Karmaşıklık, kültür ve tıp eğitimi üzerine kısa bir deneme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
Advertisements

Dün Bugün Gelecek Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2010, Aydın.
İyi Bir Eğiticinin Özellikleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Aydın BAŞAR Denetmen Rolleri.
Yönetim ve Organizasyon
ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN ÖZELLİKLERİ
Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Mühendislik Programlarında Çeşitlilik
Son Sınıf Tıp Öğrencileri & Yaşam Boyu Öğrenme Murt, Çekmecelioğlu, Önal, Yavuz
BULUŞSAL ARAYIŞ YA DA SAV: BİLİMSEL MAKALE NİTELİĞİ ÜZERİNE DÜŞÜNCELER
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu
FARKLILAŞTIRILMIŞ DENETİM
Küreselleşme ve Çözüm Kabiliyeti Rev 2 – Temmuz 2014 ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®
KÜLTÜRLER ARASI FARKLILAŞMA VE YÖNETSEL ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ.
Türkiye'de Büyük Kentler Dışında Kurulan Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinin Özellikleri ve Kurulmakta Olan Bölümlere Öneriler 50.Kütüphane Haftası Doç.
TIPTA UZMANLIK EĞİTİMİ ve YETERLİK KURULLARI
Ortak Öğrenme Nasıl Gerçekleşir? Türk Otomotiv Sektöründen Örnekler TÜSİAD – UİG Rekabet Öncesi İşbirlikleri Başarı Hikayeleri Semineri Dr. Umut EKMEKÇİ.
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
TEMEL TIP BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİ İLE KLİNİK BİLİMLER ÖĞRENCİLERİ ARASINDA MESLEĞE BAKIŞ AÇISINDAN FARK VAR MIDIR? SUNANLAR: Batuhan TAVEL, Recep KAPLAN,
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
1 Kapsamlı Sağlık Bakımı Prof. Zekeriya Aktürk Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi.
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROGRAMLARI
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
Yeditepe Üniversitesi Bütünleşik Pazarlama İletişimi Yüksek Lisans Cultural Barriers & Marketing Communication Sunumu YASEMİN KINAY
Kaynaklar 1- Aile Hekimliğinin Kilometre Taşları, Millis Ve Willard Raporları, Aktürk Z., Dağdeviren N. (Çeviri Editörleri). Türkiye Aile Hekimliği Uzmanlık.
Proje Yönetimi Proje Yönetimine Giriş
UZMANLIK EĞİTİMİ “TTB-UDEK DEĞERLENDİRMELERİ” Dr
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
Yüksek kalite standartlarında tanı ve tedavi hizmeti sunmak
DEĞİŞME VE EĞİTİM.
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Kültüre dair Örgüt kültürü, işletme kültürü, toplum kültürü ya da firma kültürü şeklinde adlandırılan değerler toplamı, çeşitli yönetim ve organizasyon.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin çevrelerindeki değişimleri nasıl değerlendirmeleri gerektiği ve bu değişimlere nasıl yanıt verebilecekleri.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE GELİŞMELER VE UYGULAMALAR
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
Klİnİk öğretİmde etİk.
X- Strateji İçin Kültür ve Liderlik
Doç. Dr. Murat Özdemir Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
GİRİŞİMSEL KARAR VERME SÜRECİ GİRİŞİMCİLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
TIP EĞİTİMİNDE YENİLİKLER Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 231.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE ÇOCUK SAĞLIĞININ DURUMU ÇOCUK HEMŞİRELİĞİ
KURUM KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL AİDİYET ARİF DEDE EĞİTİM UZMANI
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
DERSİN AKIŞI VE TEMEL KAVRAMLAR: ÖRGÜT
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
SHB-114 SOSYAL HİZMETTE EŞİTLİK VE ÇEŞİTLİLİK EŞİTLİK, ÇEŞİTLİLİK VE SOSYAL HİZMET DOÇ.DR.FİLİZ YILDIRIM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KURUM KÜLTÜRÜ VE İKLİMİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
TOPLUMSALLAŞMA - SOSYALİZASYON
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TOPLUMSAL BİR OLGU OLARAK ETNİK KÜLTÜR:
Sunum transkripti:

Karmaşıklık, kültür ve tıp eğitimi üzerine kısa bir deneme DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ TIBBİ MİKROBİYOLOJİ AD Karmaşıklık, kültür ve tıp eğitimi üzerine kısa bir deneme Dr Hakan Abacıoğlu

Karmaşıklık (complexity) bilimi üzerine? Bütünü anlamak için her şey en küçük parçasına kadar ayrıştırılmalıdır. Descartes Bütünü anlamak için parçalar arasındaki etkileşimler anlaşılmalıdır. George Cowan

Tıp eğitimi ve etkileşimler Tıp eğitimi bir öğrenme ve hekim kimliği oluşum sürecidir. Öğrenme ve kimlik oluşumu (sosyal öğrenme kuramlarına göre) etkinlik ve katılımın bir ürünüdür, anlamlı etkileşimlerin sayısı ve yoğunluğu ile ilişkilidir. A Bleakly, J Bligh, j Browne. Medical Education for the future: Identity, power and location. In Advances in medical education. Series Editor: SJ Hamstra. Springer 2011

Kimlik, kendini tanımlama ve öğrenme (SOSYOKÜLTÜREL MODELLER) SOSYAL ETKİNLİKLER (ETKİLEŞİMLER) KURUM KÜLTÜRÜ (İKLİM) BAĞLAM İLİŞKİLER öğrenciler hastalar hekimler akademisyenler sağlık çalışanları KİŞİSEL UNSURLAR Kendini algılama Önceki deneyimler Eylemleri yorumlama Farklı kimlikleri yönetme BİRİNCİL TANIMLAMALAR TOPLUM cinsiyet Etnik köken Toplumsal sınıf J. van der Zwet, et al. Adv in Health Sci Educ (2011) 16:359–373 Monrouxe VL. Medical Education 2010: 44: 40–49

Kültürel yetkinlik Hekim-hasta ilişkisi kültürler arası bir etkileşimdir.

Kültür nedir? Bir toplumu tanımlayan değerler, inanışlar ve kurallar Üretim araçlarını ellerinde tutanlar kültürü kontrol ederler.

Kültürleri farklı yapan nedir? (Geert Hofstede) Belirsizlikten kaçınma (Değişime direnç, çelişkileri yönetme (geri çekilme, bastırma) Zaman boyutu Zaman ufku (kısa erim, uzun erim) Zamanın değeri Odaklanma (tek / çok) Ortaklaşa davranışçılık / Bireycilik Baskın değerler (Dişil/Eril) (Merhamet, şefkat, vb / Atılganlık-para hırsı, vb) Güç mesafesi

Kültürel boyutlar: Türkiye Ortaklaşma davranışı Dişil değerler Güç mesafesi fazla Belirsizlikten kaçınma Çelişkiden ve yarışmadan kaçınma/bastırma Bireylerin denetim noktası dışarıda Zaman ufku kısa Eylemcilik edilgen. www.geert-hofstede.com Murat Dengiz, www.pyd.org.tr

Kurum Kültürü: etkili ögeler DIŞ ETKİLER İÇ ETKİLER Yönetim Kaynaklar Program bileşenleri ÖRGÜTSEL ETKİLER

Kurum Kültürü: göstergeler DIŞ ETKİLER İÇ ETKİLER Değerler Rol modeller Törenler ve simgeler Dil Normlar Sosyal etkileşimler Yönetim Kaynaklar Program bileşenleri ÖRGÜTSEL ETKİLER Kurum kültürü başarılardan doğar ve sürdürülebilmesi için uygulamada tutarlılık gerekir

Soru(n)lar ve Çözüm önerileri Kurum kültüründe eğitimin yeri ve önemi nasıl geliştirilebilir? İşbirliği ve eğitim Atama-yükseltme ölçütleri Uzmanlık dernekleri Yararlanma Ödüllenme Seçilim

İnsan etkileşimleri sosyal ağlar üzerine kuruludur. İşbirliği gelişimindeki en önemli evrimsel öge davranışsal karşılıklılıktır. Sosyal ağlar çok sık değişir veya durağanlaşırsa dağılma eğilimine girer. Dinamik ve kendini güncelleyen ağlarda kalıcılık ve işbirliği artar.

Eğiticilerin eğitimi: kavramsal model BEME Guide No: 8’den uyarlanmıştır PROGRAMLARI ÇIKTILAR/KAZANIMLAR Eğitici rolü Eğitim ortamı ROLLER Eğitici Hizmet sunucu Araştırmacı Yönetici Tepki Öğrenme Davranış Sonuçlar Kirkpatrick’in düzeyleri

Atama-yükseltme: yeni bir bakış Eğiticilik Klinik uzmanlık ve inovasyon Araştırmacılık TEMEL ALAN Tüm adayların eğitime katkıları değerlendirilecektir EĞİTİME KATKI Hasta eğitimi ve topluma katkı Klinik uzmanlık DESTEKLEYİCİ ETKİNLİKLER Yönetsel görevler 1 2 3 Adaylar 3 alandan en yetkin oldukları birini belirlemelidir Adaylar, istedikleri takdirde, aşağıdaki alanlarda destekleyici veri sunabilirler TEMEL UNSURLAR YETKİNLİK AKADEMİK KATKI TANINIRLIK

Atama-yükseltme: yeni bir bakış

Thomas Kuhn ve “Paradigma değişimi” "universally recognized scientific achievements that, for a time, provide model problems and solutions for a community of researchers" KURAMLAR ve YASALAR PARADİGMALAR Kritik kütle (paradigma-öncesi evre) ARTİKÜLASYONLAR Paradigmanın eski yada yeni alanlara Uygulanması (NORMAL BİLİM) ANOMALİLER Paradigmaya uymayan gözlemler Yanlış nedenleme Hesap hataları Ölçüm hataları, vb