BÜTÇE HAZIRLAMA REHBERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı, Mart 2013
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu
Bütçe Kodlaması Nedir? Bütçe Kodlaması Devlet faaliyetlerinin Kurumsal, Fonksiyonel ve Ekonomik Sınıflandırmasıdır.
ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI DÖNEMİ BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ 26 Haziran 2013.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
1 Ahmet DEMİRCAN Daire Başkanı 22 MAYIS ANTALYA PERFORMANS BÜTÇE VE RAPORLAMA DAİRE BAŞKANLIĞI.
I.DÜZEYII.DÜZEY III.DÜZEYIV.DÜZEY I.DÜZEYII.DÜZEY III.DÜZEYIV.DÜZEY 38YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI38YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI 61NAMIK KEMAL.
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
Bütçe Sisteminin Yasal Düzenlemesi
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
İZMİR KATİP ÇELEBİ ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI Kurum ve Süreç Performans.
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI
KAMU HARCAMA HUKUKU ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI
DEFTERDARLAR ÇALIŞMA TOPLANTISI
Sosyal koruma harcamalarının izlenmesinde uluslararası olarak kullanılan iki yöntem bulunmaktadır. Bunlardan birincisi AB’nin kullandığı ESSPROS ikincisi.
BÜTÇE HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
Bütçe Formunun Doldurulması
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI
BÜTÇE VE MALİ KONTROL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI. BÜTÇE 5018 SAYILI KANUNDA BÜTÇE: BELİRLİ BİR DÖNEMDEKİ GELİR VE GİDER TAHMİNLERİ İLE BUNLARIN UYGULANMASINA İLİŞKİN HUSUSLARI.
Plan Program Dairesi Başkanlığı Görev Tanımları Genel Müdürlüğümüzün yıllık bütçesini, yatırım programlarını hazırlamak ve uygulanmasını sağlamak, Genel.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
İZMİR KATİP ÇELEBİ ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI DÖNEMİ BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ.
Aralık 2009, ANKARA Yükseköğretim Kurumları Bütçelerinin Yeniden Yapılandırılması Yükseköğretim Hizmetleri Dairesi.
YAYIMLANAN MALİ VERİLER .
ERZİNCAN ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Harcama Yetkilileri.
5018 Kapsamında Stratejik Planlama Tuğba DİNÇER 25 Nisan 2011
T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı TÜRKİYE İÇİN ÇOK YILLI HARCAMA ÇERÇEVESİNİN TASARLANMASI.
KAMU HARCAMALARININ SINIFLANDIRILMASI
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI KAMU MALİ YÖNETİMİ PROJESİ KAPSAMINDA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR, MEVCUT KODLAMANIN DAHA ÖNCE DEĞİNİLEN EKSİKLİKLERİNİ ORTAYA.
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
6360 Sayılı Kanun On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına.
2008 Yılı Analitik Bütçe Sınıflandırması T.C. MALİYE BAKANLIĞI BÜTÇE ÇALIŞMALARI ARALIK 2007.
YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
İSTANBUL MEDENİYET ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI; *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm 13 basamaktan oluşur. 13.
Taşınır Mal Yönetmeliği ve TAŞINIR KAYIT VE YÖNETİM SİSTEMİ Semineri Bayram KESER Mali Hizmetler Uzmanı 1 T.C MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME.
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
GENEL BÜTÇE ÖDENEKLERİNİN KULLANILMA ESASLARI Emine ŞAHİN Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Mali Hizmetler Uzmanı.
GENEL BÜTÇENİN HAZIRLAMA SÜRECİ Emine ŞAHİN Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Mali Hizmetler Uzmanı.
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
HARCAMA.
İDARİ ve MALİ İŞLER DAİRE BAŞKANLIĞI 2011 MALİ YILI BÜTÇE HAREKETLERİ.
Görev ve Sorumluluklar PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI 1-Üniversitelere Akademik Kadro Tahsis Edilmesi YÜKSEKÖĞRETİM KURULU BAŞKANLIĞI.
MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇELEME SÜRECİNDE ANALİTİK KODLAMA SİSTEMİ.
GAZİ ÜNİ. FİZİKİ ALANLARI G.Ü. STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI 2.
İDARİ ve MALİ İŞLER DAİRE BAŞKANLIĞI 2009 BÜTÇE HAREKETLERİ.
İDARİ ve MALİ İŞLER DAİRE BAŞKANLIĞI 2010 BÜTÇE HAREKETLERİ.
Analitik Bütçe Sınıflandırması
DÜZCE ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI.
FONKSİYONEL KODLARIN KULLANIM ALANLARI
BÜTÇE TEKLİFİ HAZIRLAMA KLAVUZU
ANALİTİK BÜTÇE Kazım GENÇ Maliye Uzmanı ANKARA
BÜTÇE HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Devlet Muhasebe Standartları
BÜTÇE VE PERFORMANS ŞUBESİ
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
Bütçenin Uygulanması.
Sunum transkripti:

BÜTÇE HAZIRLAMA REHBERİ (2011-2013)

BÜTÇE HAZIRLAMA REHBERİ NEDİR ? Bütçe hazırlama rehberi, o yılki ekonomik durumu ve hükümetin ekonomi politikasını göz önüne alarak kurumların bütçelerini nasıl hazırlayacaklarını, hazırlarken nelere dikkat edeceklerini açıklayan bir taslak kılavuzdur. Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanır.

Bütçe hazırlama rehberi ‘Bütçe Çağrısı’ ile başlar. Bütçe çağrısı, hükümetin ekonomi politikasına yönelik bilgi ve açıklamalarıdır.

2011-2013 Dönemi Bütçe Çağrısı ve Hazırlama Rehberi Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’in imzasıyla yayımlanmıştır. (10 Ekim-Resmi Gazete)

EN ÖNEMLİ İLKELERİ : 1.Bütçe teklifleri; Merkezi yönetim bütçesi ve çok yıllı bütçeleme anlayışı çerçevesinde 2011-2013 dönemini kapsayacak şekilde hazırlanacaktır. 2. İdareler bütçe tekliflerini, 5018 sayılı Kanunun öngördüğü ilke ve esasları dikkate alarak mali saydamlığa, hesap verilebilirliğe katkı sağlayacak, somut hizmet öncelikleri ve hedeflerini ortaya koyacak şekilde hazırlayacaklardır. 3.Bütçe teklifleri hazırlanırken, Yılsonu tüketici fiyat endekslerindeki artış 2011 yılı için %5.3, 2012 yılı için %5.0, 2013 yılı için %4.9, GSYH büyüme oranı 2011 yılı için %4.5, 2012 yılı için %5.0, 2013 yılı için %5.5 olarak dikkate alınacaktır.

4. İhtiyaç duyulmayan, öncelik taşımayan hizmetler için ödenek teklif edilmeyecek, devamına ihtiyaç duyulan hizmetler için esaslar dahilinde ödenek teklif edilecektir. 5. Döner sermayeler aracılığı ile karşılanabilecek ihtiyaçlar için bütçeden ödenek teklifinde bulunulmayacaktır. 6. Bütçe teklifleri e-bütçe sisteminde onaylanacaktır.

ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI

Bütçe harcamaları neden sınıflandırılır ? Bütçe harcamalarının nitelikleri ve etkileri farklı olduğundan bütçenin etkin bir mali araç olarak kullanılabilmesi için harcamaların temel kriterlere göre sınıflandırılması gerekir.

Analitik Bütçe Sınıflandırması : Program sorumlularının saptanmasına, bütçede işlevsel sınıflandırmaya ve uluslararası karşılaştırmaya olanak veren ölçmeye ve çözümlemeye elverişli istatistiki veriler üretmeyi kolaylaştıran bütçe kodlamasıdır. Bu sistem, Türkiye’de 2002 yılında bazı kurumlarda uygulanmaya başlamış, 2003 mali yılında tüm kurumlara yaygınlaştırılmıştır.

Analitik Bütçe Sınıflandırması : Giderin Sınıflandırılması a. Kurumsal Sınıflandırma b. Fonksiyonel Sınıflandırma c. Finansman Tipi Sınıflandırma d. Ekonomik Sınıflandırma 2. Gelirin Sınıflandırılması 3. Finansmanın Sınıflandırılması

KURUMSAL SINIFLANDIRMA

Kurumsal sınıflandırmada, yönetim yetkisi temel kriter kabul edilmiştir. Kurumsal sınıflandırmayla siyasi ve idari sorumluluğun bütçede gösterilmesi hedeflenmektedir.

Kurumsal sınıflandırma,dört düzeyli bir kod yapısından oluşmaktadır…

I. DÜZEY : bakanlıklar ve anayasal olarak eşdeğer idareler ile bütçe türleri II. DÜZEY : I. düzeyde tanımlanan yöneticilere karşı doğrudan sorumlu birimler ile bütçe türlerine göre idareler

III. DÜZEY : II. düzeye bağlı olan ve kurumsal politikanın uygulanmasından sorumlu olan birimler IV. DÜZEY : destek ve lojistik birimler ile politikaları uygulayan ve hizmetten yararlananlarla doğrudan muhatap olan birimler

Kurumsal sınıflandırmada teşkilat kanunları esas alınacaktır. III. Ve IV. düzey detaylarını Maliye Bakanlığı, Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü ile görüşerek belirlemeleri gerekmektedir. Kurumsal sınıflandırmada teşkilat kanunları esas alınacaktır.

Birim maliyetlerinin tespitinde, kadronun tahsis edildiği birim esas alınacaktır. Ancak kurumsal sınıflandırmada ayrı birim olarak gösterilemeyen müşavirler “Özel Kalem” de izlenecektir. 

Elektrik veya su saati ortak olan idarelerde tüm maliyet;İdari ve Mali İşler Dairesi Başkanlığı veya benzer görevleri yürüten bir birim altında gösterilebilecektir…

Yükseköğretim kurumlarını 2011-2013 yıllarını kapsayan bütçe teklifleri kurumsal sınıflandırmanın III. ve IV. Düzeyinde; üst yönetim akademik ve idari birimler şeklinde hazırlanarak e-bütçe sistemine girilecek ve Bakanlığa gönderilecektir.

3.FONKSİYONEL SINIFLANDIRMA 3.1 Genel Esaslar Fonksiyonel sınıflandırma ,devlet faaliyetlerinin türünü göstermektedir. Devlet faaliyetlerinin ve bu faaliyetlere yönelik harcamaların zaman serileri boyunca izlenmesi ve uluslar arası karşılaştırma imkanı elde edilmesi,fonksiyonel sınıflandırma ile mümkün olabilir.

Ayrıca , bütçe politikalarının oluşturulmasında sektörsel ayrımların yapılabilmesi de bu sınıflandırmanın hedefleri arasındadır. Fonksiyonel sınıflandırma dört düzeyli bir kod grubundan oluşmaktadır. 1.düzey, devlet faaliyetlerini on ana fonksiyona ayırmaktadır.

Ana fonksiyonlar,2. düzeyde alt fonksiyonlara bölünmektedir. 3 Ana fonksiyonlar,2. düzeyde alt fonksiyonlara bölünmektedir. 3. düzey kodlar ise nihai hizmetleri göstermektedir. Fonksiyonel sınıflandırmanın 4. düzeyi de ,özel olarak izlemeyi gerektiren bazı planlama ihtiyaçlarının karşılanması ve izlenmesi amacıyla yapıya dahil edilmiştir.

İdarelerin merkez ve taşra birimlerince yürütülen hizmetlerin birden fazla fonksiyon içermesi halinde maliyetler itibariyle ayrılabilen ve anlamlı veri üretebilen her bir fonksiyon için ayrı kod açılması düşünülmüştür. Bu durumda yabancı hizmet birimleri için fonksiyonun yanında ayrı bir kodlama anahtarı gösterilecektir.

Maliyetlerin birimler itibariyle ayrı ayrı izlenmesi ve fiili,fiziki veya hukuki zorunluluklar gibi sebeplerle ayrılması mümkün olmayan veya ayrıldığı zaman anlamlı bir sonuca ulaşılamayan maliyetlerin ,ödeneğin konulduğu birimin fonksiyonunda değil kurumun ana fonksiyonunda gösterilmesi gerekmektedir.

3.2 Yüksek Öğretim Kurumları Yüksek öğretim kurumlarında rektörlüğe ait giderlere(09.9.9),genel sekreterliğe ait giderlere(01.3.9), Kütüphane ve Dokümantasyon Başkanlığına ait giderlere(08.2.0),Sağlık Kültür ve Spor Dairesi ile Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına ait giderlere ise (09.6.0) fonksiyonları altında yer verilecektir.

Eğitime yardımcı hizmetlerin yürütülmesi bakımından : Öğrencilerin beslenmesine ilişkin giderler (09.6.0.03) fonksiyonunda, Öğrencilerin barınmasına ilişkin giderler (09.6.0.04) fonksiyonunda, Öğrencilerin kültür ve spor faaliyetlerine ilişkin giderler (09.6.0.06) fonksiyonunda düzenlenmiştir.

Sosyal tesislerin tümü yukarıda belirtilen ilkeler çerçevesinde üniversite bütçesi altında düzenlenecektir.

4.FİNANSMAN TİPİ SINIFLANDIRMA Finansman tipi sınıflandırma ,yapılan harcamaların hangi kaynaktan finanse edildiğini göstermektedir. Bu sınıflandırmanın tipinin belirlenmesinde ödemenin nereye yapıldığı hususu önem taşımaktadır.

Finansman tipi sınıflandırma aynı zamanda dış proje kredileri,özel ödenekler ile şartlı bağış ve yardımların da takibine imkan vermekte olup, özellikle mali mevzuatımız gereği ayrı tertiplerde izlenmesi gereken ödeneklerin takibine de olanak sağlamaktadır.

EKONOMİK SINIFLANDIRMA Gelirin Sınıflandırılması Finansmanın Sınıflandırılması Harcama ve Borç Vermenin Sınıflandırılması

Gelir ile Harcama ve Borç Vermenin Sınıflandırılması Karşılıklı veya Karşılıksız Cari veya Sermaye

Harcama ve Borç Vermenin Sınıflandırması Cari Giderler  Sermaye Giderleri Borç Verme-Geri Ödeme

Cari Giderler Cari Giderler: Personel ödemeleri Cari Transferler: Dul yetim ve öğrencilere yapılan (öğrenci kredisi) aktarımlar

Sermaye Giderleri Dayanıklı mal türleri, binalar gibi gayrimenkul sabit sermaye malları ile ulaşım araçları, makineler gibi menkul sabit sermaye mallarına yapılan harcamalar Sermaye mallarına dahil edilen mal ve hizmetler için ekonomik ömürlerini uzatmak, verimlerini artırmak, performanslarını geliştirmek veya bunları yeniden oluşturmak veya yapılandırmak amacıyla yapılan ödemeleri de kapsar.

Borç Verme ve Geri Ödeme Kamusal bir amaçla yapılan işlemlerdir.  Bu bölüme, devlet tarafından verilen krediler, alınan hisseler, verilen kredilerden devlete yapılan geri ödemeler, satılan hisselerden elde edilen gelirler dahildir.

1. Düzey Ekonomik Kodlar Yedek Ödenekler Personel giderleri Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet Primi Giderler Mal ve Hizmet Alım Giderleri Faiz Giderleri Cari Transferler Sermaye Giderleri Sermaye Transferleri Borç Verme   Yedek Ödenekler

Personel giderleri Kamu personeli ödemeleri er- erbaş harçlıkları, öğrenci harçlıkları gibi yapılan ödemeleri kapsar.

Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet Primi Giderler Devletin işveren sıfatıyla Sosyal Güvenlik Kurumuna ödeyeceği sigorta primlerini kapsar.  

Mal Ve Hizmet Alım Giderleri Mal ve hizmet alım giderleri, mal ve hizmet karşılığında yapılan faturalı ödemeleri kapsamaktadır.

Mal Ve Hizmet Alım Giderleri Ayrıca her türlü askeri amaçlı inşaat, tesis, mal ve malzemeler(askeri lojmanlar hariç) vb. alımlar mal ve hizmet alımları kapsamında değerlendirilir.

Mal Ve Hizmet Alımındaki Temel Esaslar Mal ve hizmet alımındaki en temel esas” azami tasarruf anlayışı” içinde hareket etmektir.

Mal Ve Hizmet Alımındaki Temel Esaslar Yurtiçi ve yurt dışındaki görevlendirmeler için azami tasarruf anlayışı Görevlendirmelerin titiz bir şekilde sorgulanması ve görevlendirmelerin minimum süre ve sayıda gerçekleştirilmesi - Eğitim, kurs, seminer, panel vb. faaliyetlerin personelin görev bölgesinde düzenlenmesi suretiyle yolluk ödeneğinin asgari seviyeye indirilmesi

Mal Ve Hizmet Alımındaki Temel Esaslar Gezici olarak görev yapan memur ve işçiler için seyyar görev tazminatı ödeneğinin verilmesi Eğitim ve dinlenme tesisleri ile benzeri sosyal tesislerin işletme giderlerinin kendi gelirleriyle karşılanması Ve mevcut tesislerin bakım ve onarımları için hiçbir şekilde ödenek talebinde bulunulmaması

Mal Ve Hizmet Alımındaki Temel Esaslar - Temizlik ve diğer hizmet alımları için bir önceki yıl çalıştırılan eleman sayısının aşılmaması -Hizmet binalarında bir zarar oluşmadığı takdirde mevcut hizmet binaları dışında yeni kiralama, satın alma veya yeni inşaatlar için ödenek istenilmemesi - Telefon, mobil telefon, uydu bağlantılı mobil telefon, faks ve benzeri haberleşme imkanları için ödenek talep edilirken azami tasarruf anlayışıyla hareket edilmesi

Faiz Giderleri -Faiz, ödünç alınan paranın kullanımı karşılığında yapılan ödeme olarak tanımlanır. Bu kapsam da sadece Devlet borçlarına ilişkin faiz ödemeleri bu bölümde yer alacaktır.

Cari Transferler -Sermaye birikimi hedeflemeyen ve cari nitelikli mal ve hizmet alımını finanse etmek amacıyla yapılan karşılıksız ödemelerdir.  

Sermaye Giderleri -Sermaye giderleri, normal ömrü bir yıldan fazla olan mal ve hizmet alımları ile sabit sermaye edinimleri için yapılan ödemelerdir.

Sermaye Transferleri -Bütçe dışına sermaye birikimi amaçlayan ve sermaye nitelikli mal ve hizmetlerin finansmanı amacıyla yapılan karşılıksız ödemelerdir.

  Borç Verme -Bir mali hakka veya devletin mülkiyetinde hisse (sermaye) katılımına neden olan ödemeleri kapsar.

  Yedek Ödenekler -Bütçede başlangıçta öngörülemeyen hizmet karşılıkları olarak veya yapılan tahminlerin yıl içi gelişmeler neticesinde tutmaması ihtimaline karşılık hizmetlerin aksamaması için ihtiyat olarak ayrılan ödeneklerdir.