Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN REKLAMCILIK Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
Reklam’ın Tarihi Bir üretim ve Pazar ağının büyüklüğü; iletişim ve ulaşım olanakları ile mümkündür. Bu nedenle reklamda bu ağ üzerinde kuruludur. Sanayi Öncesi Dönem Yerel reklamlar, davulcular, duvar yazıları v.b. Sözlü iletişim araçları Sanayi dönemi bölgesel, ulusal ve hatta küresel üretim Arzın planlanması, tüketimin yönlendirilmesi, ürünün bildirilmesi Sözlü ve aşama aşama yazılı iletişim araçları kitlesel üretim ve tüketim Geç kapitalizm dönemi yerel, bölgesel, ulusal ve küresel üretim Tüketimin yaratılması; hedef kitle olarak kadınlar ve çocukların ön plana geçmesi Sözlü, yazılı ve elektronik iletişim araçları talebe bağlı üretim ve segment müşteri profilleri Küresel reklamlar ve reklam ajansları
Reklamın gelişimine yol açan unsurlar Ulaşım Olanaklarının Gelişmesi Nüfus artışı ve kentleşme (Popüler Kültür ve Moda) Üretimin Artışı İletişim Olanaklarındaki Dönüşüm (Kulaktan – Göze) Sözlü Yazılı (Gazete ve Dergiler) Fotoğrafın İcadı Elektrikli (Radyo ve Televizyon) İnternet Kitlesel üretim ve tüketime geçiş
Reklamcılık ve Reklam Üçgeni Reklamveren Reklam Ajansı Medya
Üçlü Sac Ayağı Reklamveren Reklam Ajansı Medya Küçük veya büyük ölçekli şirketlere göre yapısı değişir. Bütçe, reklamın amacı, beklentiler belirlenir. Reklam Ajansı Müşteri beklentilerini doğru konumlandırmalı Amaca uygun doğru bir mesaj üretmeli Doğru yayın stratejisini belirlemeli Medya satın alma gerçekleştirmeleri başarılı olmalı Medya Genellikle tek gelirleri reklamlardır. Bu nedenle kalite standartlarını oluşturmalı ve bir müşteri profiline erişmelidir. Gazete, Tv, Radyo ya da billboard farketmez hedef kitle belli olmalıdır.
Reklam Ajansı Yapısı Reklam Ajansı Yaratıcı Birim Müşteri İlişkileri Araştırma Medya Bazı büyük reklam ajansları kendi içinde departmanlar oluşturarak moda, endüstri v.b. Alanlarda uzmanlaşmış gruplarla çalışabilirler.