Çeşitlendirilmiş Organizasyon

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

İNSAN KAYNAKLARI Ayşegül Akdeniz.
Strateji Tasarımı İlker acar.
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Yrd. Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
SÜLEYMAN ŞAH ÜNİVERSİTESİ SÜREKLİ EĞİTİM MERKEZİ
Tarihi, geçmişi ve amaçları Üretim süreçleri ve yöntemleri
SÜREÇ YÖNETİMİ Dr. Selami ERARSLAN İstanbul 2011.
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
Türkiye Yazılım Sektörü Sorunları ve Çözüm Önerileri
N Para ve sermaye piyasaları n Yatırımlar n İşletme Finansı Finans birbiriyle ilgili üç alanı içerir:
Bölüm 11 Yönetim Stratejilerinin Uygulanmasında Kullanılan Teknikler
 BÜTÜNLEŞME Çevrenin taleplerinin karşılanması için gerekli bölümler arasındaki birliğin kalitesini ifade etmektedir. Bu tanım, bağımsız birimler arasındaki.
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Proje Yönetimi Proje Yönetimine Giriş
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
Çağdaş Organizasyon Yapıları ve Güven
STOK MALİYETİ.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
İşletmeye Giriş Konu 2: İşletme Kurulması ve Türleri
Pazarlama Denetimi ve Performans Değerleme
Strategic Business Planning for Commercial Producers
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
STOK YÖNETİMİ Mba Operasyon yönetimi
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
VII- ŞİRKET DÜZEYİNDE STRATEJİ- ÇEŞİTLENDİRME-BÜYÜME STRATEJİLERİ
(Proje Yönetimi ve Danışmanlık Metodları)
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
Girişimcilik.
Girişimcilik.
Copyright © 2010 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall.
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
İşletmenin Kuruluş Çalışmaları
ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
1. “turizm işletmesinin ya da turizm bölgesi yönetiminin gelecek dönemlerde yapılacaklarla ilgili konularda bugünden karar vermeleri” 2.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Modern Taşımacılık Yönetimi Yaklaşımları 3PL 4PL ŞEVVAL OLGAÇ.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
Tedarik ziNCİRLERİ yÖNETİmi
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 6. Hafta Temel Stratejiler ve Alt Grupları Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Finans Nedir Finans, işletmenin gereksinim duyduğu fonların en uygun koşullarda ele geçirilmesi ve ele geçirilen fonların en etkin kullanımını sağlamaktır.
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
Bölüm 2 ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
Bölüm 11 Yönetim Stratejilerinin Uygulanmasında Kullanılan Teknikler
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
Yenilik Türleri (Radikal &Artımsal ve Ürün&Süreç Yeniliği) Doç. Dr. Ayşe GÜNSEL.
SWOT ANALİZİ TÜRKER DURAN YATIRIM TEŞVİK DANIŞMANI.
İÇİNDEKİLER Finansal Amaç, Finans Fonksiyonu, Finansal Çevre Finansman Nedir? Finansal Yönetimin Amaçları Firmanın Organizasyonu İşletme Örgütlerinde Biçim.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
Sunum transkripti:

Çeşitlendirilmiş Organizasyon Esra Aydın İşletme ABD Yönetim ve Organizasyon Doktora Programı 00402080387

ÇEŞİTLENDİRME/DİVERSİFİCATİON Çeşitlendirme; işletmelerin mevcut işlerine ek olarak faaliyette bulunduğu iş alanında veya farklı alanlarda benzer veya farklı işlerle ilgilenerek, yeni iş alanlarına girerek, oradaki fırsatlardan yararlanarak ortalamanın üzerinde getiri elde etmek için uygulanan bir üst yönetim stratejisidir.

Yönetim; Yönetim 2’ye ayrılıyor; kalın ve ince yönetim. İnce yönetim satranç tahtasında parçaların hareketi gibidir, amaç ve amaca nasıl ulaşılacağı bellidir. Portföy yönetiminde olduğu gibi, işletme parayı alır, kar elde eder, böylece müşteriler motive olurlar, yönetim basittir. Kalın yönetimde ise ihtiyaçlar gereklilikler farklıdır, her müşteri, bölge ve ürün için prosesler faklıdır, dolayısıyla yönetim de farklıdır.

Çeşitlendirilmiş Organizasyon Yapı; Pazara(dışa) açık bölümler üst yönetime daha az bağlıdır.Bölüm yöneticilerine sorumluluk ve yetki verilmiştir. İçerik: Pazara, ürüne,hizmete bağlı olarak değişmekle birlikte zengin bir çevre faktörüne sahiptir, bu zenginlik içeriğini zenginleştirmektedir. Strateji: üst merkezi yöneticiler stratejileri yönetirler portföy yönetimi gibi, bölüm yöneticileri ise bireysel iş stratejilerini yönetirler. Eleştiri: Belirtilen özellikler çeşitlendirilmiş organizasyon yapısında olması gereken özelliklerdir, fakat çeşitlendirilmiş organizasyonlarda üst yönetim büyük politikayı belirler ve bölümlerin hedefi amacı gerçekleştirmektir, bu da organizasyonda yeniliği ve sosyal çevrenin göz ardı edilmesine neden oluyor ayrıca bağımsız işleri tek bir çatı altında birleştirmek de zor ve maliyetlidir.

ŞEKİL 9-1 Başkan Planlama Hukuk Finans Bölüm 3 Bölüm 4 Bölüm 1 Bölüm 2 Satın Alma Satın Alma Satın Alma Satın Alma Mühendislik Mühendislik Mühendislik Mühendislik Üretim Üretim Üretim Üretim Pazarlama Pazarlama Pazarlama Pazarlama

Şekil 9-1 Çeşitlendirilmiş organizasyon çok da birleşik bir yapı sağlamaz çünkü yapı merkezi yönetim tarafından yarı bağımsız birimlerin birleşmesiyle oluşur. Birimler “bölümler” olarak, merkezi yönetim ise genel müdürlük olarak adlandırılır. Bu yapılanma özellikle endüstriyel ekonomide kullanılır. Bu yapılanma uzak pazarlara hizmet verebilmek için yapılmıştır ve operasyon fonksiyonlarına gerekli olan işleri yapmaları için yetki verilmiştir. Her birim doğrudan merkezi yönetim tarafından kontrol edilir. Her bölüm diğer bölümden bağımsız gibi görülmekte fakat aslında her bölüm ayrı bir işletme değil, hepsi üst yönetime bağlıdır.

Üst yönetimin rolü Merkezi yönetim başarı standartlarını belirler, bunlar nicel standartlardır -yatırımın geri dönüş oranı(kar) veya satışlarda artış gibi. Kritik işleri –özellikle portföy yönetimini- yine merkezi yönetim yapar. Merkezi yönetim baştan sona şirket stratejilerini geliştirir, portföyünü işin finansal kurulumunu ve organizasyonun nasıl işleyeceğini düzenler. Eğer bölüm yöneticilerinin yetkinliklerine bağlı olarak kendi bölümlerinin performansı için yetkilendirilirler. Bu yüzden bölüm yöneticilerine üst yönetimin yetki devri olur. Merkezi yönetim bölümler arası fonların hareketini yönetir, karın diğer bölümlerin gelişimini sağlamak için kullanımını ve transferini yönetir. Merkezi yönetim kendi teknik yapısıyla uyumlu olarak performans kontrol sistemini dizayn eder. Merkezi yönetim doğrudan bölümleri yönetemediği organizasyon yapılarında bölüm yöneticilerini üst yönetim tayin etme ve değiştirme hakkını elinde bulundurarak, kontrolü elinde tutmaya çalışır.

Bölümlerin Yapısı Çeşitlendirilmiş organizasyon yapısında pazarlama, üretim, mühendislik gibi bölümlere ayrıldığında fonksiyonlar arasında koordinasyonun sağlanması zordur. Koordinasyonu sağlayarak bu karmaşıklığı gidermek ise üst yönetimin görevidir. Bu nedenle bütün bölümler tek bir kontrol çatısı altında merkezi yönetimde toplanır. Böylece bölümler bağımsızlığını kaybeder, hem diğer bölümlere hem de üst yönetime bağlı olur. Şirketlerin yapıları daha ademi merkeziyetçi hale gelir fakat bu yeterli değildir. Yarı otonom iş birimlerinin birleşmesinden oluşan çeşitlendirilmiş organizasyon yapısı meydana gelir. Örneğin;General Electric.

Organizasyonlarda çeşitlendirme Ürüne/Hizmete göre, Müşteriye göre, Lokasyona göre gerçekleştirilir.

Çeşitlendirme Nedenleri; Organizasyonların büyümesi bölümlendirmeye yol açar,büyük organizasyonlarda risk eğilimi daha fazla olduğundan riskin dağıtılması, Varlık ve temel yeteneklerin yeni ürün ve işlerde kullanarak ek gelir ve yarar sağlamak, Maliyet tasarrufu sağlamak ve yüksek getiri elde etmek, Teşviklerden yararlanmak, için organizasyonlarda çeşitlendirme yapılır.

Organizasyonlarda Çeşitlendirme Dereceleri ŞEKİL 9-2 Organizasyonlarda Çeşitlendirme Dereceleri

1-Saf Fonksiyonel Yapı; Şekilde saf fonksiyonel yapı görülmektedir 1-Saf Fonksiyonel Yapı; Şekilde saf fonksiyonel yapı görülmektedir. Satın almadan üretime pazarlama ve satışa kadar olan aktiviteler bütün bir ürün zinciri şeklindedir. Son çıktı müşterilere satılır. Fonksiyonlar arasında uyum sağlamada sorun yaşanmaz.

2- Dikey Farklılaşma; Organizasyonlar pazar payını artırmak istediğinde ve riski azaltmak istediğinde çeşitlendirmeye gitmek ister böylece ürün sürecinde kırılma yaşanır, yeni riskler almak istemediğinde bu yapıya giderler.Bu kategoride organizasyonlarda dikey farklılaşma görülür.

3- İlişkili Çeşitlendirme; İlgili/benzer ürün üreten organizasyon yapılarında ise, organizasyon tedarik ettiği ürünü ürün zincirini kırarak organizasyon dışından alabilir,dışarı doğrudan satabilir ya da organizasyonun diğer biriminden alıp satabilir.örneğin bulaşık makinesi üretiminde motor için ayrı bir bölüm oluşturulur. Eğer motor üretimi yapan bölüm diğer bölümden daha çok motor dışarıya satarsa ciddi bir bölümlendirme vardır.

4- Kümelenmiş Çeşitlendirme; Bir ilgili ürün organizasyon yapısı yeni marketlere kadar genişlemişse, ana stratejik konuyu daha az dikkate alan şirketleri ele geçirdiğinde, organizasyon kümelenmiş şekil alır. Her bölüm kendi pazarına hizmet eder,diğer ürünlerle ilgili olmayan ürünler üretir, porselen işi bir, kazı makinesi iki, böyle devam eder.

Çeşitlendirmenin Ekonomik Avantajı Var mı? 1- Sermayenin verimli kullanımı ve dağıtılmasını sağlar 2- Çok fazla işin olması nedeniyle yöneticilerin kendisini geliştirmesini sağlar 3- Birden çok fazla pazar olduğundan risk dağıtımı yapılır 4- Stratejik sorumluluk sağlar. Firmalardan iyileri taşırsınız kötülerden kurtulursunuz.

Eleştiriler 1- Bölümlerin üst yönetimin belirlediği performans kriterlerini dikkate alması, bölümlerin sosyal çevreyi göz ardı etmesine neden olur. Böylece organizasyon dış çevreyi dikkate almayan kapalı bir sistem olur. 2- Üst yönetimin, birbirinden farklı özelliklere sahip ürün-hizmet /müşteri /lokasyona göre faaliyet gösteren alt işletmelere dair uzmanlık bilgisine sahip olması mümkün olmadığından, alan bilgisine sahip olan birim yöneticileri görevlendirirler, bölüm yöneticisi değiştirme hakkını elinde bulunduran üst yönetim kötü yönetimin sorumlusu olarak bazen haksız olarak birim yöneticileri belirler ve işten çıkarır. 3- Performans kontrol sistemi, sayısal performansa bakar, sayısallaştırılamayan değerler, kalite, iş doyumu, müşteri memnuniyeti gibi göz ardı edilir ve gerçek performans değerleri belirlenemediğinden gerçek performans ölçülememiş olur. General Electric şirketinin sadece ekonomik karı hedeflemesi, sabit fiyatlandırma politikası, pazar payını artırarak oligopol olmayı hedeflemesi şirketi sosyal sorumsuzluğa itmiştir.

Kamuda Çeşitlendirilmiş Organizasyon Yapısı Olur mu? Sosyal problemlerin olduğu, acil çözümlerin beklendiği yönetimlerde çeşitlendirme eğilimi olur ama bu mümkün değildir. nedenleri; - Devletin ekonomik hedeflerinin haricinde sosyal amaçlı hizmetleri de olduğundan, kar etmeyen birimleri elden çıkarmaz, -Devlet haricinde yerine getirilemeyecek,elden çıkarılamayacak hizmetler yapılar vardır, ulusal güvenlik gibi, - Alt organizasyonların yeterli otonomileri olamaz çünkü her şey kanunlarla belirlenmiştir.

Teşekkürler…