BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI «TEKNOGİRİŞİM SERMAYESİ DESTEĞİ»
Advertisements

Eylem Planı Sonraki Adımlar
BİLGİ EKONOMİSİNDE PARADİGMAL ARAYIŞLAR: EKONOMİDE BİLİŞSEL, CONNECTİONİST VE COMPUTATİONALİST YAKLAŞIMLAR Prof. Dr. Hüsnü ERKAN Dokuz Eylül Üniversitesi.
TÜBİTAK NATIONAL PARTNER OF PLATON+ 28 Ocak 2010 TÜBİTAK, ANKARA.
Bilim ve Teknoloji Politikaları Malzeme ve Makina Paneli
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
Mesleki Rehberlik kavramından ne anlıyoruz ?
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
BİLGİ EKONOMİSİNDE TEORİ VE POLİTİKA
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
“Kümelenme ve Uluslararasılaşma”
Gölcük Vizyon 2023  Kocaeli Üniversitesi bulunduğu kentle bütünleşmek adına, Gölcük Belediyesi ve Gölcük Kent Konseyi ile bir işbirliği içine girerek,
GİRİŞİMCİ VE GİRİŞİMCİLİK
TOPLUM VE EKONOMİNİN YAPISAL ANALİZİ
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
TOBB İŞGELİŞTİRME VE YATIRIM DANIŞMANLIĞI MÜDÜRÜ
Bölgesel Kalkınma: Türkiye’de olmayan nedir? Güven Sak Ankara, 8 Eylül, 2006.
UNICEF Türkiye Ülke Programı
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
TÜRK İ YE’DE TE Ş V İ K VE DESTEKLER PROJE YÖNET İ M MERKEZ İ.
EU EU (PROGRAMLAR-BÖLGESEL TARİFLER) FEDERAL HÜKÜMET (FEDERAL TANIMLAR-BÖLGESEL TANIMLAR) EYALET HÜKÜMETİ EYALET EKONOMİ BAKANLIĞI-KALKINMA ŞİRKETLERİ.
2010/8 SAYILI ULUSLARARASI REKABETÇİLİĞİN GELİŞTİRİLMESİ DESTEĞİNE YÖNELİK URGE PROJE YÖNETİMİ EĞİTİM PROĞRAMI T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü.
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
VAZGEÇİLMEZ BİR AŞAMA. STRATEJİKYÖNETİM STRATEJİK YÖNETİM NEDİR? SÜREÇ ANALİZİDİR: SÜREÇ ANALİZİDİR: - GELECEK HEDEFLERİMİZ… - BU HEDEFLERE NASIL ULAŞABİLECEĞİMİZ…
30 Nisan 2014 İSTANBUL SANAYİ ODASI 12. SANAYİ KONGRESİ 15 MAYıS 2014.
PROGRAM YETERLİLİKLERİ ÇALIŞMASI
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
BİLGİ EKONOMİSİNDE TEORİ VE POLİTİKA
TÜRKİYE YATIRIM DESTEK VE TANITIM AJANSI
GELECEK ODTÜ’DEN BAŞLAR Haziran
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Bilgi ve Yenilik İktisadı
GELECEĞİN ODTÜ’SÜ ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 21 Mayıs
21. Yüz Yıl Eğitimi Eski Yaklaşım:  Öğretmen ve müfredat odaklılık  Pasif alıcı konunda öğrenme  Bireysel işler ve çalışmalar  Bilgi kazandırmak 
Üniversiteler için Buluş Yönetim Ofisi Modeli Özgür KULAK, Namık Kemal Üniversitesi
BODRUM YAT İMALATI İŞ KÜMESİ ROTASINI ÇİZİYOR PROJESİ
Uygarlık Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün S S
İNOVASYON.
Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün Kaynak: H. Erkan (1998); Kültür Politikamızda Yeni Boyutlar KÜLTÜREL ALAN EKONOMİK ALAN P.SÜREÇ S.SÜREÇ K.SÜREÇ DIŞ.
Örgütsel bilgi kullanımı
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
EĞİTİM-YAYIM İHTİYAÇ ANALİZİ ARAŞTIRMASI PROJESİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Toplam Kalite Yönetimi
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
UĞUR MUSLU B  Friederich List’ in 1841 de yayınlanan ulusal politik ekonomi sistemi çalışmasına dayandırılmaktadır.  Bu çalışmada List ulusal.
TÜRKİYE’NİN ÜSİ ODAKLI SÜREÇLERİ  2011 öncesi ( BTYK)  (23.BTYK - 27.BTYK)  2014 ve Sonrası (27. BTYK - )
CRM İÇIN STRATEJIK BIR YAKLAŞıM Hafta 5 – Adrian Payne Chapter 1 Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Verimlilik Genel Müdürlüğü Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Türkiye Cumhuriyeti VERİMLİLİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN.
Temel Bilgi Teknolojileri
KIRSAL ALANDA YENİLİKÇİ HİZMET SUNUMU
Konu: Kırsal kalkınmada çalışma alanları ve envanter çıkarımı
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
TRAKYA ÜNİVERSİTESİ STRATEJİK PLANI (3. PLAN DÖNEMİ)
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
Kırsal Kalkınmada Toplum Dinamikleri Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK,
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BİLGİ EKONOMİSİNDE TEORİ VE POLİTİKA
TARIMDA ÖRGÜTLENME VE KOOPERATİFÇİLİK DERS NOTLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SOS407 – Kadın Çalışmaları
Sunum transkripti:

BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan ERKAN DEÜ Hukuk Fakültesi

İÇİNDEKİLER Giriş 1.Sanayi Toplumunda Ekonomik Gelişme 2.Bilgi Toplumuna Giderken Ekonomik Gelişmeye Yeni Yaklaşımlar 3.Bilgi Bazlı Yenilikçi Gelişme Stratejisi ve Temel Alanlardaki Kurumsallaşmalar 3.1. Stratejik Hedef (Ana vizyon): Bilgi Toplumunda Önder Ülke Olma Hedefi 3.2. Politik alanda Temel Kurumlaşmalar 3.3. Teknolojik Alanda Temel Kurumlaşmalar 3.4. Ekonomik Alanda Temel Kurumlaşmalar 3.5. Sosyal Alanda Temel Kurumlaşmalar 3.6. Kültürel Alanda Temel Kurumlaşmalar 3.7. Küresel Alanda İlişkiler 3.8. Temel Alanlardaki Kurumsallaşmaları Bütünselliği 3.9. Yenilikçi Gelişme Stratejisinin Stratejik Yönetimi Sonuç

AMAÇ Bu tebliğin amacı ikilidir; Bu tebliğin amacı ikilidir; 1) Bilimsel Düzeyde: Gelişme (Kalkınma) olgusunun yeni bilimsel yaklaşım çerçevesini tanıtmak 1) Bilimsel Düzeyde: Gelişme (Kalkınma) olgusunun yeni bilimsel yaklaşım çerçevesini tanıtmak 2) Pratik düzeyde; Sanayi toplumuna geçişte geciken Türkiye’nin, kaçırmak üzere olduğu bilgi toplumuna geçişini gündeme taşıma sürecine katkıda bulunmaktır. 2) Pratik düzeyde; Sanayi toplumuna geçişte geciken Türkiye’nin, kaçırmak üzere olduğu bilgi toplumuna geçişini gündeme taşıma sürecine katkıda bulunmaktır.YÖNTEM Kuantum Paradigmasının çoklu etkileşim mantığına dayalı, bütüncül ve dinamik sistem ve süreç analizi yöntemleri kullanılmaktadır

1. Sanayi Toplumunda Ekonomik Gelişme Ekonomi bilimi, Sanayi toplumunda, Ekonomi bilimi, temel yasalarını Newton’un formüle ettiği mekanik fizik biliminden almıştır. “Birey” ve “Bireycilik” düşüncesi hakimdir. Ekonomik modeller; boyutsuz olan, nokta durumundaki statik neden-sonuç analizleri olarak formüle edilmiştir

2. Bilgi Toplumuna Giderken Ekonomik Gelişmeye Yeni Yaklaşımlar Bilgi toplumuna geçişin temelinde; mekanik paradigmadan kuantum paradigmasına kayış yatar. Kuantum paradigmasına dayalı bilim ve teknolojinin yaşamımıza girmesi; insanlığı sanayi toplumundan bilgi toplumuna taşımıştır. Ekonomik gelişmenin aktörü konumundaki “insanın analize dahil edilmesi” “insani kalkınma” ve “insani gelişme” kavramlarını gündeme taşımıştır. Yeni “içsel büyüme modelleri”, “kalınma ajansları” yaklaşımları geliştirilmiştir.

3. Bilgi Bazlı Yenilikçi Gelişme Stratejisi ve Temel Alanlardaki Kurumsallaşmalar Bilgi toplumunda ekonomik gelişmenin temelinde, bilimsel bilgi birikimi yatmaktadır.

3.1. Stratejik Hedef (Ana vizyon): Bilgi Toplumunda Önder Ülke Olma Hedefi Bilgi toplumunu yaşama geçirebilmek için,her şeyden önce bilgi toplumu olma yönünde net bir stratejik hedefin, ana vizyon olarak belirlenmesi ve tüm toplumun bunu benimsemesi ve içselleştirmesi gerekir Politik alanda Temel Kurumlaşmalar Bilgi bazlı yenilikçi gelişme stratejisinin yaşama geçmesi güçlü bir politik irade ve politik istek oluşturmayı gerektirir. Yenilikçi gelişme vizyonunun oturacağı tabanın önemli iki unsuru, teknoloji ve ekonomik alanlardaki yapılanma ve kurumlaşmalardır.

3.3. Teknolojik Alanda Temel Kurumlaşmalar Bilgi bazlı yenilikçi gelişmeyi sürekli ve sürdürülebilir kılmak, teknolojik yeniliklerin sürdürülebilirliğine bağlıdır. Bilgi bazlı yenilikçi gelişmeyi sürekli ve sürdürülebilir kılmak, teknolojik yeniliklerin sürdürülebilirliğine bağlıdır. Ülkede güçlü bir teknolojik üretim kapasitesi yaratacak ortam ve kurumlarla nitelikli insan gücünün yaratılması birlikte ve birbirini destekler biçimde kurumlaştırmak gerekir. Ar-Ge ve Üniversitelerin bu yönde yeniden örgütlenip kurumlaştırılması yanında, Teknoparkların ve Arayüz kurumların oluşturulması da zorunludur.

3.4. Ekonomik Alanda Temel Kurumlaşmalar Etkin bir makro ekonomi politikası uygulamasının varlığı, temel bir ön koşuldur. Yenilikçi girişimciliği teşvik eden politika ve kurumların varlığı KOBİ politikalarının geliştirilmesi Ülke içinde etkin bir ulusal rekabet politikası ile, Küresel rekabet politikasının geliştirilip uygulamaya konulması gerekmektedir.

3.5. Sosyal Alanda Temel Kurumlaşmalar Bilgi çağında ekip çalışması biçiminde örgütlenme ve işbirliği sosyal sinerji yaratmanın ekonomik gelişmedeki rolünü belirlemektedir. Bilgi çağında ekip çalışması biçiminde örgütlenme ve işbirliği sosyal sinerji yaratmanın ekonomik gelişmedeki rolünü belirlemektedir. Bilgi toplumunda performans ve katkıya dayalı ücretlendirme “başarı ve liyakat odaklı” olarak insanları değerlendirmeye ve istihdama öncelik verir.

3.6. Kültürel Alanda Temel Kurumlaşmalar Bilgi çağının ve yenilikçi gelişme anlayışı yeni kültürel değerlere dayanır. Bireycilik yerine, katılımcı ve paylaşımcı değeler öne çıkar.

3.7. Küresel Alanda İlişkiler Kuantum teknolojileri nedeniyle, kapalı ulusal sistemler olmaktan çıkıp küresel açık sistemlere dönüşmüştür. Kuantum teknolojileri nedeniyle, kapalı ulusal sistemler olmaktan çıkıp küresel açık sistemlere dönüşmüştür. Küresel açıklık; yerellik, ulusallık ve küresellik ilişkilerini birbiriyle pozitif veya negatif sinerji içinde etkileşime yöneltir.

3.8. Temel Alanlardaki Kurumsallaşmaları Bütünselliği Alt alanlar arasında uyum, pozitif sinerji yaratıp olumlu çıktılar verirken; bunlar arasındaki uyumsuzluk, negatif sinerji yaratarak toplumsal bütünün etkinliğini azaltır.

3.9. Yenilikçi Gelişme Stratejisinin Stratejik Yönetimi Bilim bazlı yeniliklerin, yerel ve ulusal gelişmede olduğu kadar küresel rekabette de belirleyici olması nedeniyle, yeniliklerin sürekli ve sürdürülebilir kılan bir ortam ve süreçin oluşturulması gerekir. Ayrıca bu sürecin stratejik yönetimi zorunludur. Türkiye, böylesine bir stratejiye henüz sahip değildir.

Sonuç Sanayi Toplumundaki ekonomik gelişme, sermaye birikimine dayalı yatırım sürecinin, mekanik ve noktasal neden-sonuç analizlerine dayalıdır. Bilgi birikimine dayalı sürecin, kuantum düşüncesine dayalı dinamik analizleri; noktadan sistem ve sürece geçişi gerektiren bütüncül analizler olarak yapılmaktadır. Bilgi bazlı yenilikçi gelişme stratejisinin başarı ile yönetilebilmesi, belirlenen stratejik vizyon doğrultusunda teknolojik ve ekonomik alanda olduğu kadar politik, sosyal ve kültürel alanlarda da köklü kurumsal yapılanmalara ihtiyaç bulunmaktadır. Bu kurumlaşmalar, yenilik yaratma sürecinin etkin ve sürdürülebilir olmasını sağlayacak türde ve birbirini bütünleyerek, strateji bütünü içinde pozitif sinerji yaratacak bütünsellikte olması gerekmektedir