Dr. Aylin Sena BELİNER1, Prof. Dr. Aliye Mandıracıoğlu2

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ Dr. Nehire Tüten YÜKSEKOĞLU
Advertisements

DÜŞME RİSKİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
7-19 YAŞ ETKİLİ ANNE BABA EĞİTİMİ
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
Eğitim Şube Müdürlüğü Mayıs Dünya Hipertansiyon Günü Y
ÇOCUK İSTİSMARINA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIM
SİNOP İLİ 65 YAŞ VE ÜSTÜ BİREYLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ
30 Ekim-2 Kasım 2014 ANTALYA, TÜRKIYE
KORUYUCU HEKİMLİK BEKLEMEDE Dr. Bülent Nazım YILMAZ ESKİŞEHİR TABİP ODASI.
YAŞLILARDA ALZHEİMER HASTALIĞI
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile Hekimliği
Causes of Persistent Dizziness in Elderly Patients in Primary Care
17. DÖNEM AKUPUNKTUR EĞİTİM PROGRAMINDA TEDAVİYE ALINAN 130 HASTANIN DEMOGRAFİK, KLİNİK ÖZELLİKLERİ VE TEDAVİ SONUÇLARI Dr. Derya Özmen ALPTEKİN Fiziksel.
GERİATRİK HASTALIKLARIN TEDAVİSİNDE AKUPUNKTURUN YERİ
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
Genel Pratisyenlik Uzmanlık Eğitiminde
ÇOK YÖNLÜ GERİATRİK DEĞERLENDİRME
AMAÇ Fonksiyonel sağlık durumu hakkında genel bilgi sahibi olmak
AİLE HEKİMLİĞİNDE HASTALIKLAR
Toplum Sağlığını Geliştirme
BALÇOVA’ DA SİGARASIZ YAŞAMLA KALP SAĞLIĞINI KORUMA:
2. Sağlık hizmetleri.
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİ NEDEN ? NASIL?
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
Yrd. Doç. Dr. Yasemİn ÇAYIR
OTURUM 6 ARAŞTIRMA İZLEME VE DEĞERLENDİRME. AMAÇ VE ÖĞRENİM HEDEFLERİ Amaç: Katılımcıların TSM’ lerin sağlığın geliştirilmesi kapsamındaki müdahaleleri.
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
YAŞLILARDA EYLEM KISITLILIĞINA BİRİNCİ BASAMAKTA YAKLAŞIM
Demir Gibi Türkiye Emzirmenin Korunması, Özendirilmesi, Desteklenmesi ile Demir Yetersizliği, Anemisinin Önlenmesi Ve Kontrolü.
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
HALK SAĞLIĞINA GİRİŞ Dr. Ferit Koçoğlu.
PERİYODİK SAĞLIK MUAYENESİ
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyonda Disiplinler Arası Yaklaşım
Dr. Hayati ÇAKIR Didim 112 Acil Sağlık İstasyonu / AYDIN Ekim 2010 / 15. PRATİSYEN HEKİM KONGRESİ METABOLİK SENDROM.
KORUYUCU HEKİMLİK.
CİNSEL YOLLA BULAŞAN ENFEKSİYONLAR
YaşlılıkPsikiyatrisi
EVDE HASTA BAKIMI.
Vücudun iskelet kasları tarafından oluşturulan her türlü hareketi sonucu enerji harcamasıdır. FİZİKSEL AKTİVİTE.
PULMONER REHABİLİTASYON ve EVDE BAKIM MERKEZİ
Kütahya Halk Sağlığı Müdürlüğü
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ HALK SAĞLIĞI ENSTİTÜSÜ
E.Ü.T.F. ÇALIŞAN SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
Kapsamlı Sağlık Bakımı
Tarım İşçisi Kadınlarda Yaş İzlemi
Alzheimer Afiş. Kronik Hastalıklar, Yaşlı Sağlığı ve Özürlüler Daire Başkanlığı Yaşlı Sağlığı Farkındalık Çalışması.
GERİATRİ.
KRONİK HASTALIKLAR *Genellikle tam iyileştirilmeleri söz konusu olmayan, *Sürekli, *Yavaş ilerleyen, *Çoğu kez kalıcı sakatlıklar bırakan, *Oluşmasında.
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
ÇALIŞMA ORTAMI GÖZETİMİ
Yakın Doğu Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
SAĞLIK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ
MEVSİMLİK TARIM İŞÇİLERİNİN SAĞLIĞINI GELİŞTİRME PROGRAMI
Hastalık ve Erken Ölümleri Önleme Açısından Toplum Sağlığı Merkezleri
Halk Sağlığı (Erken Ölüm ve Hastalıkları Önleme) Prof. Dr. Zeynep ŞİMŞEK (Harran Üniversitesi Tıp. Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı Başkanı Tarımda.
1. Uyuşturucuyla mücadele kapsamında eğitim
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
Hem. Zerrin SAĞLAM ÜNLÜ, Dr. Hülya TOPCU ÇAĞLAR
T.C. TEKİRDAĞ VALİLİĞİ Halk Sağlığı Müdürlüğü
Kadın Hastalıkları ve Doğum Klinik Stajı
Olgularla Diyabette Hedef Değerlere Ulaşma Başarısızlığı Nedenleri
OKULLARDA SAĞLIĞIN KORUNMASI ve GELİŞTİRİLMESİ PROGRAMI
10. hafta: Özel gereksinimli bireylerin korunması, ihmal ve istismar
Abdullah Alper ERTEM Enver AYDOĞAN
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Sunum transkripti:

BİRİNCİ BASAMAK SAĞLIK HİZMETLERİ KAPSAMINDA YAŞLI SAĞLIĞINA YÖNELİK İZLEM MODELİ ÖRNEĞİ Dr. Aylin Sena BELİNER1, Prof. Dr. Aliye Mandıracıoğlu2 1 İzmir Sağlık Müdürlüğü Konak Toplum Sağlığı Merkezi 2 Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı AD

GEREKÇE Dünya nüfusu hızla yaşlanmakta Toplumun tüm bileşenlerini etkileyecek güçte bir demografik dönüşüm

İleri yaşta Daha yüksek sıklıkta görülen hastalıkların önlenmesi veya ötelenmesi, Kazaların birincil korunma yöntemleri ile önlenmesi; Özellikle kendi yaşadıkları ortamda bakımlarının sağlanması ÖNEMLİ ve MÜMKÜN

Birinci basamak sağlık kurumu Hasta ya da sağlam olsun, bütün kişilerin ilk başvuru yeri Bireylerin kolaylıkla ulaşabileceği uzaklıkta Her yaş grubuna Temel sağlık hizmetleri kapsamında bir çok koruyucu sağlık hizmeti başta olmak üzere Evden veya ayaktan tanı ve tedavi hizmeti Entegre Kesintisiz Sağlık hizmet sunumunun % 80’ini sağlar Sağlık hizmetlerinin omurgası

Ülkemizde birinci basamak sağlık hizmetleri örgütlenmesi içinde yaşlılara yönelik koruyucu sağlık hizmetleri temelinde ev ziyaretini de kapsayan standardize ulusal bir uygulama ve eğitim programı bulunmamakta Ülkemizde gerek birinci basamak sağlık örgütlenmesi içinde gerekse evde bakım hizmetleri kapsamında yaşlı sağlığı hizmetlerine yönelik birçok proje ve uygulama çok sayıda kamu ve özel sektör tarafından yapılmış ve yapılmaya devam etmekte

“Birinci Basamakta Ev Ziyareti İle Yaşlıların Düzenli İzleminin Yaşam Kalitesine Etkisinin Değerlendirilmesi” Halk Sağlığı Doktora tez çalışması Mezuniyet Sonrası Eğitim Programı Hizmet Sunum Modeli

AMAÇ “Birinci Basamakta Ev Ziyareti İle Yaşlıların Düzenli İzleminin Yaşam Kalitesine Etkisinin Değerlendirilmesi” doktora tez çalışması kapsamında birinci basamak sağlık kurumu tarafından yürütülecek yaşlı sağlığı izlem modeli oluşturmak.

GEREÇ VE YÖNTEM Birinci basamak sağlık hizmet sunumu kapsamında Dünya Sağlık Örgütü Yaşlı Dostu Birinci Basamak Enstrümanı Türk Tabipleri Birliği Genel Pratisyenlik Enstitüsü Geriatri Modülü Ulusal / uluslararası birinci basamakta yaşlı sağlığına yönelik hizmet sunum modelleri Birinci basamak sağlık kurumları tarafından sunulacak yaşlı sağlığı izlemine yönelik Eğitim programı Hizmet sunum modeli

1. Eğitim modeli İnteraktif eğitim yöntemlerinin kullanıldığı görsel – işitsel araçlarla desteklenmiş soru cevap sınıf dersi

Hedef grup: Birinci basamak sağlık kurumunda çalışan hekim ve hekim dışı sağlık personeli Süre: Mesai saatleri içinde hizmet verilen kurumda 5 iş günü öğleden sonrası 45 dakikalık 2 ayrı oturum

2. Hizmet Sunum Modeli Kurum: Birinci basamak sağlık kurumu Kime: 65 yaş ve üzeri bireylere Kim tarafından: Hekim ve / veya hekim dışı sağlık personeli Nerede: Kurumda ve / veya evde Ne kadar sıklıkta: Yılda 2 kez

Ne kadar sıklıkta ? Bir yıl içinde en az 6 ayda bir olmak üzere yılda 2 kez Riskli bireylere yılda 3 kez 80 yaş ve üzeri olanlar, Yalnız yaşayanlar, Bekar veya dul olarak yaşayan kadınlar, Ciddi hastalık ve engeli olanlar, Beraber yaşayan eşinin çok ciddi hastalığı veya engeli olanlar, Devlet veya sosyal güvenlik kuruluşlarından çok az yardım alanlar

İzlem sırasında Tansiyon aleti Steteskop Mezura Glukometre cihazı ve çubukları Eğitim kapsamına uygun broşür

İzlem Akış Şeması

İzlem içeriği İlk değerlendirme Tetkik Yılda 1 kez Kan şekeri ölçümü Santral obezite değerlendirmesi Her izlemde ise kan basıncı ölçümü Sonraki yıllar için ölçeklerin yılda 1 kez yenilenmesi

Sağlık eğitimi içeriği Kronik hastalıklar ve ilaç kullanımı, Ev güvenliği ve ev kazaları, Beslenme ve egzersiz. Konulara uygun broşür

Yaşlı İzlem Formu Sosyodemografik değişkenler, Medikal durum, Katz'ın Günlük Yaşam Aktiviteleri, Lawton ve Brody'nin Enstrümental Günlük Yaşam Aktiviteleri İndeksi, Yesavage Geriatrik Depresyon Ölçeği, DSÖ Yaşlı Dostu Birinci Basamak Enstrümanı’nın 10 dakikalık kapsamlı tarama testi

SONUÇ Bütüncül sağlık hizmeti sunan birinci basamak kurumlarında görevli hekim ve hekim dışı sağlık personeli için Hızla artmakta olan yaşlı nüfusa uygun koruyucu - tedavi edici hizmet sunumuna yönelik Başta koruyucu sağlık hizmetleri olmak üzere sağlık hizmet sunumuna yönelik gerek kurumda gerekse evde uygulanabilen ulusal standardize bir hizmet modeli ile izlemler gerçekleştirilmeli Hem lisans eğitimi sırasında hem de mezuniyet sonrasında gereksinimlere uygun eğitimler yürütülmeli

Özel teşekkür Prof. Dr. Aliye Mandıracıoğlu Prof. Dr. Reyhan Uçku Prof. Dr. Ali Osman Karababa

Rüya ile Hedef arasındaki fark, Eylemdir. Teşekkür ederim…

1. Mezuniyet Sonrası Eğitim Programı Sağlık personelinin doğal yaşlanma ve bu süreç sırasında sık karşılaşılan sorunlara birincil, ikincil ve üçüncül koruma kapsamında Dünya Sağlık Örgütü(DSÖ) Batı Pasifik DSÖ Yaşlı Dostu Birinci Basamak Enstrümanı Türk Tabipleri Birliği Genel Pratisyenlik Enstitüsü Geriatri Modülü programları Birinci basamak sağlık çalışanına yönelik ulusal ve uluslararası eğitimler

Amaç Birinci basamak sağlık kurumunda çalışan sağlık personelinin yaşlı sağlığı ve belirlenmiş kronik hastalıklarında ev ziyareti için gerekli bilgi ve beceri kazanma ve tutum geliştirmelerine yönelik eğitim planlamak ve günlük mesleki pratiği sırasında yürütmek.

AMAÇ: Birinci basamak sağlık hizmetlerinde çalışan hekim ve hekim dışı sağlık personeli, iletişimin önemi ve temel ögeleri konusunda bilgi ve beceri sahibi olacaklardır. ÖĞRENİM HEDEFLERİ: İletişimin tanımını yapabilecek, önemini açıklayabilecek İletişimin temel ögelerinin özelliklerini açıklayabilecek İletişim tiplerini sayabilecek, uygulayabilecek Empati –sempati kavramlarını tanımlayabilecek Yaşlılarda iletişim özelliklerini sayabilecek Yaşlılarda iletişimdeki engelleri tanımlayabilecek Etkin dinleme özelliklerini sayabilecek, uygulayabilecek ve engelleyen tutumları söyleyebilecek Geri bildirim kavramını tanımlayabilecek ve uygulayacaklardır. İletişim

AMAÇ: Birinci basamak sağlık hizmetlerinde çalışan hekim ve hemşire / ebe yaşlı sağlığı ve belirlenmiş kronik hastalıklarda ev ziyareti için gerekli bilgi, beceri kazanacak ve tutum geliştireceklerdir. ÖĞRENİM HEDEFLERİ: Yaşlı bireylerin özel gereksinimleri hakkında daha fazla bilgi sahibi olma gereksinimi nedenlerini açıklayabilme Geriatrik değerlendirme (fiziksel sağlık, mental sağlık, sosyal ve ekonomik durum, fonksiyonel durum ve çevresel durum) yapabilme Değerlendirme ve sonuçları “Yaşlı İzlem Formu”na işleyebilme Cilt, görme, işitme, tatma, koku, dokunma ve denge üzerine yaşlanmaya bağlı değişiklikleri tanımlayabilme Yaşlılıkta sıklıkla görülen hastalıklarından Geraitrik 4 dev (hafıza kaybı, depresyon, üriner inkontinans, düşmeler, immobilite), Diabetes Mellitus ve Hipertansiyon ve eşlik eden risk faktörlerini tanıma ve bakım ve izlem planı oluşturabilme Yaşlılıkta sağlığın esenlendirilmesi için uyku, beslenme, egzersiz, sigara ve alkol kullanımı, bağışıklama, kaza önleme, ilaç kullanımı konularında yaşlılara eğitim verebilme Geriatri