İç Kontrol Nedir? İç Kontrol, organizasyonların yönetim kurulu, yöneticileri ve çalışanları tarafından yönlendirilen, aşağıdaki hedeflerin elde edilmesinde.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İÇ KONTROL STANDARTLARI
Advertisements

YENİ MALİ YÖNETİM VE KONTROL SİSTEMİNDE İÇ KONTROL
Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu Mali Denetimi Visa Paajanen.
Bir kurumun faaliyetlerini geliştirmek ve onlara değer katmak amacını güden bağımsız ve objektif bir güvence ve danışmanlık.
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
MODÜL 4 Organizasyon.
İleri Düzey Eğitim Başbakanlık Çalışma Grubu Mart-2010.
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL STANDARTLARI
T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI İç Denetim Başkanlığı TAŞINIR İŞLEMLERİNDE SİSTEM DENETİMİ UYGULAMASI Ahmet SANDAL, İç Denetçi (KİDES) Mehmet KURU,
İç Kontrol Sistemi ve İç Kontrol Standartları
İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Kurumsal Yönetim Hüseyin GÜRER 9 KASIM 2005 f.
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ İÇ KONTROL SİSTEMİ
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
Yönetim Danışmanlığı Nisan 2006
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
T.C. ORDU ÜNİVERSİTESİ Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
İç kontrol Bilgilendirme Toplantısı 10 Nisan 2014 Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
TİDE XI. Türkiye İç Denetim Kongresi - 9 Kasım 2007
ÖZEL EMEKLİLİK SİSTEMLERİ:
“İYİ YÖNETİŞİM SİSTEMİ” GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI ÖRNEĞİ
Prof. Dr. M. Erdal GÜZELDEMİR
OHSAS YÖNETİM SİSTEMİ TANIMLAR
İÇ KONTROL STANDARTLARI. İÇ KONTROL 5018 sayılı Kamu Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunun 55. maddesinde İç Kontrol idarenin amaçlarına, belirlenmiş.
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
T.C. MALİYE BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
ELEKTRONİK ORTAMDA DENETİME GENEL BAKIŞ Prof. Dr
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLAMA SÜRECİ
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
İşletmelerde İç Denetimin Kurulması, Rolü ve Önemi.
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenlemesi Programı– Modül 28 Emeklilik Fonları Richard Berr Direktör, Değerleme ve Raporlama 20 Haziran 2006.
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI 27 Ekim 2009 Mehmet BÜLBÜL Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü Daire Başkanı.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
Öznur OKAY Mali Hizmetler Uzmanı
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
H.Abdullah KAYA Daire Başkanı Ankara
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
İdari kesimde yönlendirme sistemi Visa Paajanen.
İç Kontrol: İç kontrol, idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
KURUMSAL RİSK YÖNETİMİ
Erdemir Grubu İç Denetim Sistemi 9 Mayıs 2015.
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Kamu mali yönetim ve kontrol sistemini yeniden düzenleyen 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu kamu idarelerinde iç kontrol sistemlerinin.
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI.
MALİ DENETİME GİRİŞ.
İnceleme Dairesi Başkanlığı
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
İç Kontrol Tarihsel Gelişim İç kontrol, 1970’lerin ortalarında Amerika Birleşik Devletlerinde Watergate savcısının bu konuya dikkat çekmesi ile gündeme.
DENETİM YAKLAŞIMININ BELİRLENMESİ
İŞLETMELERDE İÇ KONTROL Nedir? Neden Gereklidir? İÇ KONTROL Nedir? Neden Gereklidir?
Sunum transkripti:

İç Kontrol Sisteminin Etkinliğinin Sağlanması II. Uluslararası Türkiye Muhasebe Denetimi Sempozyumu VIII. Türkiye Muhasebe Denetimi Sempozyumu Gökhan Alpman 26 Nisan 2007 Antalya

İç Kontrol Nedir? İç Kontrol, organizasyonların yönetim kurulu, yöneticileri ve çalışanları tarafından yönlendirilen, aşağıdaki hedeflerin elde edilmesinde gereken makul güvenceyi sağlamak için tasarlanan bir süreçtir. Operasyonların Etkinliği ve Verimliliği Mali Raporlama Sisteminin Güvenilirliği Yasa ve Düzenlemelere Uygunluk İç Kontrol bir sistemdir ve Şirket’ in iş akışlarının içerisine yerleştirilmelidir.

İç Kontrol Neden Önemlidir? Operasyonlar Standartlaşmış süreçler yardımıyla operasyonların etkinliğini ve verimliliğini arttırır. Kontrol faaliyetleri aracılığıyla varlıkların korunmasını sağlar. Finansal Ticari kararlarda kullanılan verinin doğruluğunu arttırır. Yolsuzluğun önlenmesine ve tespitine yardımcı olur ve denetim için kanıt oluşturur. Uygunluk Periyodik kontroller sayesinde kanunlar ve düzenlemelerle ilgili uygunluğun sağlanmasına yardımcı olur.

İç Kontrol Eksikliğinin Olası Sonuçları Varlıkların Kaybı (Para-Mal) Hatalı Kararlar Suiistimal – Dolandırıcılık Gelir Kaybı Amaçlara Ulaşamama

Tarihçe 1970’lerin ortalarında SEC (ABD Sermaye Piyasası Kurulu) ve Watergate Savcısı iç kontrol konusuna dikkat çektiler Kurumlar hükümet yetkililerine yardım ve rüşvet niteliğinde yasal olmayan ödemeler yapıyorlardı. SEC ve Watergate araştırmalarının sonucu 1977 Foreign Corrupt Practices Act (FCPA – Yabancı Yolsuzluk Kanunu) olmuştur. Bu kanunun üzerinde durduğu ana tema, güçlü bir iç kontrolün yasal olmayan ödemeleri caydırıcı bir etkiye sahip olduğudur. Bu 1980’lerin başlarında kontrol çevresi ve iç kontrol süreci üzerindeki artan dikkatin temelini oluşturmuştur. Treadway Komisyonu olarak bilinen Hileli Finansal Raporlama ile ilgili Ulusal Komisyon, 1985 yılında kuruldu. Hileli finansal raporlamanın nedenlerinin belirlenmesi Tekrarların azaltılması için gerekli önerilerin yapılması

Tarihçe Treadway Komisyonu Hileli Finansal Raporlama konusunda bir rapor yayımladı. Kontrol çevrelerini, davranış ve yetki standartlarını vurgulamış ve denetim komitelerine dikkat çekmiştir. Çeşitli kavramları bütünleştirmek ve ortak referans noktaları geliştirmek amacıyla destekleyici kurumları çağırması sonucunda Committee Of Sponsoring Organizations or COSO (Destekleyici Kurumlar Komitesi) oluşmuştur. COSO iç kontrol ve etkinliğin değerlendirilmesi için yaygın olarak kabul edilmiş ve pratik kriterler geliştirmiştir. Ortak kontrol kriterleri ve model kontrol çevresi – “ Internal Kontrol – Integrated Framework (İç Kontrol – Birleştirilmiş Çerçeve) – belirlenmiş. Yönetimin rolleri ve sorumlulukları oluşturulmuş İç Kontrol konusunda izleme, değerlendirme ve raporlama araçları oluşturulmuş.

Tarihçe Federal Ceza Tüzüğü iç kontrolle ilgili uygunluk aracılığıyla kurumlardaki beyaz-yaka suçları azaltmaya yönelik hukuk sistemi tarafından kullanılır. Blue Ribbon Komisyonu Denetim komitelerinin bağımsızlığını güçlendirmek, sorumluluklarının belirlenmesi ve etkinliğinin arttırılması konularının üzerinde durdu. 1999’da denetim komiteleri için on tavsiye ve gerekliliği belirleyen bir rapor yayımladı. Kurallar SEC, NASD, NYSE, AICPA tarafından yürütülmektedir. İç Denetim için Uygunluk Çerçevesi (Competency Framework for Internal Auditing - CFIA) İç Denetçiler Enstitüsü tarafından çıkarıldı (Institute for Internal Auditors). Geleceğin iç denetim departmanının katma değer rolünü belirledi İç denetim risklerin ve kontrol stratejilerinin belirlenmesi konusunda güvence sağlayacaktır. Sarbanes-Oxley Yasası SONUÇ: Organizasyonlardaki iç kontrol ve risk yönetimi standartlarının sürekli olarak artması sağlanmıştır.

COSO nedir? COSO; iş etiği, etkili iç kontroller ve kurumsal yönetişim aracılığıyla mali raporlamaların kalitesini arttırmaya yönelik çalışmalar yapan gönüllü bir organizasyondur. COSO, 1985 yılında Hileli Finansal Raporlar ile ilgili Ulusal Komisyon’u desteklemek için kurulmuştur. Hileli Finansal Raporlama ile ilgili Ulusal Komisyon hileli finansal raporlamaya sebep olan unsurların üzerinde çalışan ve halka açık şirketlere, onların bağımsız denetçilerine, SEC’e (Sermaye piyasası kurumu), diğer düzenleyici kurumlara ve akademik kuruluşlara önerilerde bulunan bağımsız özel bir girişimdir.

İç kontrol – Birleştirilmiş Çerçeve nedir ? COSO iç kontrolü birbiriyle ilişkili beş unsurla tanımlayan bütünleştirilmiş bir çerçeve sunar : Kontrol Çevresi Risk Değerlendirmesi Kontrol Faaliyetleri Bilgi ve İletişim İzleme

Kontrol Çevresi Kontrol Çevresi organizasyonun kontrol bilincidir; çalışanların işle ilgili faaliyetlerini yürüttükleri ve kontrol zorunluluklarını karşıladıkları bir çevredir. Kontrol çevresi maddi ve maddi olmayan unsurlara sahiptir : Bütünlük ve etik değerler Uzmanlık taahhüdü Yönetişim ve organizasyon yapısı Yönetim felsefesi ve işletme stili Yetkinin ve sorumluluğun verilmesi İnsan kaynakları politikaları ve uygulamaları Etkili bir kontrol çevresi çalışanların kendi sorumluluklarını ve yetkilerini anladıkları ve etik davranmayı üstlendikleri zaman oluşabilmektedir. Yönetim, organizasyonun kontrol çevresini standartlar, çalışmalar ve etkili şekilde paylaşılmış yazılı politikalar ve prosedürler, etik değerler ve davranış standartları aracılığıyla etkiler.

Risk Değerlendirmesi Risk Değerlendirmesi, organizasyonun her seviyesine ait iş hedefleriyle ilgili risklerin belirlenmesiyle başlar. Kurum çapında Etkili bir kontrol için dönüm noktası olan kurum çapında hedefler kurumun ulaşmak istedikleri için öncülük yapar. Bütçeyle, strateji ve işle ilgili planlarla uyumlu olmalıdır. Faaliyet bazında Kurum çapında hedeflerle paralellik göstermesine rağmen kendine özgü hedefler ve teslim tarihlerine ilişkin amaçlarla direk ilgisi nedeniyle farklılaşır. Yönetimin odaklarına rehberlik eder Risk değerlendirmesi, iç ve dış faktörlerin, bunların operasyonlar, mali raporlamalar ve uygunluk üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesini gerektirir. Risk belirleme, değerlendirme ve yönetimi ile ilgili teknikler kullanır.

Kontrol Faaliyetleri Kontrol Faaliyetleri, riskleri yöneten faaliyetlerin doğru şekilde ve zamanda işlediğinden emin olmaya yarayan politikalar ve prosedürlerdir. Kontrol faaliyetleri operasyonla içiçe olmalıdır ve riskleri kabul edilebilir düzeylerde yönetmek için kullanılmalıdır. Önleme, Tespit Etme ve Düzeltmeye odaklanır. Kontrol faaliyetlerinin çeşitleri: Onaylar, yetkiler ve doğrulamalar (örneğin: yetki dağılımı) Direk uygulamalar veya faaliyet yönetimi (örneğin: mutabakatlar) Performans göstergelerinin gözden geçirilmesi Varlıkların güvenliği (fiziksel kontrol v.b.) Yetkiler ayrılığı (muhafaza - yetki – kayıt v.b.) Bilgi teknolojileri kontrolleri (güvenlik girişleri v.b.) Disiplinle ilgili faaliyetler oluşturulmalı, tartışılmalı ve uygunsuzluklar düzenli olarak takip edilmelidir.

Bilgi ve İletişim Bilgi ve iletişim ilişkili iç ve dış bilgilerin belirlenmesi, yakalanması, işlenmesi ve organizasyon içinde zamanında iletilmesini gerektirir. Resmi ve gayri-resmi araçlar sayesinde sağlanır. Sözel iletişim (toplantılar, geribildirim v.b.) Yazılı iletişim (politikalar, prosedürler, iş tanımları v.b.) Faaliyetler aracılığıyla gösterilen (yönetimin verdiği örnekler) Bilginin kalitesinin bütünlüğü işle ilgili kararlar vermek için zorunludur. Bilginin uygun, güncel, yerinde, eksiksiz ve ulaşılabilir olması için gerekli makul güvenceyi sağlayan iç kontrol mekanizmaları olmalıdır. Yönetimin sorumlulukları: Çalışanlara görevleri ve sorumlulukları iletilmelidir. Organizasyon içindeki iletişim alt-üst ve yatay seviyelerde rahatça hareket edebilir olmalıdır Müşterilerle, tedarikçilerle ve diğer üçüncü şahıslarla iletişim açık olmalıdır

İzleme İzleme’nin amacı iç kontrolün doğru bir şekilde tasarlandığının, yönetildiğinin, etkili ve uygun olup olmadığının belirlenmesidir. İç kontrolün performansı operasyonların sürekli izlenmesi ve periyodik değerlendirmeler aracılığıyla zaman içinde takip edilmelidir. İzleme faaliyetlerinin kapsamı ve sıklığı kontrol edilen risklerin ciddiyeti ve riskleri azaltan kontrollerin önemine bağlı olarak değişir. İzleme faaliyetleri organizasyonun normal ve tekrarlanan faaliyetleriyle ilgili olarak oluşturulmalıdır. Bulunan aksaklıklar raporlama, takip etme ve düzeltici önlemlerin sorumluluğu açısından iyi belirlenmelidir.

İç Kontrol/Risk Yönetimi İlişkisi Organizasyonun hedeflerine ulaşmasını engellemeye neden olacak olayların gerçekleşme olasılığıdır. RİSK YÖNETİMİ Organizasyonun hedeflerine ulaşmasını güçleştiren engellerin belirlenmesi, önceliklendirilmesi ve üstesinden gelinmesi konusundaki yeteneklerin güvenilirliğini arttırma sürecidir. İÇ KONTROL İşle ilgili amaçlara ulaşılmasına ilişkin kabul edilebilir güvence sağlamaya yarayan süreçtir. Operasyonların etkinliği ve verimliliği Finansal raporlamanın güvenilirliği Yürürlükteki kanunlar ve tüzüklere uygunluk

Etkin İç Kontrol Sistemi 1- Proje Tasarımı ETKİN İÇ KONTROL SİSTEMİ 4. Kontrol Merkezinin Oluşturulması 2- Kontrol Ortamının Değerlendirilmesi 5. Testlerin Yapılması 3. Kapsamın Belirlenmesi 6. Gözlem

Proje Tasarımı Proje hedefleri, proje çıktıları, kapsam, maliyet ve yaklaşım, Kaynak taahhüdü, Dış kaynak gereksinimi, İlerlemenin karşılaştırılabileceği bir proje zaman planı, Proje yönetimi için kullanılacak yöntem ve işlemler.

Kontrol Ortamının Değerlendirilmesi İç kontrolün öneminin belirtilmesi ve duyurulması, Etik Davranışlar ve Uyum Programını desteklemek, Üst yönetimden başlayarak olabilecek en uygun tutumu takınmak, Eğitim programlarıyla birlikte bilinci geliştiren programlar düzenlemek, Açık iletişim için kanallar oluşturmak.

Kapsamın Belirlenmesi Şirketin ticari faaliyet hedeflerine ulaşmasını engelleyecek olan riskler, Mali tablo ve dipnotlarla ilgili riskler: Önemli iş süreç ve sistemleri, sistematik olmayan riskler ve işlemler, önemli muhasebe standartları, sektör düzenlemeleri, şirket politikaları ve kurallarıyla uyum içinde olmayan durumlar, önemli bilgi sistemleri ve teknolojileri, Üst yönetiminin kontrollerin üzerine çıkabileceği durumlar. Riskin şirket için göreceli önemi, mali tablolar için önemi ve meydana gelme olasılığı.

Kontrol Merkezinin Oluşturulması önemli kontrol hedeflerinin tanımlanması, mevcut kontrol hedefleriyle kontrol faaliyetlerinin eşleştirilmesi, gerekli kontrollerin olmadığı ve bu kontrollerin yapılmasının gerekli olduğu alanların belirlenmesi.

Süreç / İş Akışı ve Kontroller Süreçler Alt süreçler Riskler Faaliyetler Kontrol Hedefleri/ Gereklilikleri Kontrol Faaliyetleri Kontrol testleri

Örnek Süreç / İş Akışı ve Kontroller Satış Süreci Satış Sipariş Emri İptal edilen/değiştirilen satış sipariş emirlerinin işleme alınmaması Satış sipariş emirlerindeki iptal/ değişiklikler Doğru ve uygun sipariş emirleri eksiksiz işleme alınmaktadır Uygulamada olan satış sipariş emirlerine yönelik bir değişiklik/ iptal prosedürün var olması Değişiklik/iptal satış emirlerinin prosedürlere uygun bir şekilde yapıldığının örnekleme yolu ile test edilmesi

Testlerin Yapılması kontrol faaliyetlerinin düzgün bir şekilde işlevlerini yerine getirmelerinin sağlanması, iç kontrole dair eksikliklerin yapılan testlerle ortaya çıkmaları durumunda, eksiklikleri önlemek ve düzeltmek için bilgi sağlanması, şirket yönetiminin değerlendirmelerine yardımcı olmak için tutarlı testlerin yapılabilmesi için bir program geliştirilmesi.

Gözlem testlerin doğru, tam ve zamanında yapıldığına dair teyit, kontrol faaliyetlerini değerlendiren kişilerin bu değerlendirmeyi uygun bir şekilde ve zamanında yaptığına dair onay ile bu tür onayın sonuçlarının tam olarak anlaşılması, doğru ve tam bir belgelemenin yapıldığına dair onay.

Sonuç Şirketler, daha çok çaba isteyen ve daha fazla mali sorumluluk gerektiren yeni bir yatırım ve düzenleyici otorite ortamında faaliyet göstermektedirler, Şirket içindeki iç kontrol anlayışının geliştirilmesi gereklidir, burada özün önceliği ön plana çıkmalıdır, İç kontrol bir sistemdir, bir seferlik bir maliyet değildir, maliyet hesaplamaları buna göre yapılmalıdır.