HALK EDEBİYATI DERLEMESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ey kahraman Türk kadını,
Advertisements

İpek Yolunda Türkler Ünitesi 7. ve 8
KÜÇÜK BİR TEST ! Cem Yurtsev
Küçük bir jest….
HERKES İÇİN BİRAZ MUTLULUK
Adı Fleming’di ve fakir bir çiftçiydi.
Bir süre önce, başka bir kadınla çıkmaya başladım ve bu aslında
Işte kadınlar Pakize SUDA'nın bir yazısı.....  Sesli.
ADLARIN YERİNE KULLANILAN KELİMELER “ADIL”
Hz. Muhammed'in Aile Büyüklerini Tanıyalım
HAYVANLARI KORUMA GÜNÜ
ZAMİRLER.
KADIN VE ERKEK ARASINDAKi FARKLAR
TÜRKÇE / Olay Yazıları (Öykü-Roman)
Vaktiyle bir Keloğlan varmış… Bütün ailece çiftlikle meşgul olurlarmış
OLAY ÇEVRESİNDE OLUŞAN METİNLERİ TANIMA VE GRUPLANDIRMA
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU İLKÖĞRETİM OKULU.
TIKANDI BABA Seval KEMERTAŞ tarafından düzenlenmiştir.
ZAMİRLER.
TÜRKÇE / Noktalama İşaretleri
Sözcük Türleri Setenay KAYA Hazırlık-D/153
Varlıklardan farklı olanı söyleyiniz
9. EYLEMLERİN YAPISI.
CÜMLENİN ÖĞELERİ.
Dünyanın Bütün Renkleri Bir Araya Toplanmışlar ve Hangi Rengin En Önemli En Özel Olduğunu Tartışmaya Başlamışlar:
Bir dilim pasta ya ne dersiniz?
Kına Gecesi Manileri Kınayı getir aney Parmağın batır aney Bu gece misafirem Koynunda yatır aney.
1. "Halime Kaptan" kitabının yazarı kimdir
TİYATRO ve GÖLGE OYUNU.
türkçe performans ödevi
1.Soru Aşağıdaki cümlelerin hangisinde büyük harflerin kullanımıyla ilgili bir yanlışlık yoktur? A) Köydeki çocuklara okumayı Fatma Hanım öğretti.
Sen hangisini seçerdin?
AMAÇ HEDEF DAVRANIŞLAR
1.soru Aşağıdaki sözcüklerden hangisi Türkçenin ses yapısına uymaktadır ? A. Telefon B. Spor C. Yosun D. Saat.
Şiddetle itiraz ettim: "Ama ben seni seviyorum!!!"
Hazırlayan: Ümit Celal Ergür
BİR ESKİ OTOMOBİL Ben bir otomobilim. Eskimişim. Buraya atmışlar. Çok zaman geçmiş. Kimse almamış. Ben bir otomobilim. Eskimiş.
İskoçya’da yoksul mu yoksul bir çift yaşardı. Fleming'di adı
FİİL (EYLEM).
KONUŞAN EŞYALAR İyi Seyirler..
„ Baba, politika gerçekten nedir ?“
Özboyacı İlköğretim Okulu
Zamirler Esranur ÇİNKO 6-B 314.
Örnek: Sizlere konu hakkında bilgi vereceğim.
Doğruluk Dürüslük.
Zerdali Dalı Mısın?.
İndim kuyu dibine sildim süpürdüm silkildim çıktım.
Adı Fleming’di ve fakir bir çiftçiydi.
Binbir Gece Masalları.
DONDURMAMA NE OLDU?.
BİR AŞK HİKAYESİ Bizimkisi bir aşk hikayesi
GEÇİŞLERDE TIKLAYINIZ
Bir zamanlar 25 yıldır evli ve 60. doğumgününü kutlayan bir kadın varmış. Kutlama sırasında aniden bir Peri ortaya çıkar.
KIRMIZI FİL NEREDE ?.
TEKNOLOJİNİN GELİŞİMİ
TOPLUMSAL ALANDA YAPILAN İNKILAPLAR
SIFATLAR.
Keloğlan ve Kuyu Bir varmış, bir yokmuş. Evvel zaman içinde, kalbur saman içinde, bir Keloğlan’la ninesi varmış. Bunlar çok yoksul insanlarmış. Keloğlan’ın.
ONUR ÜNLÜ.
YOL HAVASI
Babası bağlama ustası Muharrem Ertaş, annesi Döne Ertaş'tır. 8 yaşına kadar doğduğu köy olan Kırtıllar Köyü'nde yaşamış, sonrasında ailesi ile birlikte.
Adı Fleming’di ve fakir bir çiftçiydi.
Sen hangisini seçerdin?
Bir Karadenizli “ Life Tv Show “ adlı yarışma programına katılır.
HAZIRLAYAN: HAZIRLAYAN: FURKAN TAFLAN FURKAN TAFLAN 10-G G 265.
KARACOĞLAN.  17'nci yüzyılda yaşadığı sanılıyor. Göçebe Türkmen obalarında yetişti. Asıl adının İsmail, Halil ya da Hasan olduğu yolunda görüşler var.
HEY ONBEŞLİ TÜRKÜSÜ’NÜN HİKAYESİ HEY ONBEŞLİ TÜRKÜSÜ’NÜN RİTMİ Bir oyun havası olarak düğün ve eğlence ortamlarında çalınan “Hey On Beşli” türküsünün.
Bir Karadenizli “ Life Tv Show “ adlı yarışma programına katılır.
Sunum transkripti:

HALK EDEBİYATI DERLEMESİ

HALK HİKAYELERİ TÜRKÜLER HALK EKONOMİSİ MANİLER HALK İNANIŞLARI KIŞ YARISI

Hasançelebi isminin nereden geldiği Sadık Baba üzerine anlatılar

Hikayeye (video 1) göre IV Hikayeye (video 1) göre IV. Murad Bağdat Seferi’ne giderken konaklama yeri olarak Hasançelebi’ yi seçmişler. Köyün ileri gelenleri padişaha kurban kesip ziyafet vermiş. Bunun üzerine padişah köyün adını sormuş ve Hasan cevabını alınca siz çelebi insanlarsınız bundan sonra köyün adı Hasançelebi olsun diyerek ismini değiştirmiş.

Hikayede anlatılanlara göre ve Hamza AKSÜT ‘ün Hasançelebi Ve Çevresi Tarihi adlı kitabında anlattıklarına göre de ismini bu şekilde alma ihtimali çok yüksektir. Köy, İpek Yolu üzerinde olduğu için ordu bu güzergahı kullanmış olabilir.

Diğer hikayede (video 2) bahsi geçen kişi Sadık Baba’dır Diğer hikayede (video 2) bahsi geçen kişi Sadık Baba’dır. Sadık Baba halk tarafından mistik bir kişi olarak kabul edilir. Ancak burada anlatılan onun mistik yönü değil mizahi yönüdür. Çelebi halkına ve çevre köylere taktığı lakaplardan bahsedilmiştir.

Hasançelebi’ ye geldiği bir gün herkes başına toplandığı için “karga”; Başak Köyüne uğradığında eşyasını çaldıkları için “hırsız”; Çulhalı Köyüne gittiğinde çok çalıştıkları nedeniyle “ayı” ve en son köy olarak Hacılar Köyüne gittiğinde ise misafir olduğu evde bitlendiği için “kokmuş” lakaplarını vermiştir.

HALK İNANIŞLARI Mistik yönünün anlatıldığı efsanede ise Sadık Baba, bir Rumun evinde hizmetkarlık yapmaktadır. Kağnı arabasıyla bir gün tarladan eve dönerken bataklıktan geçtiği halde hiçbir şey olmamış şekilde geri çıkar. Bu olaya şahit olan insanlar çalıştığı evin sahibine haber verir ve rum yanlış bir davranışta bulunup günaha girmek korkusuyla Sadık Baba’yı evden uzaklaştırır.

TÜRKÜLER Kürtçe Türküler Türkçe türküler

Burada da bir türkü derlemesi var (video 10) Burada da bir türkü derlemesi var (video 10). Diğerlerinden farklı olarak bu Kürtçe bir türkü derlemesi. Türkçe karşılığı ise şöyle: İlk kıta’da; Tepeden yavaş yavaş iniyordum Dediler yarin hasta O yüzden günde bir sefer Sıtma tutuyordu bana

İkinci kıta’da ; Kapımızın önünü sulayın Basmayın üzerinden geçin Karşı köye gidenler benden Yare selem söyleyin Yarin evi karşıda Yağmur yağıyor güneş üstünde Dediler ki yarin hasta Ben doktoruyum üzerine gideyim

Bu türküde halk inanışlarına ait unsurlar bulunmaktadır Bu türküde halk inanışlarına ait unsurlar bulunmaktadır. Türkü Tekke Köyü’nde yaşamış olan Samut Baba üzerine yazılmıştır. Samut Baba, yöredekiler tarafından ermiş bir şahsiyet olarak kabul edilir.

MANİLER VE HALK EKONOMİSİ

Başka bir videoda(video 14) ise halk ekonomisi başlığı altında inceleyebileceğimiz bir derleme bulunmaktadır. Hasat zamanının anlatıldığı bir video. İnsanlar tarladaki işlerini kolaylaştırmak için bazı aletler kullanıyorlar. Bunlar daha çok modernlikten uzak insan gücüne dayalı aletlerdir. Örneğin; kağnı arabası, orak, ellik vs.

Tarlada biçtikleri ekinleri şılın( ekinin deste haline getirilmesi) yaparak kağnı arabasına yükleyip taşırlar. Ellik denilen aleti ise parmaklarına geçirip hem daha çok ekin toplamak hem de parmaklarını korumak için kullanırlar.

Çalışanlar ekin biçerken eğlence amaçlı mani, türkü vs. söylerler Çalışanlar ekin biçerken eğlence amaçlı mani, türkü vs. söylerler. Bunlar daha çok kadınlar ve erkekler arasında karşılıklı atışma şeklinde olur. Arpa biçtim süt iken İçinde sarı diken Gel sarılalım sevdiğim Ben kız sen oğlan iken Bu maniyi kadınlar söyler.

Elliğim elimde olsa Orağım belimde olsa Biçerdim tarla seni Nazlı yar yanımda olsa Bu maniyi de erkekler söylermiş. Üstte de belirttiğim gibi bu maniler karşılıklı atışma şeklinde olur.

KIŞ YARISI ŞENLİĞİ

Derlemenin son kısmında ise kış yarısı geleneğine yer vermek istedim. Kış yarısı; 15 ocak tarihinde gerçekleştirilen geleneksel bir eğlence törenidir. Karakterleri genellikle arap, gelin, damat, kadın kılığına girmiş erkekler(burada zenne karakterini görüyoruz), davulcu ve zurnacıdan oluşur. Bu konvoya renk katmak için insanların oluşturduğu bir de deve bulunur.

Bu temel karakterlerin yanı sıra isteyen herkes bu konvoya katılır ve davul-zurna çalınarak köydeki tüm evler gezilir. Evlerin önünde davul- zurna eşliğinde oynanır. Gidilen tüm evlerden makrume (etli pilav) için para ya da malzeme (un, bulgur, yağ vs.) toplanır. Ertesi gün, toplanan malzemeyle yapılan makrume halka dağıtılır.

Kış aylarının eğlence kaynağı olmasının yanı sıra geleneklerin unutulmaması, yaşatılması amacıyla halkın bilinçli olarak yaptığı bir katılım olma özelliği taşır.