuğun yaşına ve gelişimine uygun eğitimini ve öğrenimini, kişiliğini ve toplumsal sorumluluğunu geliştirmesinin desteklenmesi, i) Çocuklar hakkında özgürlüğü kısıtlayıcı tedbirler ile hapis cezasına en son çare olarak başvurulması, j) Tedbir kararı verilirken kurumda bakım ve kurumda tutmanın son çare olarak görülmesi, kararların verilmesinde ve uygulanmasında toplumsal sorumluluğun paylaşılmasının sağlanması, k) Çocukların bakılıp gözetildiği, tedbir kararlarının uygulandığı kurumlarda yetişkinlerden ayrı tutulmaları, l) Çocuklar hakkında yürütülen işlemlerde, yargılama ve kararların yerine getirilmesinde kimliğinin başkaları tarafından belirlenememesine yönelik önlemler alınması, AMAÇLANMIŞTIR: www.aliagaram.meb.k12.tr

Çocukların Soruşturma ve Kovuşturulması M. 15- (1) Suça sürüklenen çocuk hakkındaki soruşturma çocuk bürosunda görevli Cumhuriyet savcısı tarafından bizzat yapılır. (2) Çocuğun ifadesinin alınması veya çocuk hakkındaki diğer işlemler sırasında, çocuğun yanında sosyal çalışma görevlisi bulundurulabilir. (3) Cumhuriyet savcısı soruşturma sırasında gerekli görüldüğünde çocuk hakkında koruyucu ve destekleyici tedbirlerin uygulanmasını çocuk hâkiminden isteyebilir. Çocuğun gözaltında tutulması M. 16- (1) Gözaltına alınan çocuklar, kolluğun çocuk biriminde tutulur. (2) Kolluğun çocuk biriminin bulunmadığı yerlerde çocuklar, gözaltına alınan yetişkinlerden ayrı bir yerde tutulur. İştirak hâlinde işlenen suçlar M. 17- (1) Çocukların yetişkinlerle birlikte suç işlemesi hâlinde, soruşturma ve kovuşturma ayrı yürütülür. (2) Bu hâlde de çocuklar hakkında gerekli tedbirler uygulanmakla beraber, mahkeme lüzum gördüğü takdirde çocuk hakkındaki yargılamayı genel mahkemedeki davanın sonucuna kadar bekletebilir. (3) Davaların birlikte yürütülmesinin zorunlu görülmesi hâlinde, genel mahkemelerde, yargılamanın her aşamasında, mahkemelerin uygun bulması şartıyla birleştirme kararı verilebilir. Bu takdirde birleştirilen davalar genel mahkemelerde görülür. www.aliagaram.meb.k12.tr

a) Belirlenen çevre sınırları dışına çıkmamak. Çocuğun nakli Madde 18- (1) Çocuklara zincir, kelepçe ve benzeri aletler takılamaz. Ancak; zorunlu hâllerde çocuğun kaçmasını, kendisinin veya başkalarının hayat veya beden bütünlükleri bakımından doğabilecek tehlikeleri önlemek için kolluk tarafından gerekli önlem alınabilir. Adlî kontrol Madde 20- (1) Suça sürüklenen çocuklar hakkında soruşturma veya kovuşturma evrelerinde adlî kontrol tedbiri olarak Ceza Muhakemesi Kanununun 109 uncu maddesinde sayılanlar ile aşağıdaki tedbirlerden bir ya da birkaçına karar verilebilir: a) Belirlenen çevre sınırları dışına çıkmamak. b) Belirlenen bazı yerlere gidememek veya ancak bazı yerlere gidebilmek. c) Belirlenen kişi ve kuruluşlarla ilişki kurmamak. (2) Ancak bu tedbirlerden sonuç alınamaması, sonuç alınamayacağının anlaşılması veya tedbirlere uyulmaması durumunda tutuklama kararı verilebilir. Tutuklama yasağı Madde 21- (1) Onbeş yaşını doldurmamış çocuklar hakkında üst sınırı beş yılı aşmayan hapis cezasını gerektiren fiillerinden dolayı tutuklama kararı verilemez. www.aliagaram.meb.k12.tr

Çocukların Kovuşturması Duruşma Aşaması: MD.13Çocukların duruşmaları kapalı yapılır; hüküm de kapalı duruşmada açıklanır. Çocuk, velisi, vasisi, mahkemece görevlendirilmiş sosyal çalışma görevlisi, çocuğun bakımını üstlenen aile ve kurumda bakılıyorsa kurumun temsilcisi duruşmada hazır bulunabilir. CMK.236/(3) Mağdur çocukların veya işlenen suçun etkisiyle psikolojisi bozulmuş olan diğer mağdurun tanık olarak dinlenmesi sırasında psikoloji, psikiyatri, tıp veya eğitim alanında uzman bir kişi bulundurulur. Bunlar hakkında bilirkişilere ilişkin hükümler uygulanır. M.22- (1) Çocuk, velisi, vasisi, mahkemece görevlendirilmiş sosyal çalışma görevlisi, çocuğun bakımını üstlenen aile ve kurumda bakılıyorsa kurumun temsilcisi duruşmada hazır bulunabilir. Sosyal çalışma görevlisi, çocuğa bu süreçte haklarını öğretmek, yargılama süreci hakkında bilgilendirmek ve kendini güvende hissetmesi, süreci anlaması ve görüşlerini serbestçe ifade etmesi için ona yardım etmekle görevlidir. www.aliagaram.meb.k12.tr

Sosyal çalışma görevlilerinin atanmaları ve çalışma esasları Sosyal çalışma görevlisi: Psikolojik danışmanlık ve rehberlik, psikoloji, sosyal hizmet alanlarında eğitim veren kurumlardan mezun meslek mensuplarını ifade eder. M. 17 – (1) Her mahkemeye en az birer ve iş durumuna göre yeterli sayıda psikolojik danışmanlık ve rehberlik, psikoloji, sosyal hizmet alanlarında en az lisans düzeyinde eğitim veren kurumlardan mezun sosyal çalışma görevlisi Adalet Bakanlığı tarafından atanır. (3) Sosyal çalışma görevlilerinin bulunmaması veya görevin bunlar tarafından yapılmasında fiilî ya da hukukî bir engel bulunması hâlinde; birinci fıkrada öngörülen nitelikleri haiz olmak şartıyla diğer kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan veya serbest meslek icra eden sosyal çalışma görevlileri, inceleme için görevlendirilebilir. www.aliagaram.meb.k12.tr

BİLİR KİŞİLİĞİ KABUL YÜKÜMLÜLÜĞÜ CMK.65 - (1) Aşağıda belirtilen kişi veya kurumlar, bilirkişilik görevini kabul etmekle yükümlüdürler: a) Resmî bilirkişilikle görevlendirilmiş olanlar ve 64 üncü Maddede belirtilen listelerde yer almış bulunanlar. b) İncelemenin yapılması için bilinmesi gerekli fen ve sanatları meslek edinenler. c) İncelemenin yapılması için gerekli mesleği yapmaya resmen yetkili olanlar. www.aliagaram.meb.k12.tr

Md. 17/ 7 Görevlendirmelerde, incelemeyi yapanlara mahkeme veya çocuk hâkimi tarafından bilirkişilik esasları çerçevesinde tayin edilecek ücret Cumhuriyet başsavcılığının suçüstü ödeneğinden ödenir. www.aliagaram.meb.k12.tr

Sosyal çalışma görevlilerinin görevleri a) Hâkim veya mahkemenin çocuk hakkında bir karar vermesinden önce onun içinde bulunduğu koşulları, çocuğun özelliklerini ve çocuğun toplumda yapıcı bir rol üstlenmesini ve yararlanılabilecek toplumsal kaynakları tanımasını sağlamak üzere görevlendirildikleri çocuk hakkında sosyal inceleme yapmak, hazırladıkları raporları kendilerini görevlendiren mercie sunmak, b) Suça sürüklenen çocuğun ifadesinin alınması veya sorgusu sırasında adalet mekanizmasının işleyişinden olumsuz etkilenmesini önlemek amacıyla çocuğun yanında bulunmak, çocuğun hakları ile kendisine yöneltilen suçlama dahil olmak üzere yargılama süreci hakkında anlayabileceği bir dilde bilgilendirilmesini sağlamak, korunma ihtiyacı olan çocuklar hakkında da benzeri işlemleri ifa etmek, www.aliagaram.meb.k12.tr

c) Sosyal inceleme, gözetim ve denetim yapmasını engelleyen durumların ortaya çıkması hâlinde durumu derhal görevlendirildikleri mercie bildirerek gerekli önlemlerin alınmasını istemek, d) Çocukla ilgili kararların yerine getirilmesinde veya çocuğun kapasitesinin araştırılması ile görevli adlî mercilerce tayin edilen uzmanlar dahil olmak üzere ilgili kurum ve kuruluş yetkilileri ile çocuk hakkındaki kararın amaca ulaşmasını sağlamak üzere işbirliği yapmak ve uzmanlık alanına giren konularda görüşlerini bildirmek suretiyle bu kişilere yardımcı olmak, e) Kanun kapsamında mahkemeler, çocuk hâkimleri ve Cumhuriyet başsavcılıkları tarafından verilen diğer görevleri yapmak. www.aliagaram.meb.k12.tr

Sosyal inceleme talebi, yaptırılması ve değerlendirilmesi M. 20 – (1) Kanun kapsamındaki çocuklar hakkında mahkemeler, çocuk hâkimleri veya Cumhuriyet savcılarınca gerektiğinde çocuğun bireysel özelliklerini ve sosyal çevresini gösteren inceleme yaptırılabilir. Soruşturma ve kovuşturma aşamalarında çocuğun, veli veya vasisi ya da müdafi veya bu kimselerin avukatları da mahkeme veya çocuk hâkimine müracaat ederek çocuk hakkında sosyal inceleme yapılmasını talep edebilirler. www.aliagaram.meb.k12.tr

2) Fiili işlediği sırada oniki yaşını bitirmiş onbeş yaşını doldurmamış bulunan çocuklar ile onbeş yaşını doldurmuş ancak onsekiz yaşını doldurmamış sağır ve dilsizlerin işledikleri fiilin hukukî anlam ve sonuçlarını algılama yeteneğinin ve bu fiille ilgili olarak davranışlarını yönlendirme yeteneğinin olup olmadığının takdiri bakımından sosyal inceleme yaptırılması zorunludur. Sosyal incelemeyi yapan bilirkişi, çocuğun içinde bulunduğu aile ortamı, sosyal çevre koşulları, gördüğü eğitim, fiziksel ve ruhsal gelişimi hakkında bir rapor düzenler. Hâkim, bu yaş grubuna giren çocuğun kusur yeteneğinin olup olmadığını takdir ederken, görevlendirdiği bilirkişinin hazırlamış bulunduğu raporda yer verilen gözlem, tespit ve değerlendirmeleri göz önünde bulundurur. Takdir yetkisi mahkemeye aittir. İnceleme, kararda gösterilen sürede tamamlanmalıdır; gerektiğinde ek süre talep edilebileceği gibi kararda bir süre belirtilmemiş olması hâlinde incelemenin çocuğun durumunun aciliyetine uygun bir süre içerisinde tamamlanarak, raporun mahkemeye sunulmuş olması gerekir. www.aliagaram.meb.k12.tr

Koruyucu ve destekleyici tedbir kararı alınması M.7- (1) Çocuklar hakkında koruyucu ve destekleyici tedbir kararı; çocuğun anası, babası, vasisi, bakım ve gözetiminden sorumlu kimse, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu ve Cumhuriyet savcısının istemi üzerine veya re'sen çocuk hâkimi tarafından alınabilir. (2) Tedbir kararı verilmeden önce çocuk hakkında sosyal inceleme yaptırılabilir. (3) Tedbirin türü kararda gösterilir. Bir veya birden fazla tedbire karar verilebilir. (4) Hâkim, çocuğun gelişimini göz önünde bulundurarak koruyucu ve destekleyici tedbirin kaldırılmasına veya değiştirilmesine karar verebilir. (5) Tedbirin uygulanması, on sekiz yaşın doldurulmasıyla kendiliğinden sona erer. Ancak hâkim, belli bir süre daha devam edilmesine karar verebilir. www.aliagaram.meb.k12.tr

Sosyal inceleme raporları M. 21 – (1) Sosyal inceleme raporlarında yapılan incelemenin özelliğine ve verilen görevin niteliğine göre çocuğun gelişimi,özellikleri gibi hususların tamamına veya bir kısmına yer verilir; (2) Raporda çocuğun işlediği fiille ilgili olarak hukukî anlam ve sonuçları kavrayabilme ve bu fiille ilgili olarak davranışlarını yönlendirme yeteneğinin olup olmadığı hakkında sonuç değerlendirmesinde bulunulmaz. (3) Sosyal inceleme raporu, suça sürüklenmiş çocuğun, işlediği fiilin hukukî anlam ve sonuçlarını algılama ve bu fiille ilgili olarak davranışlarını yönlendirme yeteneğinin mahkeme tarafından takdirinde göz önünde bulundurulur. www.aliagaram.meb.k12.tr

5395 sayılı ÇKK KAPSAMINDA koruyucu ve destekleyici tedbirler M.5- (1) Koruyucu ve destekleyici tedbirler, çocuğun öncelikle kendi aile ortamında korunmasını sağlamaya yönelik danışmanlık, eğitim, bakım, sağlık ve barınma konularında alınacak tedbirlerdir. Bunlardan; 5 – (1) a. Danışmanlık tedbirleri; a) Çocuğun ailesi yanında korunmasını sağlamak veya çocuk hakkında verilen tedbir kararlarının uygulanması sırasında onu ve bakımından sorumlu olan kimseleri desteklemek ya da uygulanması muhtemel tedbirler hakkında bilgilendirmek amacıyla uygulanır. www.aliagaram.meb.k12.tr

EĞİTİM TEDBİRİ b) Eğitim tedbiri, çocuğun bir eğitim kurumuna gündüzlü veya yatılı olarak devamına; bu şekilde eğitim alması mümkün olmayan çocukların evde eğitim almalarına, özel eğitim almaları gereken çocukların eğitsel ihtiyaçları doğrultusunda ilgili eğitim kurumuna devamına, kendilerine, ailelerine, öğretmenlerine ve okul personeline; uzman personel, araç gereç sağlanmasına yönelik tedbirler ile çocuğun iş ve meslek edinmesi amacıyla bir meslek veya sanat edinme kursuna gitmesine veya meslek sahibi bir ustanın yanına yahut kamu ya da özel sektöre ait işyerlerine yerleştirilmesine yönelik tedbirlerdir. www.aliagaram.meb.k12.tr

BAKIM TEDBİRİ c) Bakım tedbiri, çocuğun bakımından sorumlu olan kimsenin herhangi bir nedenle görevini yerine getirememesi hâlinde, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu tarafından çocuğun resmî veya özel bakım yurduna yerleştirilmesi ya da koruyucu aile hizmetlerinden veya Kurumun bu kapsamda yürüttüğü hizmet modellerinden yararlandırılmasına yönelik tedbirdir. www.aliagaram.meb.k12.tr

SAĞLIK TEDBİRİ d) Sağlık tedbiri, çocuğun fiziksel ve ruhsal sağlığının korunması ve tedavisi için gerekli geçici veya sürekli tıbbî bakım ve rehabilitasyonu ile madde bağımlısı olanların tedavilerinin yapılmasına yönelik tedbirdir. www.aliagaram.meb.k12.tr

BARINMA TEDBİRİ e) Barınma tedbiri, yaşamını devam ettirmek için yeterli ve sağlıklı bir barınma yeri olmayan çocuklu kimselere veya hayatı tehlikede olan hamile kadınlar ile bunların çocuklarına uygun barınma yeri sağlamaya yönelik tedbirlerdir. www.aliagaram.meb.k12.tr

Tedbir Kararlarının Uygulanması a) Danışmanlık ve barınma tedbir kararlarının, ilgisine göre il millî eğitim müdürlükleri, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı il veya ilçe müdürlükleri ya da yerel yönetimler, b) Eğitim tedbiri kararının, ilgisine göre il millî eğitim müdürlüklerine veya Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bölge müdürlükleri, c) Bakım tedbiri kararının, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı il veya ilçe müdürlükleri, ç) Sağlık tedbiri kararının ise, il sağlık müdürlükleri Tarafından uygulanması hüküm altına alınmıştır. www.aliagaram.meb.k12.tr

M. 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, korunma ihtiyacı DANIŞMANLIK TEDBİRİ KARARLARININ UYGULAMA USUL VE ESASLARI HAKKINDA TEBLİĞ Resmî Gazete 25 Ekim 2008 Sayı : 27035 Amaç M. 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, korunma ihtiyacı olan veya suça sürüklenen çocuklar hakkında verilen danışmanlık tedbirlerinin uygulanmasına ilişkin usûl ve esasları düzenlemektir. www.aliagaram.meb.k12.tr

Danışmanlık tedbirlerinin amacı ve kapsamı M. 5 – (1) Danışmanlık tedbirleri; a) Çocuğun ailesi yanında korunmasını sağlamak veya çocuk hakkında verilen tedbir kararlarının uygulanması sırasında onu ve bakımından sorumlu olan kimseleri desteklemek ya da uygulanması muhtemel tedbirler hakkında bilgilendirmek amacıyla uygulanır. b) Bazı sorun alanlarında tek başına riski azaltıcı bir müdahale olarak bazılarında ise diğer tedbirlerin uygulanmasından önce veya diğer tedbirlerle birlikte, o tedbirlere destek vermek amacıyla uygulanır. www.aliagaram.meb.k12.tr

c) Danışmanlık tedbirlerinin kapsamı, çocukların bedensel, zihinsel, psiko-sosyal, duygusal gelişimini desteklemek, okul, aile ve sosyal çevresi ile uyumunu güçlendirmek ve yeteneklerine uygun bir meslek sahibi olarak hayata hazırlanmalarını sağlamak amacıyla okul başarısızlığı, okuma yazma bilmeme, okul devamsızlığı, gibi eğitim sorunlarının çözümüne yönelik faaliyetler ve okul başarısını artırma; madde kullanımı, davranış bozukluğu, cinsel istismar, ergenlik sorunları, öfke kontrolü, sosyal beceri sorunu, aile içi iletişim problemleri, ailede parçalanma, ailede çocuğun değeri konusunda yeterli duyarlılığın olmaması, ailenin göçe bağlı sorunları, gibi konularda korunma ihtiyacı olan veya suça sürüklenen çocuğu, aileyi ve çocuğun bakımından ve eğitiminden sorumlu kişileri bir arada sistematik bir şekilde ele alan, suç ve mağduriyetin tekrarlanmasını engellemek üzere riskleri ve koruyucu önlemleri değerlendiren ve normal gelişimi destekleyen, müdahale eden, psiko-sosyal ve eğitsel destek hizmetleri olarak uygulanır. ç) İhtiyaç duyulan danışmanlığın içeriği, sosyal inceleme raporunda belirtilir. Sosyal inceleme raporu, bu tedbire ihtiyacı ortaya koyan sorun veya durumun gerektirdiği uzmanlığı tarif edici ve bu tedbire ilişkin önerileri açıklayıcı nitelikte düzenlenmelidir www.aliagaram.meb.k12.tr

Danışmanlık tedbirini uygulayabilecek görevliler MADDE 6 – (1) Danışmanlık hizmeti, tedbir kararının içeriği dikkate alınmak suretiyle, mahkeme tarafından tedbir kararını uygulamakla görevlendirilen kurumda görevli sosyal çalışma görevlilerince yürütülür. Ancak Mahkeme tarafından tedbir kararını uygulamakla kurum yerine kişi görevlendirilmesinin söz konusu olduğu durumlarda Mahkemenin yetki alanı içerisinde bulunan resmi veya serbest meslek icra eden sosyal çalışma görevlileri görevlendirilebilir. Sosyal çalışma görevlilerinin bulunmaması halinde ise ilgili mahkeme tarafından resmi veya serbest meslek icra eden aile hekimi, psikiyatri, pediatri gibi uzmanlık alanlarının yanı sıra tıp alanından mezun olan görevliler ile lisans eğitimi almış hemşirelik, çocuk gelişimi ve eğitimi alanlarında mesleki eğitim almış kişiler de görevlendirilebilir. www.aliagaram.meb.k12.tr

Danışmanlık hizmeti verecek kurumlar MADDE 7 – (1) Danışmanlık tedbiri, Millî Eğitim Bakanlığı, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu ve yerel yönetimler tarafından yerine getirilir. (2) Danışmanlık tedbirinin Millî Eğitim Bakanlığınca uygulanmasına karar verildiğinde; çocuğun eğitimine devam ettiği veya hakkında danışmanlık tedbirinin yanı sıra eğitim tedbiri kararı verildiği hâllerde, okulda ya da kurumda bulunan psikolojik danışma ve rehberlik servisince; okulda psikolojik danışman/rehber öğretmen bulunmadığı veya çocuğun herhangi bir okulla ilişiği bulunmadığı hâllerde ise rehberlik ve araştırma merkezlerince yerine getirilir. www.aliagaram.meb.k12.tr

Danışmanlık hizmeti kriterleri MADDE 8 – (1) Danışmanlık hizmeti verecek olan kişilerin konularında meslekî eğitim almış olmalarının yanı sıra yeterliliklerini sertifikaları ya da belgeleri ile belirten ve alanlarında çalıştıklarını hizmet belgesi ile ispat edenler öncelikli olarak tercih edilir. (2) Çocuk hakkında danışmanlık tedbirinin yanı sıra diğer tedbirlere ya da denetim altına alınmasına karar verildiği hallerde, ilgili tedbir kararı ya da denetimi izleyecek, kişi ile danışmanlık hizmetini verecek kişi aynı olamaz. (3) Danışmanlık tedbiri, ailenin kararlara katılımını sağlamaya elverişli olacak şekilde, diğer tedbir kararlarını ya da denetim altına alma kararını izleyen görevliler ile iş birliği içerisinde yerine getirilir. (4) Danışmanlık tedbiri kararını yerine getirmekle görevli danışman, kurum veya kuruluşlarca, bu tedbir kararının yerine getirilmesinde hazırlanacak uygulama plânına esas olmak üzere; Çocuk Koruma Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 22 nci maddesinde belirtilen bilgi edinme ilkelerine uymak şartıyla sosyal inceleme raporundan yararlanılır. www.aliagaram.meb.k12.tr

(5) Danışmanlık tedbiri, hizmetin niteliğine göre haftalık ya da on beş günlük periyotlarla uygulanmalı, asgari sekiz seans yapılmalıdır. Bu süre sonunda tedbirin devamı konusunda karar verilmelidir. (6) Danışmanlık tedbirlerinin uygulanması, çocuk, aile veya çocuğun bakımından sorumlu kimseler için hazırlanmış psiko- eğitsel programlar vasıtasıyla yürütülür. Bu programlar, bireysel ve grupla uygulanabilir nitelikte olmalıdır. Programlar, çocuğun bakımından sorumlu kimseyi, aileyi, çocuğu tanıma ve değerlendirmeye yönelik olmalı, çocuğun kurumlarla sağlıklı temasını ve sosyal normlarla uyumunu sağlamayı, çocuğun bakımından sorumlu kimselerin ve ebeveynlerin ise rehberlik edici ve eğitici potansiyellerini geliştirmeyi hedeflemelidir. (7) Danışmanın, tayin, nakil, hastalık ile aile veya çocukla gerekli çalışmayı sürdürmesini engelleyecek sorunlar çıkması halinde tedbiri uygulamakla görevli kurum tarafından yeni bir danışman belirlenerek ilgili mahkemeye bildirilir. Eğer danışman mahkeme tarafından kurum dışından görevlendirilmiş ise yerine ilgili mahkeme tarafından yeni danışman atanır. www.aliagaram.meb.k12.tr

Danışmanlık tedbiri süreci MADDE 9 – (1) Danışmanlık tedbiri süreci aşağıdaki hususları içerecek biçimde yapılır: a) Çocuk, aile, bakmakla yükümlü kişi veya kişiler ile ilgili bilgiler ve dosya bilgileri toplanarak incelenir. b) Çocuk, aile, bakmakla yükümlü kişi veya kişiler ile tanışılır. c) Danışman, görev ve sorumlulukları hakkında çocuğu, aileyi, bakmakla yükümlü kişi veya kişileri bilgilendirir. ç) Sorunun tarafları olabilecek aile, öğretmen, idareci ve bunun gibi kimselerle görüşülerek problemin sınırları belirlenir. d) Çocuğa ve aileye mahkeme kararı ve yükümlülüklerinin tanıtımı, uymama halinde ve devamının kesilmesinde sonuçları ile aileye çocuğuyla ilgili sorumlulukları anlatılır. www.aliagaram.meb.k12.tr

e) Danışmanlık hizmeti ile ilgili bir uygulama planı hazırlanır. Çocuğun ailesinin yanında yaşadığı durumlarda çocuk ve aile sürece birlikte dahil edilir,ilgili kişilerle de görüşme sağlanır. Çocuğun ailesinin yanında yaşamadığı ve ailesinden uzak olduğu durumlarda ailenin sürecin gelişiminden ve üstüne düşen görevlerden haberdar edilmesi için gerekli önlemler alınarak danışmanlık hizmeti başlatılır. En az, çocukla haftada bir kez, aileyle iki haftada bir kez gerçekleştirilecek görüşmeler planlanır ve bu plan doğrultusunda takip edilir. Ayrıca duruma göre öğretmen ya da ilgili kişilerle de görüşme sağlanır. f) Danışmanlık tedbirinin uygulama sürecinin değerlendirilmesinde kullanılacak izleme kriterleri, bu hizmeti sunacak danışman tarafından belirlenerek uygulama planında gösterilir. www.aliagaram.meb.k12.tr

g) Uygulama planı doğrultusunda üçer aylık periyotlarla sürecin değerlendirmesine ve varsa tedbirin değiştirilmesine ilişkin öneriyi de içeren rapor; Yönetmeliğin 18 inci maddesinde belirtilen usule göre mahkeme veya çocuk hâkimi tarafından, incelettirilmek üzere mahkemeye ulaştırılır. h) Danışmanlık hizmeti, danışmanın, bu tedbirde istenen amaca ulaşıldığına dair raporu üzerine mahkeme veya çocuk hâkiminin vereceği kararla sona erer. www.aliagaram.meb.k12.tr

(2) Danışmanlık tedbirlerini uygulayan görevlilerin; mahkeme veya çocuk hâkimine sunulan uygulama planı doğrultusunda yaptıkları işlem ya da görevlerin izlenmesi, tedbirle ulaşılmak istenen amacı gerçekleştirecek etkinlik ve verimlik için gerekli desteğin sağlanması bu tedbiri yerine getirmekle yükümlü kurumların sorumluluğundadır. www.aliagaram.meb.k12.tr

Sekreterya M. 12 – (1) Eğitim komisyonunun oluşumu, eğitim plan ve programları ile materyalinin hazırlanmasının sekreterya hizmetleri Milli Eğitim Bakanlığınca yerine getirilir. Danışmanlık hizmetini verebilecek kişilerin bildirimi MADDE 13 – (1) Danışmanlık hizmeti verebilecek kişilerin listeleri, alanları ve kurumları da belirtilmek suretiyle tedbiri yerine getirmekle sorumlu kurumların taşra birimleri tarafından, il ve ilçelerdeki koordinasyon makamlarına, mahkeme veya çocuk hâkimlerine bildirilir. www.aliagaram.meb.k12.tr

EĞİTİM TEDBİR KARARI Millî Eğitim Bakanlığı ile Adalet Bakanlığı işbirliğinde mahkemeler tarafından verilen eğitim kurumuna veya programına devam etme kararlarının yerine getirilmesini sağlamaktır. Taşrada, Millî Eğitim Bakanlığı adına İl/İlçe Millî Eğitim Müdürlükleri, Adalet Bakanlığı adına ise Cumhuriyet Başsavcılıkları ve Denetimli Serbestlik ve Yardım Merkezi Şube Müdürlükleri bu protokol çerçevesindeki iş ve işlemleri yürütmekle yetkili ve sorumludurlar.  www.aliagaram.meb.k12.tr

M. 8 -  Millî Eğitim Bakanlığı adına il ve ilçelerdeki işlemler İl/İlçe Millî Eğitim Müdürlükleri, İl/İlçe Millî Eğitim Müdürlükleri bünyesindeki işlemler de ilgili müdür yardımcısı/şube müdürleri tarafından yürütülür. Birden çok şube/bölümü ilgilendiren konularda koordinasyon, yaygın eğitimden sorumlu müdür yardımcısı/şube müdürleri tarafından sağlanır. Eğitim kurumuna veya programına devam etme kararı, kişinin katılım şartları, programın özelliği, uygulama takvimi vb. hususlar dikkate alınarak verilir. Bunun için il/ilçedeki yetkililer birlikte önlem alırlar. www.aliagaram.meb.k12.tr

Millî Eğitim Bakanlığının Görev ve Yükümlülükleri 6.1  6.1.1 Denetimli serbestlik ve yardım merkezi şube müdürlükleri tarafından bildirilen eğitim kurumuna veya programına devam etme kararlarının uygun okul veya eğitim kurumunda yerine getirilmesini sağlamak.  6.1.2 Mahkemeler tarafından hakkında eğitim kurumuna veya programına devam etme kararı verilen kişilerin yükümlülüklerine uyup uymadıklarının, gösterdikleri gelişmelerin etkili biçimde izlenmesinin ve gerekli olması halinde rehberlik görevlerinin yerine getirilmesinin sağlanması için okulda görevli rehber öğretmeni, eğitim kurumlarında rehber öğretmen bulunmaması halinde en yakın rehberlik ve araştırma merkezinden bir rehber öğretmeni görevlendirilmesini sağlamak. www.aliagaram.meb.k12.tr

 6.1.3 Eğitim kurumuna veya programına devam etme kararlarının yerine getirilmesinde uzman olarak görevlendirilen rehber öğretmen tarafından kişinin toplumla bütünleşmesi ve iyileştirilmesi için meslekî çalışma ve denetimin ayrıntılı olarak açıklandığı denetim planının ve çocuklar hakkında aylık ve üç aylık, yetişkinler hakkında üç aylık dönemler için denetim planı doğrultusunda yapılan uygulamanın değerlendirildiği; raporun hazırlandığı dönemi takip eden sonraki üç aylık denetim sürecinde yapılması düşünülen mesleki çalışmaların açıklandığı denetim raporunun düzenlenmesini sağlamak. 6.1.4 Kişi hakkında eğitim kurumuna veya programına devam etme kararları dışında diğer denetimli serbestlik tedbirlerinin verilmesi ve kişinin eğitimine devam etmesi halinde kişinin yükümlülüklerine uyup uymadığının, gösterdiği gelişmenin etkili biçimde izlenmesinin sağlanması için denetimli serbestlik görevlileri ile bilgi alışverişini sağlamak.  6.1.5 Hakkında eğitim kurumuna veya programına devam etme kararı verilen kişinin yükümlülüklerine uymaması halinde durumun denetimli serbestlik ve yardım merkezi şube müdürlüğüne bildirmesi yönünde önlem almak. www.aliagaram.meb.k12.tr

 6.1.6 Hakkında eğitim kurumuna veya programına devam etme kararı verilen kişinin  eğitim kurumuna başvurmasının ardından  kişinin denetimli serbestlik süresi içinde devam edeceği kursların isim ve süresinin, kişinin talebi, kurslara katılım için niteliklerinin uyup uymadığı ve alacağı kursların birbirini destekler nitelikte olması  yönünde önlem almak.  6.1.7 Eğitim programını başarı ile bitirenlere durumuna göre Diploma/Kurs Bitirme Belgesi düzenlenmesini sağlamaktır. www.aliagaram.meb.k12.tr

PROTOKOL SÜRESİ  Madde 15 – Bu protokol imzalandığı tarihten itibaren üç yıl süre ile geçerlidir. Üçüncü yıldan sonra; taraflardan herhangi bir talep gelmediği takdirde protokol kendiliğinden birer yıl daha uzar.  Taraflar asgari 1 ay  önce, karşı tarafa yazılı haber vermek suretiyle protokolün iptalini isteyebilir.  YÜRÜRLÜK Madde 16 – Bu  işbirliği protokolü  26/09/2006 tarihinde iki suret imzalanarak yürürlüğe girmiştir. www.aliagaram.meb.k12.tr

TEŞEKKÜR EDERİM. www.aliagaram.meb.k12.tr