ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN TASARLANMASI, HAZIRLANMASI VE SEÇİMİ Dr. Eda GÜRLEN
Temel Materyal Hazırlama Yaklaşımları Yazma Çizme Yaratma
Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri Basit, sade ve anlaşılabilir olmalı Dersin hedef ve davranışlarına uygun seçilmeli ve hazırlanmalı (amaç-araç ilişkisi) Dersin konusunu oluşturan bütün bilgilerle değil, önemli ve özet bilgilerle donatılmalı Görsel özellikler materyalin önemli noktalarını vurgulamak amacıyla kullanılmalı
Öğrencinin gelişim ve öğrenim özelliklerine uygun olmalı Gerçek hayatla tutarlılık göstermeli Öğrenciye alıştırma ve uygulama imkanı sağlamalı Her öğrencinin erişimine ve kullanımına açık olmalı Öğretmenler kadar öğrencilerin de kullanabileceği düzeyde basit olmalı Tekrar kullanılabileceği için dayanıklı olmalı Gerektiğinde kolaylıkla geliştirilebilir ve güncelleştirilebilir olmalıdır
Öğrenci Gereksinimlerine Uygunluk Öğrenci grubunun özellikleri nelerdir? Öğrencilerin bilgileri, yetenekleri, ilgileri ve güdülenmişlik düzeyleri nelerdir? Öğretmenin kendisi öğrenci gereksinimlerine uygun mevcut öğretim materyallerinden ne derece haberdardır? Öğrenci gereksinimlerine uygun materyal geliştirmede öğretmen ne derece yetkindir? Öğretmen uygun öğretim materyallerini geliştirmek için yeterli kaynaklara (insangücü, uzman, para, alet edavat) sahip midir?
!!! Araçlar Ayrıca Zaman doldurmak amacıyla Eğlenme aracı olarak Bireysel ilgilerin tatmini İçin kullanılmamalıdır.
Görsel – İşitsel Araçların yararı nedir ???
Görsel-İşitsel Araçlar; Dikkat çeker, öğrencileri güdüler Duygusal tepki vermeyi sağlar Öğrenmeyi somutlaştırır Anlaşılması zor kavramları basitleştirir Şekiller yoluyla bilginin düzenlenmesini ve alınmasını kolaylaştırır
Bir yaşantı ortamı sağlar Öğretme-öğrenme sürecine çeşitlilik katar Bir kavramla ilgili öğeler arasındaki ilişkiler akış şemaları yoluyla kolayca verebilir Laf kalabalığını (verbalizmi) önler; bir başka ifadeyle sözden ekonomi sağlar ve zamanı daha iyi değerlendirmeyi olanaklı kılar.
Sınıf Ortamında Kullanılan Görsel Araçlar KİTAPLAR Ders kitabı Öğretmen kitabı Alıştırma kitabı Gerçek eşyalar ve modeller (maket, model, meyva, bilet, menü vb.) Çizelgeler, Grafikler
Yazı ve Gösterim Tahtaları Kara tahta Çok amaçlı tahta Kopya tahta (Akıllı tahta) Askı/Kanca tahta Pazen tahta Manyetik tahta Dosya tahta Bülten tahat Dosya
Resimler Düz resimler Çizgi resimler Şimşek kartlar
Görsel-İşitsel Araçlar Tepegöz Film şeridi projektörü (35 mm’lik rulo) Opak projektörü (saydam olmayan materyalleri yansıtır) Video projektörü (bilgisayar ekranını yansıtır)
Data Show (tepegözle birlikte çalışır; video projektörüne göre hacmi daha küçük, görüntü kalitesi daha zayıftır) Konferans projektörü (iki farklı yerde kablolarla birbirine bağlanarak kullanılır) Film makinesi ve Hareketli filmler
Araçlara dayalı yapılan öğretimin ortaya çıkarabileceği olası sakıncalar ???
Öğrencilerin düşünmelerini azaltabilir Aracın edinilmesi (temini) pahalı olabilir, sürekli taşınması zahmetli olabilir İstenilen her aracı anında etkili bir şekilde kullanmak için gerekli zaman ve hazırlık yeterli olmayabilir Bazı araçların (işitme araçlarının) kullanımında ilgi çabuk dağılabilir
Teşekkür ederim…