YÖNETİŞİM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLETİŞİM VE ETİK DEĞERLER
Advertisements

6. BÖLÜM OKUL ÖRGÜTÜ VE YÖNETİMİ
Küçülme (Downsizing) Personelin güçlendirilmesi Yönetişim
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
Bu çalışma küresel perspektifte ve Avrupa birliği ekseninde bir kavram ve olgu olarak yerelleşmeyi konu almaktadır. Bu çerçevede kamu yönetimi anlayışında.
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
1 Etik Değerler ve İş Ahlakı Bülent Şenver
ETİK KOMİSYONLARI/ ETİK KÜLTÜRÜ
E Y L E M 5. 1 Gençlerin ve Gençlik Politikalarından Sorumlu Olanların Toplantıları PROGRAMI.
TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİ REFORMLARI
Uluslararası İş Etiği.
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
AB GENÇLİK( YOUTH ) PROGRAMI
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
Siyaset Bilimine Giriş
Stratejik Planlama Pilot Kuruluş Uygulamaları: Genel Bakış Nahit BİNGÖL DPT Müsteşarlığı 12 Ocak 2005.
Düzenleyici Etki Analizi (DEA) ve Sivil Toplum Regulatory Impact Assessment and Civil Society Dr. Esra LaGro, DEA Danışmanı ve Türkiye Kurumsal Yönetim.
STRATEJİK PLANLAMA Dr. Yüksel VARDAR Antalya, Haziran 2014
YG-21 Kadın Meclisleri & Ulusal Gençlik Parlamentosu
GENÇLİK PROGRAMI Eylem 1.3. Gençlik Demokrasi Projeleri
“İYİ YÖNETİŞİM SİSTEMİ” GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI ÖRNEĞİ
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
Lojistik Yönetimi Ders – II
ŞEFFAFLIK VE ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ
İYİ YÖNETİŞİM.
Doç. Dr. Hikmet Yavaş Arş. Gör. Ömer Yavuz
Çevre Sorunları “Ayamama Felaketi”nin acı biçimde gösterdiği gibi çevre sorunları, artık yaşamımızda istisna olmaktan çıkmış, gündelik yaşamın bir parçası.
FUNDA CANIMOĞLU MALİYE-A MODERN BÜTÇELEME SİSTEMLERİNE GEÇİŞİ SAĞLAYICI DENEMELER -MİLLİ BÜTÇELER -YATIRIM BÜTÇELERİ.
VAZGEÇİLMEZ BİR AŞAMA. STRATEJİKYÖNETİM STRATEJİK YÖNETİM NEDİR? SÜREÇ ANALİZİDİR: SÜREÇ ANALİZİDİR: - GELECEK HEDEFLERİMİZ… - BU HEDEFLERE NASIL ULAŞABİLECEĞİMİZ…
30 Nisan 2014 İSTANBUL SANAYİ ODASI 12. SANAYİ KONGRESİ 15 MAYıS 2014.
Karşılaştırmalı bir perspektifle yeni kamu yönetimi
YONT221 KAMU YÖNET İ M İ NDE DEVLET İ N ETK İ NLEŞT İ R İ LMES İ KAMU YÖNET İ M İ NDE REFORM VE YEN İ DEN YAPILANMA Ö ğ retim Görevlisi: M.NECAT İ C İ.
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
Bülent Şenver Liderlik Oyunları Kalıcı ve her durumda geçerli olan bir yaklaşım var mı? Etik Liderlik.
E Y L E M 1. 3 Gençlik Demokrasi Projeleri PROGRAMI.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Bilgi ve Yenilik İktisadı
ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ VE ŞEFFAFLIK
ELEKTRONİK DEMOKRASİ.
Stratejik Yönetim.
GENÇLİK PROGRAMI EYLEM 1.3. GENÇLİK DEMOKRASİ PROJELERİ
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Uygarlık Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün S S
Uluslararası İnsan Kaynakları Yönetimi YONT414
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
Geçmişten günümüze pek çok tanım ile açıklanan bilgi politikası bilginin üretilmesine, yönetilmesine, işaretlenmesine ve kullanılmasına öncülük eden; birbiri.
Kamu Kuruluşlarında Stratejik Yönetim
İDARE HUKUKU BİRİNCİ BÖLÜM Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
KAMU POLİTİKASINDA ROL OYNAYAN AKTÖRLER
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
Sefa Şahin Konu: Yönetişim
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
GÜDÜMLÜ PROJE DESTEĞİ.
Küresel Kamusal Mallar
Yeni Kamu Yönetimi Yaklaşımı
Sunum transkripti:

YÖNETİŞİM

YÖNETİŞİM NEDİR? Yönetişim en basit ve en kısa tanımıyla;resmî ve özel kuruluşlarda idari, ekonomik, politik otoritenin ortak kullanımıdır. Yönetişim terim olarak ilk kez 16. Yüzyılda Kuzey Avrupa’da, ardından da bütün dünyada kullanılmaya başlanmıştır. Günümüze kadar varlığını sürdürmüştür bu kavram. 1980’li yıllarda Latin Amerika’da belirginleşen demokratikleşme dalgasıyla ve bu dalganın 1990’lardan itibaren Afrika’da yayılmasıyla, dünya genelinde gelişiminin arttığı görülmektedir. Bu dönemde neoliberal kuramcılar, daha inşacı ve politik bir yaklaşım benimseyerek yönetişim modeli ve kavramı üzerinde odaklaşmaya başlamışlardır.

Ortak yönetim- birlikte yönetmek anlamına gelir ve içinde yönetimden farklı olarak etkileşim ve iletişim kavramlarını barındırır.  Yönetimi birlikte yürüten kişilerin bilgi birikimleri hemen hemen aynidir ve bu kişiler arasında sürekli olarak iletişim vardır. Yönetişimde önemli olan şey işin karar alma kısmıdır. Kişiler karar almada belirleyicidir, yani katilim artmış, bilgiye ulaşma kolaylaşmıştır. Yönetici ise burada “koordine eden” konumundadır.

Yönetişim, kamu kuruluşları ve özel sektör arasındaki sınırlarda gelişen yönetim tarzlarını göstermekte ve yönetimin daha iyi yönetebilmek amacıyla yeniden yapılandırılmasına vurgu yapmaktadır.   Yönetişim, toplumdaki ekonomik, siyasal ve toplumsal aktörlere ortaklar olarak bakmaktadır. Yönetişim bu aktörlerin etkileşiminin ortaya çıkardığı bir süreçtir.

Yönetişim modeli, devletin yönetim alanında giderek artan başarısızlığına ilişkin sorunlara bir çözüm olarak ortaya atılmakta; bu süreçte plânlama, öngörme, eyleme geçme ve rekabetle baş etme yeteneği sınırlı devlet gücünü paylaşma yolları, özellikle de kamu-özel sektör işbirliğini geliştirme önlemleri ile birlikte gündeme getirilmektedir

YÖNETİM VE YÖNETİŞİMİN FARKLARI Yönetişim kavramında, yönetimden farklı olarak, hiyerarşik ilişki yerine heterarşik ilişki vurgulanmaktadır. Yönetişim çoğulculuğa dayanır. Yönetişimde tek başına hareket etme yerine birlikte düzenleme, birlikte yönetim, birlikte üretim ve kamu özel sektör ortaklığı esas alınmıştır. Bu da verimliliğin sağlanmasını, rekabetin ve girişimciliğin gelişmesini beraberinde getirmektedir. Bu sisteme göre vatandaşlar yönetilenler değil, taraftırlar aynı zamanda. Bu nedenle yönetime aktif olarak katılma ve fikir beyan etme hakları vardır.  Yönetim daha dar kapsamlı olmasına rağmen yönetişim gönüllü kuruluşları da içine aldığı için kapsam bakımından daha geniştir. Bu çerçevede heterarşi; karşılıklı ilişki ve bağımlılık halindeki faaliyetlerin eşgüdümünü ve kendi kendini organize eden kişiler arası ağları, örgütler arası eşgüdümü ve sistemler arası döngüyü içermektedir.

Yönetim daha sert, yönetişim daha katılımcı ve esnektir.  Yönetişimde hukukun üstünlüğü, fakat yönetimde ise şeffaflık, yönetim ahlâkı, rekabete ve piyasa mekanizmasına işlerlik kazandırma, toplumu güçlendirme, toplam kalite, yerinden yönetim, kurallar ve sınırlamalar esas alınmıştır.

YÖNETİŞİMİN ÖZELLİKLERİ Ekonomik, sosyal ve politik öncelikler Seçilmiş görevlilerin değişen rolleri Katılımcılık Bürokratik şartlar Saydamlık Yeni liderlik anlayışı Demokratik sorumluluk

YÖNETİŞİM TÜRLERİ

KÜRESEL YÖNETİŞİM Küresel yönetişim, ulus devletlerin yönetme kapasitelerinin ilerisine giderek, merkezi bir otoritenin yokluğunu ima etmiş ve hükümetler ile kâr amacı gütmeyen sivil toplum kuruluşları arasındaki işbirliğini formüle etmeye çalışmıştır.

2.KAMU YÖNETİŞİMİ Ulusal, bölgesel, yerel, siyasal, sosyal gruplardan, baskı ve çıkar gruplarından, sosyal kuruluşlardan özel ve ticari organizasyonlardan oluşan ağların yönetimini içermektedir. Burada yönetimin dış yönetimi yönlendirme fonksiyonu bulunmaktadır. Yönlendirme kontrolden çok daha farklı anlam taşımaktadır. Burada doğrudan etkileme ve etkilenme söz konusudur. Kamu yönetişimi kamusal politikalar ağında sosyal süreçlerin birbirlerinden doğrudan etkilenmesini öngörmekte ancak bu aktörlerin farklı ve çoğu zaman çatışan amaç ve çıkarlar taşıyabildiğini de kabul etmektedir.

Kamu yönetişimin de, literatürde oldukça önemli görülen üç unsur dikkat çekmektedir. Bunlardan birincisi koşullar ve çevresel şartlar, ikincisi karmaşıklık yani sistem unsurlarının sayısı, farklılığı ve unsurlar arasındaki ilişkiler, üçüncü ise doğrudan etkileşimdir. Kamu sektörü yüksek oranda karmaşıklık taşır. Birçok farklı aktörün ağsal ilişkiler içinde olması söz konusudur. Kamu yönetişimi kamu yönetiminin işleyişinde etkinliğin ve verimliliğin de ötesine gidilmesini öngörmektedir. Sıkı ticari kuralların yanında kanuna uygunluk ve yasallık da öncelikli hedefler arasında yer almaktadır.

3.İYİ YÖNETİŞİM Vatandaşların güvenliğinin sağlandığı, hukukun üstünlüğünün gerçekleştiği ve yargı bağımsızlığının var olduğu hukuk devletini, kamu harcamalarının adil ve doğru bir şekilde yöneten kamu kuruluşlarını, siyasal liderlerin eylemlerinden dolayı halka hesap verebildiği veya halkın onlardan hesap sorabildiği, bütün vatandaşların gerekli bilgiye kolayca ulaşabildiği saydam yönetimi ve insan haklarının asgari gereklerini içermektedir.

İYİ YÖNETİŞİMİN 8 UNSURU Şeffaflık Hesap Verebilirlik Katılımcılık Cevap Verebilirlik Hukukun Üstünlüğü Etkinlik Eşitlik Stratejik Vizyon

YÖNETİŞİME DÖNÜK ELEŞTİRİLER Yönetişimle devletin rolünün azalması, yapılan iş ve işlemlerden kimlerin nasıl sorumlu kılınacağı hususunu belirsizleştirmektedir. Yönetimden yönetişime geçerken devletin topluma yönelik himayeci tavrının nasıl değiştirileceği konusunda yönetişim modeli somut bir yaklaşım sunamamaktadır. Kamu yönetiminin toplumu bütünsel bir biçimde ele alan yaklaşımı yönetişim modeliyle sektörsel bağlamda değişmektedir ve kamu yararı düşüncesi arka plana itilmektedir.

YÖNETİŞİMDE MOTİVASYON UNSURLARI Politik Liderlik Performans Yönetimi   Teşvik / Ödüllendirme Hukuksal Altyapı Bilgi Toplumu Stratejisine yönelik sahiplenmeyi sağlayacak politik liderlik Eylem planlarının öngörüldüğü şekilde uygulanmasını sağlayacak performans yönetimi Özellikle kamuda Bilgi Toplumu Stratejisinin uygulayıcıları arasında rekabeti artırarak hedeflere ulaşımı ivmelendirecek teşvik mekanizmaları ile Üç boyut altında bahsedilen tüm unsurların hızlı bir şekilde uygulamaya geçirilmesini Sağlayacak hukuksal ve düzenleyici altyapıların oluşturulması olarak sayılabilir

BİLGİ TOPLUMUNDA YÖNETİŞİM

Küreselleşmeyle birlikte bilginin önemi her geçen gün daha da artmaktadır. Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki hızlı gelişim bilgiyi küresel rekabette önemli bir güç haline getirmiştir. Bilgi toplumu, ulus devleti bilimsel gelişmelere karşı duyarlı hale getirmiştir. Kamu yönetiminde teknolojik gelişimi gerekli kılmıştır. Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki değişim ve gelişimle birlikte ulus devletler e-devletlere dönüşmüşlerdir. Bu süreç, e-yönetişim kapsamında ele alınmaktadır.

YÖNETİŞİMDE YENİ BİR BOYUT: E-YÖNETİŞİM E-yönetişim, ağlar arası iletişimi sağlayan bir ağ yönetişimidir. İlgili tüm tarafların ağ tipi örgütlenmeler ile devlet yönetimine katılımını öngören, bunun için yerel bilgi ağlarını kullanan bir yönetişim modelidir. Yönetişimde yeni bir açılımı ifade eden, küresel süreçteki bilgi temelli gelişmelerden etkilenen e- yönetişim, “devlet merkezli bir yönetim yerine toplum merkezli bir yönetimi” esas almaktadır. artık sunulan hizmetlerde kamunun baskın yönünü sona erdirerek amaçlarına ulaşmada vatandaşların değer verdiği sonuçlara önem atfedilmektedir.

E-Yönetişimin Önündeki Kültürel Engeller İdarenin gizlilik kültürü Kırtasiyecilikten, hizmet gecikmelerinden ve şeffaflığın yokluğundan beslenen yozlaşma Kıdemlilik kültürü Yaratıcılığın yokluğu

TEŞEKKÜRLER… 2006470002 MERVE AKTÜRK 2006470005 SERAP ARGUNŞAH 2006470080 NAGEHAN YILDIRIM