ÖLÇMEDE HATA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
Advertisements

KAZANIMLAR 1. Farklı ölçeklerde çizilmiş haritalardan yararlanarak ölçek değiştiğinde haritanın değişen özellikleri hakkında çıkarımlarda bulunur.
Araştırma Evreni ve Örneklem
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Psik.Dan.&Reh. Yusuf ŞARLAK KPSS 2010
BİR ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
ONDALIK KESİRLER.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Temel Kavramlar
ÖLÇME TÜRLERİ, MERKEZİ YIĞILMA ÖLÇÜLERİ VE STANDART SAPMA
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
ÖLÇME ARAÇ ve YÖNTEMLERİNİN NİTELİKLERİ
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
HATA Sistematik Rastgele Kişisel Aletsel Yöntem
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
KONU: ÖLÇÜLER.
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
Uzunluk ölçüleri Uzunluğu ölçtüğümüz araç metredir.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ONDALIK KESİRLERİN ÖĞRETİMİ
Ölçme Nedir ? “Bir niteliğin gözlenerek gözlem sonuçlarının sayı veya sembollerle gösterilmesine ÖLÇME denir.” Ölçmenin en az üç aşaması vardır: ölçülecek.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -3-
Ölçme ve Değerlendirme
MTSK SINAV SORUMLUSU YETİŞTİRME KURSU
ÖLÇME NEDİR? ►Ölçme ya da ölçüm, bilinmeyen bir büyüklüğün aynı türden olan, ancak bilinen bir büyüklükle kıyaslanmasına denir. ►Diğer bir deyişle, bir.
ÖLÇME BİLGİSİ UZUNLUKLARIN ÖLÇÜLMESİ DİK İNME VE ÇIKMA ARAÇLARI
Ölçme ve Değerlendirme
1.BÖLÜM FİZİĞİN DOĞASI.
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -2-
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
Ölçme ve Değerlendirme
FEN LABORATUVARINDA ÖLÇÜ HATALARI VE ANLAMLI RAKAMLAR
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
ÖLÇME: ARAÇ ve YÖNTEMLERİN
Ölçme AraçlarInda BulunmasI İstenen NİTELİKLER
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Ölçme ve Değerlendirme
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE HATA Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM.
Araştırmalarda kullanılan ölçek türleri a) Sınıflama b) Sıralama c) Eşit aralıklı d) Eşit oranlı Gelişmişlik özellikleri, bu sıralamanın tersine göredir.
Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
DENEYSEL BULGULARIN ANALİZİ
Ölçme? Ölçüm ? Ölçüt ? Değerlendirme?. Geniş anlamıyla, herhangi bir niteliği gözlemek ve gözlem sonucunu sayılarla ya da sembollerle ifade etmektir.(Turgut.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Ders 5: ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Yrd. Doç. Dr. Eren Can Aybek Haziran, 2017
KLASİK TEST KURAMI VE GÜVENİLİRLİK
PSİKOLOJİK TESTLER.
Ölçme ve Değerlendirme
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
KGO KR-20 ve KR-21 Korelasyon Hesaplamaları.
DEĞERLENDİRMENİN İŞLEVLERİ
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Değişkenler Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Genel Kavramlar
ÖLÇMEDE HATA VE ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN TEKNİK ÖZELLİKLER
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
ÖLÇEKLER ÖLÇMEDE HATA KORELASYON
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Sunum transkripti:

ÖLÇMEDE HATA

Ölçülen özelliğin gerçek değeri ile ölçme sonuçlarında elde edilen değer arasındaki farka ölçmede hata denir.

Bir ölçme sonucundaki hata miktarı o ölçme işleminde kullanılan birimin yarısı kadardır. Birimin ağırlığı ne kadar küçülürse hata miktarı o oranda azalır,

Her ölçme işlemine bir miktar hata karışır. Önemli olan ölçme işlemi sonunda gerçeğe en yakın değer elde etmektir.

Ölçmede hata Ölçmeciden kaynaklanan hatalar Ölçme aracından kaynaklanan hatalar Ortamdan kaynaklanan hatalar Ölçülen kişiden kaynaklanan hatalar Taraflılık Yaş Kişisel öz Bilgi Motivasyon Eğitim düzey Soruların anlaşılamaması İyi düzenlenmemiş olması Okunamıyor olması Sınavın yeri Isı,ışık,havalandırmanın yetersiz olması Gürültülü olması Öğrencilerin derse ve sınava tutumu isteksizliği

Sabit Hata: Bir ölçmeden diğerine miktarı değişmeyen hata. Ör:sınıfın tamamının sınavda boş kağıt vermesi

Aritmetik işlemlerle düzeltilebilen hatalardır. Geçerliliğ doğrudan düşürür Güvenirliği etkilemez Ölçme aracından ve ölçmeciden kaynaklanır.

Örnekler; Her öğrenciye 2 puan fazla verme Terazinin her ölçtüğünü 2 gr fazla tartması Termometrenin tüm hastaların ateşini 1 derece eksik ölçmesi

Bir sorunun tüm öğrenciler tarafından boş bırakılması Para sayma makinesinin tüm para destelerini bir eksik sayması Başlangıçta 2 cm kısmı kopuk olan metrenin ölçtüğü her uzunluğu 2 cm eksik ölçmesi

Sistemli (sistematik) Hata: Ölçülen büyüklüğe, ölçmeciye ve ölçme koşullarına göre miktarı farklılık gösteren hatalardır. Yanlılık vardır. Kaynağı bellidir. Ör: öğretmenin, öğrencinin cinsiyetine göre fazla puan vermesi, yazılı sınavlarda yazı güzelliği, ifade düzgünlüğü, tertip düzeni göz önünde bulundurarak değerlendirme yapması Öğretmenin feneri tutanlara fazla puan vermesi

Takometrenin 100 km lik hızın üstüne çıktığında her 20 km de 10 km eksik göstermesi Öğretmenin 60 puanlık kağıda 6,90 puanlık kağıda 10 puan fazla vermesi Öğretmenin kız öğrencilere,yazısı güzellere 5 puan fazla vermesi

Tesadüfi (rastgele) Hata: Kaynakları iyi bilinmeyen hatalardır. Dikkatsizce okunup, puanlanan veya doğru okunduğu halde yanlış kaydedilen notlar bu tür hatalara örnektir.

Tesadüfi hatayı Ölçmecinin dikkatsizli, yapıldığı ortam, ölçmede yapılan birey, ölçme aracı etkiler.

Bu nedenle tesadüfi hatalar kontrol edilemez Diğer hata türleri gibi aritmetiksel işlemlerle düzeltilemez

Örnekler; Öğrencinin sınav günü hasta olması Terazinin bir nesneyi 20gr, diğerini 30 gr eksik tartması

Farklı öğretmenlerin aynı kağıda farklı puanlar vermesi Terazinin bir nesneyi 5,başka bir nesneyi 10 gr eksik tartması Hatasız bir cetvelle ölçen kişinin dikkatsizliği yüzünden yanlış ölçme

UYARI; Ölçmede asıl ilgilenilen hata türü tesadüfi hatadır.

UYARI: Sabit hatalar Tesadüfi hatalar Sistematik hatalar geçerliği güvenirliği ETKİLER